Självklart ska du åka tjejvasan. Som nån skrev så är det en folkfest. Jag har själv åkt 2 gånger och ska åka i år också. Första gången jag åkte var det bara trevlig stämning, andra gången fanns det några som tyvärr skrek Ur spår men det får man inte ta åt sig av. De snabbare åkarna kan faktiskt åka förbi utan att du ska behöva flytta på dig.
Inte ska du vänta några år för att bli mindre rädd för utförsbackarna.
Jag är en glad motionär och åker inte snabbt men jag tillhör faktiskt de som älskar nerförsbackar- jag tycker det är roligaste biten i hela skidåkningen. Men ja visst kan det vara läskigt och speciellt när det är mycket folk. Även om jag åker sakta på rakan och uppför så brukar det gå snabbt för mig i nerförsbackarna. Jag brukar vänta -om det går- tills personen framför nästan åkt klart och sen åka.
Mitt bästa tips är som nån annan skrev stå kvar med båda skidorna i spåren och böj knäna och luta dig framåt , händer vid höften och stavarna bakåt och titta upp/framåt med huvudet. Finns spår brukar det gå bra. Försvinner spåret svårt. Annars vill man bestämma farten själv- åk mellan spåren och ploga nerför. Ju bredare desto långsammare- du kan styra farten.
Gillar dock inte förslaget att stå med en skida i spåret och en utanför- för min del antingen stå i spåret med båda skidorna eller ploga mellan. Sen händer det ju ofta för oss långsamma åkare att spåren kan försvinna när som helst även i mitten av en backe. Jag har fått sätta mig ner för att inte åka in i åkaren framför. Jag är inte bra på att byta spår i farten.
Och tycker du det är för läskigt får man ju gå nerför nu (har inte varit så alla år). Själv har jag ju försökt åka VL några gånger men inte kommit längre än till Evertsberg men Risbergsbackarna går läskigt snabbt men roliga men där får man ploga- finns aldrig spår kvar till oss i de bakre leden.
Lycka till och hoppas du tar dig an något av de kortare loppen. Har man åkt en gång återkommer man definitivt.