Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

VM Obertsdorf 2021

• Vänligen logga in för att kunna svara
163 svar till detta ämne

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 551 inlägg

Varför inte dra spår hela kurvan då blir skateskären automatiskt förbjudna . Borde då vara mer gynnsamt att komma in först på upploppet. En åkare som Kläbo skulle missgynnas då han alltid tar fart med skateskär och går ytterkurva nu är ju han så snabb att han vinner ändå men dessa situationer borde då kunna undvikas

Anledningen till att man tar bort spåren i kurvorna är göra det lättare att ta dem, med spår i kurvorna skulle vi få se många fler fall  och incidenter i slutskedet.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 551 inlägg

Norge har lämnat in en överklagan av diskningen av Kläbo.

Mr Winterbottom

Mr Winterbottom

Medlem

• Members
  • Pip
  • 26 inlägg

Tycker spårdragarna är onödigt rädda för att dra spår i kurvor. Vi närmar oss något som liknar en hybrid av skidåkning med klassisk teknik rakt fram och fristil i alla kurvor. Kan väl inte vara så svårt för FIS att definiera en radie så får arrangörerna justera sina banor och upplopp så att sista kurvan inte går i fri stil. Det var ju tydligt hur Kläbo tog ut den sista högerkurvan för att få ta några fartgivande skateskär. Då tycker jag man har passerat en gräns för klassisk skidåkning, där man söker extra riktningsförändringar enkom för att få möjlighet att göra fartgivande skate-skär.

Varsitt spår in mot upploppet  skulle undvika många onödiga incidenter och jobbiga efterspel. Ingen som reagerade på hur onödigt nära Frida gick Ebba i sista kurvan på 3-milen?

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 427 inlägg

Varsitt spår in mot upploppet  skulle undvika många onödiga incidenter och jobbiga efterspel. Ingen som reagerade på hur onödigt nära Frida gick Ebba i sista kurvan på 3-milen?

Jo Frida gick tight där. Men till skillnad från Kläbo så tog hon ingen fart alls vid spårbytet när hon skulle byta spår för att om möjligt att gå om Weng lite senare. Hade hon gjort en kraftigt men tillåtet skateskär vid spårbytet hade hon nog kunnat komma om.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 571 inlägg

Argument från den norska gräsrotsnivån. Inklusive "Kurtan-förklaring" med bild och allt. Kanske inte 100% objektivt och jag är fortfarande frågande till vad regelverket anger om yttre bredden bredvid spåren. Har Bolsjunov rätt till den också?

https://www.langrenn...73695-1743.html

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV19 4.52 NV18 7.22 VL17 5.41 VL16 5.37 VL15 DNF VL14 6.06 VL13 5.40 VL12 5.13 ÖSS11 5:54 ÖSS10 6:54 VL01 7:50 VL97 8:56

+ Marcialonga, Holmenkollmarsjen, Hafjell Ski Marathon, Birkebeinern, Troll Ski Marathon, Skarverennet

Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 25 år.

snabben

snabben

Medlem

• Members
  • Pip
  • 295 inlägg

Det är så klar FIS som skapat den här situationen genom att i åratal vara inkonsekventa i sina bedömningar. (kanske med undantag för den här gången då?)
Bolsjunov blir stängd i en nästan identisk situation tidigare under säsongen, som godkändes av FIS.
Det är ju då fullt naturligt att han gör en likadan manöver själv. 

Sedan är Blomman och Hård i vanlig ordning ute och cyklar i sina analyser.  :blink: 

Det är uppenbart att Bolsjunov (och det ryska laget) studerat Klæbos teknik i den där sista kurvan.
Det Klæbo konsekvent har gjort är att han tagit en lite vidare kurva vilket låtit honom te ett par kraftiga skate-skär, vilket gjort att han kan ta ytterspåret i betydligt högre fart. 
Bolsjunov har så klart noterat detta så när han kommer in först på upploppet glider han medvetet ut för att stänga ytterspåret som han vet att Klæbo tänker ta. 

I stället för att bromsa upp och välja ett av de lediga spåren satsar Klæbo att gå klämma sig förbi på utsidan, där det INTE finns något spår. 

Bolsjunov försöker då markera genom att staka lite yvigare än vad han annars skulle ha gjort, varpå Klæbo trycker till Bolsjunovs arm så att han sätter staven på fel sida benet och den knäcks. 

Det är två lika goda kålsupare som är i farten och jag har inga problem med att de båda förlorar guldet. 

Jag tror du är helt rätt på det. 

Kläbo har gjort det tusen gånger, han går ytterled i kurvan och har blivit lite av en expert på att enbens-skejta upp en fart i kurvan. Detta vet Bolshunov.

Jag tror att Bolle redan på förhand hade bestämt sig: han skulle ta ytterspår, no matter what. Sen blir han lite stressad när Kläbo gör detsamma. :)

Denna har jag kollat på hundra gånger nu:

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 571 inlägg

Kläbo har gjort det tusen gånger, han går ytterled i kurvan och har blivit lite av en expert på att enbens-skejta upp en fart i kurvan. Detta vet Bolshunov.

Jag tror att Bolle redan på förhand hade bestämt sig: han skulle ta ytterspår, no matter what. Sen blir han lite stressad när Kläbo gör detsamma. :)

Att Johann Mühlegg bryr sig så mycket om detta? :D

Man ser att Bolsjunov tar extra breda skär, nåt extra mot när Klaebo rätar upp, han siktar på yttre bädden för att skära av fullt ut och vevar lite extra med armen för att markera sin plats. Jag undrar fortfarande om det är "Lex Mäki" på detta? Börjar korridoren vid den röda plastruskan eller bara spåren för de gröna kommer först efter incidenten?

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV19 4.52 NV18 7.22 VL17 5.41 VL16 5.37 VL15 DNF VL14 6.06 VL13 5.40 VL12 5.13 ÖSS11 5:54 ÖSS10 6:54 VL01 7:50 VL97 8:56

+ Marcialonga, Holmenkollmarsjen, Hafjell Ski Marathon, Birkebeinern, Troll Ski Marathon, Skarverennet

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 551 inlägg

Jag tycker att Bolle enbensskejtar lika mycket som Kläbo och sen träffar ett skär Kläbos skida, innan hans stav går av. Det syns tydligt att Bolle försöker tränga ut Kläbo, då han inte går in i spåret förrän han kommit in på upploppet. Tycker att udda borde vara jämt och resultatlistan borde varit efter vad de kom i mål. Om Bolle inte brutit staven är det troligt att han blivit tvåa, vilket hade varit det logiska resultatet.

Jonne-J

Jonne-J

Ny medlem

• Members
  • 1 inlägg

Kläbo klarar ju trots högre fart att räta ut innan bolle, tycker det är solklar obstruktion från bolle (tyckte även mäki borde diskats).

Petter

Petter

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 616 inlägg

Fast nu spelar det väl ingen roll vad vi tycker? Den som är först in får välja fritt var den vill åka. Där är väl regeln ganska tydlig (sen om det är en bra regel är en annan fråga)

Korridorerna börjar först vid de gröna markeringarna.

GreatSki

GreatSki

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 723 inlägg

Nä, det spelar ingen roll vad vi tycker, och reglerna är tydliga.

Men det är ju en jävla konstig regel, som tillåter, att man fullt medvetet får obstruera en annan åkare som är på väg att passera.

Det får man ju inte göra någon annanstans på banan.

Vi som tittare går ju miste om flera spännande spurtstrider på detta vis.

Minns för några år sedan, tror det var i USA eller Kanada, när Sjur Röthe snyggt utnyttjade denna förmån,

och tryckte ut Markus Hellner utanför banan. 

Men vem av dom är egentligen först när spåren börjar?

Dom ligger ju exakt bredvid varandra, så vem har rätt att välja spår?

Tycker första beslutet var helt rätt, race incident. 

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 427 inlägg

Nu verkar ju Kläbo ha dragit tillbaka överklagan så då är det väl bara att slutligt gratulera Iversen til guldet efter en Bradbury-light.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 1 846 inlägg

Nu verkar ju Kläbo ha dragit tillbaka överklagan så då är det väl bara att slutligt gratulera Iversen til guldet efter en Bradbury-light.

Lite vapenskrammel med taktiska kärnvapen vid Kirkenes.. eller vad var det som fick norskarna att ta detta beslut??

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 743 inlägg

Nä, det spelar ingen roll vad vi tycker, och reglerna är tydliga.
Men det är ju en jävla konstig regel, som tillåter, att man fullt medvetet får obstruera en annan åkare som är på väg att passera.
Det får man ju inte göra någon annanstans på banan.
Vi som tittare går ju miste om flera spännande spurtstrider på detta vis.
Minns för några år sedan, tror det var i USA eller Kanada, när Sjur Röthe snyggt utnyttjade denna förmån,
och tryckte ut Markus Hellner utanför banan. 
Men vem av dom är egentligen först när spåren börjar?
Dom ligger ju exakt bredvid varandra, så vem har rätt att välja spår?
Tycker första beslutet var helt rätt, race incident.

Jag tycker det är bra att den som kommer först har tydlig prioritet. Senaste åren har alla kämpat hårt för att vara tvåa in i sista kurvan, vilket betyder att det ofta stannat upp på toppen av sista backen. Nu kanske åkarna vågar köra på med den fördelen av att vara först.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 551 inlägg

Jag tycker Iversen an ge guldet till Kläbo och Kruger kan ge sitt brons till Iversen.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 571 inlägg

Jag tycker Iversen an ge guldet till Kläbo och Kruger kan ge sitt brons till Iversen.

Och så kan de såga itu och skarva ihop till nåt misch-masch.

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 743 inlägg
Alla ska ge sina medaljer till skidkungen från ryssland!

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 551 inlägg

Och så kan de såga itu och skarva ihop till nåt misch-masch.

Jag har en sån medalj efter ett lopp, där jag och min kompis bestämde oss för att passera lika över mållinjen och någon av oss dömdes som etta.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 1 846 inlägg

65% kläbo
35% bolsjunov

i omröstning på aftonbladet.se

(på frågan "vems sida står du på". Ca 20000 svar)

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 743 inlägg

65% kläbo
35% bolsjunov

i omröstning på aftonbladet.se

(på frågan "vems sida står du på". Ca 20000 svar)

90% av de som läser artiklar om kläbo på aftonbladet är norrbaggar enligt sifos senaste undersökning. Endast 10% är hantverkare.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar