Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skavsår - snabbt botemedel?


fredi

Recommended Posts

Jag köpte nya skidor för en månad sedan och gick över till NNN, vilket innebar nya pjäxor. Jag fastnade för Alpina och de första sex passen fungerade allt som det skulle, men förra helgen började jag få skavsår på hälen. Satte på ett stort Compeed och hade inga känningar under veckan i civila skor. När jag åkte i lördags började det skava igen efter en timme och nu har jag en blåsa till på hälen.

 

Det känns som att skorna töjt sig något och att de inte sitter så fast som jag vill. Dessutom känns det som att stoppningen inte täcker mitt bak på hälen.

 

Så, om två veckor åker jag öppet spår. Vad f-n ska jag göra? Nya pjäxor så nära lopp och med befintligt skavsår är ingen bra idé.

 

Vågar jag köra sista passen nästa helg eller bör hälen få vila?

 

En extra sula i pjäxorna så att de sitter tajtare?

 

Något annat "botemedel" än Compeed?

Link to comment
Share on other sites

Inte ofta som jag får skavsår på hälen men när så har varit fallet funkar denna tejpning ypperligt och sitter i många dagar. Tejpen är en vit sk "sporttejp". Tejpning bör förståss ske INNAN det har blivit skavsår.

 

http://www.ppfysioterapi.se/index.php?option=com_content&view=article&id=535:januari-2008-skavsarsskydd&catid=42:2008&Itemid=35

Link to comment
Share on other sites

Inte ofta som jag får skavsår på hälen men när så har varit fallet funkar denna tejpning ypperligt och sitter i många dagar. Tejpen är en vit sk "sporttejp". Tejpning bör förståss ske INNAN det har blivit skavsår.

 

http://www.ppfysioterapi.se/index.php?option=com_content&view=article&id=535:januari-2008-skavsarsskydd&catid=42:2008&Itemid=35

Tack säger jag som inte varit med i tråden, men har ett skavsår pågång ;)

Finns tejpen på appoteket?

Link to comment
Share on other sites

Leukotape P tipsar Pentti Pitkänen om. Det kostar en del och kan i alla fall beställas från olika ställen på nätet.

I alla sportaffärer (eller apoteket) säljs vanlig vit oelastisk sporttejp av varierande vidhäftningsförmåga för en 20-30 kr. Kan kanske vara värt att testa först? Det viktigaste är nog att foten är nytvättad och torr innan.

Link to comment
Share on other sites

I alla sportaffärer (eller apoteket) säljs vanlig vit oelastisk sporttejp av varierande vidhäftningsförmåga för en 20-30 kr. Kan kanske vara värt att testa först? Det viktigaste är nog att foten är nytvättad och torr innan.

Kanon, jag tittade in på intersport och köpte sporttejp ungefär samtidigt som du skrev ditt inlägg.

 

Jag köpte dessutom en iläggssula för att se om foten sitter bättre i pjäxan med en sådan.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...