Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Bästa burken för kallföre


TT

Recommended Posts

Vet inte riktigt va ja ska tro efter dagens test! va cirka -4 till -7 och jag började med vr50, sen v45 sen v40...

 

Hade lika fäste på alla och jag tyckte de sög lika mycket glid på alla... dax att testa att köra ovallat så får man se hur bra de ska kunna glida igentligen.

Gick du från varmare valla till kallare? Tog du bort vallan efter varje test då alltså?

Annars brukar man ju börja med den kallaste/hårdaste vallan och sen lägga på varmare och varmare tills det fäster. Lägger du VR40 ovanpå VR50 kommer du ju få mycket bättre fäste än om du bara lagt VR40 lika tjockt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 82
  • Created
  • Last Reply
Alla haussar Swix blå extra, rode blå super, blå rexen, vauhti "morot" etc, är det inte så enkelt att normalt kallt burkföre är jäkligt lättvallat?

 

Det är sällan man hör någon svära vid en valla vid +2 grader och kramsnö;)

 

Körde själv ett härligt pass idag på swix grön i botten och tre lager blå extra ihopvärmt med varmluftspistolen, hade max 2 släpp under 90 minuter.

Till viss del har du nog rätt. Många prisar även Star s4 (violet). Själv föredrar jag ofta just denna med s5 (top violet) som toppning hellre än blå extra eller vr45.

Link to comment
Share on other sites

Vet inte riktigt va ja ska tro efter dagens test! va cirka -4 till -7 och jag började med vr50' date=' sen v45 sen v40...

 

Hade lika fäste på alla och jag tyckte de sög lika mycket glid på alla... dax att testa att köra ovallat så får man se hur bra de ska kunna glida igentligen.[/quote']

Gick du från varmare valla till kallare? Tog du bort vallan efter varje test då alltså?

Annars brukar man ju börja med den kallaste/hårdaste vallan och sen lägga på varmare och varmare tills det fäster. Lägger du VR40 ovanpå VR50 kommer du ju få mycket bättre fäste än om du bara lagt VR40 lika tjockt.

Japp jag gick från varmare till kallare... Men jag tog inte bort vallan utan la bara ett nytt lager ovanpå... Så det är alltså så att varmare valla fäster alltid bäst det handlar mer om att den inte ska suga så mycket i snön? man ska alltså sträva efter en så kall valla som möjligt som fäster? har ja rätt?

Link to comment
Share on other sites

Vet inte riktigt va ja ska tro efter dagens test! va cirka -4 till -7 och jag började med vr50' date=' sen v45 sen v40...

 

Hade lika fäste på alla och jag tyckte de sög lika mycket glid på alla... dax att testa att köra ovallat så får man se hur bra de ska kunna glida igentligen.[/quote']

Gick du från varmare valla till kallare? Tog du bort vallan efter varje test då alltså?

Annars brukar man ju börja med den kallaste/hårdaste vallan och sen lägga på varmare och varmare tills det fäster. Lägger du VR40 ovanpå VR50 kommer du ju få mycket bättre fäste än om du bara lagt VR40 lika tjockt.

Japp jag gick från varmare till kallare... Men jag tog inte bort vallan utan la bara ett nytt lager ovanpå... Så det är alltså så att varmare valla fäster alltid bäst det handlar mer om att den inte ska suga så mycket i snön? man ska alltså sträva efter en så kall valla som möjligt som fäster? har ja rätt?

Just precis så är det. Möjligen att det finns något undantag för särskilda snötyper osv. Men kör du med en röd burkvalla så bör du ha kanonfäste i alla fören från nollgradig (och kanske nån plusgrad) ner till -273. Det lär dock suga ganska rejält när det blir kallt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...