Hoppa till innehåll

Köp Atomic längdskidor hos Skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Ge inputs på min stak teknik

• Vänligen logga in för att kunna svara
45 svar till detta ämne

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 594 inlägg
Tältning är att stavspetsen sätts i marken längre ut än du håller handen, om båda stavar sätts i på det viset bildas ett upp och nervänt V. Det ser ut som ett tält. Så framifrån sett viktigt med lodräta stavar när man sätter i dem.

Om du tänker att knäna är stelopererade så kanske du får mindre nigning, men jag tror inte att man kan eller bör låta bli helt.

Jag brukar tänka att jag ska överdriva bålfällning men när jag tittar på min skugga ser det ändå inte överdrivet ut.
Men hyr in kompis att filma från t ex bil eller cykel så kan du visa igen eller bara jämföra med t ex youtube på VL eller alliansloppet.

Jag menar nog inte att armarna blir helt slaka utan mer att farten sjunker med tiden på passen.
Bålen orkar längre.

Skidfantasten001

Skidfantasten001

Medlem

• Members
  • Pip
  • 20 inlägg

Hej igen, har tagit del av era synpunkter om tekniken och har filat på dom under sommaren!

delar en ny video som jag fick filmat för någon vecka sedan och har kapat mina stavar till rätt längd nu:)

(måste bli starkare i bålen har jag kommit fram till)

Förövrigt kul att andra hoppar på tråden och delar med sig av sina tekniker :)

https://youtu.be/CMUQN4mnaxM

LFN

LFN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 739 inlägg

Det ser jättebra ut! 

Jag tycker det ser ut som att du satsar på att gå upp på tå, snarare än att hamna där på grund av framflyttningen av kroppsvikten. Svårt att se på en kort snutt, men det ser ut att vara lite för mycket medveten uppåtrörelse. Man vill ju inte slösa muskelansträngning i onödan. Håller med dig om bålen, du har en tendens att tappa magstödet när du trycker till.

Jämfört med dina första videosnuttar får du betydligt bättre tryck på stavarna nu. Snyggt jobbat! 

Skidfantasten001

Skidfantasten001

Medlem

• Members
  • Pip
  • 20 inlägg

Det ser jättebra ut! 

Jag tycker det ser ut som att du satsar på att gå upp på tå, snarare än att hamna där på grund av framflyttningen av kroppsvikten. Svårt att se på en kort snutt, men det ser ut att vara lite för mycket medveten uppåtrörelse. Man vill ju inte slösa muskelansträngning i onödan. Håller med dig om bålen, du har en tendens att tappa magstödet när du trycker till.

Jämfört med dina första videosnuttar får du betydligt bättre tryck på stavarna nu. Snyggt jobbat! 

Ja jag håller med dig om det, tror det blir så då jag tänker att man vill komma snett upp snarare än långt fram och på så vis falla naturligare ner på staven? kan vara helt ute och cykla nu, 

vet inte riktigt hur man annars ska göra.

LFN

LFN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 739 inlägg

Testa att ställa dig mot en vägg. Typ halvmeter bort. Fall framåt mot väggen och ta emot dig med händer och sen hela underarmen. Låtsas att du håller ett par stavar. Känns det kontrollerat kan du backa en bit. Bara fall, behövs ingen extra fart. Spänn bålen och bete dig precis som när du stakar. Lägg märke till vad som händer med fötterna. Du hamnar på tå utan att lägga något krut på att komma upp. 

Sen finns det såklart tillfällen när det kan krävas lite extra studs i benen, men på en raksträcka ska du inte fokusera på höjd. 

Petter

Petter

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 700 inlägg

Testa att ställa dig mot en vägg. Typ halvmeter bort. Fall framåt mot väggen och ta emot dig med händer och sen hela underarmen. Låtsas att du håller ett par stavar. Känns det kontrollerat kan du backa en bit. Bara fall, behövs ingen extra fart. Spänn bålen och bete dig precis som när du stakar. Lägg märke till vad som händer med fötterna. Du hamnar på tå utan att lägga något krut på att komma upp. 

Sen finns det såklart tillfällen när det kan krävas lite extra studs i benen, men på en raksträcka ska du inte fokusera på höjd. 

Just den övningen rekommenderar jag till folk som har svårt att hitta bålstabiliteten i stakningen. Det gäller då att orka hålla emot så man inte svankar. Mina instruktioner brukar vara att ta emot sig med händerna som om du stakar och se till att inte svanka, kanske hålla bålen lite krum.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar