Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Jenex V2 aero klassisk, skate eller kombi?

• Vänligen logga in för att kunna svara
59 svar till detta ämne

Mr X

Mr X

Ny medlem

• Members
  • 8 inlägg
Hej alla, och glad påsk!

Ny på detta forum.
Jag åker vanliga skidor, klassisk stil och tycker det är en trevlig motionsform.
Har nu börjat fundera på att skaffa rullskidor för att kunna träna året runt, det är klassisk stil och stakning som gäller.
Vill helst kunna åka på grusvägar och vägar med sämre asfalt.
Har tittat på Skike V9 tour, men är osäker på hur mina fotleder klarar dom.
Hittade då på detta forum att många verkar nöjda med Jenex V2 Aero 150rc med broms och speed reducer.
Så är det ett lämpligt val som nybörjare, och är ni som skrivit tidigare i denna tråd, är ni fortfarande nöjda?

Mvh Urban.

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk

KjellJ

KjellJ

Medlem

• Members
  • Pip
  • 136 inlägg

Hej alla, och glad påsk!

Ny på detta forum.
Jag åker vanliga skidor, klassisk stil och tycker det är en trevlig motionsform.
Har nu börjat fundera på att skaffa rullskidor för att kunna träna året runt, det är klassisk stil och stakning som gäller.
Vill helst kunna åka på grusvägar och vägar med sämre asfalt.
Har tittat på Skike V9 tour, men är osäker på hur mina fotleder klarar dom.
Hittade då på detta forum att många verkar nöjda med Jenex V2 Aero 150rc med broms och speed reducer.
Så är det ett lämpligt val som nybörjare, och är ni som skrivit tidigare i denna tråd, är ni fortfarande nöjda?

Mvh Urban.

Jenex V2 Aero 150 med två hjul bak är mycket stadiga och riktningsstabila, har kört ca 1300 mil med sådana genom åren och är jättenöjd, alternerar med vanliga utifrån var jag åker, sämre asfalt Jenex och finare vanliga. Jenex lite tyngre än vanliga men det märker man knappt och om man bara stakar spelar det ingen roll, även om dom går diagonala med också. Visst funkar dom även på grusvägar, men bör helst inte vara för mycket löst grus - blir skakigt - utan bra tilltrampad grusväg. 

Mr X

Mr X

Ny medlem

• Members
  • 8 inlägg
Tack för svar Kjell!
Det blir nog att beställa ett par sådana nu när våren närmar sig.
Såg att du bodde i Jämtland, är själv från de östra delarna, men bor nu strax utanför i Västernorrland.

Mvh Urban.

Mr X

Mr X

Ny medlem

• Members
  • 8 inlägg
Då var det beställt, så nu får man se om jag blir nöjd, eller hamnar i gipsvagga

KjellJ

KjellJ

Medlem

• Members
  • Pip
  • 136 inlägg

Då var det beställt, så nu får man se om jag blir nöjd, eller hamnar i gipsvagga

Eftersom jag har lång erfarenhet av Jenex ställer jag gärna upp med tips och råd om du får några funderingar framöver. Jag har även haft en del kontakt med deras grundare Len Jonsson i USA, vilken är gift med en svenska och behärskar språket mycket bra. Går även bra sätta på stänkskärmar på dessa med två bakhjul - med enkel modifiering - trots att deras skärmar är avsedda för enkelhjul. Stänkskärmar ett måste om du åker på blött underlag, annars blir du skitig och dyblöt på hela bakkroppen. Har genom åren även byggt på mig lite reservdelar till Jenex. Lycka till!

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 381 inlägg

Just nu ligger rullskidåkningen nere pga en dålig o svullen vänsterfot, men skulle jag hitta några pjäxor som foten accepterar skulle jag kunna tänka mig att återuppta rullskidåkningen. Jenex med två hjul bak är ett tilltalande alternativ just för stabiliteten, då jag är 70+ och tycker vanliga är vingliga. Jag har ett par gamla Silva trehjulingar och det är tänkbart att dubbelskärmarna bak skulle passa Jenex. Fast jag vill inte ha vadbroms, finns de inte utan ?

Mr X

Mr X

Ny medlem

• Members
  • 8 inlägg
Ja, jag ville ha vadbroms, så jag beställde med en sådan monterad, men annars så köper man dom utan broms.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 381 inlägg

Ja, jag ville ha vadbroms, så jag beställde med en sådan monterad, men annars så köper man dom utan broms.

Att åka på halt underlag kan vara riskfyllt med tvåhjulingar, men jag minns från min tid med 3-hjulingar (Silva och Jofa) att det gick att åka även om det var ganska glatt underlag i form av snö o is.

Carl A

Carl A

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 161 inlägg

ta det varsamt när du pumpar däcken, lätt bryta ventilen från slangen så det blir pyspunka.

jag pumpar med dämparpump t MTB;

https://www.cyklotek...usaAj4eEALw_wcB

hoppas du beställde extra slangar, om ej; gör det. - eller tom även extra hjul om man vill lyxa till det lite, smidigt kunna byta snabbt.

Mr X

Mr X

Ny medlem

• Members
  • 8 inlägg

ta det varsamt när du pumpar däcken, lätt bryta ventilen från slangen så det blir pyspunka.
jag pumpar med dämparpump t MTB;

https://www.cyklotek...usaAj4eEALw_wcB

hoppas du beställde extra slangar, om ej; gör det. - eller tom även extra hjul om man vill lyxa till det lite, smidigt kunna byta snabbt.

Tack för tipset!
Ska nog skaffa både reservslangar och ett extra fram och bakhjul, bara jag överlever dom första turerna på dom
Är det lätt att lägga av och på däcken, eller är det värt att även skaffa däckvertyget som skistart säljer?

Mvh Urban.

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 645 inlägg

Tack för tipset!
Ska nog skaffa både reservslangar och ett extra fram och bakhjul, bara jag överlever dom första turerna på dom
Är det lätt att lägga av och på däcken, eller är det värt att även skaffa däckvertyget som skistart säljer?

Mvh Urban.

Jag blev aldrig vän med dom. Gjorde några fina vurpor när bakhjulen krokade ihop. Antalet UFO observationer i närområdet ökade dessutom explosionsartat. Blev kallad för Robocop av en 7 åring innan jag la dom på hyllan.

Carl A

Carl A

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 161 inlägg
Med så små hjul kan d bli lite meckigt kränga av o på däcken, iaf om man inte e van. Fråga om teknik, ej kraft!!

Mr X

Mr X

Ny medlem

• Members
  • 8 inlägg
Då har man provat Jenex V2 Aero 150RC, blev bara 4km första svängen, men jag måste säga att jag blev positivt överraskad.
Kändes mer likt vanliga skidor än jag trodde det skulle göra, och dom var så pass stadig att det inte kändes helt som Bambi på hal is.
Det här blir ett bra komplement att hålla igång träningen med under barmarkssäsongen.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 381 inlägg

Då har man provat Jenex V2 Aero 150RC, blev bara 4km första svängen, men jag måste säga att jag blev positivt överraskad.Är
Kändes mer likt vanliga skidor än jag trodde det skulle göra, och dom var så pass stadig att det inte kändes helt som Bambi på hal is.
Det här blir ett bra komplement att hålla igång träningen med under barmarkssäsongen.

Är alla trehjulingar med luftfyllda däck ?

Mr X

Mr X

Ny medlem

• Members
  • 8 inlägg
Är inte säker, men har bara sett luftfyllda hjul.

Marcus85

Marcus85

Medlem

• Members
  • Pip
  • 10 inlägg

Är alla trehjulingar med luftfyllda däck ?

Ski skett sport classic 3 är en trehjuling med "vanliga" hjul.

https://nordicx.com/...-CLASSIC-3.html

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 645 inlägg

Ski skett sport classic 3 är en trehjuling med "vanliga" hjul.

https://nordicx.com/...-CLASSIC-3.html

Den där ser riktigt bra ut! Nån som har provat?

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 383 inlägg

Den där ser riktigt bra ut! Nån som har provat?

Så där såg väl rullskidorna ut på 70-talet...

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 381 inlägg

Ja, som mina gamla Jofa. Nackdelen är att de är baktunga och fördelen väldigt stabila och går rakt sålänge inte ett av bakhjulen blir mer slitet. Förutsättningen är dock att de säljs i Sverige, så att det går att få tag i reservdelar och stänkskärmar.

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 645 inlägg

70-talet ringde och ville ha tillbaka sina trehjulingar..

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar