Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rillerköp


TNordman

Recommended Posts

Det har blivit dags att lägga en beställning på riller. Det lutar åt RS, eventuellt Red Creek.

 

RS standard-kit med två rullar verkar som en vettig start. Hur bra klarar man sig på endast den? Bör man komplettera och i så fall med vilken rulle? Diagonal fin? Blank?

 

Eller är det bättre att gå på RC där man får tre rullar för samma pris som två RS? Jag antar att kvalitén är det som ger prisskillnaden. Värt det eller inte?

 

Skidåkning sker mest i Östergötland (typiskt +2/-8), + Vasalopp.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 90
  • Created
  • Last Reply

Kan varmt rekomendera RS-riller. Mycket för att de delar med sig av tester och tävlings prepareringar. Det rinner snabbt till sköna tusenlappar när man vill vara komplett :)

 

Ett alternativ som jag tycker ser mycket intressant ut är den som Skistart säljer från Finite i USA. Där får du 7 rullar och handtag för 2595:-

 

Finite Pressbox

Link to comment
Share on other sites

Hur bra är Tokos paket med 3 rillar för 1300 eller Skigos för 1200? Jag har funderat på riller också men 2600 för ett set som visserligen verkar bra men det är ungefär lika mycket oms mina skidor kostade så känns som mycket pengar.

Jag har också funderat på hur bra Toko's rillerpaket är om man jämför med andra fabrikat som är i helt i metall?

Klarar man sig med dom tre strukturer som följer med?

Link to comment
Share on other sites

Kan varmt rekomendera RS-riller. Mycket för att de delar med sig av tester och tävlings prepareringar. Det rinner snabbt till sköna tusenlappar när man vill vara komplett :)

 

Ett alternativ som jag tycker ser mycket intressant ut är den som Skistart säljer från Finite i USA. Där får du 7 rullar och handtag för 2595:-

 

Finite Pressbox

Asch då! Nu blev det ännu svårare. :) Har du erfarenhet av Finite?

 

Och ja, man inser att det inte blir några problem att spendera lönen om man går på RS.. Vilka rullar har det blivit för din del?

Link to comment
Share on other sites

Har aldrig riktigt brytt mig om glid, mest sett till att skidorna är borstade och fina med ett mjukt grundvax och start bwlf. I ett "vanligt" före, typ -10 rätt grov snö, hur mycket ger det att börja bry sig lite mer, ex rillning för en gubbe som jag som tar mig in på ös sub 6?
Link to comment
Share on other sites

Kan varmt rekomendera RS-riller. Mycket för att de delar med sig av tester och tävlings prepareringar. Det rinner snabbt till sköna tusenlappar när man vill vara komplett :)

 

Ett alternativ som jag tycker ser mycket intressant ut är den som Skistart säljer från Finite i USA. Där får du 7 rullar och handtag för 2595:-

 

Finite Pressbox

Asch då! Nu blev det ännu svårare. :) Har du erfarenhet av Finite?

 

Och ja' date=' man inser att det inte blir några problem att spendera lönen om man går på RS.. Vilka rullar har det blivit för din del?[/quote']

Jag har givetvis hela RS konceptet......och ett stort hål i plånboken :)

Jag köpte den första redan 2007 så jag har uppgraderat genom åren. Idag har de följande rullar: 0,3, 0,75 och 2,0 som raka sedan finns diagonal, fin diagonal, universal X och så en bland. Totalt 7 rullar med andra ord. De har även en 1.0 rak som de kör i fästvallen. Ska man ha alla (utom 1,0) inkl 1 handtag så pratar vi 5755:-

 

Jag har en kompis som köpt Finite och den ser mycket bra ut. I förhållande till pris måste det vara det bästa köpet just nu. De har också en tabell med rekommendationer att rilla utifrån.

 

Toko rillern och Ski-Go rillern är jag tveksam till. Misstänker att kvaliteten på rullarna inte är tillräckligt bra och att de kommer tappa förmåga att pressa riller (för mjuka i metallen). Men jag har inga fakta utan det är mer en känsla!

Link to comment
Share on other sites

Läste nyss E-boken God Gli.

Författaren hade kommit fram till att rillrar som trycker in mönster (ex.red creek),inte gav någon mätbar förändring. Han föreslår att man använder Swix gamla riller som skär in ett mönster. Detta mönster försvinner inte föränn man stenslipar eller stålsicklar skidan...

Link to comment
Share on other sites

Läste nyss E-boken God Gli.

Författaren hade kommit fram till att rillrar som trycker in mönster (ex.red creek),inte gav någon mätbar förändring. Han föreslår att man använder Swix gamla riller som skär in ett mönster. Detta mönster försvinner inte föränn man stenslipar eller stålsicklar skidan...

Har också läst E-boken och jag delar inte alls författarens slutsatser. Han menar också att man inte kunde se rillningen som pressas in för hand och det är för mig en gåta då jag klart och tydligt, med blotta ögat, kan se den struktur min RS-riller ger. Det är med anledning av det jag läst som jag är skeptisk till de billigare riller som finns att köpa. Jag tror att det kan vara så att dessa tappar förmågan att pressa in en struktur redan efter några få användningar. Rykten säger också att det just är så med den nya Ski-Go rillern som tillverkas i Kina. Den har allt för låg kvalitet. Men återigen, jag har inga fakta på detta utan är mer en känsla och lösa rykten! Och stämmer det så är jag grymt besviken på Primateria som satt sitt namn på den!

 

Men jag får märkbara skillnader i glid och tydlig struktur när jag använder min RS-riller. Det kan skilja enormt mycket i "släppet" i skidorna med eller utan rillning. Jag vill t.o.m påstå att det är helt avgörande för hur bra skidorna kommer att gå

Link to comment
Share on other sites

Det har blivit dags att lägga en beställning på riller. Det lutar åt RS, eventuellt Red Creek.

 

RS standard-kit med två rullar verkar som en vettig start. Hur bra klarar man sig på endast den? Bör man komplettera och i så fall med vilken rulle? Diagonal fin? Blank?

 

Eller är det bättre att gå på RC där man får tre rullar för samma pris som två RS? Jag antar att kvalitén är det som ger prisskillnaden. Värt det eller inte?

 

Skidåkning sker mest i Östergötland (typiskt +2/-8), + Vasalopp.

Köper du RS-Riller så köp till Fin Diagonal. Jag har haft riktigt bra resultat med den rullen!

Link to comment
Share on other sites

Jag har använt Finites riller nu i två säsonger och är nöjd med den. Bra kvalitet på rullarna och en hyfsad guide på olika alternativ i olika snöförhållanden.

Har kört mycket rak 04 och v03 (bruten) i vinter samt varianter med de gängade strukturerna.

Har Red Creek också och de är bra verktyg. Har en kompis som har Tokos men det verktyget känns lite ostabilt i jämförelse.

Link to comment
Share on other sites

Det är få saker som enligt min mening säljs med ett sådant överpris som just riller av olika slag. Det är ju en tämligen enkel konstruktion och att en riller med fullt godtagbar kvalitet skulle gå att tillverka billigare Kina kan inte vara förvånande. För mig med åtminstone lite erfarenhet av metall har jag svårt att förstå vari svårigheten att till ett vettigt pris göra en riller som håller. Ett plastbelag torde väl ändå vara bra mycket mjukare än en riller av metall. Profilerna på rullen är väl dessutom inte speciellt höga och borde rimligen inte vara så lätta att stuka eller deformera.

 

Fiskbensmodeller kan väl möjligen vara lite trixa att få till men raka rillers måste väl vara något av det allra enklaste man kan tillverka.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta, men tänkte låna tråden lite!!

 

Jag vill testa rillning, men är inte helt sold att det skulle va så bra som vissa säger.

 

Om jag skulle ha en riller, vilken skulle det vara, typ universal/vasaloppet!!??

 

Funkar den ni rekommenderar bra så kommer jag börja rilla mina skidor i fortsättningen... ;)

Link to comment
Share on other sites

Kan varmt rekomendera RS-riller. Mycket för att de delar med sig av tester och tävlings prepareringar. Det rinner snabbt till sköna tusenlappar när man vill vara komplett :)

 

Ett alternativ som jag tycker ser mycket intressant ut är den som Skistart säljer från Finite i USA. Där får du 7 rullar och handtag för 2595:-

 

Finite Pressbox

Asch då! Nu blev det ännu svårare. :) Har du erfarenhet av Finite?

 

Och ja' date=' man inser att det inte blir några problem att spendera lönen om man går på RS.. Vilka rullar har det blivit för din del?[/quote']

Jag har givetvis hela RS konceptet......och ett stort hål i plånboken :)

Jag köpte den första redan 2007 så jag har uppgraderat genom åren. Idag har de följande rullar: 0,3, 0,75 och 2,0 som raka sedan finns diagonal, fin diagonal, universal X och så en bland. Totalt 7 rullar med andra ord. De har även en 1.0 rak som de kör i fästvallen. Ska man ha alla (utom 1,0) inkl 1 handtag så pratar vi 5755:-

 

Jag har en kompis som köpt Finite och den ser mycket bra ut. I förhållande till pris måste det vara det bästa köpet just nu. De har också en tabell med rekommendationer att rilla utifrån.

 

Toko rillern och Ski-Go rillern är jag tveksam till. Misstänker att kvaliteten på rullarna inte är tillräckligt bra och att de kommer tappa förmåga att pressa riller (för mjuka i metallen). Men jag har inga fakta utan det är mer en känsla!

Jag såg en kille som öppnade en låda med RS riller, och den innehöll långt mer än 10 rullar. Det var ett par år sen nu, kan det då vara något som utgått ur sortimentet? Det var strukturer som jag aldrig sett förr. Nu fick jag knapphändig info men det såg riktigt avancerat ut.

 

Beträffande Finite så har jag kollat lite på dom och dom ser rätt bra ut. Men något som strider mot allt sunt förnuft är deras gängade rullar. En struktur som inte går parallellt med åkrikningen bromsar. Och två såna rullar följer ju med kitet för 2600 vilket är bortkastat. Alltså får man bara 4 st användbara varav en är blank som stöd då man bara vill lägga en struktur. Två julgran, 0.5 och 1.0 och en rak 0.4

Link to comment
Share on other sites

Det är få saker som enligt min mening säljs med ett sådant överpris som just riller av olika slag. Det är ju en tämligen enkel konstruktion och att en riller med fullt godtagbar kvalitet skulle gå att tillverka billigare Kina kan inte vara förvånande. För mig med åtminstone lite erfarenhet av metall har jag svårt att förstå vari svårigheten att till ett vettigt pris göra en riller som håller. Ett plastbelag torde väl ändå vara bra mycket mjukare än en riller av metall. Profilerna på rullen är väl dessutom inte speciellt höga och borde rimligen inte vara så lätta att stuka eller deformera.

 

Fiskbensmodeller kan väl möjligen vara lite trixa att få till men raka rillers måste väl vara något av det allra enklaste man kan tillverka.

 

/Mats

Verkligen!

Link to comment
Share on other sites

Det är få saker som enligt min mening säljs med ett sådant överpris som just riller av olika slag. Det är ju en tämligen enkel konstruktion och att en riller med fullt godtagbar kvalitet skulle gå att tillverka billigare Kina kan inte vara förvånande. För mig med åtminstone lite erfarenhet av metall har jag svårt att förstå vari svårigheten att till ett vettigt pris göra en riller som håller. Ett plastbelag torde väl ändå vara bra mycket mjukare än en riller av metall. Profilerna på rullen är väl dessutom inte speciellt höga och borde rimligen inte vara så lätta att stuka eller deformera.

 

Fiskbensmodeller kan väl möjligen vara lite trixa att få till men raka rillers måste väl vara något av det allra enklaste man kan tillverka.

 

/Mats

Verkligen!

Jag håller med att det är dyrt. Därför är jag er första kund, för jag antar att ni två står och massproducerar rillers i garaget nu :D

Link to comment
Share on other sites

Det är få saker som enligt min mening säljs med ett sådant överpris som just riller av olika slag. Det är ju en tämligen enkel konstruktion och att en riller med fullt godtagbar kvalitet skulle gå att tillverka billigare Kina kan inte vara förvånande. För mig med åtminstone lite erfarenhet av metall har jag svårt att förstå vari svårigheten att till ett vettigt pris göra en riller som håller. Ett plastbelag torde väl ändå vara bra mycket mjukare än en riller av metall. Profilerna på rullen är väl dessutom inte speciellt höga och borde rimligen inte vara så lätta att stuka eller deformera.

 

Fiskbensmodeller kan väl möjligen vara lite trixa att få till men raka rillers måste väl vara något av det allra enklaste man kan tillverka.

 

/Mats

Verkligen!

Jag håller med att det dyrt. Därför är jag er första kund' date=' för jag antar att ni två står och massproducerar rillers i garaget nu :D[/quote']

Du får lugna dig, hela maskinparken är upptagen av en beställning på 1 miljon sådana där plåtbitar man kan skrapa belaget med, som ska säljas på biltema nästa vinter för 49:50:- :)

Link to comment
Share on other sites

Verkligen!

Jag håller med att det dyrt. Därför är jag er första kund' date=' för jag antar att ni två står och massproducerar rillers i garaget nu :D[/quote']

Du får lugna dig, hela maskinparken är upptagen av en beställning på 1 miljon sådana där plåtbitar man kan skrapa belaget med, som ska säljas på biltema nästa vinter för 49:50:- :)

Haha klockren kommentar, skulle uppskatta värdet på en sickel till ca 5-10 spänn, material+bearbetning.

Link to comment
Share on other sites

Någon som vågar sig på en lite mer precis gissning än "märkbar" skillnad. Jerker och andra som kör på liknande tider. Pratar vi 1 min på 9 mil eller 1 h? Visst kan det vara kul med grejer, men hur motiverar man en riller som motionär, eller det är kanske precis det man ska?
Link to comment
Share on other sites

Någon som vågar sig på en lite mer precis gissning än "märkbar" skillnad. Jerker och andra som kör på liknande tider. Pratar vi 1 min på 9 mil eller 1 h? Visst kan det vara kul med grejer, men hur motiverar man en riller som motionär, eller det är kanske precis det man ska?

Hur motiverar man märkeskläder, oxfile före fläslfile, status prylar?

 

Är man inte intresserad av prylar och material så går det hur bra som helst att hanka sig fram den enkla vägen. Men hur kul är det? :)

Link to comment
Share on other sites

Asch då! Nu blev det ännu svårare. :) Har du erfarenhet av Finite?

 

Och ja' date=' man inser att det inte blir några problem att spendera lönen om man går på RS.. Vilka rullar har det blivit för din del?[/quote']

Jag har givetvis hela RS konceptet......och ett stort hål i plånboken :)

Jag köpte den första redan 2007 så jag har uppgraderat genom åren. Idag har de följande rullar: 0,3, 0,75 och 2,0 som raka sedan finns diagonal, fin diagonal, universal X och så en bland. Totalt 7 rullar med andra ord. De har även en 1.0 rak som de kör i fästvallen. Ska man ha alla (utom 1,0) inkl 1 handtag så pratar vi 5755:-

 

Jag har en kompis som köpt Finite och den ser mycket bra ut. I förhållande till pris måste det vara det bästa köpet just nu. De har också en tabell med rekommendationer att rilla utifrån.

 

Toko rillern och Ski-Go rillern är jag tveksam till. Misstänker att kvaliteten på rullarna inte är tillräckligt bra och att de kommer tappa förmåga att pressa riller (för mjuka i metallen). Men jag har inga fakta utan det är mer en känsla!

Jag såg en kille som öppnade en låda med RS riller, och den innehöll långt mer än 10 rullar. Det var ett par år sen nu, kan det då vara något som utgått ur sortimentet? Det var strukturer som jag aldrig sett förr. Nu fick jag knapphändig info men det såg riktigt avancerat ut.

 

Beträffande Finite så har jag kollat lite på dom och dom ser rätt bra ut. Men något som strider mot allt sunt förnuft är deras gängade rullar. En struktur som inte går parallellt med åkrikningen bromsar. Och två såna rullar följer ju med kitet för 2600 vilket är bortkastat. Alltså får man bara 4 st användbara varav en är blank som stöd då man bara vill lägga en struktur. Två julgran, 0.5 och 1.0 och en rak 0.4

Jag håller inte med att de gängade varianterna skulle vara värdelösa. Jag har flera gånger denna vinter haft bra fartökning och släp med de gängade strukturerna.(även i jämförelse med raka och brutna).

Link to comment
Share on other sites

Jag har givetvis hela RS konceptet......och ett stort hål i plånboken :)

Jag köpte den första redan 2007 så jag har uppgraderat genom åren. Idag har de följande rullar: 0' date='3, 0,75 och 2,0 som raka sedan finns diagonal, fin diagonal, universal X och så en bland. Totalt 7 rullar med andra ord. De har även en 1.0 rak som de kör i fästvallen. Ska man ha alla (utom 1,0) inkl 1 handtag så pratar vi 5755:-

 

Jag har en kompis som köpt Finite och den ser mycket bra ut. I förhållande till pris måste det vara det bästa köpet just nu. De har också en tabell med rekommendationer att rilla utifrån.

 

Toko rillern och Ski-Go rillern är jag tveksam till. Misstänker att kvaliteten på rullarna inte är tillräckligt bra och att de kommer tappa förmåga att pressa riller (för mjuka i metallen). Men jag har inga fakta utan det är mer en känsla![/quote']

Jag såg en kille som öppnade en låda med RS riller, och den innehöll långt mer än 10 rullar. Det var ett par år sen nu, kan det då vara något som utgått ur sortimentet? Det var strukturer som jag aldrig sett förr. Nu fick jag knapphändig info men det såg riktigt avancerat ut.

 

Beträffande Finite så har jag kollat lite på dom och dom ser rätt bra ut. Men något som strider mot allt sunt förnuft är deras gängade rullar. En struktur som inte går parallellt med åkrikningen bromsar. Och två såna rullar följer ju med kitet för 2600 vilket är bortkastat. Alltså får man bara 4 st användbara varav en är blank som stöd då man bara vill lägga en struktur. Två julgran, 0.5 och 1.0 och en rak 0.4

Jag håller inte med att de gängade varianterna skulle vara värdelösa. Jag har flera gånger denna vinter haft bra fartökning och släp med de gängade strukturerna.(även i jämförelse med raka och brutna).

Och detta pga, av att den är snedställd? Inte att den totala arean mot snön blev lagom med just denna?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...