Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rullskidor Södertälje -> bra asfalt + långa backar


cloc

Recommended Posts

Du har ju Torekällberget, som ju ligger inte alltför långt ifrån men visst sjutton är det en riktig rackarbacke upp till Scania på höjden? (Eller så ser det bara ut så) Det förstnämnda har jag ju stakat mig uppför några gånger men då med Nordic Skates och då har jag inte tänkt hur asfalten är. Sen har jag broms då det går utför igen. Sen har jag sprungit längs vattnet och kommit fram till Lina Gård, tror jag det heter. Därifrån och tillbaka upp var det riktigt skaplig lutning men jag kommer inte riktigt ihåg hur det såg ut med asfalt.

Link to comment
Share on other sites

Kan någon tipsa om det vid Scania Södertälje ?

 

 

Mvh

 

Claus

Scanias Test-track måste ju vara den optimala rullskidbanan om man skulle få köra där! :)  Kanske inte så jättelånga backar dock.

 

Annars måste väl Stålhamravägen längs E20 nedifrån rondellen vid Nyköpingsvägen vara den bästa backen i området. Trafikläget är väl kanske inte optimalt dock.

Link to comment
Share on other sites

Misstänker att TS jobbar på Scania och vill träna i samband med arbetet. Misstänker också att TS då vill köra backintervaller vilket i sin tur betyder att man skall ner till startpunkten igen. Då går Stålhamrabacken fetbort om man inte fixar en stoppsladd i 50km/h innan rondellen :)

 

Mitt tips är att åka ut genom Pershagen och vägen mot Järna (Nyköpingsvägen/väg 525). Från övergången vid Bränningeån finns en fin backe bredvid E4:an som är ca 500m lång. Framförallt går det att vända på toppen och rulla utför tillbaka då det är rakt och fint. Inte allt för mycket trafik heller. 

 

Är det så att TS vill åka en runda med mycket backar funkar den vägen också riktigt bra. Bra kuppering ända förbi infarten till Farstanäs Camping. Sträckan fick dessutom ny asfalt förra året så den är jättefin. Från rondellen nedanför C-lab (Granparksvägen) ut till Pilkrog i Järna är det knappt 11km. Vill man fortsätta så tar man in via Järna och ut förbi Kallfors, får en fetbacke upp efter Kallfors Golf och sedan lite småkuppering ner mot Tveta vägen. Sedan Tvetavägen in mot Södertälje och så kommer man till Gröndal. Då har du väl ca 25km från rondellen till Gröndal och ytterligare kanske 3km tillbaka till rondellen. Jobbar man på Scania kanske man kan gena genom området (Växellådsvägen) 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...