Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

skidans liv efter stenslipning


Lakota

Recommended Posts

lämnat in ett par Madshus 1år gamla Nanosonic hos Claes på Alewalds för ovanstående behandling. Blev vekligen proffsigt bemött då jag hade flera par skidor med dit för översyn efter senaste tidens skitföre i jämtland. fastän jag inte bad om det blev alla mina skidor individuellt uppmätta för slutspann korrekta fastzoner osv.. Hade haft problem med ett par kallföresskidor och det visade sig att fästzonerna behövde bakjusteras, så hurra för Alewalds!

 

Nu till frågan:

eftersom jag inte kommer att åka på nämnda par förrän tidigast till Intersportloppet är min undran om jag ifall dessa skidor blir aktuella jag då kan hoppa över glidvallningen helt?

räcker det då att borsta flitigt bort ev hotbox valla och sen bränna in flour pulver+borsta och sen är det klart?

 

En annan fråga(som jag ej fått svar på i annan tråd):

om jag avser att flourvalla ett par skidor för tävling; vilken betydelse har då valet av hårdglidvalla typ Swix HF?

om man är noga med rätt pulver, vad förlorar man då på att alltid hålla sig till -det jag i vardagsträning använder- BWLF som glidvalla innan man lägger pulver?

Link to comment
Share on other sites

Bäst är nog att fråga Claes. Han har säkert mest koll hur mycket efterbehandling skidorna behöver. Det finns också några åkare här, som har slipat hos honom och har mer praktisk erfarenhet vad gäller detta. Men generellt är det så att ju duktigare sliparen är, ju mindre slips bort och ju mindre efterbehandling behövs.

 

När jag får mina skidor slipade, så valla jag en gång varmt för att rengöre belaget och sedan blir det varmt valla (CH10), värma in igen utan att sickla, sickla, borsta, kall valla (CH6), sickla, borsta och sedan samma process en gång till. Efter det kan du tävlingsvalla dina skidor. BWLF och pulver eller BWLF, HF och pulver. Hur mycket du förlora ett lägga pulver över BWLF och om du förlora nåt är svårt att säger. Theoretisk är en HF bas und pulvervallan bättre, men det funkar säkert bra med BWLF och "bara" pulver också.

Link to comment
Share on other sites

Mycket flour och hårt så det håller för långlopp. Så jag TROR det är är bättre med HF80 eller Swix Marathon under för att maximera flourmängden. Hur stor skillnad det gör mot att ha mindre flour under flourpulver, troligtvis på marginalen. Sedan säger Klas att skidorna går bra direkt även i kallföre efter att han slipat dom, min erfarenhet är att dom går bra direkt för riktigt kallföre efter Klasslip, fast jag tror dom går ännu bättre om du borstar lite till på kallföresskidan...
Link to comment
Share on other sites

Som jag förstått bör jag fortsätta behandla de nyslipade skidorna som "nya skidor" dvs alternera efter mättning med 2-3 upprepningar paraffinering med hård valla sickli g o borstning och avsluta med redig rotoborst med bra nylon rulle?!

 

Verkar som mina inköp en gång av hf7-8 varit rätt meningslösa, är mjuka swixklossar. Bättre då att satsa på stenhårda dito från ex swix att ha under gällande pulver

Link to comment
Share on other sites

Som jag förstår det så blir det en del microhår efter stenslip med så precis som med nya skidor så glider dom inte jättebra på direkten.... Swix har ju nått paket med 3 olika dukar i där en av dom är till för att få bort microhår... Kör på en sån sen borsta och borsta och borsta igen... Gärna med rotoborstar... Och helst kanske åka ett par mil med...?
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...