Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

skada!


OJ

Recommended Posts

Hjälp, har problem med ett muskelfäste eller någon sena på tumsidan av handleden ca 7cm upp på ovansidan. Har en rejäl svullnad och det känns som det knorrar vid belastning. Tror själv att det är en överansträgning efter vl. Provar nu med voltaren 50mg + voltaren salva men verkar inte få någon effekt av det. Någon som haft liknande problem, hur blir man av skiten? ( har inte åkt lagg på 2v börjar bli desperat)
Link to comment
Share on other sites

DU har fått nått som heter "Tendinitis crepitans" eller senknarr som jag kallar det själv (fritt översatt från latin) Pga inflammation får man detta, oftas av överansträngning eller om du haft ryck mot senan av tex en rem. Voltaren 50 mgx3 i 3 v plus ev salva samt total avlastning med hård plastskena så atts enan är still dygnet runt. Annars funkar det bra med intravenös heparin(blodproppslösare), men det måste du diskutera med din läkare om för- och nackdelar med. Jag brukar säga att fördelarna är att man behandlar 2 ev 3 ggr och sen är man bra, nackdelarna är en liten risk för allvarlig blödning, även om den är minimal.
Link to comment
Share on other sites

Har exakt samma skada efter vasan. Riktig kramsnökänsla, tror mest det beror på alla de gånger under loppet som trugan på min stav blev under bakomvarande åkares skidor. Googlade och kollade på pubmed men var inte helt hundra, vilken tur att det finns expertis på området här.

Trodde det hade gett sig men kommer tillbaka lite av och till. Tre frågor:

1. var kan man få tag i en sådan skena

2. är det vettigt med stretching/excentrisk träning?

3. hur länge vågar man äta voltaren?

Link to comment
Share on other sites

1. En sådan skena kan finnas på apotek, sportaffär elelr privat ortopedteknisk enhet. Annars kan arbetsterapeuten/sjugymnasten ordna en åt dig. Olika mellan olika landsting om man behöver remiss från sin läkare för detta.

2. Tveksamt med effekt på just detta då själva kramsnökänslan är en senkundär effekt av inflammationen, men då den försvinner : JA!

3. Är du ung, frisk och icke allergisk är det rel ofarligt att äta voltaren 4 v, Ser du ingen skillnad efter 3 skulle jag söka för detta. Det absolut viktigaste är att totalt avlasta underarmen.

Link to comment
Share on other sites

Är det den som går snett upp mot armbågen, vridandes mot utsidan (lillfingersidan) ??

Den hade jag ont i efter förra VL, hade rejält ont vid skidåkning, annars inget speciellt.

Körde voltarensalva och Iprenpiller, vilade ett par veckor, sen smög jag igång igen.

Nej, men man kan få samma symptom med senknarr i de flesta senor, även om det är mer vanligt i bla den som beskrevs ovan.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...