Jag är i stort sett nybörjare på längdåkning men gillar att träna och har kommit på att längdskidor är väldigt bra träning

Efter att ha läst lite grann på detta eminenta forum så har jag kommit fram till att jag ska ha skin skidor och inte "vanliga" pga en rad orsaker som vi inte behöver gå in på!
Jag har åkt typ 10 ggr på 5 år varav 4ggr i år på farsans skidor och jag tycker att det är superkul. Han har några madshus som han använder tejp på som han köpte för typ 5-6 års sen men problemet med dom är att de är gjorda för 62-69kg och jag väger 85!
Jag kommer att använda skidorna till träning och kanske kanske nått lopp nästa år och kanske kanske Vasaloppet näst nästa år!
Så nu till lite frågor!
1) Jag är inne på Madshus skidor och undrar om jag förstått det rätt om jag rangordnar dom enl följande
1 Redline 2 Nanosonic 3 Hypersonic och 4a Terrasonic?
2)Funderar på ett par Hypersonic som xxl har just nu för 2999:- med bindning.
Tror ni att dessa duger åt mig?
3)Vad ska jag tänka på när det gäller vikt längd och spann?
Tänker jag rätt om 195cm långa och 80-90kg är bättre för mig än 200cm och 75-85kg?
4)Jag är 183cm lång och ska då ha 155 cm långa stavar?
5) På Xxl.no så finns det dessa: XC Skis Nanosonic Carbon Classic IGS 17/18, smørefri racingski för 2500nok och dessa kostar 3799 på xxl.se! Är detta ett bättre alternativ än Hypersonic 18/19 som kostar just nu 2999:-??
Mvh