Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

5-milen Holmenkollen 2018


Rolv

Recommended Posts

Övergång till 3-milen, Monster-Bjørgen sopar rent med utbrytarna. Diggins ger sig aldrig. Synd om Kalla men hon såg inte ut att ha någon riktig ”killer-plan”. Imponerande av Jacobsen att gå med Bjørgen nästan hela vägen in.

Återigen häpnar man över den svenska lagledningen.

När Grip under loppet får frågan om tjejerna kommer att byta skidor så säger han (typ) att "planen är att köra på samma lagg hela vägen". 

Vad är det för märklig strategi att ha redan från början?! 

Om man följt skidåkningen de senaste åren så borde man väl ha lärt sig att det nästan utan undantag ALLTID lönat sig att byta skidor. 

 

Nu tror jag i och för sig inte att prispallen hade sett annorlunda ut även om svenskorna bytt skidor. Jag är mest förvånad över att man på förhand satt upp en strategi som rent historiskt sett nästan alltid varit fel strategi. 

Märkligt.

Link to comment
Share on other sites

Återigen häpnar man över den svenska lagledningen.

När Grip under loppet får frågan om tjejerna kommer att byta skidor så säger han (typ) att "planen är att köra på samma lagg hela vägen". 

Vad är det för märklig strategi att ha redan från början?! 

Om man följt skidåkningen de senaste åren så borde man väl ha lärt sig att det nästan utan undantag ALLTID lönat sig att byta skidor. 

 

Nu tror jag i och för sig inte att prispallen hade sett annorlunda ut även om svenskorna bytt skidor. Jag är mest förvånad över att man på förhand satt upp en strategi som rent historiskt sett nästan alltid varit fel strategi. 

Märkligt.

Kalla hade ju bättre skidor än de hon låg tillsammans med så där kan jag ändå förstå att hon inte väljer att byta men att Ebba som blev rejält ifrångliden flera gånger inte bytte skidor var en gåta.

Link to comment
Share on other sites

Kalla hade ju bättre skidor än de hon låg tillsammans med så där kan jag ändå förstå att hon inte väljer att byta men att Ebba som blev rejält ifrångliden flera gånger inte bytte skidor var en gåta.

Men det är ju just precis det. Jag förstår att det rent mentalt kan vara svårt att gå in och byta när man ligger i täten. Men i och med att det rent historiskt visat sig vara en så pass stor fördel att byta skidor förvånas jag över att man kollektivt som landslag redan på förhand väljer en taktik som går ut på att inte byta. För mig som sitter i soffan är det en så uppenbart urkorkad strategi.

Alla som bytte skidor åkte upp sig i förhållande till de som inte gjorde det, återigen, precis som alltid, alltid, alltid.

Link to comment
Share on other sites

Kalla hade ju bättre skidor än de hon låg tillsammans med så där kan jag ändå förstå att hon inte väljer att byta men att Ebba som blev rejält ifrångliden flera gånger inte bytte skidor var en gåta.

Det visste ju inte innan loppet hur bra Kallas skidor skulle stå sig, så ja, strategin kan tyckas märklig.

Hade varit mer förståeligt ifall strategin var ett skidbyte, men Kalla värderade om pga hennes ”ok” skidor.

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Håller med den gode Odd.

 

För övrigt kastade fulla norrmän öl på Rickardsson. Snyggt gjort! Men allt detta missade naturligtvis hyllningskören i SVT. Ska bli intressant att höra om stöket och fyllan tas upp idag i tv.

 

Vi kan jämföra med skidfesten i Ulricehamn...

Samtidigt tycker de norska damerna att det vore roligare att åka på Lördag då det är lite mer av en folkfest, Det är väl inte för inte som Birken går på en Lördag medan Vasaloppet går på en Söndag. Och nog är det betydligt mer "publikdrag" på Birken, åtminstone vid Sjusjoen om vädret är fint. Har heller aldrig upplevt att det varit otrevligt på något sätt, tvärtom, men Holmenkollen lockar antagligen till sig ett annat klientel beroende på närheten till en storstad.

Link to comment
Share on other sites

Jag var på plats. Jättekul men makalöst konstigt planerat. Man går ca 1 km från området ned till tunnelbanestationen. Längs denna väg har de spärrat av vägen så att två bilar ska kunna köra i bredd medan 99,9% av alla 100 000 ska trängas på en smal trottoar på vardera sida vägen som har stängsel. En sida går till T-banan en annan mot stan. Man inser på vägen ner efter ett tag att man inte skulle ha valt den sida som går till t-banan men då är det för sent att vända. Den mot t-banan korkar igen och alla trycker på upppifrån utan att se vad som händer där nere eftersom den smala trottoaren är så lång. Om folk hade sett att t-baneperrongen varit så igenkorkad så hade de definitivt valt att gå istället men tyvärr står polisen längs trottoaren där och hindrar folk från att hoppa över stängslet. Man borde inte ha stängslat av utan låtit fler göra valet att gå längs vägen istället och valt att inte trycka på.. förbjud biltrafik förutom speciella bussar för aktiva, handikappade och kung Harald och lämna vägen för gående, visst det tar lite längre tid för bilarna men så bråttom har ingen. Tur det inte blev allvarligare.

 

Jag valde ändå att hoppa över stängslet och gå ner. Det var nog det bästa man kunnat göra för att inte bidra till livsfaran vid perrongen.

Link to comment
Share on other sites

Jag var på plats. Jättekul men makalöst konstigt planerat. Man går ca 1 km från området ned till tunnelbanestationen. Längs denna väg har de spärrat av vägen så att två bilar ska kunna köra i bredd medan 99,9% av alla 100 000 ska trängas på en smal trottoar på vardera sida vägen som har stängsel. En sida går till T-banan en annan mot stan. Man inser på vägen ner efter ett tag att man inte skulle ha valt den sida som går till t-banan men då är det för sent att vända. Den mot t-banan korkar igen och alla trycker på upppifrån utan att se vad som händer där nere eftersom den smala trottoaren är så lång. Om folk hade sett att t-baneperrongen varit så igenkorkad så hade de definitivt valt att gå istället men tyvärr står polisen längs trottoaren där och hindrar folk från att hoppa över stängslet. Man borde inte ha stängslat av utan låtit fler göra valet att gå längs vägen istället och valt att inte trycka på.. förbjud biltrafik förutom speciella bussar för aktiva, handikappade och kung Harald och lämna vägen för gående, visst det tar lite längre tid för bilarna men så bråttom har ingen. Tur det inte blev allvarligare.

 

Jag valde ändå att hoppa över stängslet och gå ner. Det var nog det bästa man kunnat göra för att inte bidra till livsfaran vid perrongen.

Du borde nog maila till arrangörerna och påtala de risker som upplägget har, man kan ju ana vad som skulle kunna hända om det blev panik och folk nertrampade.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...