Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Rullskidor i Göteborg

• Vänligen logga in för att kunna svara
118 svar till detta ämne

The-Tor

The-Tor

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 660 inlägg
Idag åkte jag för första gången Gråbo - Lärjedalen - Björred. Jag parkerade vid Bläseboskolan och vände vid bensinstationen i Björred. Det blev ganska exakt 20 km.

Det var en riktigt fin väg!

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 570 inlägg

Idag åkte jag för första gången Gråbo - Lärjedalen - Björred. Jag parkerade vid Bläseboskolan och vände vid bensinstationen i Björred. Det blev ganska exakt 20 km.

Det var en riktigt fin väg!

Hur var den grusade delen från Gråbo till kommungränsen innan Olofstorp?

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV19 4.52 NV18 7.22 VL17 5.41 VL16 5.37 VL15 DNF VL14 6.06 VL13 5.40 VL12 5.13 ÖSS11 5:54 ÖSS10 6:54 VL01 7:50 VL97 8:56

+ Marcialonga, Holmenkollmarsjen, Hafjell Ski Marathon, Birkebeinern, Troll Ski Marathon, Skarverennet

Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 25 år.

The-Tor

The-Tor

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 660 inlägg

Hur var den grusade delen från Gråbo till kommungränsen innan Olofstorp?

Jag skrev fel. Det var Hjällbo - Lärjedalen - Björred jag åkte.
Idag fortsatte jag hela vägen till kommungränsen där det blev grusväg. 27 km totalt.

Emergence

Emergence

Ny medlem

• Members
  • 5 inlägg
Hej alla Göteborgare!

Är det någon som har koll på huruvida banvallen mellan Hjällbo och Gråbo är åkbar i dagsläget, eller om där är för mycket grus/is?

Angående ovanstående banvall, mellan Hjällbo-Gråbo, så är det asfalterat ända fram till Gråbo (och kanske längre, jag har inte åkt längre än till Gråbo). Sista sträckan, ungefär från Lerums kommungräns och framåt verkar relativt nygjord (ena sidan är asfalterad, och den andra sidan är grusad för hästar och andra åbäken). Om man startar vid Bläseboskolan (där det går utmärkt att parkera bilen, tidgränsen är 4 h) så får man ihop 40 km totalt fram och tillbaka (det fattas några hundra meter, men de går att ta igen om man först kör en kort sväng västerut ner mot informationstavlan för Lärjeleden, där vattentrappan är).

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 570 inlägg

Hej alla Göteborgare!

Är det någon som har koll på huruvida banvallen mellan Hjällbo och Gråbo är åkbar i dagsläget, eller om där är för mycket grus/is?

Angående ovanstående banvall, mellan Hjällbo-Gråbo, så är det asfalterat ända fram till Gråbo (och kanske längre, jag har inte åkt längre än till Gråbo). Sista sträckan, ungefär från Lerums kommungräns och framåt verkar relativt nygjord (ena sidan är asfalterad, och den andra sidan är grusad för hästar och andra åbäken). Om man startar vid Bläseboskolan (där det går utmärkt att parkera bilen, tidgränsen är 4 h) så får man ihop 40 km totalt fram och tillbaka (det fattas några hundra meter, men de går att ta igen om man först kör en kort sväng västerut ner mot informationstavlan för Lärjeleden, där vattentrappan är).

Kul! Då har de förlängt asfalten från kommungränsen åtminstone till Gråbo och kanske längre..? Banvallen syns på Eniro ända upp till Sjövik så det vore ju en fin sträcka t.o.r. eller att ta bussen dit och rullskida hem.
Jag har ställt mig nere vid Willys på Gamlestadsvägen där det är parkering så länge man vill. Därifrån är det ca 1,5 km norrut till där Lärjebanan viker av nordösterut.

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV19 4.52 NV18 7.22 VL17 5.41 VL16 5.37 VL15 DNF VL14 6.06 VL13 5.40 VL12 5.13 ÖSS11 5:54 ÖSS10 6:54 VL01 7:50 VL97 8:56

+ Marcialonga, Holmenkollmarsjen, Hafjell Ski Marathon, Birkebeinern, Troll Ski Marathon, Skarverennet

Emergence

Emergence

Ny medlem

• Members
  • 5 inlägg
Ah, det har jag inte tänkt på, att parkera bilen där. Det är en förträfflig sträcka att åka rullskidor på, i vilket fall, och man är ju nästan helt själv (jämfört med Säröbanan). Vissa partier är lite tråkiga dock, som exempelvis sträckan längs stora vägen innan man kommer fram till och kör under viadukten, eller alla vägkorsningar efter macken och framåt (jag brukar intervalla mellan dem bara för att ge dem någon funktion). Det kan även bli intressant vid brukshundsklubben som ligger i slutet av golfbanan också. Jag har åkt därförbi en gång samtidigt som de hade träning, och jag har nog aldrig fått så mycket skäll på en och samma gång :)

Men, du (eller någon annan) har ingen koll på om de överhuvudtaget sandar/grusar där under vinterhalvåret? Jag har inte tagit mig ut på flera månader nu, och snöbristen börjar bli irriterande påtaglig.

The-Tor

The-Tor

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 660 inlägg
Emergence:

Som du kan se längre upp i tråden har jag också startat vid Bläseboskolan men sedan gick jag över till larsberns startställe längst Gamlestadsvägen. Backen från Gamlestadsvägen upp mot Gråbovägen är riktigt skön (åt båda hållen). Kul att den asfalterade vägen är längre nu!

Tyvärr har jag inte åkt här på ganska länge så jag vet inte om det är grusat men jag skulle tro det eftersom den enligt uppgift grusats tidigare år.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 570 inlägg
Om jag får gissa så är den nog grusad fram till viadukten vid Linnarhult kanske ännu längre eftersom det är cykelbanan som går in mot stan.

Nu när det inte blir nåt Västgötalopp till helgen kanske man ska ge sig på ett långpass dit bort och se hur långt bortom Gråbo man kommer. Eftersom det knappt varit nån snö eller is så har de säkert inte grusat mer än en gång.

Emergence

Emergence

Ny medlem

• Members
  • 5 inlägg
Ok.

Jag är dock tveksam till att där är asfalt efter Gråbo. Det verkar dock vara beslutat att där skall asfalteras, med start 2012.

http://www.lerum.se/...straffar/Grabo/

"När ska banvallen Gråbo - Sjövik asfalteras?

Tidpunkt inte fastställd. Delen Göteborgs kommungräns - Gråbo kommer att asfalteras under 2011 och resterande del troligen under 2012. Beror på när ner VA-ledningar mellan Annekärr och Björboholm kan grävas ned. Just nu finns inget investeringsbeslut för VA-ledningarna och VA-ledningarna bör grävas ned innan asfaltering sker för att det inte ska uppstå onödiga kostnader."

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 570 inlägg

Ok.

Jag är dock tveksam till att där är asfalt efter Gråbo. Det verkar dock vara beslutat att där skall asfalteras, med start 2012.

http://www.lerum.se/...straffar/Grabo/

"När ska banvallen Gråbo - Sjövik asfalteras?

Tidpunkt inte fastställd. Delen Göteborgs kommungräns - Gråbo kommer att asfalteras under 2011 och resterande del troligen under 2012. Beror på när ner VA-ledningar mellan Annekärr och Björboholm kan grävas ned. Just nu finns inget investeringsbeslut för VA-ledningarna och VA-ledningarna bör grävas ned innan asfaltering sker för att det inte ska uppstå onödiga kostnader."

Gött, då har de plussat på drygt 6 km från kommungränsen in till Gråbo. En vidare förlängning till Sjövik under 2012 ger säkert ytterligare 12 km vilket blir i runda slängar 35 km från Gamlestadsvägen beroende varifrån man startar.
Startar jag hemifrån kan det t.o.m. bli ett Vasalopp fram och tillbaka.

EDIT: Länk till Wikipedia om Västgötabanan http://sv.wikipedia....borgs_Järnvägar

Redigerat av larsbern, 16 januari 2012 - 22:18 .

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 570 inlägg
Hittade t.o.m. en banprofil:
http://www.historisk...vgj_profil.html

Xintrot

Xintrot

Medlem

• Members
  • Pip
  • 229 inlägg
Säröbanan nedanför Billdal; Ta det lugnt!

Ni som åker rullisar på gamla Säröbanan utmed havet på kvällen nu.
Ta det det lugnt, det finns några vägarbetsbulor/grova hål där nu.
Ha pannlampan på. Det var några som stod på öronen idag.

The-Tor

The-Tor

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 660 inlägg
Där kan också finnas älgar också - höll på att köra på en för några månader sedan.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 570 inlägg
Verkar som att det redan i höstas asfalterades ända till Björboholm från Gråbo på Västgötabanan, oklart hur det är vidare mot Sjövik:
http://www.peabasfal...cykelturistled/

Det gnälls lite i lokalpressen så åk inte för fort när ni har vägarna förbi:
http://www.lerumstid...=LERUMSVENTILEN

MattaP

MattaP

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 521 inlägg

En fin runda på knappt 3h som jag kör är Partille Station-Jonsered-Lerum-Olofstorp-Lärjebanan (banvallen som nämns ovan) till Linnarhult-Bergsjövägen/Mellbyleden-Partille Station.
Större delen av ovan runda går på cykelbanor och innehåller inga utförsbackar som dödar.

Några frågor på denna runda. Jonsered, menar du bilvägen mellan Kåhög och Lerum? Själv har jag cyklat denna runda några gånger och backarna nästan dödar mig på cykel.

Bergsjövägen ner mot Mellbyleden, är det inte en rejäl nedförslöpa där?

akvik

akvik

Medlem

• Members
  • Pip
  • 131 inlägg
Ingen stor runda, men jag gillar att åka i Slottskogen, från Plikta ner mot Stora Dammen, sedan de yttersta vägarna runt parken och upp till Plikta igen:
Postad bild

Rundan är på lite över 2km och ger 100m höjdskillnad per mil. Ger mycket bättre diagonalträning än Säröleden, och utförsåkningen från Plikta ner till Stora Dammen är lugn och sansat.

Mera grus ger bättre trening men är kanske inte så roligt :)

Hellner1

Hellner1

Medlem

• Members
  • Pip
  • 56 inlägg

Verkar som att det redan i höstas asfalterades ända till Björboholm från Gråbo på Västgötabanan, oklart hur det är vidare mot Sjövik:

Någon som har kollat upp om det går att åka från Gråbo till Sjövik på banvallen?

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 570 inlägg

Någon som har kollat upp om det går att åka från Gråbo till Sjövik på banvallen?

Dito på den frågan. En fråga till är om det är sopat?

kalle anka-åkare

kalle anka-åkare

Medlem

• Members
  • Pip
  • 143 inlägg
Om man vill kan man parkera vid Mölndals tennishall, därifrån är det 3 km till Kållereds station, platt, fin asfalt och inga vägövergångar.

Åker man istället från Mölndals station på östsidan av järnvägen är de 5 km och några fler vägövergångar.

/Mats

Hellner1

Hellner1

Medlem

• Members
  • Pip
  • 56 inlägg

Dito på den frågan. En fråga till är om det är sopat?

Från Olofstorp och bort mot Gråbo funkade fint att åka, inte mycket grus att tala om!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar