Ni som stakat från led4 och 3. Har lite noja hur det blir i första backen ser ut som jag får åka i led 4. Hur gör ni när det blir stopp är det v-stil på skidorna och hålla emot med armar?
drygt med omtag gång på gång kanske?
Visst är högra sidan av första backen något brantare.

Stakning första backan led3-4 omtag stopp hur gör man best
Postad 23 februari 2022 - 12:51

Postad 23 februari 2022 - 14:21

Vill du ställa ut skidorna i fiskebein så ställ dej några led längre bak.
Inte så man gör i led 3 enligt min minnesbild. Startade där 19 + 20 men med kick för min del. De runt omkring utan fäste fick hänga på stavarna så gott de kunde. med parallella skidor.
Jag vet inte exakt var gränsen går dvs där folk börjar saxa. Mittenleden nånstans (?)
Postad 23 februari 2022 - 14:36

Jag har gått utan fäste från led 3 tidigare och kommer göra det också detta år. Likt föregående talare är min bild att det är parallella skidor och hänga på stavarna som är huvudregeln. Såklart ångestframkallande att stå med tryck på prylarna när det hetsas i den direkta omgivningen. Kan vara idé att testa hur det känns att hänga på stavarna i brant backe innan, tänk start/stopp/start/stopp.
Har sett någon nytänkande som hängt på stavarna innanför skidorna...
Postad 23 februari 2022 - 14:45

Om det blir stopp så har man skidspetsarna utanför framförvarande löpares skidor dvs litet V. Egentligen större delen av tidiga branta delen kör man på det viset i led 4 (min erfarenhet). Led 3? Har tvärr ingen erfarenhet av det ledet .
Så ingen riktigt bred saxning men absolut inte helt parallelt där det tar stopp eller är trångt, smalt V skulle jag säga.
Vet faktiskt inte riktigt vilka av de runt mig som kör utan fäste men i stort sett alla i led 4 kör så här i den första branta delen (runt mig och tror det gäller de flesta). Om man vallar fäste så inte vallar man för att kuna stå still på halvvikt... det fungerar väl bara med spikar? Mina fästvallade skidor glider bakåt om jag inte låser med stavarna... en fråga om hur mycket man behöver låsa skulle jag tro?
Så skidorna lär du få ha där det finns plats och armarna får fixa så att du inte glider bakåt... helt onödig effekt som ingår i VL upplevelsen...
Och ja, det är brantare på högersidan men den högra sidan om stugan är väl stängd numera?
Så inte så stor skillnad men dock något brantar på höger sidan.
Postad 23 februari 2022 - 15:02

Och ja, det är brantare på högersidan men den högra sidan om stugan är väl stängd numera?
Ja, har varit stängd alla VL-starter från 2016 och framåt.
(2021 ej relevant som ni vet)
Postad 23 februari 2022 - 19:24

Tack för bra svar och tips. Ska försöka seeda mig på halvvasan till 3:an och hoppas det blir en bra genomkörare.
Skönt om man slipper alltför många omtag och hänga på armarna. Tur de kommer i början av loppet.
Postad 23 februari 2022 - 19:59

Postad 23 februari 2022 - 20:38

Postad 24 februari 2022 - 12:12

Någon med ärfarenhet med led 2? Lagom hastighet om man ställer sig i bakre del eller kör dom också typ 110% upp första backen?
Det är fortfarande bara 50/50 (kanske mindre) om jag kommer til start nästan 7 veckor efter nyckelbensbrottoperasjon.
Postad 24 februari 2022 - 13:31

Någon med ärfarenhet med led 2? Lagom hastighet om man ställer sig i bakre del eller kör dom också typ 110% upp första backen?
Det är fortfarande bara 50/50 (kanske mindre) om jag kommer til start nästan 7 veckor efter nyckelbensbrottoperasjon.
Denna film tycker jag kan vara intressant för att bedöma hur det ser ut:
https://www.youtube....h?v=CoPpclyJw5Y
Postad 24 februari 2022 - 14:19

Intressant att se hur lång tid det tar innan det kommer någon med fäste. Undrar om de verkligen går fortare för så många att staka. De får åka hur de vill och jag förstår att det kan vara en utmaning att klara Vasan utan fäste med, har ju själv funderat om det skulle gå
Sista åkaren hade ju löst problemet iaf. Vänta till alla försvunnit inkl. funktionärerna så kan man skejta upp i lugn och ro.
Postad 24 februari 2022 - 18:39

Tack för videoen. Väldigt bra at se. Jag ser nu at jag har led 3, inte 2. Startnummer 1400-2500 kanske? Ganska lagom hastighet ser det ut til och jag ser det finns lite plats at saxa i sidospåren. Utan skadan borde stakning i startbacken inte vara ok, men nu kan saxning vara en räddning.
Postad 24 februari 2022 - 20:14

Bra film sällan man får se någon filmning på samma plats så länge. Var grisföre det året syns att det går tungt.
Första delen av backen borde vara grötigare och med stopp, här flyter det rätt bra.
Postad 24 februari 2022 - 22:29

Postad 25 februari 2022 - 09:27

Tack för videoen. Väldigt bra at se. Jag ser nu at jag har led 3, inte 2. Startnummer 1400-2500 kanske? Ganska lagom hastighet ser det ut til och jag ser det finns lite plats at saxa i sidospåren. Utan skadan borde stakning i startbacken inte vara ok, men nu kan saxning vara en räddning.
Om inte uppseedning sker efter nummerlappsupphämtning så är det så att, i alla fall förut, Led 1 = börjar på 1000, Led 2 = börjar på 2000, Led 3 = börjar på 3000 (härbörjar de vara +1000pers/led och då blir det lite svårare).
Gällande videon skulle jag gissa att andelen stakare i främre leden ökat något sen 2019. Har åkt med fäste från tvåan och brukar då lite provocerande heja på stakarna som kör för sakta för min del =) Men visst är det ganska tuff körning, men lite ryckigt, något kort stopp. Men i år blir jag en trögstakare också.
Sprinter som försöker åka långt
VL22: 4.35, <600
NSL22: 12.45
Postad 04 mars 2022 - 10:27

Mer fundering, ska man stå längst till höger eller mitten elelr längst till vänster. Vill minimera folk som kliver på stavar skidor
Postad 04 mars 2022 - 11:22

Mer fundering, ska man stå längst till höger eller mitten elelr längst till vänster. Vill minimera folk som kliver på stavar skidor
Den som hade svar på den frågan hade fått Nobelpriset;) När skämt och sido, jag har testat alla tre finns inget svar på det som jag har upplevt de olika valen.
Postad 04 mars 2022 - 12:52

Vet att det är lite av en utopi det jag skrev.
Postad 04 mars 2022 - 12:53

Borde det inte vara bäst att åka längst ute i kanten? Då behöver du bara försvara dig från ena sidan. Vänsterkanten är flackast.
Postad 04 mars 2022 - 13:12

1a-gångsåkare här. Hur sammanflätas spåren uppe i första backen? Alltså, antag förenklat att det i starten finns spår "1, 2, ..., 10" (jag vet att det är fler spår, men det är inte poängen). Är det då spår 1-6, 3-8 eller 5-10 som fortsätter upp i första backen? Jag tänker att det väl borde vara en liten fördel att köra i spår som fortsätter upp i backen. Att det tar stopp ändå kan man säkert inte undgå, men det är väl bättre att iallafall inte bli blockerad pga av tvungna spårbyten.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar