Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Handtag och kontrollremmar - KV+ eller LEKI?


larsbern

Recommended Posts

KV+ Clip är en helt annan känsla med sina rundare smäckra handtag och raka infästning av remmarna. Jag är myckeet nöjd och skulle definitivt få vänja mig tillbaka till remmar med traditionell infästning i handtaget då dessa överlag känns lite knöliga i jämförelse. Men inte säket att alla gillar det.
Link to comment
Share on other sites

Leki är en mycket fin styv stav, är nog bland de bästa jag har ägt. Kontrollremmen är riktigt bra för handen. MEN jag är mycket tveksam till kvaliteten på metallbyglarna, som håller fast remmen. Har knäckt två stycken på kort tid. Att nylonringarna nöts och går sönder med tiden är naturligt, kan jag leva med men inte metallbyglarna. Ett par nya remmar kostar runt 450:-
Link to comment
Share on other sites

Leki är en mycket fin styv stav, är nog bland de bästa jag har ägt. Kontrollremmen är riktigt bra för handen. MEN jag är mycket tveksam till kvaliteten på metallbyglarna, som håller fast remmen. Har knäckt två stycken på kort tid. Att nylonringarna nöts och går sönder med tiden är naturligt, kan jag leva med men inte metallbyglarna. Ett par nya remmar kostar runt 450:-

Du är för stark :D Frågan blir ju vilken konstruktion som håller bäst, KV+ eller LEKI. Båda har ju fått bra omdömen om remmarnas bekvämlighet. Ingen som har erfarenhet av båda?

Har hugg på LEKI handtag och remmar på Ebay för 30€ inkl frakt.

Link to comment
Share on other sites

Leki är en mycket fin styv stav' date=' är nog bland de bästa jag har ägt. Kontrollremmen är riktigt bra för handen. MEN jag är mycket tveksam till kvaliteten på metallbyglarna, som håller fast remmen. Har knäckt två stycken på kort tid. Att nylonringarna nöts och går sönder med tiden är naturligt, kan jag leva med men inte metallbyglarna. Ett par nya remmar kostar runt 450:-[/quote']

Du är för stark :D Frågan blir ju vilken konstruktion som håller bäst, KV+ eller LEKI. Båda har ju fått bra omdömen om remmarna bekvämlighet. Ingen som har erfarenhet av båda?

Har hugg på LEKI handtag och remmar på Ebay för 30€ inkl frakt.

Haha! knappast för stark! Eller, kanske ;) 30€ låter som ett bra pris. Det finns flera sorter en som heter Triggershark C kostar runt 350:- för remmen, den andra Triggershark worldcup. Sedan finns det en variant, handske med ring som passar handtaget. Har ingen erfarenhet av den.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Ni som bytt handtag på Skigo, sitter de inte förj.vligt hårt? Grejade samtidigt med andra stavar (Exel och Swix) och det räcker gott med fruns hårtork för att få av handtagen, men med Skigo kan jag stå i 5 min på högsta värme och det händer inte jota. Tips nån? Eller är de monterade med epoxy och popnitade under korken :/
Link to comment
Share on other sites

Ni som bytt handtag på Skigo, sitter de inte förj.vligt hårt? Grejade samtidigt med andra stavar (Exel och Swix) och det räcker gott med fruns hårtork för att få av handtagen, men med Skigo kan jag stå i 5 min på högsta värme och det händer inte jota. Tips nån? Eller är de monterade med epoxy och popnitade under korken :/

Varmluftspistol är ett givet val och inte en hårtork! ;)

Annars kan du täcka korken med en tät plastpåse och ha en kastrull med kokande vatten. (korken kan spricka om den utsätts för vattnet direkt. ) Tänk på att korken isolerar, så det kan ta en stund innan värmen gör limmet mjukt innanför korken.

Link to comment
Share on other sites

Ni som bytt handtag på Skigo' date=' sitter de inte förj.vligt hårt? Grejade samtidigt med andra stavar (Exel och Swix) och det räcker gott med fruns hårtork för att få av handtagen, men med Skigo kan jag stå i 5 min på högsta värme och det händer inte jota. Tips nån? Eller är de monterade med epoxy och popnitade under korken :/[/quote']

Varmluftspistol är ett givet val och inte en hårtork! ;)

Annars kan du täcka korken med en tät plastpåse och ha en kastrull med kokande vatten. (korken kan spricka om den utsätts för vattnet direkt. ) Tänk på att korken isolerar, så det kan ta en stund innan värmen gör limmet mjukt innanför korken.

Körde också på påse och varmvatten på mina Skigo och det funkade. Blev någon liten spricka i korken bara. Lämnar Skigohandtagen och remmar kvar nu på mina nya stavar för de känns mycket bättre sen dom gjorde om dom.

Link to comment
Share on other sites

Jag försökte några gånger med påse i varmvatten för att få loss handtagen på mina Exelstavar med ovala rör (=går inte att vrida). Det som till sist fungerade för mig vara att hälla varmvatten på stavröret intill handtaget, lite lutat så att vattnet kan rinna in/mot handtaget.
Link to comment
Share on other sites

Jag försökte några gånger med påse i varmvatten för att få loss handtagen på mina Exelstavar med ovala rör (=går inte att vrida). Det som till sist fungerade för mig vara att hälla varmvatten på stavröret intill handtaget, lite lutat så att vattnet kan rinna in/mot handtaget.

Det är ju en variant om man inte kommer vidare. Min tanke med hårtorken är att man får till värmen utan påfresta korken lika mycket och det har ju funkat med Exel och Swix. Skigo-handtagen har jag råd att kassera. Snart ska det sitta LEKI på dem. Känns riktigt sköna :)

Link to comment
Share on other sites

Har inte provat Leki men kört med KV+ i flera säsonger och kan verkligen rekommendera dem. Skönare än Swix samtidigt som det är grymt smidigt att bara klicka loss hela kontrollremmen från staven. Har kört hård stakning i uppförsbackar och varken rem eller fäste på staven har slitits något hittills.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...