Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Väder och Vallanojja Vasaåket 2021

• Vänligen logga in för att kunna svara
55 svar till detta ämne

NLundmark

NLundmark

Medlem

• Members
  • Pip
  • 288 inlägg
Efter att ha kört Vasaåket kan jag lämna rapport om att idag var det nypistat starten-evertsberg typ. Evertsberg-Mål var inte nypistat vilket gjorde det rent av livsfarligt nerför efter Evertsberg. Särskilt i samband med att Vasaåket 45 startade precis innan vi kom dit, vilket ledde till en spännande blandning av åkare i backen! Skidorna behöver definitivt slipas om efter dagens tur, inga djupare repor vad jag såg men samtidigt extremt många mindre sådana.
Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.

Johaaan

Johaaan

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 245 inlägg

Pölders kingkong HF-kloss. Är den nå "slitstark"? Åker hemmavasan men om prognos håller blir det omvandlad snö och -6 

Börjar vara tomt i flourlådan!

Plant based 

VL12: Led 5, 5:59. plac. 3885. VL13: Led 3, 5:36. plac. 1855.

VL14: Led 2, 6:17. plac. 2909 med feber. VL15: Led 2, sjuk igen, bröt

VL16: Led 3, 5:32, plac. 1884. VL17: Led 2, 6:22, plac. 3684. 

VL18: Led 2, 5:52, plac. 1438. VL20: Led 2, 6:18, plac. 1251.
VL21 - Hemma: 5:09 i storm. 

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 1 860 inlägg

Det har förekommit ett kortare snöfall i flera prognoser de senaste dagarna. Nu dök det upp tidigare än beräknat. Alla väderinstitut hade det sent ikväll. Bättre ändå att det kom nu. Är det nån som har koll på när dom spårar inför i morgon? Om det ens görs?

Har sett bilder på sociala medier från andra halvan av banan idag. 3 klassiska och bara lite utrymme för skejt. Detta kommer givetvis att pistas så att det blir bredare utrymme för skejt under fredagen.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 609 inlägg

Efter att ha kört Vasaåket kan jag lämna rapport om att idag var det nypistat starten-evertsberg typ. Evertsberg-Mål var inte nypistat vilket gjorde det rent av livsfarligt nerför efter Evertsberg. Särskilt i samband med att Vasaåket 45 startade precis innan vi kom dit, vilket ledde till en spännande blandning av åkare i backen! Skidorna behöver definitivt slipas om efter dagens tur, inga djupare repor vad jag såg men samtidigt extremt många mindre sådana.

Pratade med en kompis, som åkte VÅ i måndags. Kanonförhållande i stort sett hela vägen utom i Evertsbergsbacken, där "det gick otäckt fort". Han hade 2 tim snabbare tid än 2019. Återstår att se vad det lågtryck som sveper in över norska fjällen får för konsekvenser till lördag-söndag, hur mycket och vilken typ av snö som kommer. Minst av allt önskar man "bromssnö" i synnerhet som förhållandena varit så fina under lång tid.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 1 860 inlägg

Man behöver inte va nån Jessie Diggins för att fixa Eversbergsbackarna i isräls. Som stockholmsskidåkare kan jag inte påstå att jag har massiv erfarenhet av snabba utförskörningar. Tex Flyktingrännet 2019 hade jag 2 fall i utförsbackarna. 

Men VL är snällare än "riktiga fjällopp" som ovan nämnda även i snabbt före. 

ÖSM 2020 var det isräls förmodligen väl i klass med det snabbaste förhållandena hittills i VÅ. Jag hade 19,32 km/h i snitt Evertsberg - Oxberg vilket var 5,2 knyck snabbare än VL 2019 samma sträcka. 

Jag tyckte att nedförskörningen i ÖSM 2020 var ganska odramatisk. Ibland ställde jag mej upp och vindbromsade lite och ibland ställe jag ena skidan parallellt men utanför spåret för att "bredda basen" men i övrigt var det bara att stå på och såklart hålla koll på andra åkare också. Ska man stå i hockey med 2 skidor i spåret hela tiden behöver man vara bra utförsåkare.

(dock var det då inga 45-åkare i banan samtidigt)

NLundmark

NLundmark

Medlem

• Members
  • Pip
  • 288 inlägg
Ja, utförskörningen i sig är ju inte problematisk. Kombination isräls, plogande motionärer och helt plötsligt försvinnande spår i kurvor är klurigare. Sen är väl livsfarligt kanske en överdrift, men jag tyckte synd om dom stackarna som är betydligt sämre än mig utför och blir utsatta för såna förhållanden för att Vasaloppet väljer att inte spåra om. Det är ju inte så att det är gratis att åka heller så att dom preparerar banan när det ser ut som det för gör är väl det minsta man kan begära, åtminstone i kritiska utförskörningar.

Men! Det kanske bara är jag som är kräsen, kan ju vara så att folk längre bak njöt av rälsen, det kan ju inte jag svara på :)
Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.

boffi

boffi

Medlem

• Members
  • Pip
  • 211 inlägg

Här kommer lite tips som jag hittade på Skistarts Facebook:

https://www.facebook...683126985034470

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 381 inlägg

Skulle inte tro att de spärrar av vägen för så få.

Pölders kingkong HF-kloss. Är den nå "slitstark"? Åker hemmavasan men om prognos håller blir det omvandlad snö och -6 

Börjar vara tomt i flourlådan!

Pölders kloss är inte jättehård, går utmärkt att gnida in för Smålandsvallning.

I min erfarenhet så är hårdare bättre vid smutsigt och vått före men jag använder heller aldrig pulver.

Pölders kloss har fungerat hyfsat för mig och jag kna inte se någon större skillnad mot Marathon förutom i mitt huvud.

snabben

snabben

Medlem

• Members
  • Pip
  • 302 inlägg

Jag är så sjukt avundsjuk på alla er som ska få åka i helgen! Det ser ut att bli ett riktigt fint år. Själv fick jag åka i kalla nysnön som  kom för två veckor sedan (opistat).

/snabben

malaka

malaka

Medlem

• Members
  • Pip
  • 60 inlägg

Wickström tippar 3:58 för damvinnare och 3:29 för herrvinnare efter att ha känt på spåren igår..

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 381 inlägg

Så vad gissar ni, burktäckt klister eller rent klister på söndag?

Min tanke var Chola för doftens skull, tunt. Sedan Rode Multigrade täckt med tunna lager Violet Multigrade.

Egentligen skulle väl detta fungera båda dagarna pga minus på morgonen.

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 746 inlägg

Lördagsprognosen såg tidigare ut att ge samma räls som hittills under veckan. Men nu är det plusgrader hela vägen som gäller. Kommer snön att hålla sig hård fram till Evertsberg, månne? Så att man inte hamnar i snösocker förrän efter Vasslan, och riktigt blöta sista två milen. Eller vad tror ni som är där uppe nu?

jola61

jola61

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 882 inlägg
Åkte 45 skejt idag. Underlaget är hårt och isigt och jag har svårt att se att det skulle bli blött. Däremot sockrigt som det var på sina ställen under dagen.

Ola på Österlen

Ola på Österlen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 206 inlägg
Inatt var det socker i princip i alla uppförsbackar efter Risberg. Nerför efter Evertsberg var det tjocka sockersnösträngar ovanpå en stenhård botten.
Glidet utmärkt. Ett par ställen med riktig svallis men bara några meter vardera (inte som ÖSS 20).

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 756 inlägg

Wickström tippar 3:58 för damvinnare och 3:29 för herrvinnare efter att ha känt på spåren igår..

OMG vilken kännare! Men borde han inte klämt på armarna på åkarna istället?

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 609 inlägg

Det börjar dra ihop sig till sista loppet - hur känns det i "vallanerven" ? (jag är hur lugn som helst -soffan väntar i morgon :))

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar