Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Snittfart på era rullskidpass (klassiskt)

• Vänligen logga in för att kunna svara
50 svar till detta ämne

detoby

detoby

Ny medlem

• Members
  • 5 inlägg

Hur mycket skillnad blir det på 4:or bak? Tycker 2:or blir lite väl lättrullat men kul.
Blev en 8,3mil runda i helgen med 2:48/km i snitt
Och 18km race tempo på 2:20 i snitt men då med lite medvind på lite av sträckan. Tycker själv att kvaliteten på asfalten gör större skillnad än temperaturen som många annars pratar om.

Imponerande, starkt! Körde du det långpasset på 2:or?

Upplever också att asfaltskvaliten nästan påverkar mer än tempen. 

Har testat haft 2or bak och 4or fram. Kände inte så jättestor skillnad mot 2or runt om.

Men skulle säga att 3or runt om ger tydligt trögare motstånd än 4or/2or.  

Frederiksen

Frederiksen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 73 inlägg

Imponerande, starkt! Körde du det långpasset på 2:or?
Upplever också att asfaltskvaliten nästan påverkar mer än tempen. 

Har testat haft 2or bak och 4or fram. Kände inte så jättestor skillnad mot 2or runt om.
Men skulle säga att 3or runt om ger tydligt trögare motstånd än 4or/2or.

Japp, det var med swenor 2:or. Jag var inne på att flytta fram hjulen med backspärr och köpa 4:or utan backspärr och sätta bak eftersom det blir lite billigare.. hade ju förhoppning om att det skulle rulla lite tyngre än 3:or men kanske blir likvärdigt ungefär om nu 4:or fram rullar lättare än 3:or? Eller så slår man till på nowi hjulen och kör 4:or runt om, beslutsångest...

Frederiksen

Frederiksen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 73 inlägg
Slog till på ett 2st AE 5:or hjul utan backspärr som monterats bak och så flyttade jag fram 2:ordna med backspärr. Ska ta en testrunda i dagarna och utvärdera.

Pulvervallaren

Pulvervallaren

Ny medlem

• Members
  • 7 inlägg

AE5:or är typ mellan Gamla Swenor 4or (swenor gjorde 3or och 4or lite lättare 2020?) och nya Elpex 4or. din setup bör kunna bli trögare än Swenor 3or.

Kombin 4/2or upplever jag är känslig för värme, mer än vad 3/3or. på sommaren är det ganska lika, men på hösten är 4/2or trögare. (elpex)

/p

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 208 inlägg

Välkommen till skidforum "Pulvervallaren". Jag ser att du just joinat oss. Har du uppträtt under annat nick förut ? Vad är orsaken till att du valt att just betona "pulervallning" i nicket ?

Pulvervallaren

Pulvervallaren

Ny medlem

• Members
  • 7 inlägg

Hej Lars-Erik och Tack!

Jo jag är ny-gammal, sedan spray mail började ta betalt för e-post i mars, så då tappade jag åtkomsten till ett nick jag registrerade här 2009. men jag var inte överdrivet aktiv, men frekvent besökare.

Din legendariska "3 vasalopp...." tråd har jag inte missat :-)

Ja namnet då... ja det kanske kan vara lite provocerande, men tänker att det mer ska symbolisera att jag ofta går all-in på det jag gillar. t.ex. konditionsidrott och skidor. jag runt 2010 hade jag en tanke på att starta en skid-blogg som skulle heta "en pulvervallares bekännelser" som skulle hantera skvaller i vår lilla ankdamm. Men det blev inget med det.

Men namnet låg nära till hands.

Jag har verkligen inget emot varken skin-skidor, stålsickla, eller den som väljer att inte gör något alls med sina skidor.

Ödmjukhet och valfrihet står jag för.

jag ser pulver som "extra allt" på en hamburgare eller "grädde på moset".

Men med det sagt. jag värderar också förändringsförmåga så kanske byter nick till "Eiker Jägaren" :-)

väl mött!

/p

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 504 inlägg

Hej Lars-Erik och Tack!

Jo jag är ny-gammal, sedan spray mail började ta betalt för e-post i mars, så då tappade jag åtkomsten till ett nick jag registrerade här 2009. men jag var inte överdrivet aktiv, men frekvent besökare.

Ja namnet då... ja det kanske kan vara lite provocerande, men tänker att det mer ska symbolisera att jag ofta går all-in på det jag gillar. t.ex. konditionsidrott och skidor. jag runt 2010 hade jag en tanke på att starta en skid-blogg som skulle heta "en pulvervallares bekännelser" som skulle hantera skvaller i vår lilla ankdamm. Men det blev inget med det.

Jag har verkligen inget emot varken skin-skidor, stålsickla, eller den som väljer att inte gör något alls med sina skidor.

Men med det sagt. jag värderar också förändringsförmåga så kanske byter nick till "Eiker Jägaren" :-)

väl mött!

/p

Varför vill du inte uppge ditt gamla nicknamn utan pratar runt ?

Pulvervallaren

Pulvervallaren

Ny medlem

• Members
  • 7 inlägg

Ha! Tänkte inte någon skulle bry sig om det.

Hubes

/p

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 208 inlägg

Hej Lars-Erik och Tack!

väl mött!

/p

Ett alternativ är ju att uppge ditt riktiga namn som jag och en del andra har gjort. Eljest kan ju  ett vasst alternativ vara att använda nicket "Skogsvakt" som verkar blivit ledigt för ögonblicket :lol: Som du säkert sett har vi uppskattat detta nick  mycket genom åren.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 504 inlägg

Ett alternativ är ju att uppge ditt riktiga namn som jag och en del andra har gjort. Eljest kan ju  ett vasst alternativ vara att använda nicket "Skogsvakt" som verkar blivit ledigt för ögonblicket :lol: Som du säkert sett har vi uppskattat detta nick  mycket genom åren.

Men "Skogsvakt" är inte ledigt, han har tassat in på forumet utan bild och gjort två inlägg, så det dröjer nog inte länge förrän vi har tillbaka vår käre Skogvakt igen i gammal god form. :)

Mr X

Mr X

Medlem

• Members
  • Pip
  • 12 inlägg
För att sänka tempot mot eliten så brukar jag ligga på ca 4:20min/km med mina Jenex V2 (speed reducer i läge 2) när jag kör mina pass. Aldrig åkt Vasaloppet och använder rullskidorna för att hålla igång överkroppen som komplement till cykling på barmarksäsongen, i rent motionssyfte.

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar