Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kul skierg utmaning


Färskingen

Recommended Posts

Hej på er har en liten utmaning för dom som har lust.

Jag har kört 1 min intervaller med vila 1 min mellan varje intervall.

Målet är att alla intervaller Skall ligga under 1min 50 sek.

Jag kör sedan så många jag orkar utan att gå över 1:50 och när jag inte klarar det så slutar jag.

Mitt rekord hittills är 28st intervaller. Obs man får inte tjuvstarta innan hela vilominuten är avklarad.

kanske lätt för vissa finns det någon som antar utmaningen?

Link to comment
Share on other sites

Är lite fundersam på hur tänket är kring själva träningspasset, För din intevallkörning på Ski-Ergen är väl tänkte som ett A3-A3+ intervallpass?

 

Just upplägget 1min arbete/1min vila kan man tänka sig för ett A3+ pass där tanken är att maxa med gott om syra och hög puls. Ett sådant pass är normalt sett runt 15min arbete och många gånger får vilan styras av att komma ner i puls ordentligt så 1min vila kan kanske vara i minsta laget men torde fungare.

 

Tänker man sig ett A3 pass vill man ju inte köra sig tokstum utan ligga på gränsen och då kör man ju oftast betydligt längre än 1 min. Från 3-4min upp till kanske 20min är vanligt med vila som är kort. Kör du 4min så vilar du 1min, kör du 2x10min kanske du har aktiv vila på 5min. 

 

I detta upplägg hamnar man i något mellanting. Gissar att du för att klar 1:50 fart (snitt på 500m) måste ligga på rejält vilket är A3+ nivå och det gör du i 28min. Det måste vara ett pass som sliter rejält? Även om utmaningen i sig kan vara spännande att prova så skulle inte jag hoppa på det med risk för att bli så sliten att resten av veckans träning blir lidande. Men jag kanske bara är feg?  :)

Link to comment
Share on other sites

Är lite fundersam på hur tänket är kring själva träningspasset, För din intevallkörning på Ski-Ergen är väl tänkte som ett A3-A3+ intervallpass?

 

Just upplägget 1min arbete/1min vila kan man tänka sig för ett A3+ pass där tanken är att maxa med gott om syra och hög puls. Ett sådant pass är normalt sett runt 15min arbete och många gånger får vilan styras av att komma ner i puls ordentligt så 1min vila kan kanske vara i minsta laget men torde fungare.

 

Tänker man sig ett A3 pass vill man ju inte köra sig tokstum utan ligga på gränsen och då kör man ju oftast betydligt längre än 1 min. Från 3-4min upp till kanske 20min är vanligt med vila som är kort. Kör du 4min så vilar du 1min, kör du 2x10min kanske du har aktiv vila på 5min. 

 

I detta upplägg hamnar man i något mellanting. Gissar att du för att klar 1:50 fart (snitt på 500m) måste ligga på rejält vilket är A3+ nivå och det gör du i 28min. Det måste vara ett pass som sliter rejält? Även om utmaningen i sig kan vara spännande att prova så skulle inte jag hoppa på det med risk för att bli så sliten att resten av veckans träning blir lidande. Men jag kanske bara är feg?  :)

Du har helt rätt att det är ett slitpass och att man är trött efteråt! jag har haft vilodag efter detta pass.

första gången jag körde passet så fixade jag 17 eller 18st har jag för mig, men sedan har det ökat för varje gång.

Men det är ju inget jag gör varje vecka snarare 1 gång i månaden.

Jag har ju otroligt med syra i slutet av passet men jag upplever att jag förbättrat min förmåga att tåla smärta.

 

Det har liksom blivit en grej av att göra det, om det är bra eller inte? vete tusan det ger ett bra pannben och det är skönt att lägga sig på kvällen i alla fall :-)

 

//Göran

Link to comment
Share on other sites

Är lite fundersam på hur tänket är kring själva träningspasset, För din intevallkörning på Ski-Ergen är väl tänkte som ett A3-A3+ intervallpass?

 

Just upplägget 1min arbete/1min vila kan man tänka sig för ett A3+ pass där tanken är att maxa med gott om syra och hög puls. Ett sådant pass är normalt sett runt 15min arbete och många gånger får vilan styras av att komma ner i puls ordentligt så 1min vila kan kanske vara i minsta laget men torde fungare.

 

Tänker man sig ett A3 pass vill man ju inte köra sig tokstum utan ligga på gränsen och då kör man ju oftast betydligt längre än 1 min. Från 3-4min upp till kanske 20min är vanligt med vila som är kort. Kör du 4min så vilar du 1min, kör du 2x10min kanske du har aktiv vila på 5min. 

 

I detta upplägg hamnar man i något mellanting. Gissar att du för att klar 1:50 fart (snitt på 500m) måste ligga på rejält vilket är A3+ nivå och det gör du i 28min. Det måste vara ett pass som sliter rejält? Även om utmaningen i sig kan vara spännande att prova så skulle inte jag hoppa på det med risk för att bli så sliten att resten av veckans träning blir lidande. Men jag kanske bara är feg?  :)

Man ska givetvis inte köra för många pass med extrem belastning men ibland så är den extra kryddan som utmaningen ger värd väldigt mkt även om det inte är 100% vetenskapligt. Jag brukar köra 5000m max ibland eller nån typ av intervallform 500 eller 1000ingar och jag vet ju mitt rekord på dessa... :)

Link to comment
Share on other sites

Du har helt rätt att det är ett slitpass och att man är trött efteråt! jag har haft vilodag efter detta pass.

första gången jag körde passet så fixade jag 17 eller 18st har jag för mig, men sedan har det ökat för varje gång.

Men det är ju inget jag gör varje vecka snarare 1 gång i månaden.

Jag har ju otroligt med syra i slutet av passet men jag upplever att jag förbättrat min förmåga att tåla smärta.

 

Det har liksom blivit en grej av att göra det, om det är bra eller inte? vete tusan det ger ett bra pannben och det är skönt att lägga sig på kvällen i alla fall :-)

 

//Göran

Förstår att det är ett slitpass men mycket syra  :)

Alla är vi olika hur vi reagerar på liknande pass men visst tusan ger de effekt. Jag försöker träna efter ett "periodtänk" där jag nu är inne i grundträning. Då undvikar jag liknande pass utan kör mina A3 pass utan att dra på för mycket syra men istället betydligt längre, 40-50 min som oftast. När jag sedan kommer in i okt-nov drar jag ner på mängd och lägger inte hårdare men kortare A3+ pass. Men inte skulle man dö av något enstaka "mördarpass"  :)

Link to comment
Share on other sites

Man ska givetvis inte köra för många pass med extrem belastning men ibland så är den extra kryddan som utmaningen ger värd väldigt mkt även om det inte är 100% vetenskapligt. Jag brukar köra 5000m max ibland eller nån typ av intervallform 500 eller 1000ingar och jag vet ju mitt rekord på dessa... :)

5000m på Ski-Erg är bland det jävligaste jag provat, klarade mig precis under 20min. I de tester jag gör ca 4ggr/år så ingår 10min maxstakning på Ski-Erg för att komma så långt som möjligt, också sjukt jobbigt och alltid samma ångest innan man ska igång. Efter 2-3min känns det som att detta kommer inte gå men på något jädra sätt så tar man sig igenom det hela och så ligger man och flämtar en bra stund. Sist kom jag lite drygt 2600m. 

Just Ski-Erg går ju att "fuska" i, eller fuska och fuska, man kan utnyttja sin kroppsvikt på ett sätt som inte funkar på riktiga skidor. Så det är väl inte en helt rättvis bild av vad man prestera på snö mot vad man presterar på Ski-Erg. Tex så skiljer det i frekvens (staktag/min) mellan mig och andra jag sett köra. Jag ligger på 52-53 och andra jag sett ligger ner mot 43-45. Har inte riktig koll på vad en stakfrekvens ligger på vid snökörning, tex sista km:arna in mot Mora för eliten men gissar att den ligger över 50 i alla fall, någon som har koll? Idealet torde väl vara att hålla samma frekvens på Ski-Ergen som på snön och inte dra från "himmlen" och ner till knäna. 

 

Oavsett blir man sjukt trött i Ski-Ergen och det är väldigt bra träning för stakningen  :)

Link to comment
Share on other sites

Testade i dag. Efter 10 intervaller bestämde jag mig för att stanna efter 20 eftersom jag inte var mentalt inställd på att tömma alla depåer. Snittet blev 1,49,2 och såklart alla under 1,50. Kul med något nytt - nästa gång kör jag järnet!

Bra jobbat! jag skall köra ett försök i slutet på september så får vi se det var ett tag sen sist och är osäker på om jag orkar lika många men vi får se.

Det är väll som någon sagt här förut "smärta är vekhet som lämnar kroppen"

Ser nästan fram emot nästa försök.

 

//Göran

Link to comment
Share on other sites

Sätter lite press på mig själv, imorgon gör jag ett test. Självklart ska jag försöka göra fler än 27... :)

Go for it kul om du straffar mig. körde själv 10 000m i går kväll satte ett prydligt pärs med lite över 20 sek nytt pärs lyder 38:56 , har för mig att du är ganska högt upp i leden i VL så jag väntar med spänning på ditt resultat.

 

Jag bor själv i Rotebro vi kanske skulle ta ett rullskidpass tillsammans i höst om du har lust.

 

//Göran

Link to comment
Share on other sites

Go for it kul om du straffar mig. körde själv 10 000m i går kväll satte ett prydligt pärs med lite över 20 sek nytt pärs lyder 38:56 , har för mig att du är ganska högt upp i leden i VL så jag väntar med spänning på ditt resultat.Jag bor själv i Rotebro vi kanske skulle ta ett rullskidpass tillsammans i höst om du har lust.//Göran

Starkt tid på 10 000, hade laddat hela dagen, stod i kallingar i Maxi källare, skulle ställa in maskinen och köra, vilket antiklimax när snöret inte åkte upp när man drog ner..., tränar gärna med dig Färsking
Link to comment
Share on other sites

Hej alla, nu har jag "vilat" lite sen Alliansloppet.

Jag klarade 20 st intervaller under 1.50 sen slutade jag. Hade väl orkat en eller två till men vill känna på upplägget lite så man är mera mentalt inställd nästa gång.

 

Kul med nya träningsupplägg. Kändes jobbigt att dra igång tröghetshjulet varje ny minut. Man tappar ju mycket i starten som man måste jaga i kapp. Hur kör ni? får man "hoppstaka" in starten?

 

Kul med 10 000 m det har jag också kört o 5000 m mina tider:

5000m   19.17,8             1.55,7/500m
10000m 39.51,7             1.59.5/500m

Jag satsar på att komma topp 1000 nästa år i Vasaloppet. Missade det i år med ca 1 och en halv minut.

Link to comment
Share on other sites

Hej alla, nu har jag "vilat" lite sen Alliansloppet.

Jag klarade 20 st intervaller under 1.50 sen slutade jag. Hade väl orkat en eller två till men vill känna på upplägget lite så man är mera mentalt inställd nästa gång.

 

Kul med nya träningsupplägg. Kändes jobbigt att dra igång tröghetshjulet varje ny minut. Man tappar ju mycket i starten som man måste jaga i kapp. Hur kör ni? får man "hoppstaka" in starten?

 

Kul med 10 000 m det har jag också kört o 5000 m mina tider:

5000m   19.17,8             1.55,7/500m

10000m 39.51,7             1.59.5/500m

Jag satsar på att komma topp 1000 nästa år i Vasaloppet. Missade det i år med ca 1 och en halv minut.

Jag försöker att dra igång varje ny intervall och har båda fötterna i golvet, det är som du säger man får jaga ikapp för att hamna under 1:50 så det blir ett sprint upplopp i början av varje intervall.

Jag har också som mål att komma topp 1000 jag fixade det 2013 (939) men vallade bort mig i år. så det finns gott om revanschlust nu.

jag skall snart göra ett nytt försök på 5000 m i skiergen för att se om jag kan persa där har idag 19:08 som pers.

 

Det är kul att det är några som antagit utmaningen.

 

//Göran

Link to comment
Share on other sites

Kul att du fixade sub 1000! Lycka till med 5000 m nästa drömgräns för dig är sub 19 min men det kan vara tufft! :)

Ja det blir tufft, jag skall göra ett försök i helgen så får vi se. man får gå ut hårt försöka ligga så länge som möjligt runt 1:51 på femhundringarna och sen bara hoppas på att det håller.

Link to comment
Share on other sites

Har ni märkt att SkiErg 2.0 nu finns att köpa? Det går säkert mycket fortare med den :) Jag har för mig att man tom. kan diagonala med den, men sånt håller vi ju inte på med. Tuff ser den ut i vilket fall som helst!

http://www.concept2.com/service/skierg/skierg-2

 

...jag ska nog också ta mig an den här utmaningen men har inte kört SkiErg sen förra hösten så inleder först med några vanliga intervallpass!

Link to comment
Share on other sites

åhh jag går och grämer mig inför dQnetta pass men kanske ska vänta tills efter tidaholmsloppet ;) skjuta det på framtiden hehe

Så,nu är det gjort. 30 stycken blev det och det är oslagbart eftersom det är max antal intervaller i Skierg pm 4 klarar av:). Ny utmaning samma arbete och vila fast under 1:45. Med flygande start hoppa eller vad som helst ( blir inte flygande på första.)
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...