Hoppa till innehåll

Köp Atomic längdskidor hos Skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Stakning första backan led3-4 omtag stopp hur gör man best


  • Vänligen logga in för att kunna svara
43 svar till detta ämne

#1
DP_motionären

DP_motionären

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 46 inlägg

Ni som stakat från led4 och 3. Har lite noja hur det blir i första backen ser ut som jag får åka i led 4. Hur gör ni när det blir stopp är det v-stil på skidorna och hålla emot med armar?
drygt med omtag gång på gång kanske?
Visst är högra sidan av första backen något brantare.



#2
MC Hammer

MC Hammer

    Veteran

  • Moderators
  • 2 092 inlägg

Vill du ställa ut skidorna i fiskebein så ställ dej några led längre bak. 

Inte så man gör i led 3 enligt min minnesbild. Startade där 19 + 20 men med kick för min del. De runt omkring utan fäste fick hänga på stavarna så gott de kunde. med parallella skidor.

Jag vet inte exakt var gränsen går dvs där folk börjar saxa. Mittenleden nånstans (?)



#3
Boson

Boson

    Ny medlem

  • Members
  • 4 inlägg

Jag har gått utan fäste från led 3 tidigare och kommer göra det också detta år. Likt föregående talare är min bild att det är parallella skidor och hänga på stavarna som är huvudregeln. Såklart ångestframkallande att stå med tryck på prylarna när det hetsas i den direkta omgivningen. Kan vara idé att testa hur det känns att hänga på stavarna i brant backe innan, tänk start/stopp/start/stopp. 

 

Har sett någon nytänkande som hängt på stavarna innanför skidorna...



#4
Knappen

Knappen

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 594 inlägg

Om det blir stopp så har man skidspetsarna utanför framförvarande löpares skidor dvs litet V. Egentligen större delen av tidiga branta delen kör man på det viset i led 4 (min erfarenhet). Led 3? Har tvärr ingen erfarenhet av det ledet :(.

Så ingen riktigt bred saxning men absolut inte helt parallelt där det tar stopp eller är trångt, smalt V skulle jag säga.

 

Vet faktiskt inte riktigt vilka av de runt mig som kör utan fäste men i stort sett alla i led 4 kör så här i den första branta delen (runt mig och tror det gäller de flesta). Om man vallar fäste så inte vallar man för att kuna stå still på halvvikt... det fungerar väl bara med spikar? Mina fästvallade skidor glider bakåt om jag inte låser med stavarna... en fråga om hur mycket man behöver låsa skulle jag tro?

Så skidorna lär du få ha där det finns plats och armarna får fixa så att du inte glider bakåt... helt onödig effekt som ingår i VL upplevelsen...

 

Och ja, det är brantare på högersidan men den högra sidan om stugan är väl stängd numera?

Så inte så stor skillnad men dock något brantar på höger sidan.



#5
MC Hammer

MC Hammer

    Veteran

  • Moderators
  • 2 092 inlägg

Och ja, det är brantare på högersidan men den högra sidan om stugan är väl stängd numera?

 

Ja, har varit stängd alla VL-starter från 2016 och framåt.
(2021 ej relevant som ni vet)



#6
DP_motionären

DP_motionären

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 46 inlägg

Tack för bra svar och tips. Ska försöka seeda mig på halvvasan till 3:an och hoppas det blir en bra genomkörare.
Skönt om man slipper alltför många omtag och hänga på armarna. Tur de kommer i början av loppet.



#7
Jon Wahlström

Jon Wahlström

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 19 inlägg
Finns ju stighudar att montera under skidan (en lång remsa med skin i fästet och glid på resten) Är det inte snabbare och mindre ansträngande att kunna gå med fäste uppför första backen och sen plocka av dem och staka resten av vägen till Mora?

#8
oxberg

oxberg

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 980 inlägg
Eller en remsa tejp i vallazonen som man vallar på och drar bort på toppen av backen.

#9
KrW

KrW

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 79 inlägg

Någon med ärfarenhet med led 2? Lagom hastighet om man ställer sig i bakre del eller kör dom också typ 110% upp första backen? 

Det är fortfarande bara 50/50 (kanske mindre) om jag kommer til start nästan 7 veckor efter nyckelbensbrottoperasjon. 



#10
Vasa

Vasa

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 5 252 inlägg

Någon med ärfarenhet med led 2? Lagom hastighet om man ställer sig i bakre del eller kör dom också typ 110% upp första backen? 

Det är fortfarande bara 50/50 (kanske mindre) om jag kommer til start nästan 7 veckor efter nyckelbensbrottoperasjon. 

Denna film tycker jag kan vara intressant för att bedöma hur det ser ut:

https://www.youtube....h?v=CoPpclyJw5Y



#11
Jon Wahlström

Jon Wahlström

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 19 inlägg

Denna film tycker jag kan vara intressant för att bedöma hur det ser ut:

https://www.youtube....h?v=CoPpclyJw5Y

Intressant att se hur lång tid det tar innan det kommer någon med fäste. Undrar om de verkligen går fortare för så många att staka. De får åka hur de vill och jag förstår att det kan vara en utmaning att klara Vasan utan fäste med, har ju själv funderat om det skulle gå  :)

 

Sista åkaren hade ju löst problemet iaf. Vänta till alla försvunnit inkl. funktionärerna så kan man skejta upp i lugn och ro.  :D



#12
KrW

KrW

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 79 inlägg

Denna film tycker jag kan vara intressant för att bedöma hur det ser ut:

https://www.youtube....h?v=CoPpclyJw5Y

Tack för videoen. Väldigt bra at se. Jag ser nu at jag har led 3, inte 2. Startnummer 1400-2500 kanske? Ganska lagom hastighet  ser det ut til och jag ser det finns lite plats at saxa i sidospåren. Utan skadan borde stakning i startbacken inte vara ok, men nu kan saxning vara en räddning. 



#13
DP_motionären

DP_motionären

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 46 inlägg

Bra film sällan man får se någon filmning på samma plats så länge. Var grisföre det året syns att det går tungt.
Första delen av backen borde vara grötigare och med stopp, här flyter det rätt bra.  



#14
oxberg

oxberg

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 980 inlägg
Från sidan ser det lätt ut. Tänk dig att staka med det här sällskapet:

https://youtu.be/Fkp821-zbyI

#15
Johaaan

Johaaan

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 288 inlägg

Tack för videoen. Väldigt bra at se. Jag ser nu at jag har led 3, inte 2. Startnummer 1400-2500 kanske? Ganska lagom hastighet  ser det ut til och jag ser det finns lite plats at saxa i sidospåren. Utan skadan borde stakning i startbacken inte vara ok, men nu kan saxning vara en räddning. 

 

Om inte uppseedning sker efter nummerlappsupphämtning så är det så att, i alla fall förut, Led 1 = börjar på 1000, Led 2 = börjar på 2000, Led 3 = börjar på 3000 (härbörjar de vara +1000pers/led och då blir det lite svårare).

Gällande videon skulle jag gissa att andelen stakare i främre leden ökat något sen 2019. Har åkt med fäste från tvåan och brukar då lite provocerande heja på stakarna som kör för sakta för min del =) Men visst är det ganska tuff körning, men lite ryckigt, något kort stopp. Men i år blir jag en trögstakare också. 


Sprinter som försöker åka långt

 

VL22: 4.35, <600

NSL22: 12.45


#16
DP_motionären

DP_motionären

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 46 inlägg

Mer fundering, ska man stå längst till höger eller mitten elelr längst till vänster. Vill minimera folk som kliver på stavar skidor



#17
PetterM

PetterM

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 223 inlägg

Mer fundering, ska man stå längst till höger eller mitten elelr längst till vänster. Vill minimera folk som kliver på stavar skidor

Den som hade svar på den frågan hade fått Nobelpriset;) När skämt och sido, jag har testat alla tre finns inget svar på det som jag har upplevt de olika valen. 



#18
DP_motionären

DP_motionären

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 46 inlägg

Vet att det är lite av en utopi det jag skrev.



#19
oxberg

oxberg

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 980 inlägg

Borde det inte vara bäst att åka längst ute i kanten? Då behöver du bara försvara dig från ena sidan. Vänsterkanten är flackast.



#20
västkustpojk

västkustpojk

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 13 inlägg

1a-gångsåkare här. Hur sammanflätas spåren uppe i första backen? Alltså, antag förenklat att det i starten finns spår "1, 2, ..., 10" (jag vet att det är fler spår, men det är inte poängen). Är det då spår 1-6, 3-8 eller 5-10 som fortsätter upp i första backen? Jag tänker att det väl borde vara en liten fördel att köra i spår som fortsätter upp i backen. Att det tar stopp ändå kan man säkert inte undgå, men det är väl bättre att iallafall inte bli blockerad pga av tvungna spårbyten.






0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar