En gammal sanning är att du ska vänta med att trycka i dig snabba kolhydrater tills kroppen själv börjar göra energi av kroppsfettet. Det inträffar efter ca 90 min ansträngning. Alltså normal frukost, ägg är bra, ingen sportdryck förrän Mångsbodarna och energikaka tidigast i Evertsberg, kaffe eller gel i Eldris. Det andra alternativet är att köra med snabba kolhydrater hela loppet men då måste man fylla på var 20 -30:e minut hela loppet då kroppen inte ställer om till fettförbränning.
Skickat från min SM-G398FN via Tapatalk
Nu är jag inte någon expert inom detta område och det finns många myter å färre sanningar.
Fettförbränning och kolhydratförbränning sker ju hela tiden det händer inget magiskt vid 90 minuter, det som möjligen händer är att ditt kolhydratslager börjar ta slut om du inte fyller på och det då blir procentuellt mer fett som förbränns och det kräver mer tillgång till syre vilket leder till att man måste sänka åkhastigheten.
Att vänta med koffein till Eldris har nog bara psykologisk effekt, då det anses ta minst 1 timme innan du får full effekt av koffeinet.
Med detta sagt så är vi alla individer och reagerar därefter :-)