Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Enervits strategi för Vasaloppet 2013


Åkarparen

Recommended Posts

Kanske inte många som har sett denna video.

 

 

Dricka var 20 -30 minut råder Enervit, vasaloppet själva råder 10-15 minuter.

Själv läste jag förra året att dricka var 5 km och det gjorde jag i alla fall första gången , sedan minns jag inte riktigt hur det blev, minns inte heller att jag såg folk dricka stup i kvarten men det är ju klart bra att dricka ofta.

 

Från Vasaloppets sida"

På tävlingsdagen skall du inte trycka i dig mat och dryck för tätt inpå starten. Har du magen full med mat får du garanterat en dålig start på dagen. Ät en lättsmält och lagom frukost, då gör du din mage och dig själv en god gärning. Försök sedan att hålla ett jämt intag av mat och dryck under hela tävlingen. Börja redan efter 30-40 minuter med lite dryck och försök sedan att dricka var 10-15 minut. Mat i form av banan, bröd eller energibars behöver du inte ta mer än var 40-60 minut."

 

http://www.vasaloppet.se/wps/wcm/connect/se/vasaloppet/start/traning_o_forberedelse/kost/

 

Kommer att göra en egen strategi där jag blandar Enervit och Vitargo/Energikakan

 

Har kollat upp inköpsställen för vitargo

http://www.delupe.se/shop/?q=Energikakan&gclid=CObZxP2_3rMCFeR4cAodPlQA-Q

http://www.mmsports.se/Vitargo/

http://www.mmsports.se/Vitargo-Energikakan/

http://www.gymgrossisten.com/1/sv/varumarken/vitargo

http://www.fitnessbutiken.se/catalogsearch/advanced/result/?manufacturer[]=130

 

Sedan har vi ju Isostar också men har inte kollat så mycket på dem

En 90 grams gel har de samt deras brustabletter

 

Jag åt blodkorv till frukost och ostkaka i bilen till starten :-)

Inspirerad av Rune Larsson

http://www.langdskidakning.info/laumlngdskidsmat-och-dryck.html

 

Hur gör ni andra, både elit och motionärer ?

Link to comment
Share on other sites

Den där videon var det värsta jag sett, typ.

 

Blir gröt och nå ägg, kanske macka(or) till frukost (02.40) . Ta med macka till bussen, nån energikaka 30 min innan start.

 

Kommer köra med Vitargo + fruktos (förhållande 10:8 teoretiskt bäst för upptag, dock endast om man behöver mer än 60g/timme) i medhavd flaska i (hypoton men ganska stark). -Cirka 700ml som dricks mellan stationer, och på stationer tas sportdryck, ev någon blåbärssoppa och buljong om jag känner mig sugen på sältan. Försöka dricka ungf var 20 min. Kommer nog ta med en energikaka att stoppa i mig (ifjol 20 + 20g) för att få lite stadga i magen mest. Ett par gels/ev. liquid mest i syfte för att den sportdryck som brukar bjudas på är för klent koncentrerad, och koffeinpills!

Link to comment
Share on other sites

Intressant !

Fruktos.. ser att det finns med i "lilla" Enervitene gelen.

 

Har varit inne på Vitargos sajt och ser att där står mycket mer om Vasaloppsladdning än vad Pölder skriver. Gainers Gold ingår

 

Funderar på att göra som så

 

1.4 liter Vitargo Professional i stort Thermobälte, vet inte om det finns större bälte.

Enervits G1 tabletter, antar att de innehåller magnesium mm

Gel vid stationerna, Att ta Vitargos gel blir kanske kaka på kaka om man dricker det också.

Men om man nu har snöat in på att Vitargo är bäst varför då ta Enervites gel ? :-) suck ..

börja knapra på bars tidigt, Vitargo/Energikakan.

Ta med Isostars brustabletter och spetsa Vasaloppets blandning med

 

kommer nog att ha åkt dubbelt så mycket skidor innan loppet denna gången men jag lär väl få sikta in mig på 10-12 timmar ändå.

Link to comment
Share on other sites

Att stanna o dricka var 10 minut tror jag inte alls på ... kostar mer i tid än vad det ger. Kroppen tar ju upp en liter eller lite mindre per timme, och det räcker ju gott med att dricka 3-4 dl i varje halvtimme då - eller 2-3 muggar per kontroll.

 

Är väl alla överdrivet påpälsade blåbärsåkare som svettas floder som kanske behöver mer vätska då ... ?

Link to comment
Share on other sites

Förra året i Öppet spår hade jag med mig ett vanligt löparvätskebälte (Stadiums) med fyra småflaskor. Gött att få i sig lite i första nedförsbacken och mellan de första kontrollerna. Sista flaskan gick åt nånstans runt Risberg.

I årets VL körde jag helt nercabat med bara ett par Runekakor i bakfickan. Ett tips är att bryta dem i portionsbitar innan. Det är krångligt som det är med kalla bars. Drack bara vid stationerna, men ett schyst tillskott var när Enervit langade koffeingel (tog två) mot slutet.

Blir nog Sterns langning som komplement nästa vända nu när man är member.

Link to comment
Share on other sites

Att stanna o dricka var 10 minut tror jag inte alls på ... kostar mer i tid än vad det ger. Kroppen tar ju upp en liter eller lite mindre per timme, och det räcker ju gott med att dricka 3-4 dl i varje halvtimme då - eller 2-3 muggar per kontroll.

 

Är väl alla överdrivet påpälsade blåbärsåkare som svettas floder som kanske behöver mer vätska då ... ?

Om man har med en cykelflaske så tappar man inte mycket tid på att dricka. Sen vet jag inte hur stor skillnaden är mellan att dricka två deciliter i kvarten, 4 dl i halvtimmen eller 8 dl i timmen förutom att det nog kan vara svårt att få i sig stora mängder dricka på en gång. Jag skulle i alla fall tror att lite många gånger är bättre fysiologiskt.

 

Eliten dricker ju också ca en gång i kvarten så lite konstigt att prata om blåbärsåkare.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan tycka att allt detta med energi är överskattat.

Varför inte se till att äta och bygga inför ett sådant här lopp?

Man tränar ju som ett svin långt i förväg för detta så varför inte även bygga energi i kroppen genom kost.

 

Visst, någon liten lättare boost är väl aldrig fel, men att äta en massa tillskott hela tiden kan fan inte gynna åkningen eller kroppen bra.

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte Enervits langningspaket på ÖS söndag sista år. Det funkade bra, fast kanske lite dyrt. Var det runt 350, inkl. Dählie mössa? Märkning av langnings och skräpzoner var fin. Sen tog kag vad som fanns på dom olika Vasa-kontroller också.

http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/vasaloppet/pressrelease/view/rent-spaar-lanseras-733722

 

står inga priser, mössa vid förbokning. bara till Öppet spår..

 

"

De som förbokar Enervits langningspaket får en särskild röd mössa som blir åkarens ”biljett” till langningsservicen. Mössan hämtas ut i Enervits monter i Vasaloppsmässan i Mora eller vid Enervits försäljningsdiskar i Stadiumtältet i Sälen före start och mot uppvisande av kvitto. Vid langningsstationerna får man sedan Enervits energi bar, energi liquid och energi- och mineraltabletter enligt ett förutbestämt schema (se bild). Där kan man också slänga använda förpackningar när man erhåller den nya produkten. "

 

ingen vätska där

Link to comment
Share on other sites

Jag kan tycka att allt detta med energi är överskattat.

Varför inte se till att äta och bygga inför ett sådant här lopp?

Man tränar ju som ett svin långt i förväg för detta så varför inte även bygga energi i kroppen genom kost.

 

Visst, någon liten lättare boost är väl aldrig fel, men att äta en massa tillskott hela tiden kan fan inte gynna åkningen eller kroppen bra.

Du verkar ha många åsikter men inte alltid så mycket kunskap. Det är välkänt att karbohydraterna som man kan lagra i kroppen inte är tillräkligt för att åka ett vasalopp på hög intensitet. Det handlar ju också om att få i sig vätska vilket ju också påverkar prestationen mycket.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan tycka att allt detta med energi är överskattat.

Varför inte se till att äta och bygga inför ett sådant här lopp?

Man tränar ju som ett svin långt i förväg för detta så varför inte även bygga energi i kroppen genom kost.

 

Visst, någon liten lättare boost är väl aldrig fel, men att äta en massa tillskott hela tiden kan fan inte gynna åkningen eller kroppen bra.

Vad ska Enervit då leva på?

Link to comment
Share on other sites

Jag kan tycka att allt detta med energi är överskattat.

Varför inte se till att äta och bygga inför ett sådant här lopp?

Man tränar ju som ett svin långt i förväg för detta så varför inte även bygga energi i kroppen genom kost.

 

Visst, någon liten lättare boost är väl aldrig fel, men att äta en massa tillskott hela tiden kan fan inte gynna åkningen eller kroppen bra.

:-)

 

Undra vad de 80 åringar som åker Vasaloppet har med sig och hur de har tränat :-)))

Erkänner att jag stundtals känner mig lite löjlig som jag håller på.

Förra året var jag nördig på kläderna.

 

Var på Allt om Hälsa mässan nu förr förra veckan.

Hmm skall man blanda med Kokosvatten

Dricka Litiumvatten ... :-)

Link to comment
Share on other sites

Jag kan tycka att allt detta med energi är överskattat.

Varför inte se till att äta och bygga inför ett sådant här lopp?

Man tränar ju som ett svin långt i förväg för detta så varför inte även bygga energi i kroppen genom kost.

 

Visst' date=' någon liten lättare boost är väl aldrig fel, men att äta en massa tillskott hela tiden kan fan inte gynna åkningen eller kroppen bra.[/quote']

Du verkar ha många åsikter men inte alltid så mycket kunskap. Det är välkänt att karbohydraterna som man kan lagra i kroppen inte är tillräkligt för att åka ett vasalopp på hög intensitet. Det handlar ju också om att få i sig vätska vilket ju också påverkar prestationen mycket.

Du kan göra större påverkan under loppet än innan. Överskattat? Besitter du kunskap? Det är välkänt att tillskott av kolhydrater kan förlänga glykogentömningstiden under tävling. Man kan ta upp 30-60g kolhydrater per timme brukar man säga, möjligt att ta upp ännu mer med rätt blandning av koncentration av sockerarter.

Link to comment
Share on other sites

självklart ska man lite på forskningen om upptagningsförmåga av olika ämnen. Höjer det er i spåren så köpa kitten.

 

Jag kommer köra traditionell uppläggning med vanlig näringsrik kost från mitten av december.

Jag kommer ha med mig lite druvsocker och slita på som vanligt.

 

Vad är hög intensitet? detta är ju för hållande till sig själv och hur väl tränad man är.

Hur många kan faktiskt hålla full speed i 9 mil?!

 

Innebär enervits produkter att man kan hålla max kapacitet genom vasan så ska man absolut köpa detta.

 

Jag hör även väldigt många som testar som får problem med magen under loppen!

Jag vill minnas att det mest tar tid att stanna i deras tält för att fylla på och hinner man verkligen åka in den tiden med den tillfälliga energin som man tillför?

 

Jag är EXTREMT tveksam.

Link to comment
Share on other sites

Möjligt att det är jag som har missuppfattat vad som har diskuterats i denna tråden men jag trodde att det i första hand handlade om hur ofta och hur mycket man ska dricka och äta under vasan.

 

Inte om diverse mirakel produkter som används istället för vanlig näringsrik kost eller om att man kan hålla max kapasitet hela tiden om man tar något spesiella produkter.

Link to comment
Share on other sites

Dom sista gångerna jag har åkt så har jag haft med mig en ca 2-3 dl flaska med vatten, kanske fyller den 1-2 gånger vid kontrollerna. Dricker alltid rejält på kontrollerna från alla sorterna och tar en bulle på någon. Har oftast 1-2 geler, 1 energikaka i någon form och brukar alltid ha med mig typ en snickers eller en kexchoklad. Dom delade ut dom där enervits gt tablett i spåret ifjol och köpte faktiskt en sån rulle sen men den finns det kvar av än men då tyckte jag den var grymt bra.

Oftast gröt till frukost och en risifrutti eller dyl strax innan start. Tillhör motionärerna.

Link to comment
Share on other sites

Den där videon var det värsta jag sett, typ.

 

Blir gröt och nå ägg, kanske macka(or) till frukost (02.40) . Ta med macka till bussen, nån energikaka 30 min innan start.

 

Kommer köra med Vitargo + fruktos (förhållande 10:8 teoretiskt bäst för upptag, dock endast om man behöver mer än 60g/timme) i medhavd flaska i (hypoton men ganska stark). -Cirka 700ml

När fryser en sådan blandning på ett ungefär ?

 

hittade text om detta om Fruktos

http://traningslara.se/vatten-vs-sportdryck/

Link to comment
Share on other sites

Den där videon var det värsta jag sett' date=' typ.

 

Blir gröt och nå ägg, kanske macka(or) till frukost (02.40) . Ta med macka till bussen, nån energikaka 30 min innan start.

 

Kommer köra med Vitargo + fruktos (förhållande 10:8 teoretiskt bäst för upptag, dock endast om man behöver mer än 60g/timme) i medhavd flaska i (hypoton men ganska stark). -Cirka 700ml[/quote']

När fryser en sådan blandning på ett ungefär ?

 

hittade text om detta om Fruktos

http://traningslara.se/vatten-vs-sportdryck/

I ett annat inlägg går han igenom just det jag skrev.

 

Beror på om man har flaskan helt oskyddad eller i nått fodral (och koncentrationen). På VL gick det bra för mig (Vitargo ganska stark) då var det ner mot -12 i starten. Hade fodral då tror jag kring flaskan. På andra tävlingar har det frusit vid -11 resp. -20 efter 90 minuter, då utan fodral!

 

Men varmare än -10 tror jag inte frysning är något större problem.

Link to comment
Share on other sites

Jag körde Vasan som Larsbern med stadiums vätskebälte, två av flaskorna med vatten inkl resorp (de frös) och två flaskor med enervit liqued (motsvarar ca tre st) och de höll sig flytande tills de var slut efter oxberg.

 

Snacka med en kille från enervit i vasatälte och han påstod att Brink enbart körde ligued, försäljningssnack kanske? Till iår tänkte jag bara köra ligued i flaskorna och dricka vid de stationer som finns, får se hur det går.

Link to comment
Share on other sites

Jag körde Vasan som Larsbern med stadiums vätskebälte, två av flaskorna med vatten inkl resorp (de frös) och två flaskor med enervit liqued (motsvarar ca tre st) och de höll sig flytande tills de var slut efter oxberg.

 

Snacka med en kille från enervit i vasatälte och han påstod att Brink enbart körde ligued, försäljningssnack kanske? Till iår tänkte jag bara köra ligued i flaskorna och dricka vid de stationer som finns, får se hur det går.

Enbart liquid.. Ja kan ju funka faktiskt, men blir lite för lite vätska. Ex. 1 liter vätska och 460g kolhydrater, men visst, en liter liquid utspädd med lite vatten kanske. Lite mycket fruktos kanske, hittade detta:

 

Kolhydrater: 46 g

(varav: fruktos: 22,4 g, glukos: 11 g, Maltos: 9,1 g)

Link to comment
Share on other sites

Jag körde Vasan som Larsbern med stadiums vätskebälte' date=' två av flaskorna med vatten inkl resorp (de frös) och två flaskor med enervit liqued (motsvarar ca tre st) och de höll sig flytande tills de var slut efter oxberg.

 

Snacka med en kille från enervit i vasatälte och han påstod att Brink enbart körde ligued, försäljningssnack kanske? Till iår tänkte jag bara köra ligued i flaskorna och dricka vid de stationer som finns, får se hur det går.[/quote']

Enbart liquid.. Ja kan ju funka faktiskt, men blir lite för lite vätska. Ex. 1 liter vätska och 460g kolhydrater, men visst, en liter liquid utspädd med lite vatten kanske. Lite mycket fruktos kanske, hittade detta:

 

Kolhydrater: 46 g

(varav: fruktos: 22,4 g, glukos: 11 g, Maltos: 9,1 g)

Ja men saknar man langning är det lite tufft att frakta vätska hela loppet. Det lär inte vara många som har sinnesro att stanna och tappa upp på någon drickastation.

Jag hade 7 små yoghurtflaskor med liquid i rad på ryggen i ett lätt bälte som jag "drack" mellan stationerna. På stationerna blev det vanlig vätska (sportdryck/blåbär), tar en mugg i början och en när jag åker ur kontrollen.

Link to comment
Share on other sites

Jag körde Vasan som Larsbern med stadiums vätskebälte' date=' två av flaskorna med vatten inkl resorp (de frös) och två flaskor med enervit liqued (motsvarar ca tre st) och de höll sig flytande tills de var slut efter oxberg.

 

Snacka med en kille från enervit i vasatälte och han påstod att Brink enbart körde ligued, försäljningssnack kanske? Till iår tänkte jag bara köra ligued i flaskorna och dricka vid de stationer som finns, får se hur det går.[/quote']

Enbart liquid.. Ja kan ju funka faktiskt, men blir lite för lite vätska. Ex. 1 liter vätska och 460g kolhydrater, men visst, en liter liquid utspädd med lite vatten kanske. Lite mycket fruktos kanske, hittade detta:

 

Kolhydrater: 46 g

(varav: fruktos: 22,4 g, glukos: 11 g, Maltos: 9,1 g)

Ja men saknar man langning är det lite tufft att frakta vätska hela loppet. Det lär inte vara många som har sinnesro att stanna och tappa upp på någon drickastation.

Jag hade 7 små yoghurtflaskor med liquid i rad på ryggen i ett lätt bälte som jag "drack" mellan stationerna. På stationerna blev det vanlig vätska (sportdryck/blåbär), tar en mugg i början och en när jag åker ur kontrollen.

Blev förvirrad nu! :) Menade bara på att enbart liquid kan bli lite väl koncentrerat. Jag gör som du, egen vätska + på stationer. Räckte perfekt med flaskan +2-3 muggar/station.

Link to comment
Share on other sites

sen finns det ju klubbar och en viss herr S**** (och andra också såklart) som erbjuder drickaservice mellan dom ordinarie stationerna. En bra grej som man kan göra (som Martin säger i Enervitfilmen) är att ta säkerhetsnålar och sätta fast gel/liquid i tröjan rätt så högt upp så man når dom lätt med munnen utan att man behöver ta lös dom då såklart..

Såg faktiskt en del elitåkare som hade satt fast sina gels & liquid så. Det blir väl högst 1 kanske 2 då..

Link to comment
Share on other sites

re Johaaan & vasa

 

Jo i kommentarerna så tas detta upp med fruktos, skall leta upp det inlägget du menar.

Trodde att det i Vitargo Professional skulle finnas Fruktos i men vid en snabb titt så verkar det vara en massa Koffein som de har spetsat den med.

 

Fryser det så sent så kan man ju ha med sig en del småflaskor med sin egna blandning.

Bra tips om yoghurtflaskor ,de är ju lagom stora.

Varför jag vill ha egen dryck med är för att vasaloppets sportdryck var så blaskig och så har man ju gått på detta med Vitargos förträfflighet :-)

 

Tack för tipsen

 

Läste i nya numret av Runners world om http://www.squeezy-nutrition.com/start/

de har ett praktiskt gelbälte för sina egna geler...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...