Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppsnojja 2022


Knappen

Recommended Posts

Vallanojja Vasaloppet - som det ser ut nu kommer det skilja 10 grader mellan start och målgång (-6 till +4). Därtill solsken. Gammal (och grov?) snö. Första VL för mig och har tidigare bara kört kortare lopp runt 40-60km, dessutom inte med så stora tempskillnader...

 

Hur resonerar ni angående glidvallan? Gå på en hårdare eller mjukare? Jag har ingen Marathon tillgänglig. Har än så länge preppat med ett antal invärmningar med grafit.

 

Vågar man lägga en mjukare (typ -4/+4) eller är den bortåkt efter halva loppet och därmed inte kommer till nytta när den behövs (dvs mot slutet när det är varmt o blött)? 

 

Vad tänker ni lägga för struktur om prognosen står sig? Själv velar jag mellan 1mm rill + 2mm bak eller 2mm på hela skidan. Nyslipade lagg med gul struktur.
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 99
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

 

Vallanojja Vasaloppet - som det ser ut nu kommer det skilja 10 grader mellan start och målgång (-6 till +4). Därtill solsken. Gammal (och grov?) snö. Första VL för mig och har tidigare bara kört kortare lopp runt 40-60km, dessutom inte med så stora tempskillnader...
 
Hur resonerar ni angående glidvallan? Gå på en hårdare eller mjukare? Jag har ingen Marathon tillgänglig. Har än så länge preppat med ett antal invärmningar med grafit.
 
Vågar man lägga en mjukare (typ -4/+4) eller är den bortåkt efter halva loppet och därmed inte kommer till nytta när den behövs (dvs mot slutet när det är varmt o blött)? 
 
Vad tänker ni lägga för struktur om prognosen står sig? Själv velar jag mellan 1mm rill + 2mm bak eller 2mm på hela skidan. Nyslipade lagg med gul struktur.

 

När det gäller ett så långt lopp som VL skulle jag säga hård valla alla dagar i veckan, speciellt med nuvarande prognos. 

En gul struktur med 2mm rill bak tycker jag låter klockrent!

 

Själv kör jag egensicklat med lite bruten rill för att få till grov struktur, toppar med Marathon Flourfri och 2mm bak!  :)

Link to comment
Share on other sites

När det gäller ett så långt lopp som VL skulle jag säga hård valla alla dagar i veckan, speciellt med nuvarande prognos. 

En gul struktur med 2mm rill bak tycker jag låter klockrent!

 

Själv kör jag egensicklat med lite bruten rill för att få till grov struktur, toppar med Marathon Flourfri och 2mm bak!  :)

 

Tack, jag högg till på lite SkiGo LDQ.

Link to comment
Share on other sites

Kör en klassiker… tror ni skinskidor kommer funka eller blir det stökigt när det blir sockriga och obefintliga spår?

regel nr 1: hitta inte på någon helt ny oprövad idé på själva tävlingen!

 

Skins kommer gå jättebra. Jag körde med mina skinskidor söndag och tisdag. Sög lite glid mot slutet men tacksamt fäste när alla andra saxade.

Jag kommer köra med skins på söndag med.

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

regel nr 1: hitta inte på någon helt ny oprövad idé på själva tävlingen!

 

Skins kommer gå jättebra. Jag körde med mina skinskidor söndag och tisdag. Sög lite glid mot slutet men tacksamt fäste när alla andra saxade.

Jag kommer köra med skins på söndag med.

Lycka till!

Tack! Har aldrig vågat chansa tidigare men kanske får bli skins i år…

Link to comment
Share on other sites

Jag tror ni har stor tur. Enl. meteorologen skall det vara 10 - 15 minus vid starten. Frampå dagen övergår det till ett par plusgrader. 

Kalas; jag skulle lägga på grundvax, sedan burkvalla. Klister kan fungera för den som kan valla.

     Jag åkte Ös söndag, då var det plus 1 vid start. 4-5 plus i Mora, Men det var torr snö faktiskt nästan till Oxberg. 

Tänk på att om fästet är dåligt på skinskidor, så går det ej att bättra på under loppet.

Ta inte dom minsta trugorna.

Link to comment
Share on other sites

Verkar bli runt 6 minus vid start plusgrader i Evertsberg framåt 11-tiden.

Swix ger klister eller varm burk som alternativ, vad kan det bli på Rode språk?

 

Jag tänkte Chola + Violet special som tunn klistergrund och sedan Violet och Violet Multigrade men i vilken ordning?

Link to comment
Share on other sites

Lämnade in till aktivx i malung, de brukar vara duktiga. De planerar lägga rossa, vilket enligt dem även funkat bra de senaste dagarna. Är i Malung nu och här är det solklart klisterföre men det kan ju skilja sig en del mot smågan.

 

 

Jag är lite orolig för ifrysning på toppen av backen och myrarna, men de brukar som sagt ha koll på aktivx. Kommer åka på ett par klisterskidor med hyfsat högt spann, move-bindning nåt hack bak.

Link to comment
Share on other sites

Körde andra sträckan på Stafettvasan igår. Tunn klistergrund och 4 lager burkvalla, funka klockrent. Var då i Evertsberg 12.15 och vid den tiden hade inte så mycket hänt med snön. Verkar inte bli varmare imorgon än igår. Utifrån gårdagen så är jag skeptisk till rent klister, i alla fall om man orkar staka de sista millen.
Link to comment
Share on other sites

Föret ligger i gränslandet mellan burk och klister. Jag åkte själv hela sträckan igår fredag, och min bedömning är att burk ska fungera bra fram till Evertsberg. Vill man ha fäste på andra halvan av loppet bör man nog åtminstone ha klistergrund under burkvallan. Annars klistergrund och åkklister täckt med burk.

 

Om jag skulle gått med fäste skulle jag nog ha kört på ett tunt lager klister täckt med flera lager burk.

Link to comment
Share on other sites

Hur känns det så här kvällen före loppet, börjar ångersten komma krypande ? Även på natten brukar man fråga sig varför man gett sig in på det här frivilligt, men sen väl på startplatsen är all ångest som bortblåst och man upplever både förväntan och härlig stämning. Minuterna före start är en stor upplevelse, man kan riktigt känna hur spänningen är tung i luften och så "pang" och allt är igång. :rolleyes:.

Jag får önska er alla som åker lycka till - inte utan att jag ångrar att jag inte efteranmälde mig nu när det ser ut att bli en kanondag i spåren. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag siktar på en topp 10 000-placering, men är kass på att räkna ut vad som sannolikt krävs tidsmässigt. Verkar som att folk pratar om att det kan gå fort i år (jämfört med de senaste åren 2020 och 2019). Vad skulle ni tippa på skulle räcka tidsmässigt? Tiden kan man ju se när man åker, men placering är ju lurigare... 10 timmar?
Link to comment
Share on other sites

Blir lite fundersam - står att bussarna till start börjar gå först kl 4 från Mora - och tar 2.5h. Det innebär att man är framme en timme efter att fållorna öppnar och bara 1.5h till start? Brukar det vara att dom går så sent? Och tar det 2

5h o köra den sträckan?

Link to comment
Share on other sites

Hur känns det så här kvällen före loppet, börjar ångersten komma krypande ? Även på natten brukar man fråga sig varför man gett sig in på det här frivilligt, men sen väl på startplatsen är all ångest som bortblåst och man upplever både förväntan och härlig stämning. Minuterna före start är en stor upplevelse, man kan riktigt känna hur spänningen är tung i luften och så "pang" och allt är igång. :rolleyes:.

Jag får önska er alla som åker lycka till - inte utan att jag ångrar att jag inte efteranmälde mig nu när det ser ut att bli en kanondag i spåren. :)

Ja, jag ångrar att jag inte fixat "logistiken" och efteranmält mig. Jag och en arbetskamrat åkte 92,5km igår på 7h40min och jag känner att den tiden går att minska, då kroppen kändes förvånansvärt pigg efteråt. Åkte 40km idag som kändes bra, men nästa år ska jag försöka stå på startlinjen.

Lycka till alla som åker imorgon!

 

Skickat från min Armor 11T 5G via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...