Hoppa till innehåll

Köp Atomic längdskidor hos Skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Kylan i skidskytte-VM

• Vänligen logga in för att kunna svara
3 svar till detta ämne

Willie

Willie

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 688 inlägg
En del artiklar om kylan i skidskytte-VM nu.
https://www.aftonbladet.se/a/weKxEo

Valet verkar stå mellan tunna handskar och frysa eller tjocka handskar som blir klumpiga att skjuta med.
Hoppas och tror att de har koll på supertunna liners i merinoull... hur är det för er? Om jag har liners i mina tunna racehandskar är det verkligen ingen fara med kyla runt -15, och då åker jag både i lugnare tempo och under mycket längre tid än skidskyttarna gör.

snabber

snabber

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 526 inlägg
Det beror på hur trångt det blir i handsken. Sätter jag liners i handskar som sitter som en handske så att säga så stryps blodtillförseln och jag fryser fingrarna av mig. Kör hellre alltså utan då. Värmen kommer även om det tar ett tag.

I rymigare handskar är liners en succé.

För skidskyttarna handlar det som påpekat av Elvira Öberg om att ha fått igång cirkulationen i armarna ordentligt så att fingrarna är varma innan de ger sig av. Då går det nog bra med tunnare handskar den korta bit de är ute.

Sedan undrar man om det inte skulle hjälpa en hel del mot kylan med typ en sån där sköld på stavhandtaget som alpinåkarna har för att boxa undan käpparna :)

PetterM

PetterM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 223 inlägg
Har själv nu kört i 12-15 minus flera dagar nu. Och då är det tunna race handskar som jag använder. Liners när det är kallare.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 059 inlägg

Jag hade ett par Lillsport coach fodrade hanskar, men det funkade inte så bra, då de blev blöta av svett efter ett tag. Jag tog bort fodret, men lät skumgummit på ovansidan vara kvar och det var ett smartdrag. De har funkat utmärkt nu under kallperioden. både varma och ventilerande.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar