Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Brännande smärta i tårna vid intensiv diagonalåkning


Guswalker

Recommended Posts

Hej på er!

 

Lite snabb bakgrund: har åkt längdskidor i cirka 2 år med en tid på Vasaåket på cirka 6h30 min. Åkt ungefär 400km per säsong jag har varit biten av längd. Utöver det springer jag cirka 5 mil i veckan.

 

Nu till problemet, vilket är ett problem jag aldrig upplevt när jag sprungit eller någon annan sport. När jag åker ”intensiv” diagonalåkning så kommer successivt en brännande smärta i min höger framfot (i princip mellan de 3 mittersta tårna). Känslan är svår att beskriva, men när det är som värst känns det som om någon släppt en tändsticka i pjäxan och jag måste sluta åka. Tar jag av mig pjäxorna och vilar någon minut så avtar smärtan, men kommer snabbare tillbaka när jag börjar åka igen.

 

Jag har försökt att byta pjäxor, haft in inlägg utan resultat. Att staka eller långsamt diagonala tar inte fram samma smärta.

 

Känner någon igen sig i detta? Hur göra?

 

Stort tack i förväg!

Link to comment
Share on other sites

Är opererad två ggr gör mortons neurom och har det nu under kontroll. Säger inte att det är det men det låter som det. Har du inlägg gjorda utifrån din fot? Om inte, investera i det. Det är guld värt. Men pröva med pelott, hjälper inte det: gjutna inlägg med uppbyggnad. Hjälper inte det kan man även prova att sära på tårna mha tejp. Lycka till!!
Link to comment
Share on other sites

Det finns lite överallt, på apoteket, hälsokostaffärer och sportbutiker. Vet att bla Rehband har några olika varianter. Men smaken är som baken så jag tror man får pröva dig fram. De brukar kosta runt hundralappen för de enklare som man klistrar på ovanpå sulan. Fördelen med det är att du kan sätta den där det passar din fot. Och så finns det sådana som utgörs av en hel sula med en pelott på, de är oftast något dyrare och du kan inte flytta var du vill ha pelotten, men å andra sidan sitter den bättre kvar. Allra bäst är som sagt formgjutna sulor men de kostar lite mer.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...