Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vart finns snön i Sverige?


amaekiz

Recommended Posts

Tillbaka i Luleå igen och "back on track again" efter Göteborgsäventyret. Jag sprang i ett elljusspår i Lerum och även där lyste det vitt, men här var det en matta av vitsippor.

På Ormberget är det fortfarande ganska gott om snö i baksluttningar och i tät skog.

Jag behövde bara gå ett par hundra meter med skidorna från värmestugan så gick det utmärkt att åka. Speciellt är sträckan från skjutbanebacken tills "lilla spåret" tangerar 5.4:an

i perfekt skick. Jag åkte det mesta just där i min uppskattningsvis 15-16 km. tur ikväll.

OM någon av er har kamera och lust vore det kul att föreviga detta imorgonkväll. Man kan här få en perfekt vinterbild och även se att jag inte överdriver dvs. att jag kan åka i ett mycket bra spår. Och 9 maj, otroligt. Vart tog globala uppvärmningen vägen, eller beror det på askmolnen ? Denna sträcka går det även att skejta utan bekymmer så det kanske är något för deas etc.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 130
  • Created
  • Last Reply
Jag är nu på väg ut i favoritspåret igen...

Den här gången förevigat på ett videoklipp och i en bildserie.

Spåren ser ju helt ok ut för att vara 10 maj. Fantastiskt att kunna åka skidor på snö i maj.

Det måste ju vara något av ett rekord eller nära rekord i modern tid att kunna åka skidor så sent på våren i Luleå eller på andra ställen vid kusten efter denna snörika vinter.

Det senaste jag åkt skidor hemma på våren är 23 april. I år blev sista passet 21 april. Det fanns kvar lite snö efter det på vissa ställen men var alldeles för löst för att vara kul att åka. Började med rullskidor istället.

I fjällvärlden har jag något år åkt skidor i slutet av april dock. I Hemavan finns ett trevligt milspår som går högre upp i terrängen som jag åkt.

Link to comment
Share on other sites

Kom just hem från vad jag tror är årets sista tur här i trondheim för mig. Fortfarande fina spår och en hel del snö. Det största problemet idag var att nysnön! gjorde så det frös (klabbade?) under i klistret när man gick utanför spåret. Inte bara är det skidåkning 11 maj men det är också burkvalla före...

 

Möjligt att det går att åka nesta vecka när jag har möjlighet nästa gång men tror endå jag ska lägga skidorna på hyllan för i år. Klart skulle kanska vara roligt att åka skidor på 17 maj :)

 

Hoppas på lita varmare väder nu.

Link to comment
Share on other sites

Förklarar ett o annat om Lars-Eriks ständigt goda form om han har tillgång till snö 8-9 månader om året ...

Nej, detta är exceptionellt. Jag har bott i Luleå sedan 1975 och aldrig varit i närheten att det går att åka skidor utan problem långt in i Maj. Dessutom är jag ju i Uppsala halva tiden så jag har absolut inte tillgång till snö 8-9 månader. Men, givetvis, har jag säkert bättre snötillgång än de flesta av er. Och dessutom har jag lärt mig utnyttja den snö som faktiskt finns maximalt !!

Och, ikväll var jag igen ute i mitt nya favoritspår och åkte 15 km. Det var ikväll praktiskt taget nollgradigt så det gled mycket bättre än igår. I går på filmen ni såg var det 6-7 grader varmt så det sög faktiskt ordentligt. Dessutom hade jag ikväll torkat av skidorna med vallaveck och rillade dessutom med grövsta rillern. Jag gjorde dessutom experimentet att göra ny avtorkning mitt på sträckan och tyckte att det gav effekt. Alltså hade det varit lite roligare för er att se mig i spåret ikväll. Då hade ni sett att det kan vara lite bättre sprutt på gubben än det ni såg.

Link to comment
Share on other sites

Jag pratade med min svåger i Jockmock idag. Han hade sett en sädesärla och trodde att hon förebådade "den ryska tropiska värmen" I så fall får du nog torka av dina skidor för gott och ställa in dem för säsongen.

 

Här i söder blev det tvärstopp på våren förra veckan och grävning och plantering av grönsakslandet fick vänta ytterligare en vecka. I lördags sprang jag ett lopp i +4-5 gr och regn - lätt att hålla sig för skratt i sådant väder. Idag dock temp över 10 gr och "vårbruket" har tagit sin början för mig. (dock inga mandelspotatis i år- går ej att odla härnere)

Link to comment
Share on other sites

Jag har just kommit från en ny tur i spåret med stort S. Och idag hade jag speciellt fint sällskap som hälsade på nämligen TV 24 och Norrbottenskuriren och de verkade inte tro sina ögon, att det verkligen gick så bra att åka. Så ni Luleåbor får väl se om detta sätter sina spår (obs vitsen) så småningom.
Link to comment
Share on other sites

Ny tur i favoritspåret ikväll, utan att se skymten av någon annan åkare (t.ex. från skidforum). Det blev bara 10 km. idag eftersom det sög förskräckligt och jag var där även på lunchen för lite finåkning och fotografering. Jag vet inte om ni på skidforum riktigt fattar hur unikt detta är och ännu vet vi ju inte var rekordet landar.

Definitivt går det att åka några dagar till även om det skall bli värmebölja i helgen.

Jag känner mig säker på att detta rekord inte kommer att slås under min livstid, och speciellt med tanke på att de flesta (inte alla !) vetenskapsmän ju menar att det här med global uppvärmning är korrekt.

Link to comment
Share on other sites

Idag har det varit c:a 15 grader varmt i Luleå så mitt favoritspår (bara 200 m. från värmestugan) har reducerats ordentligt idag. Det mesta av snön ni såg i skogen på TV bilderna har smält bort och nu återstår nästan bara delar av själva huvudspåret mellan skjutbanebacken och till där lilla spåret tangerar 5.4:an . Men här finns hela bredden kvar så det går bergsäkert att åka här 2-3 dagar till även om det blir lika varmt. Och det ser det ut att bli. Jag åkte lite ikväll och åker säkert imorgon också men sen får vi se om något återstår i just detta parti.

Men Niklas har skvallrat att han sett mer snö i andra partier i Ormbergsterrängen.....

Link to comment
Share on other sites

Jo bitvis ganska tjockt med snö längs obelysta delen på milspåret. Inte lika långt sammanhängande som där Lars-Erik tränar, men tål säkert mer värme.

Bra. Håll utkik så slår vi Bjorn12:s rekord 1 juni (VAR slog du detta rekord Bjorn 12?).

Att vi kan slå hans rekord 17 Maj är ju nästan klart redan trots den värmebölja som just nu sveper över våra nordliga trakter.

Jag har tom. en ide att vi skall kunna visa upp en skidbild med natursnö från Luleå på midsommarafton....

Link to comment
Share on other sites

Du kanske rentav kan "samåka" med Lars-Erik. Hmm, hur beskriver man mest vägen dit. Kanske enklast att bara börja promenera längs 5,4-spåret och hålla utkik åt höger. Inte vit första avfarten ned på 1,5an utan något hudratal meter senare där det finns anslutning till parallellt spår var det.

 

Tjockare med snö på obelysta delen av milen, men kortare sammanhängande bitar och lutar mer så det är nog mer reservalternativ.

 

Såg även en del snö inne på Hagaviksvägen där det pistas för hundägare viontertifd, men sprang ej in för att kolla hur långt sammanhängande man kunde hitta där. Hoppas du hittar något bra i morgonscvalkan, eller kanske i kortbyxor och linne längre fram på dagen? =)

Link to comment
Share on other sites

Nytt rekord idag: Jag åkte mina 15 km. på natursnö i ett kraftigt reducerat spår i + 19 grader (!!!) enligt termometern vid Värmestugan !! Definitvt rekord för min del, som aldrig heller kommer att slås av mig under min livstid. Faktiskt läge att att åka med bar överkropp och shorts !

Idag var det flera som hade åkt tidigare i spåret, förmodligen efter att ha sett mig i TV igår. Eller några av er från skidforum. Tyvärr kan man inte längre skryta med att det går att skejta, nu finns bara halva bredden kvar och även det smälter rekordsnabbt. Om det är lika varmt ett dygn till blir det nog helt bart just där jag åker. Återstår att hoppas att de partier som Niklas rekat längst bort på milspåret hållit för värmeböljan. Eljest får väl även jag ge upp för tillfället, även om det inte direkt är det jag först tänker på (bl.a. enligt dagens tidning).

Sen får vi fundera på det här med midsommaraftonsåkningen, ....

Link to comment
Share on other sites

Men att det snöar sommartid däruppe är väl inte direkt ovanligt, senast 9 juni 2008 i Gällivare, enl mina noteringar i träningsdagboken. Denna uppgift fick jag av min svägerska, brukar skriva in kuriosa vid sidan om träningen.

 

Den 27 mars 2010 åkte jag för sista gången härnere, vilket var ovanligt sent. Då var det i stort sett snöfritt utom i skogen och ca 15 gr o sol. Man blir betraktad med ett litet medlidsamt leende, ung som att man saknar något däruppe, när man kommer gående med skidorna i handen. En stående fråga är "Går det verkligen att åka skidor"! Men sånt får man sätta sig över, förhållandena är ju mycket bättre än under många normala vintermånader.

Link to comment
Share on other sites

Har du verkligen åkt 50 vasalopp som det stod tidningen, Lars-Erik? Det stod även att du vänder som i en simbassäng. Tillämpar du voltvändning då? Det vore nästan värt en tripp till Luleå för att få se! ;)

Angående rekord: Jag åkte milspåret på Hovfjället 17 maj 1995 men 1,2 kmspåret 2 varv 24 maj. Enligt anteckningarna var det 60 meter barmark då men kilometertiden var 6,12 trots det. 1 juni var det åkning på en lång driva i en skyddad rågång.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...