Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Norges dåliga glid


bjorn12

Recommended Posts

Gratulerer til Sverige, jeg tror det er veldig bra for sporten våres at ikke de samme vinner hele tiden. Både svenske jenter og herrer har fortjent disse medaljene. Hva gjelder herrestafetten er det ikke noe sjokk at Norge blir slått ned i støvlene, men at jentene blir slått med like stor margin er mer sjokkerende?

 

Det er bra for Norge å gå på en skrell, men jeg tviler sterkt på at dette kun handler om ski (selv om jeg håper det:)) Norges skiskyttere klager også på skiene, men tror også det er andre faktorer som spiller inn her.

 

Blir spennende å følge teamsprint og 30/50 km til helgen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 63
  • Created
  • Last Reply

Vi måste tacka Janne Josefsson. Norge har blivit uppskrämda av uppdarggranskning som gick i höstas. Med nya test medtoder osv. Dom vågade inte fullfölja sitt program i bloddoping. Detta resulterar i att alla norska skidåkare klappar igenom nu under OS. ;) Och enda sättet att bortförklara är att skylla på de stackars vallarna. ;).

Norge gör ändå ett fantastiskt os dom ligger trea i medaljligan.

Link to comment
Share on other sites

Om Northug hade bra glid o sundby lim tycker man att sundby gjorde en hyfsad sträcka 41 sekunder snabbare än Northug!!!

Sista sträckan är längre än tredje. Dessutom så slog ju Northug av rejält på farten på upploppet.

Jasså? Vad jag kan se på TV så ligger växlingszon och mållinje i princip parallellt, det enda som skiljer är att när de går in för målgång tar de en något längre kurva men vi snackar max 15m. Men visst, Northug slår av sista 50m

Link to comment
Share on other sites

Finn; Är du säker på att svenskarna bränt på pulvret på ren skida, kanske har de kommit på att lägga på något annat innan pulvret bränns på ? Eller att norrmännen bränt på pulvret på ren skida och därför tappat glidet i slutet av loppen.

 

Det är därför jag hoppas att det så småningom skall läcka ut hur Sverige och andra länder med bra glid gjort för att behålla glidet och vad Norge gjort för fel i sin preparering, så att vi vanliga skidåkare kan dra nytta av det i vår egen vallning.

 

Sen tycker jag att vi skall inte nedvärdera svenskarnas prestationer, i stort sett alla andra länder som konkurrerat i toppen har haft ung samma glid som svenskarna, möjligen hade Saarinen något sämre än den åkare hon passerade ute på banan, tex Niskanen och Rickardsson identiskt glid i stafetten.

Link to comment
Share on other sites

Finn; Är du säker på att svenskarna bränt på pulvret på ren skida, kanske har de kommit på att lägga på något annat innan pulvret bränns på ? Eller att norrmännen bränt på pulvret på ren skida och därför tappat glidet i slutet av loppen.

 

Det är därför jag hoppas att det så småningom skall läcka ut hur Sverige och andra länder med bra glid gjort för att behålla glidet och vad Norge gjort för fel i sin preparering, så att vi vanliga skidåkare kan dra nytta av det i vår egen vallning.

 

Sen tycker jag att vi skall inte nedvärdera svenskarnas prestationer, i stort sett alla andra länder som konkurrerat i toppen har haft ung samma glid som svenskarna, möjligen hade Saarinen något sämre än den åkare hon passerade ute på banan, tex Niskanen och Rickardsson identiskt glid i stafetten.

Finn kan inte vara säker om han själv inte är en av dem innan för dörrarna!

Urbana grabbar är t.o.m bättre på att hålla tyst om allt som har med valla att göra än på att valla, då förstår ni nog vad jag menar :)

 

I övrigt syns de rätt tydligt att Norge har problem med sitt klister, och suger de så påverkar de både uppför och på stakningen, utför håller skidan upp så man får inte samma nackdel av ett dåligt klister.

Och på klistersidan är det verkligen sunnes-jul hur man blandar ihop allt möjligt efter olika bra och mindre bra idéer.

Link to comment
Share on other sites

Om Northug hade bra glid o sundby lim tycker man att sundby gjorde en hyfsad sträcka 41 sekunder snabbare än Northug!!!

Sista sträckan är längre än tredje. Dessutom så slog ju Northug av rejält på farten på upploppet.

Jasså? Vad jag kan se på TV så ligger växlingszon och mållinje i princip parallellt' date=' det enda som skiljer är att när de går in för målgång tar de en något längre kurva men vi snackar max 15m. Men visst, Northug slår av sista 50m[/quote']

Det tog ca 16 sekunder längre tid för finskan att köra till mållinjen på sista varvet jämfört med mellantidslinjen på varvet före och då körde hon absolut max på sista. Skillnaden skulle nog varit 18-20 sekunder vid samma fart. De höll ett tempo på ca 2.25 min/km och borde hunnit 125-140 m på denna tid. Alltså var sista sträckan ca 130m längre.

Link to comment
Share on other sites

Kan det vara så att Sveriges vallare läst spannkurvetråden och stålsicklingstråden och min täcka klister tråd????? Vet inte hur många gånger jag sett Sverige (och även Oddbjörn H på en stafett (var det os i Vancouver?)) fått ifrysning under skidorna. Ända tills jag skrev min täcka klister-tråd . De får väl ifrysning i rossan, det är väl det som är problemet för norrmännen - i kombination med brist på swix skärande 2,0 mm rill eller flatfil på högkant ;)
Link to comment
Share on other sites

Swix verkar inte riktigt tro att Norge inte har tillgång till allt.

http://www.langrenn.com/swix-sjef-ulf-bjerknes-tror-ikke-paa-smoeresjef-knut-nystad.5420885-1743.html

 

Hur det än är med den saken lyckades vallachefen flytta fokus litegrann, och det var nog det viktigaste. Gissar och hoppas på absoluta toppskidor på norskarna till avslutningen. Då blir det riktigt spännande att se om någon mäktar med pallen.

Link to comment
Share on other sites

Swix verkar inte riktigt tro att Norge inte har tillgång till allt.

http://www.langrenn.com/swix-sjef-ulf-bjerknes-tror-ikke-paa-smoeresjef-knut-nystad.5420885-1743.html

 

Hur det än är med den saken lyckades vallachefen flytta fokus litegrann, och det var nog det viktigaste. Gissar och hoppas på absoluta toppskidor på norskarna till avslutningen. Då blir det riktigt spännande att se om någon mäktar med pallen.

Om de inte når pallen beror det nog på att de inte hade toppskidor ;)

Link to comment
Share on other sites

Finn; Är du säker på att svenskarna bränt på pulvret på ren skida' date=' kanske har de kommit på att lägga på något annat innan pulvret bränns på ? Eller att norrmännen bränt på pulvret på ren skida och därför tappat glidet i slutet av loppen.

 

Det är därför jag hoppas att det så småningom skall läcka ut hur Sverige och andra länder med bra glid gjort för att behålla glidet och vad Norge gjort för fel i sin preparering, så att vi vanliga skidåkare kan dra nytta av det i vår egen vallning.

 

Sen tycker jag att vi skall inte nedvärdera svenskarnas prestationer, i stort sett alla andra länder som konkurrerat i toppen har haft ung samma glid som svenskarna, möjligen hade Saarinen något sämre än den åkare hon passerade ute på banan, tex Niskanen och Rickardsson identiskt glid i stafetten.[/quote']

Finn kan inte vara säker om han själv inte är en av dem innan för dörrarna!

Urbana grabbar är t.o.m bättre på att hålla tyst om allt som har med valla att göra än på att valla, då förstår ni nog vad jag menar :)

 

I övrigt syns de rätt tydligt att Norge har problem med sitt klister, och suger de så påverkar de både uppför och på stakningen, utför håller skidan upp så man får inte samma nackdel av ett dåligt klister.

Och på klistersidan är det verkligen sunnes-jul hur man blandar ihop allt möjligt efter olika bra och mindre bra idéer.

Jo, vi vanliga får vænta, och vænta. Det kan børja diffundera ut lite sakta till vallateamets klubbarns elitgrupper, och sendærifrån ett par steg till - men då har ju ryktet-går-effekten tagit øver så den information vi får ær ganska spridd från verkligheten...

Link to comment
Share on other sites

För att återgå till materialet (håller med om Rönning) så framkom något intressant under "Alla snackar Sotchi" och det var att Petter Northug kört på fabriksslipade skidor och var den i norska laget, som behållit glidet loppet igenom. Det för tankarna till en annan tråd om vallning-stenslipning, där Dunderklumpen kommer med en intressant tes; att först grunda med mjukt, sen hårt, sen pulver. Jag och någon mer invände mot det och menade hårt-mjukt-pulver, vilket är det rätta ? Man ställer sig frågande hur en fabriksslipad skida är jämfört med en ny stenslipad skida, varför behöll Northugs glidet bättre än de teamslipade skidorna. Vad lägger man på efter maskinslipen, vad lägger efter teamslipen ?

Det är klart man kan alltid höra fel men jag är näst intill bergsäker på att dom sa att Nortugg var så trött på vallamisstagen att han tog skidorna direkt ut i spåret OVALLADE med enbart fabriksslipningen. Vilket gjorde att jag sken upp och också kom och tänka på en tråd här inne... :) :) :)

Link to comment
Share on other sites

Sista sträckan är längre än tredje. Dessutom så slog ju Northug av rejält på farten på upploppet.

Jasså? Vad jag kan se på TV så ligger växlingszon och mållinje i princip parallellt' date=' det enda som skiljer är att när de går in för målgång tar de en något längre kurva men vi snackar max 15m. Men visst, Northug slår av sista 50m[/quote']

Det tog ca 16 sekunder längre tid för finskan att köra till mållinjen på sista varvet jämfört med mellantidslinjen på varvet före och då körde hon absolut max på sista. Skillnaden skulle nog varit 18-20 sekunder vid samma fart. De höll ett tempo på ca 2.25 min/km och borde hunnit 125-140 m på denna tid. Alltså var sista sträckan ca 130m längre.

Det var som tusan, då lurades jag rejält av TV bilderna :)

Link to comment
Share on other sites

Det kan ju vara så som Swixchefen säger att norska vallateamet haft chansen att ta in de två produkterna som vallachefen nämnde att de ej haft tillgång till (Primateria ????och ???) i sitt sortiment, men tackat nej, då de trott att de haft full täckning för alla fören.

 

Sen såg jag när några skidåkare vände på sina skidor att Rickardsson, Niskanen och någon av svenska damerna hade silverklister i trampet. Vi vet dock inte om man belagt klistret med någon gel för att minska smutsupptaget eller på något annat sätt förbättrat funktionen eller helt enkelt att det var silverklister rakt upp och ner på basklistret, såg dock inga undersidor på norska åkares skidor.

Link to comment
Share on other sites

Förstår ändå inte? Hur visste leverantörerna att de skulle bli +20 och valde att just hålla inne med dessa produkter/verktyg? Var leverantörena besvikna i början av OS? Nä, det är skitsnack. M n har misslyckats, som sverige gjorde 2011, samt northug är i dålig form. Svårare än så är det inte. Sen rullar det på, med osäkerhet, missnöje, pressen som blir osv...
Link to comment
Share on other sites

Förstår ändå inte? Hur visste leverantörerna att de skulle bli +20 och valde att just hålla inne med dessa produkter/verktyg? Var leverantörena besvikna i början av OS? Nä, det är skitsnack. M n har misslyckats, som sverige gjorde 2011, samt northug är i dålig form. Svårare än så är det inte. Sen rullar det på, med osäkerhet, missnöje, pressen som blir osv...

Främsta syftet var nog att flytta fokus från teamet till något annat. Nu fick media annat att grotta i än att hänga utanför Norges vallabod.

Sedan har väl alla landslag alltid tillgång till någon valla/struktur/borste/osv pga samarbeten eller egen utveckling som inte de andra har men det är nog inte ofta det ger extrema utslag.

Link to comment
Share on other sites

Känns som om några här i trådslutet inte har läst björn12s fantastiska inledande utredning. Norge har bättre glid än Sverige, men får ändå stryk!

Ja visst är den fantastisk, opartisk och verkligen djupgående analys som entydigt visar hur det egentligen ligger till.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...