Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppets 'skräpzoner'


Xskiing

Recommended Posts

Förra vecka hade jag en diskussion med en kompis om skräp i skidspåret, speciellt påser från energigel och energikakor. Han tyckte att alla skulle ta med skräpet själv även i en tävling och inte kasta bort det på spåret. Jag tyckte att det tar lite för mycket tid i en tävling att stoppa tillbacka en kladdig gelpåse. Under träningen tar jag alltid med mitt skräp.

 

Nu läste jag i senaste Vasalöparen att de ska ha 'skräpzoner' under loppen ca. varje 5e kilometer. Jag tycker att det är riktig bra och jag ska kasta bort mina gelpåser i så en skräpzon. Det underlätter att samla in skräp och undvika samtidigt att åkarna måste stoppa tillbacka sina påsar, toppen. Kasta alla med? ;)

Link to comment
Share on other sites

Sen hoppas jag att eliten(?) inte häller all dricka i spåren utan får i sig några droppar. I fjol var det rent ut sagt förjäkligt på vasaloppet. Rätt sjukt att lägga såpass mycket pengar på HF vallor och pulver för att sedan ta tvärtstopp i en uthälld sportdryck. Ytterligare en sak som gör att det väger lite mer åt stålsickling. Kanske skulle prova det nån dag...

 

Men detta är ett bra kliv åt rätt riktning.

Link to comment
Share on other sites

Mycket bra!

För mig har det dock alltid varit helt självklart att ta med mig tomma gelpåsar hem igen och inte kasta dem i spåret. Tar 5 sekunder att peta tillbaka den i fickan. Den tiden har jag utan tvekan på ett långlopp då jag ändå inte är med i någon tätstrid.

Link to comment
Share on other sites

Jag kastar muggar i soptunnan och antingen kastar jag skräp direkt i soptunnor eller stoppar tillbaka i midjeväskan.

Jag har inte heller med tätstriden att göra eller ligger nära någon medaljtid så jag har tid.

 

Vid drickalangning så börjar man jaga tid och jag förstår mer att man inte tar sig tid till att hantera skräp på mer noggrannt sätt.

 

Elitens sabotage mot de som kommer efter har diskuterats förut, jag tycker verkligen att alla sportdryckspölar kunde vara mindre. Jag svär normalt sett inte men det närmar sig när jag kör över sirapssnön här och där.

Jag har gett mig den på att ha bra humör hela loppet (det är ju en glad upplevelse som är målet) men uthälld sportdryck eller hydraulolja är sabotage och hade jag haft chansen hade jag gärna hällt ut lite på elitens skidor också, hade väl gett dem sämre tid också och fler som fått medaljchans :)

Link to comment
Share on other sites

Asså, antingen har man ju med sig tex gelen själv innan man äter den; och då kan man oxå ta hand om pappret.

 

Eller oxå får man langning, inom ganska kort är man väl klar med gelen, å då får den som langat gelen ta reda på skräpet. - Skulle inte den som langat gelen lyckas få fatt på just det gelpapper från den man langat till; så kan man väl plocka upp minst ett annat skräp; i syfte att bevara ens miljökarma

Link to comment
Share on other sites

Asså, antingen har man ju med sig tex gelen själv innan man äter den; och då kan man oxå ta hand om pappret.

 

Eller oxå får man langning, inom ganska kort är man väl klar med gelen, å då får den som langat gelen ta reda på skräpet. - Skulle inte den som langat gelen lyckas få fatt på just det gelpapper från den man langat till; så kan man väl plocka upp minst ett annat skräp; i syfte att bevara ens miljökarma

håller med

Link to comment
Share on other sites

Det är väl endel folk som tejpar fast gel på något sett? Jag har också sett ett bälte som man kan ha gel i men som det skulle vara väldigt svårt att sätta tilbaka gelen i.

 

En variant är ju annars att stoppa in skräpet under byxorna om man har en tvådelad dräkt. Blir nog lite klettigt men borde fungera.

Link to comment
Share on other sites

Var i Mattila i helgen och räknade till 6-7 stycken gelpaket som låg och skräpade längs 21 km-spåret, antar att paketen hamnat där under Mattila Skimarathon.

Tänkte jag skulle ta ett ”städvarv” med en skräppåse dagen efter men det blev aldrig av.

 

Många verkar tro att de köpt sig rätten att skräpa ner, att städningen ingår i avgiften.

Link to comment
Share on other sites

Var i Mattila i helgen och räknade till 6-7 stycken gelpaket som låg och skräpade längs 21 km-spåret, antar att paketen hamnat där under Mattila Skimarathon.

Tänkte jag skulle ta ett ”städvarv” med en skräppåse dagen efter men det blev aldrig av.

 

Många verkar tro att de köpt sig rätten att skräpa ner, att städningen ingår i avgiften.

Vid stora evenemang är det väl organisatorens plikt att städa på slut. Jag tänker på musikkonsert, festival och också Vasaloppet. Och jag tror faktisk att avgiften täcker städningen, organisatoren vet ju vad det kosta.

 

Det ska inte betyder att man ska kasta bort extra mycket, men det är inte att undvika att en stor folkmassa länmar nånting tillbacka. Det gäller inte bara matrester eller påser, det är väl hundratals stavar, glasögon, mössor, ... En kompis har åkt Engadin Ski Marathon några år sedan från sista led och kom hem med nästan en helt ny utrustning.

 

Jag tycker att det är bra att Vasaloppet börja med såna skräpzoner och tar temat på allvar. Så kan de kanske bidrar att skidåkare tänker efter om eller var de ska kasta deras skräp.

Link to comment
Share on other sites

Alla försök att minska nedskräpningen är ju bra. Om skräpzonerna ska funka bygger det nog mycket på att åkarna anpassar intag av gel och liknande till just de zonerna. Annars blir det ju samma problematik, att man vill äta sin gel men inte är sugen på att stoppa ned en kletig förpackning i väska/fickor för att sedan göra sig av med den senare.
Link to comment
Share on other sites

Var i Mattila i helgen och räknade till 6-7 stycken gelpaket som låg och skräpade längs 21 km-spåret' date=' antar att paketen hamnat där under Mattila Skimarathon.

Tänkte jag skulle ta ett ”städvarv” med en skräppåse dagen efter men det blev aldrig av.

 

Många verkar tro att de köpt sig rätten att skräpa ner, att städningen ingår i avgiften.[/quote']

Vid stora evenemang är det väl organisatorens plikt att städa på slut. Jag tänker på musikkonsert, festival och också Vasaloppet. Och jag tror faktisk att avgiften täcker städningen, organisatoren vet ju vad det kosta.

 

Det ska inte betyder att man ska kasta bort extra mycket, men det är inte att undvika att en stor folkmassa länmar nånting tillbacka. Det gäller inte bara matrester eller påser, det är väl hundratals stavar, glasögon, mössor, ... En kompis har åkt Engadin Ski Marathon några år sedan från sista led och kom hem med nästan en helt ny utrustning.

 

Jag tycker att det är bra att Vasaloppet börja med såna skräpzoner och tar temat på allvar. Så kan de kanske bidrar att skidåkare tänker efter om eller var de ska kasta deras skräp.

Hur städar man ett skidspår?

Yrsnön i Mattila gör att spåren yr igen på någon timme ifall ingen åker i dem, hur skall man kunna plocka upp små plastförpackningar under sådana förhållanden?

 

Oavsett om det är tävling eller inte så ansvarar var och en för sitt skräp!

Link to comment
Share on other sites

Var i Mattila i helgen och räknade till 6-7 stycken gelpaket som låg och skräpade längs 21 km-spåret' date=' antar att paketen hamnat där under Mattila Skimarathon.

Tänkte jag skulle ta ett ”städvarv” med en skräppåse dagen efter men det blev aldrig av.

 

Många verkar tro att de köpt sig rätten att skräpa ner, att städningen ingår i avgiften.[/quote']

Vid stora evenemang är det väl organisatorens plikt att städa på slut. Jag tänker på musikkonsert, festival och också Vasaloppet. Och jag tror faktisk att avgiften täcker städningen, organisatoren vet ju vad det kosta.

 

Det ska inte betyder att man ska kasta bort extra mycket, men det är inte att undvika att en stor folkmassa länmar nånting tillbacka. Det gäller inte bara matrester eller påser, det är väl hundratals stavar, glasögon, mössor, ... En kompis har åkt Engadin Ski Marathon några år sedan från sista led och kom hem med nästan en helt ny utrustning.

 

Jag tycker att det är bra att Vasaloppet börja med såna skräpzoner och tar temat på allvar. Så kan de kanske bidrar att skidåkare tänker efter om eller var de ska kasta deras skräp.

Hur städar man ett skidspår?

Yrsnön i Mattila gör att spåren yr igen på någon timme ifall ingen åker i dem, hur skall man kunna plocka upp små plastförpackningar under sådana förhållanden?

 

Oavsett om det är tävling eller inte så ansvarar var och en för sitt skräp!

Jag håller med att alla är ansvarig att håller spåret rent. Men om man kan inte undvika skräp i så en stor tävling/evenemang så är det viktig att det finns åtgärder att minst kontrollera var skräpet slängs. Och det är också ett ansvar från ledningen att säkertställa detta.

 

Jag är säker att om man vill ansöka för att genomföra en stor tävling, så måste man också förbereda en plan/strategi hur skräp-problemet hanteras. Och kommunen skulle väl inte tillåta ett evenemang om man bara säger att alla är ansvarig för sitt eget skräp.

Link to comment
Share on other sites

Vid stora evenemang är det väl organisatorens plikt att städa på slut. Jag tänker på musikkonsert' date=' festival och också Vasaloppet. Och jag tror faktisk att avgiften täcker städningen, organisatoren vet ju vad det kosta.

 

Det ska inte betyder att man ska kasta bort extra mycket, men det är inte att undvika att en stor folkmassa länmar nånting tillbacka. Det gäller inte bara matrester eller påser, det är väl hundratals stavar, glasögon, mössor, ... En kompis har åkt Engadin Ski Marathon några år sedan från sista led och kom hem med nästan en helt ny utrustning.

 

Jag tycker att det är bra att Vasaloppet börja med såna skräpzoner och tar temat på allvar. Så kan de kanske bidrar att skidåkare tänker efter om eller var de ska kasta deras skräp.[/quote']

Hur städar man ett skidspår?

Yrsnön i Mattila gör att spåren yr igen på någon timme ifall ingen åker i dem, hur skall man kunna plocka upp små plastförpackningar under sådana förhållanden?

 

Oavsett om det är tävling eller inte så ansvarar var och en för sitt skräp!

Jag håller med att alla är ansvarig att håller spåret rent. Men om man kan inte undvika skräp i så en stor tävling/evenemang så är det viktig att det finns åtgärder att minst kontrollera var skräpet slängs. Och det är också ett ansvar från ledningen att säkertställa detta.

 

Jag är säker att om man vill ansöka för att genomföra en stor tävling, så måste man också förbereda en plan/strategi hur skräp-problemet hanteras. Och kommunen skulle väl inte tillåta ett evenemang om man bara säger att alla är ansvarig för sitt eget skräp.

Man skall slänga skräpet vid vätskekontrollen, ser ingen vits att det skall behövas sopstationer var 5 kilometer när vätskekontrollerna kommer var 10 kilometer på Vasaloppet, så mycket väger inte ett tomt gelpaket att det inte går att frakta ytterligare några kilometer.

 

Varför skall man behöva ”förbereda en plan” på ett skräpproblem när man arrangerar en tävling. Tävlingsarrangören tar sitt ansvar att städa upp från vätskestationerna och tävlingsdeltagaren tar sitt ansvar att ta skräpet dit.

 

Om man som vuxen människa inte kan få in detta i huvudet får man köpa en extra startplats och ta med sin morsa till nästa tävling!

Link to comment
Share on other sites

Hur städar man ett skidspår?

Yrsnön i Mattila gör att spåren yr igen på någon timme ifall ingen åker i dem' date=' hur skall man kunna plocka upp små plastförpackningar under sådana förhållanden?

 

Oavsett om det är tävling eller inte så ansvarar var och en för sitt skräp![/quote']

Jag håller med att alla är ansvarig att håller spåret rent. Men om man kan inte undvika skräp i så en stor tävling/evenemang så är det viktig att det finns åtgärder att minst kontrollera var skräpet slängs. Och det är också ett ansvar från ledningen att säkertställa detta.

 

Jag är säker att om man vill ansöka för att genomföra en stor tävling, så måste man också förbereda en plan/strategi hur skräp-problemet hanteras. Och kommunen skulle väl inte tillåta ett evenemang om man bara säger att alla är ansvarig för sitt eget skräp.

Man skall slänga skräpet vid vätskekontrollen, ser ingen vits att det skall behövas sopstationer var 5 kilometer när vätskekontrollerna kommer var 10 kilometer på Vasaloppet, så mycket väger inte ett tomt gelpaket att det inte går att frakta ytterligare några kilometer.

 

Varför skall man behöva ”förbereda en plan” på ett skräpproblem när man arrangerar en tävling. Tävlingsarrangören tar sitt ansvar att städa upp från vätskestationerna och tävlingsdeltagaren tar sitt ansvar att ta skräpet dit.

 

Om man som vuxen människa inte kan få in detta i huvudet får man köpa en extra startplats och ta med sin morsa till nästa tävling!

Du kan gärna lista upp alla möjliga argument varför det ska egentligen inte finnas nån skräp på spåret. Men realiteten ser annorlunda ut.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Det är förvånande att skidåkare är sådana grisar. Jag brukar irritera mig på speciellt dessa gelpåsar som man ser efter VL-spåret. Kan det vara så svårt att stoppa in den tomma påsen i en ficka eller i dräkten! Att man missar papperskorgen vid en kontroll är väl en sak men folk som håller på med skidåkning är ju trots allt sådana som tycker om att vara ute i naturen och då borde man också tycka att det är naturligt att inte skräpa ner.

Även i skidtunneln kan man se att det ligger skräp lite överallt. Är det 10 meter till papperskorgen så släpper många hellre t.ex. tejpen som håller ihop skidorna rakt ner i snön och låter den ligga... . Tyvärr gör ju inte personalen så mycket åt det heller fast det bara skulle ta 5 minuter per dag att snygga till lite. Jämför med tävlingscentrum på en orientering - man kan knappt hitta ett kolapapper efter tävlingen hur mycket man än letar.

Tidstillägg kanske inte är någon dum idé. Det har ju funnits "skatepoliser" så varför inte skräppoliser. Att det är svårt att övervaka är inget argument - jämför med fortkörning - inte många åker dit men lagen har man förstås ändå.

Link to comment
Share on other sites

Inom Triathlon är det förbjudet att skräpa ner.

Vid en förseelse kan man åka på tidstillägg (förenklat) och vid upprepning diskning.

 

Jag tycker det är svårt att hantera skräp vid skidåkning då man har handskar och stavar, lättare i många andra sporter.

Link to comment
Share on other sites

Så j-a svårt att stoppa tillbaka gelpåsen där man tog den är det inte. Kläderna tvättar man ju ändå efter ensvettig tävling så vad gör det med en fläck gel?

 

O om det är lika regler för alla förlorar ju ingen något på att följa dem.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...