Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hemmagjord vallaställning


Frazzi

Recommended Posts

http://85.224.186.24/images/IMG_4652.jpg

 

Min version. En bred regel som jag arbetat på med sticksåg och överhandsfräs. Tog mig kanske en timma att göra (exkl fästet). För att fästa skidan så har hårdare trä används (ek) där skidan fästs i sin egen bindning.

 

Stället är fastskruvat (underifrån) i bordet som i sin tur är fastskruvat i väggen. Skidan sitter som gjuten när man tar i.

Link to comment
Share on other sites

http://web.telia.com/~u86404923/vallastall.jpg

 

En vanlig byggregel har bra tjocklek just för skidor. Tag helst 17 cm bredd och rita ut din egen skidas profil. Sen tar du bara en sågklinga och sågar ut formen. Du måste dock ta ut extra vid bindningen.

 

Jag gjorde ett lite slarvigt för drygt 10 år sedan på prov, men har aldrig orkat göra om det. Trots att jag säkert gör ett på 10 minuter. (Nu måste jag kanske göra ett nytt då jag inte tror att mitt passar till mina nya korta 161 cm Fischer Nordic Cruising.)

 

Det som skiljer är kanske hur man sätter fast skidan. Jag har gjort en enkel variant dår jag har två sneda skåror där jag sätter enkla snabbtvingar. Bra är om dessa har lite vridbart huvud vilket är en fördel till fastsättning av just skidorna. Jag har märkt att Madshus-skidor annars kan vara lite svåra att få fast med min modell, då de är lite fasade ovanför belaget. Snabbtvingsfästena måste ju sitta under belaget så det går att jobba. (Billiga snabbtvingar med just vridbart huvud har jag sett på Lidl för 35kr paret.)

 

Sedan har jag gjort två hål så vallastället kan sättas fast med tvingar på ett arbetsbord. Men mest använder jag det på en portabel byggarbetsbänk (Jula artikelnr 353-516, men det går nog lika bra med 157-010). Byggarbetsbänk och snabbtvingar har man (i alla fall jag) nytta av som husägare ändå och en byggregel kostar inte många kronor.

 

När jag får ordning i källaren ska jag göra en väggfast modell med skjutbara träreglar. Då kan jag tänka mig att sätta fast skidan i bindningen. Men nu när jag har 10 par skidor i olika längder tycker jag mina snabbtvingar fungerar bra (och jag äger inga Madshusskidor - men då hade jag nog bara tagit en morakniv och karvat ut lite i träregeln). Problemet med snabbtvingar är att man fastnar lite med sladdar från vallajärn och borrmaskin (borstning), men det lilla problemet kan jag leva med.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...