Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Fluor i fästvallan


lg

Recommended Posts

Vilken effekt har egentligen fluoren i fästvallan? Är tanken att den förbättrar fästet eller ska den göra att fästvallans glidmotstånd minskar? Eller båda? Och stämmer det? Vid Vasaloppet förra året var ju fluor i fästvallan ingen hitt.

 

En annan fundering är vilken effekten blir om man täcker en fluorvalla med en vanlig lite hårdare valla. Är då effekten av den dyra flurvallan då bortkastad?

Link to comment
Share on other sites

Vilken effekt har egentligen fluoren i fästvallan? Är tanken att den förbättrar fästet eller ska den göra att fästvallans glidmotstånd minskar? Eller båda? Och stämmer det? Vid Vasaloppet förra året var ju fluor i fästvallan ingen hitt.

 

En annan fundering är vilken effekten blir om man täcker en fluorvalla med en vanlig lite hårdare valla. Är då effekten av den dyra flurvallan då bortkastad?

Är det inte mycket att slippa smuts i fästvallan, lika som med glidvalla?

Link to comment
Share on other sites

Nu har inte jag testat rode alls i nysnö, har bara kört med swix vr serien... Är det verkligen en sån stor skillnad på rode och swix i nysnö? Jag har aldrig känt av att swix har sugit :) . Har oftast lika bra glid som dom jag kör med... Men å andra sidan så kanske man hade haft bättre glid med rode? :)
Link to comment
Share on other sites

Nu har inte jag testat rode alls i nysnö, har bara kört med swix vr serien... Är det verkligen en sån stor skillnad på rode och swix i nysnö? Jag har aldrig känt av att swix har sugit :) . Har oftast lika bra glid som dom jag kör med... Men å andra sidan så kanske man hade haft bättre glid med rode? :)

Min uppfattning är att i vissa fören är Rode klart att föredra före VR. Kommer tex aldrig mer att köra VR45 i finkorning eller nysnö. Jag kommer att hålla mig till Swix och Rode framöver men desto mer jag provat Rodes vallor desto bättre tycker jag om dem.

Link to comment
Share on other sites

Nu har inte jag testat rode alls i nysnö' date=' har bara kört med swix vr serien... Är det verkligen en sån stor skillnad på rode och swix i nysnö? Jag har aldrig känt av att swix har sugit :) . Har oftast lika bra glid som dom jag kör med... Men å andra sidan så kanske man hade haft bättre glid med rode? :)[/quote']

Min uppfattning är att i vissa fören är Rode klart att föredra före VR. Kommer tex aldrig mer att köra VR45 i finkorning eller nysnö. Jag kommer att hålla mig till Swix och Rode framöver men desto mer jag provat Rodes vallor desto bättre tycker jag om dem.

Ja det är nog värt att inhandla ett gäng rode vallor och testa :) , klister serien har ja testat och den tkr jag e kanon!

Link to comment
Share on other sites

Fluor i fästvallan är delvis en paradox. Man vill att en fästvalla inte ska "suga" så mycket och dessutom ha ett bra "släpp". Dvs lenare vallor som "glider" bättre innan just fästögonblicket. Detta är vad ofta fluoret gör som nytta. Men å andra sidan försämras vallornas slitstyrka.

När jag lägger fästvalla lägger jag alltid först ett antal lager utan fluor. T.ex vanliga swix v-serie. Swix v30 är en bra slitstark valla, men det beror på temperatur. Sedan avslutar jag hela vallningen med fluorvallor. T.ex. Stars "topp-vallor".

 

Alltså fluor ger lenare men mindrre slitstarka vallor.

Link to comment
Share on other sites

Konstigt då att Rode utan fluor ofta går lenare och tar mindre glid än Swix VR- och Ski go Racing serien.

Å andra sidan tycker jag det kan vara svårt att få fäste på Rodes oranga fluorburkar !!! ;)

jo men de e ju rena toppningsburkar.. tycker dom funkar bra och ger en len vallning!

Link to comment
Share on other sites

Konstigt då att Rode utan fluor ofta går lenare och tar mindre glid än Swix VR- och Ski go Racing serien.

Å andra sidan tycker jag det kan vara svårt att få fäste på Rodes oranga fluorburkar !!! ;)

jo men de e ju rena toppningsburkar.. tycker dom funkar bra och ger en len vallning!

Om det tex är nysnö och nån enstaka grader kallt, kan man då ta tex vr45 i några lager och sen toppa med en rode valla? Eller kommer fluoret upp underifrån och "förstör" så att de suger ändå?

Link to comment
Share on other sites

Varför valla med VR valla under fluorfri valla?

Om man har teorin att den övre vallan blockerar VR vallan från att vara i ytan så är det ju en relativt dyr underlagsvalla...

 

Just VR45 har jag alltid gillat som en allround valla som har passat i 3 av 4 vallningar de senaste åren.

Om den suger glid eller ej... inte vet jag, jag har aldrig möjlighet att testa annan valla...

 

Däremot har jag vallat med VR alla mina 5 Vasalopp och de senaste 2 åren med relativt kallt före (men med lössnö i spåren) så har mitt glid varit betydligt sämre än medåkares glid. Det har jag tolkat som fästavllans effekt, men om det är tjockleken eller VR vallans fel det är jag inte säker på.

Men värt att testa Rode ändå, jag får ju 2 Rode burkar för priset av en VR burk hur som helst.

 

Så i fortsättningen blir det VR vid grov snö och Rode i finkornig och ny snö.

Borde bli ca varannan gång det :)

 

Jag har alltid förstått anledningen till fluoren som att den ska samla mindre smuts och därmed bevara egenskaperna längre i ett lopp?

Men mjukare och mindre slitstark.

Link to comment
Share on other sites

Varför valla med VR valla under fluorfri valla?

Om man har teorin att den övre vallan blockerar VR vallan från att vara i ytan så är det ju en relativt dyr underlagsvalla...

 

Just VR45 har jag alltid gillat som en allround valla som har passat i 3 av 4 vallningar de senaste åren.

Om den suger glid eller ej... inte vet jag, jag har aldrig möjlighet att testa annan valla...

 

Däremot har jag vallat med VR alla mina 5 Vasalopp och de senaste 2 åren med relativt kallt före (men med lössnö i spåren) så har mitt glid varit betydligt sämre än medåkares glid. Det har jag tolkat som fästavllans effekt, men om det är tjockleken eller VR vallans fel det är jag inte säker på.

Men värt att testa Rode ändå, jag får ju 2 Rode burkar för priset av en VR burk hur som helst.

 

Så i fortsättningen blir det VR vid grov snö och Rode i finkornig och ny snö.

Borde bli ca varannan gång det :)

 

Jag har alltid förstått anledningen till fluoren som att den ska samla mindre smuts och därmed bevara egenskaperna längre i ett lopp?

Men mjukare och mindre slitstark.

Nja ja tänkte mest bara på att jag bara har swix vr vallor och inga andra som går bra under den tempen på tävling. Man vill ju ha så bra som möjligt på tävling.

Men jag håller med dig, värt att testa rode iaf!

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte om flour valler fungerar bättre eller sämre än vallor utan flour men ett problem jag har haft med swix sina mjuka VR vallar är att de ibland kan vara väldigt svåra att använda på grund av att de är så kletiga.

 

Det fungerar väl rätt bra om man vallar hemma och kan kylla ned vallan men de senaste gångerna jag har vallat om med vr55 ute i spåret har det varit helt otroligt svårt att få det någorlunda bra på grund av allt kletet (jag vet inte varför vallan var så kletig, varme från termobeltet och ryggen kanske?).

 

Rode sina burkar tycker jag är mycket lättare att använda, både hemma och vid omvallning.

Link to comment
Share on other sites

Konstigt då att Rode utan fluor ofta går lenare och tar mindre glid än Swix VR- och Ski go Racing serien.

Å andra sidan tycker jag det kan vara svårt att få fäste på Rodes oranga fluorburkar !!! ;)

jo men de e ju rena toppningsburkar.. tycker dom funkar bra och ger en len vallning!

Jo jag vet. Men det är mest att jag är mer van vid Star top blue och violet samt racing red. Jag har inte riktigt hunnit lära mig de oranga rode-burkarna än.

Link to comment
Share on other sites

Av ovan inlägg o döma så borde kladdiga fluorvallor vara rätt onödiga att alls använda. Vallar man (jag) med mjuka vallor så toppar jag alltid med ett par tunna lager hårdare valla (rode blå super oftast).

 

Däremot toppningsvallor med fluor kan vara idé, såvida det inte är nysnö.

 

Är det riktiga slutsatser?

Link to comment
Share on other sites

Däremot toppningsvallor med fluor kan vara idé, såvida det inte är nysnö.

 

Är det riktiga slutsatser?

Förstod jag inte alls. Snarare är det väl just i nysnö som det är bra med lena vallor samt vallor som inte fryser i lika lätt. Dvs det före som fluor borde vara ett givet val. I gammal snö som är grovkornig kan man nog lättare få fästet att hålla utan fluor.

Link to comment
Share on other sites

Däremot toppningsvallor med fluor kan vara idé' date=' såvida det inte är nysnö.

 

Är det riktiga slutsatser?[/quote']

Förstod jag inte alls. Snarare är det väl just i nysnö som det är bra med lena vallor samt vallor som inte fryser i lika lätt. Dvs det före som fluor borde vara ett givet val. I gammal snö som är grovkornig kan man nog lättare få fästet att hålla utan fluor.

Dvs, det är inte om vallan innehåller fluor eller inte som avgör om den är bra i nysnö. T.ex. är ju Rodes flourfria vallor kända för att gå bra i nysnö/finkorning snö.

Fluor i fästvalla säger inget alls om hur bra/dålig den är i något förhållande. Har massor av riktiga skitvallor i lådan som det står Fluor på med stora bokstäver. Fluor gör inte underverk med fästvallan.

Link to comment
Share on other sites

Råden och idéerna angående fluor i fästvalla spretar lite, minst sagt.

 

Min nya slutsats blir nog att den är mest dyr och onödig, eller tom dåligt. Det känns som om tillverkarna är beredda att stoppa i vilka grynkor som helst som har ett skimmer av hi-tech. Gallium är ett annat exempel. och så namn som nano... ...och vet vi om tillverkarna ens har det de påstår i vallan.

 

Nej, fluorvallor går bort! Och så sparade jag de pengarna också! Jag gillar Skidforum!

Link to comment
Share on other sites

och så namn som nano... !

Eller den här klippt från en välrenomerad webbutik:

 

HF4 Grön

Kommer nu i en nyutvecklad variant med Nano-Micro teknologi.

 

 

fast vet inte om det uttrycket kommer från tillverkaren...

Nano- micro... Jotack... Som elektroniksnubbe man är så Låter det bara lustigt då det är 2 olika mätenheter i samma mening. ;)

Link to comment
Share on other sites

Däremot toppningsvallor med fluor kan vara idé' date=' såvida det inte är nysnö.

 

Är det riktiga slutsatser?[/quote']

Förstod jag inte alls. Snarare är det väl just i nysnö som det är bra med lena vallor samt vallor som inte fryser i lika lätt. Dvs det före som fluor borde vara ett givet val. I gammal snö som är grovkornig kan man nog lättare få fästet att hålla utan fluor.

Dvs, det är inte om vallan innehåller fluor eller inte som avgör om den är bra i nysnö. T.ex. är ju Rodes flourfria vallor kända för att gå bra i nysnö/finkorning snö.

Fluor i fästvalla säger inget alls om hur bra/dålig den är i något förhållande. Har massor av riktiga skitvallor i lådan som det står Fluor på med stora bokstäver. Fluor gör inte underverk med fästvallan.

Håller helt med dig TT. Men jag tänkte väl mer om man har "samma" valla med och utan fluor. Om jag t.ex. har lila Star, så är det nog i nysnö som jag klart slänger på en "topp-lila". Om jag vallat Rode och vill toppa med någon av Rodes oranga burkar, så hellre i nysnö. (Jag kan även tänka mig en Rode Super i lite äldre snö...)

 

Både Swix VR samt Start MFW är lite "kladdiga" i förhållande till de "Italienska" burkarna Star och Rode. Så visst är det så att det inte går att säga bara "fluor" eller inte fluor. Vill jag dock valla Swix, så tar jag gärna lite vanliga v-vallor i botten, innan några lager VR.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...