Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Lars-Erik - kom tillbaka!!


enklaresport

Recommended Posts

  • Replies 87
  • Created
  • Last Reply
hur har skigo behandlat honom?

Tydligen en av deras säljare som surnade till. Man kanske inte ska dra för stora växlar kirng Skigp för den incidenten. Men uppenbarligen har fötetaget koll på Lars- Erik.

 

http://www.skidforum.se/viewtopic.php?pid=98421#p98421

 

Innan det är utrett vem proppen brunnit på här bör så klart inte svartmåla någon.

Nu har det hänt igen såg jag på FB. Samma försäljare och samma hån. Jag blir riktigt' date=' riktigt arg och ledsen. Det är f-n inte klokt. Från Lars-Eriks sida: "En händelse som berörde mig illa var att jag efter debaklet med Skigo träffade SAMMA försäljare P som förnedrade mig i Mora på min skola Nya Läroverket och OTROLIGT NOG gjorde han om samma sak: försökte storskrattande förnedra mig inför andra"[/quote']

Skigoförsäljaren är det han som sitter på Vasaloppsträffarna och visar hur man vallar?

 

Först en mjuk valla för att mätta belaget in i porerna, sedan en grafitblockerare så inte den mjuka vallan kommer ut på belaget igen och sedan dagens glidvalla.

Upprepa gärna flera gånger.

Link to comment
Share on other sites

Skigoförsäljaren är det han som sitter på Vasaloppsträffarna och visar hur man vallar?

 

Först en mjuk valla för att mätta belaget in i porerna, sedan en grafitblockerare så inte den mjuka vallan kommer ut på belaget igen och sedan dagens glidvalla.

Upprepa gärna flera gånger.

;o)

Oavsett vad man tycker om olika sätt att preparera glidet så låter det där...rackarns ologiskt och idiotiskt

Link to comment
Share on other sites

Skigoförsäljaren är det han som sitter på Vasaloppsträffarna och visar hur man vallar?

 

Först en mjuk valla för att mätta belaget in i porerna' date=' sedan en grafitblockerare så inte den mjuka vallan kommer ut på belaget igen och sedan dagens glidvalla.

Upprepa gärna flera gånger.[/quote']

;o)

Oavsett vad man tycker om olika sätt att preparera glidet så låter det där...rackarns ologiskt och idiotiskt

Har skigo någonsin haft logiska vallatips?...blanda hit och blanda dit, 50/50 75/25 och säkert 75/50 också :)

Link to comment
Share on other sites

Har helt och hållet missat detta. Fasansfullt! Spontant tycker jag att detta skall polisanmälas. Och jag som precis beställt Skigopulver. Känns sådär....

Lars-Erik, stå på dig, du har mitt fulla stöd.

Mina glidvallor begränsar sig till HF, pulver och fluider och används bara vid tävling.

De skidor som jag har stålsicklat och borstat går mycket bra ovallat och definitivt bättre än gemene motionärens. Varför ska glidet vara på topp vid träning och motion förresten? Det är vid tävlingar som man vill ha det lilla extra som flouret kan ge. Precis så skriver även L-E.

Link to comment
Share on other sites

Har helt och hållet missat detta. Fasansfullt! Spontant tycker jag att detta skall polisanmälas. Och jag som precis beställt Skigopulver. Känns sådär....

Lars-Erik, stå på dig, du har mitt fulla stöd.

Mina glidvallor begränsar sig till HF, pulver och fluider och används bara vid tävling.

De skidor som jag har stålsicklat och borstat går mycket bra ovallat och definitivt bättre än gemene motionärens. Varför ska glidet vara på topp vid träning och motion förresten? Det är vid tävlingar som man vill ha det lilla extra som flouret kan ge. Precis så skriver även L-E.

Ja det Lars-Erik sagt och påpekat hela tiden är att stålsickling är ett "vasst alternativ" för motionärer. Inte att det slår tävlingsvallning med HF och pulver mm. Sen om det i extrem fall, till exempel väldigt skitiga förhållanden kan ge bättre skidor i slutet av ett lopp kan väl vara möjligt men knappast genom ett helt lopp.

 

Kan väl därför tycka att hans "dundertråd" blivit lite väl stor då samma fråga och svar ältats inte bara en gång. Och dessutom feltolkats och gett upphov till ett så idiotiskt tilltag som hot.

 

Kanske dags att lägga locket på? Låsa tråden och göra en slutsummering?

 

Som nybörjare och motionär med litet kunnande och intresse för den materiella biten och dessutom bristande handlag som då oftast följer med så får man sällan eller aldrig till bra glid oavsett vilka produkter som används. Och i synnerhet inte med LF och syntet produkter då dessa inte kan konkurrera med rätt utförd stålsickling oavsett vem står vid spakarna.

 

Men det är kanske det som gör den här debatten så känslig?

 

Jag har nämnt det tidigare men säger det igen...Vad ska vallatillverkarna leva av om dom inte kan lura den största kunden (motionärer) med motsägelsefull och vilseledande information som övergår i hemlighetsmakeri direkt frågorna blir för närgångna?

Link to comment
Share on other sites

Nä, det är bara lösa spekulationer, men det hade varit klädsamt om Skigo bett om ursäkt för att en av deras säljare uppträtt olämpligt mot Lars-Erik. Om nu inte hotet hade inträffat, så tror jag inte händelsen med Skigo fått så stora proportioner på forumet.

 

Sen håller jag med om att det kanske är dags att låsa tråden om stålsickling - Lars-Erik kunde göra en sammanställning av stålsicklingen och lägga in under rubriken Vallning nedan.

Link to comment
Share on other sites

Nä, det är bara lösa spekulationer, men det hade varit klädsamt om Skigo bett om ursäkt för att en av deras säljare uppträtt olämpligt mot Lars-Erik. Om nu inte hotet hade inträffat, så tror jag inte händelsen med Skigo fått så stora proportioner på forumet.

 

Sen håller jag med om att det kanske är dags att låsa tråden om stålsickling - Lars-Erik kunde göra en sammanställning av stålsicklingen och lägga in under rubriken Vallning nedan.

Mig veterligt så fick väl L-E en ursäkt av skigo för händelsen på Vasaloppet?

Rätta mig gärna men jag har då ett minne av det...

Link to comment
Share on other sites

Nja, man måste komma på att det är skillnad mellan individ och företag. Som individ har du rätt till dina åsikter, och att låsa en tråd blir ju konstigt. På vilka grunder? Allt är sagt? Någon blivit hotad? Ämnet ogillas?

 

Svårt det där med cencur...

Link to comment
Share on other sites

Jo han fick en ursäkt av Skigo

Tja Lars Erik har kanske själv gått lite väl långt i slutet av sin tråd.

 

Nejmen det behövs fler tester som klargör hur det ligger till

TYcker dock B-Ivar skrev bra nu på slutet

På vilket sätt har han gått för långt? Är det att tråden är för lång genom och att LE tagit sig tid att bemöta alla svar? Är det att han säger att ovallade glidytor som man borstar är ett vasst alternativ och troligtvis det mest miljövänliga och bästa för dom flesta? Det måste väll LE få säga när han är övertyggad om det, gång på gång när folk frågar och ifrågasätter. Utan LE och den debatt han skapat hade skidforum varit mycket tristsare och troligtvis mindre hade jag vetat om belag, vallning, vallaväck på glidytor, varför borsta, osv.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag ägnat flera timmar åt datorn på morgonen och orkar inte gå in i tråden och läsa men på slutet så var det dålig stämning mellan honom och Xskiing.

Att Xskiing bröt i Evertsberg och om att vara objektiv mm

 

Nej fram för fler tester

 

En video till som denna fast med en toppvallad skida istället för den vallade slitna skidan

 

Själva sicklingen ser man här

 

Tja ?

Link to comment
Share on other sites

Jag håller helt med Rotebrostakaren!

 

Ingen har lärt mig så mycket om skidor och skidåkning som denna mastodonttråd.

 

Det vore idiotiskt både kommersiellt, från websitens ägare, till i rent folkbildningssyfte att lägga ner tråden.

 

All heder åt Lars-Erik!

 

 

Ps. Känns väldigt konstigt att några föreslår att tråden läggs ner till följd av hoten.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller helt med Rotebrostakaren!

 

Ingen har lärt mig så mycket om skidor och skidåkning som denna mastodonttråd.

 

Det vore idiotiskt både kommersiellt, från websitens ägare, till i rent folkbildningssyfte att lägga ner tråden.

 

All heder åt Lars-Erik!

 

 

Ps. Känns dessutom väldigt konstigt att några föreslår att tråden läggs ner till följd av hoten. Hade jag varit polisutredare så hade jag nog letat bland dessa personer.

Är jättemånga som bara läser och aldrig skriver.

Ibland på andra sajter så har jag fått känslan av att 90 % läser och ca 10 % skriver kanske kan det bara 95 -5 %.

Svårt att veta .

 

Tycker det är fel att peka ut någon.det är till och med farligt.

 

Jag stålstrukturerar själv och skall börja med rillning som nästa steg.

Har också lärt mig enormt mycket av mastodonttråden, klart den skall vara kvar.

Link to comment
Share on other sites

Det är inte rätt tillfälle nu att gå in och låsa tråden nu, då Lars-Erik är ute från forumet och inte kan ge sin syn på saken. Men om det löser sig med hoten och han kommer tillbaka kan man visst tänka sig att ta upp frågan om att låsa tråden för vidare kommentarer och göra en sammanställning av väsentligheterna. Som det är nu är det ett jättejobb att arbeta sig igenom tråden för att få ut kärnan i stålsicklingen, men det finns några inlägg av professorn själv, där han sammanställer de viktigaste rönen om stålsicklingen på ett lättöverskådligt sätt.

 

Men just nu är det viktigast att vi får tillbaka Lars-Erik "i gammal god form" och då kan vi fråga honom om vad han tycker är bäst att göra med denna mastodonttråd.

Link to comment
Share on other sites

Det är inte rätt tillfälle nu att gå in och låsa tråden nu, då Lars-Erik är ute från forumet och inte kan ge sin syn på saken. Men om det löser sig med hoten och han kommer tillbaka kan man visst tänka sig att ta upp frågan om att låsa tråden för vidare kommentarer och göra en sammanställning av väsentligheterna. Som det är nu är det ett jättejobb att arbeta sig igenom tråden för att få ut kärnan i stålsicklingen, men det finns några inlägg av professorn själv, där han sammanställer de viktigaste rönen om stålsicklingen på ett lättöverskådligt sätt.

 

Men just nu är det viktigast att vi får tillbaka Lars-Erik "i gammal god form" och då kan vi fråga honom om vad han tycker är bäst att göra med denna mastodonttråd.

Jag håller med dig, och att låsa tråden var ställt som en fråga. Men precis som du säger så har professorn själv sammanfattat det hela mycket utförligt flera gånger.

 

Och ämnet behöver inte diskuteras så mycket mer, är precis som professorn säger...stålsickling är ett mycket vasst alternativ till glidvallning för motionärer och icke elitåkare.

 

Det som fattas är bara en faktabank, en manual. Och då kanske vi slipper trådar som öppnas parallellt där frågor som..."ska jag köpa valla och vilken? eller ska jag stålsickla?"

 

Sen det här med tester, om dom är "objektiva" eller seriösa. Har varit mycket tjafs kring det också.

 

Vi "dödliga" med begränsat material kan omöjligt få ut något tillförlitligt resultat annat än det vi själva upplever går bättre/sämre på våran egen uppsättning skidor. Och att utmana en vallatillverkare på duell skulle inget visa då dom skulle ha tillgång till skidor med spann/tryckpunkter som gör att dessa slår våra sportaffärsskidor oavsett vad dom kletar under.

Link to comment
Share on other sites

Javisst hoppas jag att L-E kommer tillbaka.

 

Han har rätt att tala om hur han preparerar sina skidor tycker jag och

hur han har åkt sina Vasalopp på dessa skidor med samt även utan valla

som han därmed provat bådadera.

 

Tråden fyller snart 6 år så detta är ju egentligen ganska

gammal information att läsa och inget nytt alls och det har till och med

stålsicklats innan Kuzmin och Primateria började sälja sicklar på internet.

Försäljningen kommer dom nog att fortsätta med och tjäna pengar.

 

Lars-Erik får inte en krona av detta utan är bara en vanlig konsument som

köpt dessa produkter av de som tillverkar dem.

Jag stålsicklar själv eftersom jag är en motionär och det funkar för mig.

Det kommer jag att fortsätta med fast på mitt eget sätt och mina

egna metoder. Faktiskt ibland med valla kallgnuggad och "blankad" + rillning.

 

 

Alla ska väl få prova nya produkter och testa om det är

bra för dem eller inte?

 

Marathontråden kommer att finnas kvar och leva vidare

så den behöver väl inte stängas, där finns ju allt med

sedan flera år tillbaka. Prydligt och snyggt sammanfattat.

Som en kunskapsbas att ösa ur.

 

Allt handlar ju om struktur under skidan.

Några vill ha stenslip och tror bara på detta.

Några stålstrukturerar med sickel

Några kör med olika riller-järn för att skapa struktur

Eller en kombination av alla i någon mån där

kanske stålsicken bara ska ta "topparna" och

sedan glidvallas skidan som vanligt.

 

Jag tycker att man ska få skriva om sina egna

tester och nya sätt att preparera för bra skidglid

som man själv tycker fungerar.

 

L-E om du nu läser detta så vill jag ge en uppskattande dunk i ryggen

och avsluta med att säga att om du hade varit min far så hade jag varit

både stolt och glad över dig.

 

Tack för att du finns där ute i landet och kanske i skrivande stund

far runt "the Snake-mountain" istället för att hänga här på forument

som vi andra som inte har snö ännu...tyvärr...

 

Nu vill vi också åka skidor. :D

 

Var är snön....

Link to comment
Share on other sites

Javisst hoppas jag att L-E kommer tillbaka.

 

Han har rätt att tala om hur han preparerar sina skidor tycker jag och

hur han har åkt sina Vasalopp på dessa skidor med samt även utan valla

som han därmed provat bådadera.

 

Tråden fyller snart 6 år så detta är ju egentligen ganska

gammal information att läsa och inget nytt alls och det har till och med

stålsicklats innan Kuzmin och Primateria började sälja sicklar på internet.

Försäljningen kommer dom nog att fortsätta med och tjäna pengar.

 

Lars-Erik får inte en krona av detta utan är bara en vanlig konsument som

köpt dessa produkter av de som tillverkar dem.

Jag stålsicklar själv eftersom jag är en motionär och det funkar för mig.

Det kommer jag att fortsätta med fast på mitt eget sätt och mina

egna metoder. Faktiskt ibland med valla kallgnuggad och "blankad" + rillning.

 

 

Alla ska väl få prova nya produkter och testa om det är

bra för dem eller inte?

 

Marathontråden kommer att finnas kvar och leva vidare

så den behöver väl inte stängas, där finns ju allt med

sedan flera år tillbaka. Prydligt och snyggt sammanfattat.

Som en kunskapsbas att ösa ur.

 

Allt handlar ju om struktur under skidan.

Några vill ha stenslip och tror bara på detta.

Några stålstrukturerar med sickel

Några kör med olika riller-järn för att skapa struktur

Eller en kombination av alla i någon mån där

kanske stålsicken bara ska ta "topparna" och

sedan glidvallas skidan som vanligt.

 

Jag tycker att man ska få skriva om sina egna

tester och nya sätt att preparera för bra skidglid

som man själv tycker fungerar.

 

L-E om du nu läser detta så vill jag ge en uppskattande dunk i ryggen

och avsluta med att säga att om du hade varit min far så hade jag varit

både stolt och glad över dig.

 

Tack för att du finns där ute i landet och kanske i skrivande stund

far runt "the Snake-mountain" istället för att hänga här på forument

som vi andra som inte har snö ännu...tyvärr...

 

Nu vill vi också åka skidor. :D

 

Var är snön....

Tusen tack Xintrot för detta supersnälla inlägg. Och tusen tack för den fina bild av mig du skickat. Och tusen tack för de uppmuntrande och konstruktiva email du skickat

Och jag tackar också ALLA ni andra för alla snälla och uppmuntrande hälsningar jag fått av er via detta forum, min facebook, email och samtal. Jag är nästan tårögd.

 

Och självklart förstår jag inte ens idén att just mastodonttråd som skapat mest inlägg skulle laggas ner ? Vad är den VERKLIGA idén till detta ?

De sammanfattningar som efterfrågas sker ju regelbundet allt eftersom testning, forskning, erfarenheter kommer med nya insikter. Och totalt i skid och vallautvecklingens historia är ju detta ett relativt nytt begrepp så det mest ligger nog framför oss. De flesta har ju inte ens prövat detta ännu.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...