Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Åkning med hund


knase

Recommended Posts

Känns väl som om Knase hör till rätt grupp hundägare, som är medveten om de problem hunden kan orsaka i spåret, det var väl därför tråden skapades? Problemet är ju snarare de hundägare som inte har någon som helst förståelse för sina medmänniskor, och av min erfarenhet brukar det med dessa människor inte spela någon större roll om det är snö i spåret eller inte, dom brukar ha samma egoistiska attityd när motionsspåret används för löpning sommartid.
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 99
  • Created
  • Last Reply

Precis thedstrom. Det här är knappast rätta tråden att klaga på hundägare som visar bristfällig respekt och dåligt handhavande av hunden. Vi är ju skidåkare här, som vill ha fina spår och åkupplevelser!

Några av oss är också hundägare och vill åka skidor tillsammans med hunden och söker tips och förslag på hur det ska göras, och andras erfarenheter av det.

 

Hoppas på fortsättning med fler tips och erfarenheter av vad som fungerar eller inte.

Link to comment
Share on other sites

XChasa - Det verkar vara du som har svårt att fatta, tråden skapades för att få tips om hur man gör för att kunna ta med sig hunden utan att förstöra spåren.

 

Om jag hade för avsikt att förstöra skidspår så hade jag väl inte startat tråden överhuvudtaget?

 

Viss skillnad på en ishockeyrink och ett motionsspår eller? Rundan jag skidar är samma som jag går med hunden så steget att ta med sig hunden är inte speciellt långt tycker jag...

 

Och vad är grejen med avföringen? Varför gör du antagandet att jag inte tar upp efter min hund?

Har du möjligen problem med din egna avföring och gör automatiskt kopplingen till min vardag?

Link to comment
Share on other sites

XChasa - Det verkar vara du som har svårt att fatta, tråden skapades för att få tips om hur man gör för att kunna ta med sig hunden utan att förstöra spåren.

 

Om jag hade för avsikt att förstöra skidspår så hade jag väl inte startat tråden överhuvudtaget?

 

Viss skillnad på en ishockeyrink och ett motionsspår eller? Rundan jag skidar är samma som jag går med hunden så steget att ta med sig hunden är inte speciellt långt tycker jag...

 

Och vad är grejen med avföringen? Varför gör du antagandet att jag inte tar upp efter min hund?

Har du möjligen problem med din egna avföring och gör automatiskt kopplingen till min vardag?

På skidspar_se kan man se om det finns några hund/-pulkaspår dragna, och på

http://www.skidspar.se/vastra-gotaland/goteborg/delsjo-golfbana (länken blir förändrad via forumet- ta bort en punkt efter www)

finns (idag) en markering "Hund med kryss över" d.v.s. inga hund-/pulkaspår! Kan inte vara svårt att förstå?

 

Om just DU tar upp eller inte kan ju inte jag veta, men däremot så har jag sett spår efter andra hundar i skidspåren avsedd för skidåkning där hundägarna INTE tagit upp efter sig.

 

Om någon drar ett spår avsett för hundar så respekterar jag det och då väljer jag att inte åka dit. Vill därför inte ha hundar i spår avsedda för skidåkning och då slipper vi många problem som nonchalanta hundägare orsakar.

Link to comment
Share on other sites

Tror vi får försöka skilja på äpplen och päron lite. Vad som står på skidspår.se är ifyllt av användarna själva, inte av den som har gjort spåret. Som du säkert känner till så är området runt Skatås/Delsjön kommunägt och där finns inga förbud mot hundar överhuvudtaget.

 

Bortsett från det, så har jag (som du säkert har sett om du har läst hela tråden) inga ambitioner att få min hund att vara draghund utan jag vill ha honom vid sidan av mig så att han INTE springer i spåret.

 

Skulle verkligen uppskatta om du slutar med dina kommentarer om hundägare som är nonchalanta, inte tar upp skiten m.m. Jag tycker att jag och flera andra i den här tråden visar prov på raka motsatsen genom att diskutera hur man kan göra situationen bättre. I mitt fall kommer jag ändå röra mig i samma område oavsett om jag går eller åker skidor så hunden kommer vara där i alla fall.

Anledningen till att jag har startat tråden är för att få tips hur jag ska kunna slå ihop två intressen, vilket jag har fått av flera hjälpsamma användare som fokuserar på hur man gör för att få kul i skidspåret och inte håller på och gnäller på allt negativt som andra gör..

 

Vore tacksam om tråden kunde fortsätta som den startade; med tips om hur man åker skidor tillsammans med sin hund.

Link to comment
Share on other sites

XChasa, var åker du egentligen? Du verkar vara extremt drabbad av hundbajs. Jag har aldrig under mina turer råkat ut för detta och det är även i spår där hundar är tillåtna (kopplade).

 

Är själv hundägare och tycker att den här tråden är lysande!

 

Har åkt en del rullskidor med två hundar i sommar och det har funkat väldigt bra. Över förväntan. Jag tror att det skulle funka att ha dem med mig i ett skidspår också, men det som krävs är nog nån halvmeter (minst) till höger om skidspåret där hunden får plats att springa på utan att det är en snövall eller ett dike.

Hundarna har jag satt fast i en lina kopplad till en midjeväska. Stavarna gör automatiskt att hundarna underviker att träffas av staven och på så sätt springa in i spåret.

Link to comment
Share on other sites

...

Hundarna har jag satt fast i en lina kopplad till en midjeväska. Stavarna gör automatiskt att hundarna underviker att träffas av staven och på så sätt springa in i spåret.

Beskriv gärna lite närmare: Hur lång lina? Fäst i din midjeväska, men på din sida eller framtill? Hunden har halsband eller sele? Hur kan du undvika att staven på hundsidan och hundlinan stör varandra?

 

Försökte idag med hunden (unghund) i lina framför mig. Fäst framtill på mig i midjeväskans bälte och i hunden i sele. Ca 6 m lina. I naturen, i manuellt spårat spår som han alltså fick trampa i. Gick bitvis hyfsat, men ibland stannar han upp, och då blir det lätt trassel. Gav upp efter en stund och lät honom löpa fritt omkring, eller lufsa bakom ibland. Man måste träna in något dragkommando kanske för att han ska gå stadigt framför och dra lite och inte stanna upp.

 

Nå, men ännu bättre verkar ju att få honom att gå på sidan. Så gärna lite mer detaljer som sagt.

Link to comment
Share on other sites

Linan ska absolut inte sitta fast i midjeväskan!

Man har en ögla på linan och den fäster man i en krok runt midjebältet. Detta för att om det blir problem så kan man snabbt släppa lös hunden. På draglinan har man dessutom en bit expanderlina för att undvika kraftiga ryck.

 

När jag hade min hund så tränade vi upp vissa kommandonmed visselpipa, en lång signal det var sitt. Det här var så bra intränat att det inte ens gick att rubba honom genom att dra i kopplet. Kan det vara nåt som kan vara användbart för dig?

Link to comment
Share on other sites

När jag åker med hundarna brevid mig så vill jag inte att de ska dra. Jag har inte lyckats få till att de ska springa tillräckligt ivrigt framför mig för att kunna hålla linan sträckt och lite till.

 

Jag kopplar ihop hundarna med ett koppel och på mitten av kopplet så har jag fäst en expanderlina som i andra änden sitter fast i min midjeväska. Det undviker ryck som sagt. Linan och kopplet är ungefär så långt att står man brevid hunden så når det bara nästan når ner itll marken för att undvik att hunden springer över sitt koppel och blir trassel. Jag använder samma modell när jag cyklar och springer. Vid skidor så har jag staven framför linan.

 

Efter att ha testat lite olika varianter så är detta det som funkar bäst för mig, men det skulle vara intressant att höra vad ni andra har för erfarenheter.

 

Problemet med att man måste kunna koppla loss sig från hundarna har jag aldrig varit med om och kan inte tänka mig hur det skulle kunna bli ett problem. Och då har jag ändå 2 Alaskan Malamute på ca 30 och 40 kg. Snarare så att om de får för sig att springa efter ett rådjur el motsv så vill jag inte att kopplet av misstag ska lossna från kroken :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har under många år kört med hundar lösa. Dock har mina hundar alltid varit retrievers med två egenskaper som gör dem lätta att ha i spåret. För det första har de varit usla på att driva vilt. Fördelen med det är ju naturligtvis att det blir mycket lättare att ha hunden lös. Kompisar med rena jakthundar typ vorsteh, stövare etc. har hela tiden problemet med att hunden är svårare att lita på.

 

Poängen med ovanstående är att det blir oerhört mycket struligare att åka med hunden kopplad. Eller snarare så går det åt betydligt mycket mer träning: En hanhund på 40 kg som skall pinka i en nerförsbacke - huga! Antingen har man ett koppel som släpper vid en viss belastning eller så blir det vurpor. Med ett koppel som släpper så kommer ju hunden att dra efter en hare precis när pinkandet är klart och kopplet fortfarande inte är på igen = problem. Eller så kommer föraren eller hunden att förr eller senare skada sig vid en vurpa = problem. Alltså måste man träna hunden att hålla tempot HELA tiden - självklart ingen omöjlighet alls, men rätt mycket mer än att 'gå fot på skidor'.

 

Den andra egenskapen hos retrievers är ju att de är väldigt lätta att träna eftersom de är så fokuserade på föraren - alltså har det inte varit speciellt svårt att lära hunden att springa bredvid. Betydligt mer självständiga hundraser kan ju kräva betydligt mer träning för att verkligen fokusera i två timmar på att 'springa fot'.

 

Som sagts tidigare: Att lära hunden springa bredvid spåret är inte svårare än att gå fot runt kvarteret. Det är bara att avsätta den tiden som krävs och sedan har man igen detta i många år. Vanligen väljer man ju en ras som passar tidsmängden man kan/vill lägga på hunden. Ni som valt mer krävande hundar än Labbar har säkert gjort det för att ni vill lägga mer tid på hunden - alltså blir den extra tid som går åt till träning egentligen inget problem utan snarare bara en del av glädjen med just din valda ras.

Link to comment
Share on other sites

Apropå hundbajs, så har jag faktiskt inte råkat ut för det någon gång vid skidåkning hemmavid. (dock har jag fått löparskorna "inbeckade" med hundbajs ett antal gånger, men det har inte med skidåkningen att göra) Men jag måste berätta en upplevelse om hundbajs, dock utan att dra några generella slutsatser om hundägare, som inträffade under ett vasalopp.

Om jag tänker tillbaka på de nio vasalopp jag gjort efter det 20:e, så är det inte mycket jag kommer ihåg utom då hundbajset. Det är några år sedan antingen i ett ÖS el VL 08 och jag kom i höger ytterspår under den senare delen av loppet. Spåret svängde lite åt höger och gjorde sedan en tvär vänstersväng. Precis i den svängen låg en rejäl mocka hundbajs och i sista sekunden lyckades jag lyfta högerskidan så jag slapp att hamna i "smeten", vilket dock inte alla lyckats med, då högerspåret var lite brunfärgat en bit efter "mockan". Märkligt, jag minns ingenting från det loppet utom hundbajset och den lättnad jag kände att jag lyckats undvika att få det i vallan.

Ursäkta, om det blev mycket "skitsnack", ta det som en parentes, nu kan ni återgå till hur ni drillar hunden att ej förstöra skidspåren.

Link to comment
Share on other sites

Skulle verkligen uppskatta om du slutar med dina kommentarer om hundägare som är nonchalanta, inte tar upp skiten m.m. Jag tycker att jag och flera andra i den här tråden visar prov på raka motsatsen genom att diskutera hur man kan göra situationen bättre. I mitt fall kommer jag ändå röra mig i samma område oavsett om jag går eller åker skidor så hunden kommer vara där i alla fall.

Anledningen till att jag har startat tråden är för att få tips hur jag ska kunna slå ihop två intressen, vilket jag har fått av flera hjälpsamma användare som fokuserar på hur man gör för att få kul i skidspåret och inte håller på och gnäller på allt negativt som andra gör..

 

Vore tacksam om tråden kunde fortsätta som den startade; med tips om hur man åker skidor tillsammans med sin hund.

inget personligt mot dig men nu var det ju faktiskt så att;

 

1. någon, innan Xchasa skrev sitt inlägg, började kalla människor med synpunkter på hundar i skidspår för "sura" och "snåla"

 

2. det föreslås saker som i allra högtsa grad tyder på nonchalans -att ha lösspringande hundar i umgänge med andra människor (är inte att visa respekt och på dom flesta håll enligt svea rikes lag förbjudet)

 

3. ursprungsinlägget innehöll även den öppna frågan om det; "bara var att ge upp tanken"

 

ska ni fritt ventilera och kalla icke hundägare för negativa gnällspikar får ni nog också finna er i att knase ventilerar sina åsikter.

 

 

slutligen lyser det ju på sina håll igenom att även bland er "ansvarstagande" hundägare kan det bli tvärstopp när hundar ska pissa, jaga andra djur eller få en skidåkare mellan sig och kopplet..

Link to comment
Share on other sites

slutligen lyser det ju på sina håll igenom att även bland er "ansvarstagande" hundägare kan det bli tvärstopp när hundar ska pissa, jaga andra djur eller få en skidåkare mellan sig och kopplet..

Citationstecknen runt ansvarstagande förstår jag inte. Men ok, man kan ha olika uppfattningar om allt så jag hänger inte upp mig på det. Visst kan det bli problem att skida med jycke! Det är ju just därför vi har diskussionerna i den här tråden. För att hitta bästa sätten och ge varandra tips och erfarenheter.

För min del handlar det inte om att kunna åka med hund i preparerade spår vid motionsanläggningar, utan i andra miljöer, som jag nämnt tidigare.

 

Tack för många bra förslag och erfarenheter hittills i de olika inläggen, och gärna mer av det.

Link to comment
Share on other sites

slutligen lyser det ju på sina håll igenom att även bland er "ansvarstagande" hundägare kan det bli tvärstopp när hundar ska pissa' date=' jaga andra djur eller få en skidåkare mellan sig och kopplet..[/quote']

Citationstecknen runt ansvarstagande förstår jag inte. Men ok, man kan ha olika uppfattningar om allt så jag hänger inte upp mig på det. Visst kan det bli problem att skida med jycke! Det är ju just därför vi har diskussionerna i den här tråden. För att hitta bästa sätten och ge varandra tips och erfarenheter.

För min del handlar det inte om att kunna åka med hund i preparerade spår vid motionsanläggningar, utan i andra miljöer, som jag nämnt tidigare.

 

Tack för många bra förslag och erfarenheter hittills i de olika inläggen, och gärna mer av det.

jag tolkade ursprungsfrågan som något mer öppen än så, dessutom är den ställd i ett forum där, gissar jag, majoriteten är icke hundägare så jag ser det som självklart att det också kan dyka upp kommentarer som inte syftar till att lösa erat problem -utan mer handlar om deras.

 

går du in på ett forum för bilintresserade och börjar prata om hur praktiskt och härligt det är att köra bil när man är på fyllan, eller något annat som också är olagligt, kan man liksom inte kräva att det bara ska vara rattfyllerister som får presentera konstruktiva inlägg i tråden.

 

 

jag tycker inte det är ansvarstagande att släpa ut en lösgående hund i en motionsanläggning, framförallt inte om den pissar ner ett skidspår. därav citationstecknet. sen är det dessutom på dom flesta håll olagligt.

Link to comment
Share on other sites

Som nybliven längdskidåkare har jag stött på ett litet bekymmer.

Jag skulle gärna kombinera mitt skidåkande med mina vanliga hundpromenader.

 

Problem:

Om hunden är lös riskerar den att:

-Springa framför mig så jag kör på honom (ingen har ju lyckats uppfinna bromsen på längdskidor ännu!)

-Springa fram till andra hundar' date=' skidlöpare etc. även om jag nu har rätt bra pli på honom så vet man ju aldrig.

- Förstöra spåret. Han kan ju såklart inte begripa att han inte får springa där det spårat..

 

Att ha hunden i koppel är ju möjligtvis en lösning, men det förstör ju helt och hållet allt vad åkning heter.

 

Helst skulle jag vilja ha någon form av fast "axel" som gör att hunden hålls till höger om mig hela tiden. Liknande det man kan fästa på cyklar för att cykla med hunden.

 

Är det någon som har lyckats lösa denna problematik eller är det bara att ge upp helt och hållet?

 

Mvh

Rickard[/quote']

jag är själv en stor djurvän med många hunder i släkt och bland vänner, men tyvärr är det nog så att en hel del hundägare innan dig ställt till det och skapat lite brytningar mellan sig och skidåkaren.

 

i alla fall i våra trakter, sthlm, där inte kulturen att visa skidåkare hänsyn är lika stark och självklar som på platser mer norrut.

 

jag har vid ett flertal tillfällen mött både hundar och hundägare i spåren som uppträtt på ett minst sagt märkligt vis, vilket lett till irritation och sucisivt minskat tålamodet

Intressant att du tycker att det visas för dålig hänsyn till skidåkare i Sthlm. Inte någonstans i Sverige blir väl skidåkare så förbannade över söndertrampade skidspår som i Sthlm. Norrut är det inte hela världen och en hund i sällskap blir ett trevligt samtalsämne snarare än snarstuckenhet och ett "vafan se var din hund går nånstans!" utan att de ens trampat i något spår.

 

Förmodligen beror det på att skidspår är en bristvara (eller har varit) i Sthlm och heltidsarbetande stressade människor som på kvällen försöker få tid till att träna nån timme.

Link to comment
Share on other sites

Tror vi får försöka skilja på äpplen och päron lite. Vad som står på skidspår.se är ifyllt av användarna själva, inte av den som har gjort spåret. Som du säkert känner till så är området runt Skatås/Delsjön kommunägt och där finns inga förbud mot hundar överhuvudtaget.

 

Bortsett från det, så har jag (som du säkert har sett om du har läst hela tråden) inga ambitioner att få min hund att vara draghund utan jag vill ha honom vid sidan av mig så att han INTE springer i spåret.

 

Skulle verkligen uppskatta om du slutar med dina kommentarer om hundägare som är nonchalanta, inte tar upp skiten m.m. Jag tycker att jag och flera andra i den här tråden visar prov på raka motsatsen genom att diskutera hur man kan göra situationen bättre. I mitt fall kommer jag ändå röra mig i samma område oavsett om jag går eller åker skidor så hunden kommer vara där i alla fall.

Anledningen till att jag har startat tråden är för att få tips hur jag ska kunna slå ihop två intressen, vilket jag har fått av flera hjälpsamma användare som fokuserar på hur man gör för att få kul i skidspåret och inte håller på och gnäller på allt negativt som andra gör..

 

Vore tacksam om tråden kunde fortsätta som den startade; med tips om hur man åker skidor tillsammans med sin hund.

För att tolka vad du skriver med liten annan formulering:

Du bryr dig inte om om spåren är avsett för hundar eller inte. Du skall ha med dig din hund ut på dina villkor. Om det dyker upp en skidåkare på "din" väg så skall han anpassa sig. Mina intressen kombinerat med mitt hundägande går före alla andras ambitioner att motionera på allmän plats. Skidspår är en plats att ha kul på. Alla andra som har andra ambitioner är gnällspikar. Stör mig inte nu när jag skall få nya tips på hur jag skall fortsätta kunna komma ut i de fina spåren någon har dragit för mig och min hund.

 

Jag har stött på alldeles för många av din sort och inte främjar de alla de hundägare som tar sitt ansvar. För att påminna om det ansvar som hundägare har - en hundägare har strikt hundägaransvar -från Svenska Brukshundklubben:

"Det strikta hundägaransvaret betyder helt enkelt att du som hundägare ALLTID är ansvarig för vad din hund gör, oavsett om din hund har blivit provocerad eller inte."

 

Det är fler än jag som reagerar på nonchalanta hundägare och som jesper också skriver så framkommer det en del underligheter i bland kommentarerna som inte främjar skidåkningen.

 

Jag kommer att fortsätta kommentera det jag uppfattar som en begränsande del för motionsutövning i stort och skidåkning i synnerhet på detta skidforum- även om det stör din uppfattning om vad som är päron eller äpplen!

Vi behöver mer folk som motionerar och gärna ger sig ut i skidspåren när dessa finns och åker skidor- inte fler hundar i motionsspåren på de motionerandes bekostnad!

Link to comment
Share on other sites

Hunden är människans bästa vän och har så varit i många tusen år. De flesta stora, starka karlar tycker att hundar är trevliga - en känsla som besvaras av de flesta stora, starka hundar.

 

Om du är rädd för hundar så finns det faktiskt hjälp att få - det finns många KBT terapeuter som jobbar med fobier av olika slag. Första steget till förändring är insikt. Våga erkänna din rädsla så skall du se att du kan få hjälp. Tänk vilka vyer som öppnar sig när du blir av med din skräck!

Link to comment
Share on other sites

Hunden är människans bästa vän och har så varit i många tusen år. De flesta stora, starka karlar tycker att hundar är trevliga - en känsla som besvaras av de flesta stora, starka hundar.

 

Om du är rädd för hundar så finns det faktiskt hjälp att få - det finns många KBT terapeuter som jobbar med fobier av olika slag. Första steget till förändring är insikt. Våga erkänna din rädsla så skall du se att du kan få hjälp. Tänk vilka vyer som öppnar sig när du blir av med din skräck!

Blir irriterad på kommentarer som denna. Varför ska det handla om fobier om folk inte gillar hundar i skidspåren?

 

Jag har hittills denna sesongen haft två insidenser med hundar. En gång började en lös hund springa efter mig, hoppa på min stav allt medans ägaren ropade at hunden skulle komma till baka. Hunden sprang med mig ialla fall 300-500 m. Andra gången var det en hund ägare med kopplad hund som plogande skulle åka om några väldigt långsamma åkare. Han åkte längst till vänster på den veldig breda skatebädden, hunden sprang till höger av skatebädden och jag hade ingen plats att komma förbi.

 

Jag har inga större problem med hundar men jag vill helst inte ha lösa hundar springande efter mig och jag vill också kunna ta mig fram i ett spår som kanske är 5 meter bredt.

 

Hundar skapar ibland situationer och förstår ibland spår. Det borde vara oppenbart att inte alla gillar detta utan att de behöver ha någon hund fobi.

Link to comment
Share on other sites

Hunden är människans bästa vän och har så varit i många tusen år. De flesta stora, starka karlar tycker att hundar är trevliga - en känsla som besvaras av de flesta stora, starka hundar.

 

Om du är rädd för hundar så finns det faktiskt hjälp att få - det finns många KBT terapeuter som jobbar med fobier av olika slag. Första steget till förändring är insikt. Våga erkänna din rädsla så skall du se att du kan få hjälp. Tänk vilka vyer som öppnar sig när du blir av med din skräck!

Återigen insinueringar som saknar grund. Vem har hundfobi?

 

Då man försöker prata med hundägare om att de ställer till med problem så möts man oftast med undanflykter och bortförklaringar. Det nu Labradoren nu gör kunde man kanske bara skratta åt men det finns en grundton i detta som måste bemötas.

 

Att försöka skyla över verkliga problem med KBT verkar vara en alltmer använd företeelse. Det är många som skall omprogrammeras om man har avvikande uppfattningar än den som man själv vill framhålla som den "rätta". Detta är ett farligt sätt att försöka omyndigförklara människor och osynliggöra problem.

 

Jag blir ännu mer övertygad om att det hos hundägare finns något fanatiskt som man inte får antasta oavsett hur rätt man har i sak.

Link to comment
Share on other sites

Instämmer med Fredrik S om "hundproblemet" Har i år träffat hundägare av båda sorterna; den ena (en löpare) hade hunden kopplad och den sprang vid sidan längst ifrån klassiska spåret. Den andra sorten var ett par, som hade sina hundar lösa och de sprang i det klassiska spåret samt att den ena hundägaren gick i det klassiska spåret trots att det fanns gott om plats på skatebädden.

En annan sak i sammanhanget, lite ojuste mot dem som lägger ner mycket arbete med att få fram fina skidspår, tror inte de blir glada om deras arbete saboteras.

 

Om man skall åka skidor med hund måste man i så fall ha någon anordning så att hunden går vid sidan om hela tiden, annars är det nog svårt att den inte springer in i spåret ibland. Frågan är bara hur den skall se ut så att den inte hindrar stavarbetet, kanske nåt metspöliknande fastspänt på ryggen ?:/

Link to comment
Share on other sites

Som nybliven längdskidåkare har jag stött på ett litet bekymmer.

Jag skulle gärna kombinera mitt skidåkande med mina vanliga hundpromenader.

 

Problem:

Om hunden är lös riskerar den att:

-Springa framför mig så jag kör på honom (ingen har ju lyckats uppfinna bromsen på längdskidor ännu!)

-Springa fram till andra hundar' date=' skidlöpare etc. även om jag nu har rätt bra pli på honom så vet man ju aldrig.

- Förstöra spåret. Han kan ju såklart inte begripa att han inte får springa där det spårat..

 

Att ha hunden i koppel är ju möjligtvis en lösning, men det förstör ju helt och hållet allt vad åkning heter.

 

Helst skulle jag vilja ha någon form av fast "axel" som gör att hunden hålls till höger om mig hela tiden. Liknande det man kan fästa på cyklar för att cykla med hunden.

 

Är det någon som har lyckats lösa denna problematik eller är det bara att ge upp helt och hållet?

 

Mvh

Rickard[/quote']

jag är själv en stor djurvän med många hunder i släkt och bland vänner, men tyvärr är det nog så att en hel del hundägare innan dig ställt till det och skapat lite brytningar mellan sig och skidåkaren.

 

i alla fall i våra trakter, sthlm, där inte kulturen att visa skidåkare hänsyn är lika stark och självklar som på platser mer norrut.

 

jag har vid ett flertal tillfällen mött både hundar och hundägare i spåren som uppträtt på ett minst sagt märkligt vis, vilket lett till irritation och sucisivt minskat tålamodet

Intressant att du tycker att det visas för dålig hänsyn till skidåkare i Sthlm. Inte någonstans i Sverige blir väl skidåkare så förbannade över söndertrampade skidspår som i Sthlm. Norrut är det inte hela världen och en hund i sällskap blir ett trevligt samtalsämne snarare än snarstuckenhet och ett "vafan se var din hund går nånstans!" utan att de ens trampat i något spår.

 

Förmodligen beror det på att skidspår är en bristvara (eller har varit) i Sthlm och heltidsarbetande stressade människor som på kvällen försöker få tid till att träna nån timme.

Exakt vart norrut är det "inte hela världen" om tex en fullt vuxen, förmodat genomsnittsbegåvad, karl går precis exakt mitt i spåret, med en hund brevid sig gåendes i halva det andra spåret, med ett rep uppspänt dom i mellan gapandes och svärandes när man lite vänligt påpekar att; "vi försöker åka skidor här?"

 

Berätta, jag är jätte intresserad.

 

Dom orter och innevånare jag känner, norr över, ser det som en självklarhet att man inte i onödan går i ett skidspår. Så är jag uppväxt och så har alla mina vänner norr över uppfostrat sina barn.

 

 

Hunden är människans bästa vän och har så varit i många tusen år. De flesta stora, starka karlar tycker att hundar är trevliga - en känsla som besvaras av de flesta stora, starka hundar.

 

Om du är rädd för hundar så finns det faktiskt hjälp att få - det finns många KBT terapeuter som jobbar med fobier av olika slag. Första steget till förändring är insikt. Våga erkänna din rädsla så skall du se att du kan få hjälp. Tänk vilka vyer som öppnar sig när du blir av med din skräck!

är det nåt som förstör en tråd som denna, och för hundägare i stort, så är det den attityd du representerar och ger uttryck för.

 

ditt resonemnag påminner lika mycket om insikt och personlig mognad som det man kan hitta hos en 18åring, med nytagaget körkort, framfarandes i 95 på 50 -väg, med motiverinegn att han har kontroll över sin bil. att blanda in "stora karlar" i argumentationen, och underförstått sälla sig själv till den skaran, bekräftar att det i själva verket förmodligen är du som har ett digert arbete framför dig hos terapeuten.

Link to comment
Share on other sites

jag är själv en stor djurvän med många hunder i släkt och bland vänner' date=' men tyvärr är det nog så att en hel del hundägare innan dig ställt till det och skapat lite brytningar mellan sig och skidåkaren.

 

i alla fall i våra trakter, sthlm, där inte kulturen att visa skidåkare hänsyn är lika stark och självklar som på platser mer norrut.

 

jag har vid ett flertal tillfällen mött både hundar och hundägare i spåren som uppträtt på ett minst sagt märkligt vis, vilket lett till irritation och sucisivt minskat tålamodet[/quote']

Intressant att du tycker att det visas för dålig hänsyn till skidåkare i Sthlm. Inte någonstans i Sverige blir väl skidåkare så förbannade över söndertrampade skidspår som i Sthlm. Norrut är det inte hela världen och en hund i sällskap blir ett trevligt samtalsämne snarare än snarstuckenhet och ett "vafan se var din hund går nånstans!" utan att de ens trampat i något spår.

 

Förmodligen beror det på att skidspår är en bristvara (eller har varit) i Sthlm och heltidsarbetande stressade människor som på kvällen försöker få tid till att träna nån timme.

Exakt vart norrut är det "inte hela världen" om tex en fullt vuxen, förmodat genomsnittsbegåvad, karl går precis exakt mitt i spåret, med en hund brevid sig gåendes i halva det andra spåret, med ett rep uppspänt dom i mellan gapandes och svärandes när man lite vänligt påpekar att; "vi försöker åka skidor här?"

 

Berätta, jag är jätte intresserad.

 

Dom orter och innevånare jag känner, norr över, ser det som en självklarhet att man inte i onödan går i ett skidspår. Så är jag uppväxt och så har alla mina vänner norr över uppfostrat sina barn.

.

Hahaha! Skrev du det här på fyllan? Min poäng är att i Sthlm blir folk (typ du?) förbannade så fort de ser en med hund i skidspåret. Du låter inte som typen som "vänligt skulle påpeka" nånting. Det spelar ingen roll om jag har hunden kopplad och den springer brevid mig. Mina hundar är stora och jag tror att det oftast är så att många reagerar för att de blir osäkra, vilket iofs inte är så konstigt om man aldrig umgåtts med hundar tidigare. Med "norrut" menar jag framförallt Dalarna och det här handlar inte om att man har rätt att gå sönder skidspår - det handlar om rätten hos oss hundägare att också ha med oss hund under kontrollerade former. Självklart utan att de ska springa i spåret eller fram till andra skidåkare.

 

Det finns hundägare som har hundar som de borde ha kopplade.

Samtidigt finns det skidåkare som blir onödigt arga på och rädda för hundar. Detta händer väldigt mycket oftare i Sthlm-området än "norrut" är min erfarenhet.

 

Alla hundägare borde väl passa på att komma ut nu när det snöar så enormt i Sthlm. Det blir spårning oavsett och det går inte att skylla på hunden...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...