Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Prylar 2020/2021

• Vänligen logga in för att kunna svara
54 svar till detta ämne

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 474 inlägg
Precis, det här med ”carving” känns bekant långt tillbaka i tiden. Var inte Atomic där då också på ARC-tiden? Madshus var väl Xcersize-serien och hur var det med Fischers JIB-skidor och Rossignols Evo-serie? Memory lane revisited.

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV19 4.52 NV18 7.22 VL17 5.41 VL16 5.37 VL15 DNF VL14 6.06 VL13 5.40 VL12 5.13 ÖSS11 5:54 ÖSS10 6:54 VL01 7:50 VL97 8:56

+ Marcialonga, Holmenkollmarsjen, Hafjell Ski Marathon, Birkebeinern, Troll Ski Marathon, Skarverennet

Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 25 år.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 353 inlägg

Fischer hade en modell med midja för 15 år sedan och jag testade dem på en sjö. Inte alls tokiga, gick ganska rakt, men lite för tunga, så jag bytte till RCS.

snabber

snabber

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 507 inlägg

Jag har ett par röda Atomic Beta Race Skate från ca 2000 med måtten 49-43-47, för till akter. Jag kan måtten för att jag jämförde med mina klassiska, saligt ihopsäckade, blå RC11 som jag tyckte var ännu mer markerade--men de måtten är lika borta som skidorna  :) Vad de hade för tanke då är svårt att sluta sig till eftersom de körde samma på både klassiskt och skate.

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 368 inlägg

Precis, det här med ”carving” känns bekant långt tillbaka i tiden. Var inte Atomic där då också på ARC-tiden? Madshus var väl Xcersize-serien och hur var det med Fischers JIB-skidor och Rossignols Evo-serie? Memory lane revisited.

Ross hade väl nåt de kallade Cobra-form på sina skateskidor som var någon slags skida med midja. Madshus har som nämnts också haft det och Fischer hade "SkateCut" nåt år runt millenieskiftet men det verkar alltid ha försvunnit.

Petter

Petter

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 580 inlägg

Tja, det verkar ju som att göra en stor grej av något som kanske inte tillför så mkt och som tydligen funnits tidiagre. Likt fischers belag på sidorna.

Men det lär ju kosta för de som ska köpa...

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 474 inlägg

Tja, det verkar ju som att göra en stor grej av något som kanske inte tillför så mkt och som tydligen funnits tidiagre. Likt fischers belag på sidorna.

Men det lär ju kosta för de som ska köpa...

Fischers belag på sidorna - vem kommer inte ihåg 80-talets SCS?

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV19 4.52 NV18 7.22 VL17 5.41 VL16 5.37 VL15 DNF VL14 6.06 VL13 5.40 VL12 5.13 ÖSS11 5:54 ÖSS10 6:54 VL01 7:50 VL97 8:56

+ Marcialonga, Holmenkollmarsjen, Hafjell Ski Marathon, Birkebeinern, Troll Ski Marathon, Skarverennet

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 368 inlägg

Fischers belag på sidorna - vem kommer inte ihåg 80-talets SCS?

Jepp! Nu väntar vi bara på att Exels eller Swix stavhandtag från 80-talet återuppstår i lätt modifierad form...

Lejonet

Lejonet

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 522 inlägg

Det där med midjan på skate funkade ju ínte riktigt förra gången. Madshus hade det typ 2 säsonger men gick bort från det, möjligtvis kändes det okej på hårda spår. Fischer Skatecut med 2 skärningar. en fram och en bak var riktigt värdelöst, skidan fastnade ju i snön! Dom körde på det några år men VC-åkarna fick raka skidor, bla Elofsson som nyss bytt till Fischer för han inte tyckte Atomics skate med midja funkade!

På klassisk verkar det docḱ inte spela någon roll.

För övrigt föredrar jag raka stavar också men det är en annan historia.

Finn

Finn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 430 inlägg

Såg inte ut som Kruger körde med de nya "snabba" S9 skidorna i Lahtis? 

Intressant också att hand testade skidorna i Beitostölen hösten 2020 men man hänvisar till hur han redan 2019 i Davos vann överlägset. Luktar lite Exel Curve över det hela...

jola61

jola61

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 860 inlägg
Exel curve kör jag med när jag enbart stakar. Tycker känslan är kanon. Tyvärr är de något tyngre än mina Madshus 100 UHM.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 353 inlägg

Såg inte ut som Kruger körde med de nya "snabba" S9 skidorna i Lahtis? 

Intressant också att hand testade skidorna i Beitostölen hösten 2020 men man hänvisar till hur han redan 2019 i Davos vann överlägset. Luktar lite Exel Curve över det hela...

Kruger körde på de nya skidorna första dagen, jag såg att det var röda sidor på skidorna, men det var med dem han vurpade. Andra dagen i stafetten hade han dock bytt till vanliga Atomic, om det berodde på att de var mer svårmanövrerade i kurvor än traditionella Atomic vet jag inte, men det kan ju vara så att han inte ville riskera fler vurpor då det var stafett.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 353 inlägg

Lite svårt att se om Kruger åkte på de nya skidorna idag, de verkade inte ha röda sidor. De skidor han håller i handen på prispallen är de nya röda fram och på sidorna och vita längs bak. Om det var de nya skidorna han åkte på var det ju bästa reklam för dem.

PetterM

PetterM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 155 inlägg
Salomons nya s/max skin måste va nått alldeles speciellt om man läser på Pölders sida.
"NYHET! Skinksida med integrerad flyttbar bindning."

https://polder.se/sv...eskin-shift-in/

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 368 inlägg

Salomons nya s/max skin måste va nått alldeles speciellt om man läser på Pölders sida.
"NYHET! Skinksida med integrerad flyttbar bindning."

https://polder.se/sv...eskin-shift-in/

Undrar hur mycket svål det är på en sån...;)

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 474 inlägg

Madshus Redline plusföresskidor med ljusgrönt belag lyser upp i VM-sändningarna.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar