Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Slipa stavspetsar


Skålhamra

Recommended Posts

Jag använder Biltemas diamantfil. Det ideala är förstås att använda någon slipmaskin, men det blir helt ok ändå.

 

Jag tar några grova drag på alla ytor och sedan några snabba på slutet. Gör det inför varje tur.

Tar inte mer än runt 1 min totalt för båda stavar, men helt klart värt det.

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft diamantstift i borrmaskinen, brukar slipa efter varje pass (alltid redo). Jag tar lite på sidorna och lite på baksidan för att behålla lutningen på spetsen. Jag tycker att det blir bättre med smalare spets men den håller inte lika bra, det går lätt flisor ur den (tycker jag).

Numera även en handfil köpt av Skåningen, fungerar ypperligt och jag slipper använda hörselskydden vid borrmaskinsslipning :)

Väldigt snabb slipning räcker för att återställa spetsen.

 

Däremot så släpper även en nyvässad spets vid lite vinkel (långt bak) när asfalten blir hårdare på hösten.

Så stavtaget får bli kortare och trycket jämnare mot backen på hösten.

Link to comment
Share on other sites

Kör också Biltemas diamantfil inför i stort sett varje pass och tycker den funkar helt ok. 

 

Men skulle gärna vilja veta tips på hur man behåller rätt vinkel på spetsen. Slipar ni båda sidorna? Eller bara "baksidan"?

Jag brukar fila på alla sidor.

Link to comment
Share on other sites

Om man vill behålla alla vinklar så får man bara slipa baksidan.

Jag brukar sätta mina stavar i ett vadderat skruvstycke med baksidan horisontell uppåt. Sedan drar jag några tag med biltemas diamantfil.

För att få en vassare spets kan man förstås slipa lite på sidorna också, men om man även slipar framsidan så blir ju vinkeln ner mot asfalten flackare och det kan väl aldrig vara en fördel?

Link to comment
Share on other sites

Aha, men så ser inga av mina spetsar ut, inte ens ski go. Har i o f sig en binge gamla spetsar och senaste året kört med swix TBS

 

Både Rex och Swix TBS har sådan slipning när de är nya, lite olika vinklar bara. Tyvärr kan man ju inte ladda upp bilder här, annars kunde jag visat.

Link to comment
Share on other sites

sen ska man väl inte dra filen i båda riktningar. jag filar bara framåt, finner det lättare att behålla vinkeln på spetsen.

Det är väl ingen egg vi ska slipa?

Riktningen har nog minimal betydelse. Om inte så har nog ev extraskärpa försvunnit vid första stavtaget!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...