Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skidlicens för lopp i Norge


JL

Recommended Posts

Långlopp i Norge kräver skidlicens. Antingen en engångslicens eller årslicens. Men i Sverige har vi inte licens längre väl, det räcker med medlemsskap i klubb.

Om jag vill åka flera lopp i Norge lönar sig en årslicens. Men ska jag verkligen behöva ta en Norsk årslicens? Jag borde väl gå under svenska regler?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Vi skall åka Birken och efter kontakt med vår researrangör så har vi fått besked som Svensk medborgare behöver du inte ha en endagars licens, jag kopierar in vad de har fått från Birkebeiner.

 

"Lisens NOK 130.- gjelder kun for medlemmer i den norske folketrygd. Hvis det er svenske statsborgere, trenger de ikke skilisens."

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag varit i kontakt med Norska Skidförbundet och licensavdelningen där gällande licensen och fått följande svar.

 

1. Som svensk medborgare och medlem i svensk klubb behöver vi INTE lösa någon endags licens, de hänvisar att ta kontakt med våra svenska klubbar för eventuella licensfrågor vid lopp utomlands och de försäkringsfrågor som gäller för oss vid dessa tillfällen.

 

2. Är du svensk och medlem i NORSK klubb skall du följa Norska Skidförbundets regler vilket innebär att du på olika sätt måste betala licensen.

 

Om en norsk arrangör har inkluderat endagslicens i anmälningsavgiften så kan vi hänvisa till Norska Skidförbundets regler och be dem dra ifrån kostnaden för oss vid registrering.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...