Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Pulver på träning


Volevodin

Recommended Posts

Oavsett vad det är för flour förening är det ändå en giftig produkt https://utslappisiffror.naturvardsverket.se/Amnen/Andra-gaser/Fluor/

Ja men det finns grader i helvetet. Skillnaden är väl framförallt att PFAS är något som människan skapat (och därmed också kan sluta skapa) och som i stort sett aldrig bryts ner och ackumuleras i näringskedjan medan fluoridjoner är något som finns naturligt bla i berggrunden.

Link to comment
Share on other sites

Jag äter upp min filthatt om någon motionär någonsin någonstans blir stoppad i för fluor på belaget. Den diskussionen kan vi glömma. Kommer aldrig ske. Men det löser sig när det ej längre kommer gå att få tag på fluorvallor för gängse vasablåbär.

 

Självklart kommer jag inte slänga några vallor. Däremot är det självklart att inte använda dom på TÄVLING. Det är inte så dumt att pulvervalla upp sina träningsskidor heller. Bra glid längre och bra mot all smuts i konstsnöspåret!

 

Jag miljökompenserar med att källsortera häftstiftet på tepåsen!

Link to comment
Share on other sites

Vi tar till wikipedia då: https://en.wikipedia.org/wiki/Fluoride_toxicity

 

Översatt till svenska är 5-10 gram natriumfluorid en dödlig dos. Nu vet jag inte hur mycket natriumfluorid en tandkrämstub innehåller, men jag skulle nu inte äta upp en.

Om jag räknat rätt så behöver du dra i dig 2,5-5 l munskölj av den "starkare" sorten (0,2% natriumflourid ) för att komma upp i dödlig dos. En vanlig tandkrämstub verkar innehålla 0,1-0,15 % så det blir i runda slängar 30 st stora tuber tandkräm. Känns som det finns betydligt farligare/giftigare saker man utsätter sig för 

Link to comment
Share on other sites

Det är en intressant  vinkel hururvida belag med inbyggt flour går att rengöra, så att det blir godkänt. Sen vet vi inte heller hur mycket tex pulvervallning satt sig i belaget och det öht går att göra det flourfritt. Att enbart tvätta av belaget med ett medel tror jag inte räcker utan det behövs nog mekanisk borttagning av översta skiktet på belaget. Mycket hänger på vilka gränsvärden som flourtestningsmaskinen klarar av, om man nu lyckas få i ordning på den så att den fungerar.

 

Det kan bli så att även om man inte flourvallar, så kan man tvingas plocka bort en del skidor ur sortimentet och enbart använda dem till träning, då de inte går att få  helt flourfria.

 

Calwell har skrivit en del om det här. http://www.caldwellsport.com/2020/09/fluoro-free-compliance/

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag äter upp min filthatt om någon motionär någonsin någonstans blir stoppad i för fluor på belaget. Den diskussionen kan vi glömma. Kommer aldrig ske. Men det löser sig när det ej längre kommer gå att få tag på fluorvallor för gängse vasablåbär.

 

Självklart kommer jag inte slänga några vallor. Däremot är det självklart att inte använda dom på TÄVLING. Det är inte så dumt att pulvervalla upp sina träningsskidor heller. Bra glid längre och bra mot all smuts i konstsnöspåret!

 

Jag miljökompenserar med att källsortera häftstiftet på tepåsen!

Lurer på om du har prøvd Rex sin oppskrift www.youtube.com/watch?v=yFlfmDZym1w. Tipper en vil kunne få det pulveret en har på lager til å vare mye lenger med en slik metode. Ingen grunn til å sløse med pulveret. Det kommer ikke til å komme noe bedre mhp glid og holdbarhet på en stund

 

Kanskje kunne en bruke rotowool og ennå mindre pulver/fluorkloss også?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...