Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

HF Glidvätskor


poleposition

Recommended Posts

Vilken av Vauhtis fluider skall man välja; LF Mid +5--6 eller LF Polar -2--20 eller har man mer nytta av Clean and glide ?

Helt klart LF Polar, den är mycket bredare och ska du träna kan du ju lika gärna köra på den i blöt snö också.

 

Clean/Glide kan du väl använda när det är smutsig snö, förutom att rengöra skidorna.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 59
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Då skulle mao Polaren ersätta Swix Maraton och man slapp vallningsproceduren, sen har jag Vauhti pink hf-kloss, som fungerar mycket bra i svag köld och nysnö, så då faller MID bort. I Pölderkatalogen står det "stanna där" för LF, vilket tyder på att det inte skiljer mycket i glid mot HF-varianten.

Om du ska tävlingsvalla för kallföre är det snarare UF Blå som gäller som ersättning för Maraton. I blötföre tycker jag nog vanligt paraffin är bättre än flytande än så länge.

 

Vauhti Pink HF är jättebra i ny/finkornig snö runt 0.

Link to comment
Share on other sites

Vilken av Vauhtis fluider skall man välja; LF Mid +5--6 eller LF Polar -2--20 eller har man mer nytta av Clean and glide ?

Det jeg lurer på er om man trenger HF og LF i det hele tatt. Har noen prøvd Vauhti GW Cold liquid eller GW Mid liquid? Hvilke av disse kan fungere best som universal glider?

Link to comment
Share on other sites

På Intersport finns bara LF Mid o Polar och HF Mid och Wet att välja på och sen kan de ta hem Clean and glide på beställning.

Det som jag är mest ute efter är att få en hård och hal yta, som inte tar upp så mycket smuts i +-grader och konstsnö för att slippa den omständiga proceduren att lägga på ett hårt paraffin och varmsickla.

Link to comment
Share on other sites

På Intersport finns bara LF Mid o Polar och HF Mid och Wet att välja på och sen kan de ta hem Clean and glide på beställning.

Det som jag är mest ute efter är att få en hård och hal yta, som inte tar upp så mycket smuts i +-grader och konstsnö för att slippa den omständiga proceduren att lägga på ett hårt paraffin och varmsickla.

Då ska du köpa Vauhti UF LDR, mer fluor i den.

Link to comment
Share on other sites

799 kr är för mycket, tror jag väljer HF Wet för 299 kr, om jag skall ha något mer förutom Polar.

Jo det förstår jag när det gäller träning. Sen skulle nog jag inte lägga en HF (ens fluid) för  träning (omdet inte var vallatest också). Vauhtis Wet HF tycker jag inte är lika bra jämfört med motsvarande paraffin, tycker dom kallare flytande går mer lika eller plus på motsvarande paraffin. Dock HF Wet är inte dåligt, helt okej. Personligen skulle jag nog köra med LF Polar lika gärna även när det är blött, men HF Wet gölider så klart bättre.

Link to comment
Share on other sites

Någon som har provat med kork innan man borstar med nylon borsten? Märkt någon skillnad isf? Mot att bara använda borste? Sambon läste nu (efter att jag vallat mina skidor såklart) att hållbarheten ska bli avsevärt bättre om man använder kork också.

Detta står på deras hemsida:

Tips to improve the durability and glide sensitivity:

Tip 1. Attach the dried product by rubbing with natural cork, you can also use a cork roller (= Roto cork). Using cork will significantly improve the product’s durability. Brush the ski base thoroughly with a nylon brush; if necessary, use a fine-bristled metal brush first.

 

Detta stod under LF Polar Liquid Glide ska jag nämna eftersom det är den vi använde nu. Men jag antar att det gäller alla deras liquid produkter?

 

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Någon som har provat med kork innan man borstar med nylon borsten? Märkt någon skillnad isf? Mot att bara använda borste? Sambon läste nu (efter att jag vallat mina skidor såklart) att hållbarheten ska bli avsevärt bättre om man använder kork också.

Detta står på deras hemsida:

Tips to improve the durability and glide sensitivity:

Tip 1. Attach the dried product by rubbing with natural cork, you can also use a cork roller (= Roto cork). Using cork will significantly improve the product’s durability. Brush the ski base thoroughly with a nylon brush; if necessary, use a fine-bristled metal brush first.

 

Detta stod under LF Polar Liquid Glide ska jag nämna eftersom det är den vi använde nu. Men jag antar att det gäller alla deras liquid produkter?

 

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Du kan låta den ligga över natten, du kan korka eller värma med järn om du vill att den ska sitta riktigt bra. oavsett om det är LF, HF, UF eller en fluor fluid. Bäst toppglid i början får man i regen dock av att bara låta ett lager flytande valla ligga en stund och (oftast) borsta lätt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Införskaffat den valla jag ville ha feedback på. De är sällan att man håller vad man lovar, men i de här fallet så var den över förväntan. Åkte 4 mil för några dagar sedan som uppladdning inför ÖS på måndag, väldigt bra skidor o vätskan höll. Syntes inte något slitage alls. Fem flaskor av fem än så länge. :)

Link to comment
Share on other sites

Införskaffat den valla jag ville ha feedback på. De är sällan att man håller vad man lovar, men i de här fallet så var den över förväntan. Åkte 4 mil för några dagar sedan som uppladdning inför ÖS på måndag, väldigt bra skidor o vätskan höll. Syntes inte något slitage alls. Fem flaskor av fem än så länge. :)

Var det den tyska fluiden ?

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte 2 st. Zipps G, den billigaste. Men den har jag inte provat än. Sedan så chansade jag o köpte en dyrare med tanke på ett varmt ÖS. Zipps SR40. De är den som jag har testat, mycket nöjd hitills både med slitstyrkan och glidmässigt. 

vilka varma temperaturer talar du om?

ny eller gammal snö?

Link to comment
Share on other sites

Testade Vauhti UF LDR i för första gången igår på ÖS med mycket gott resultat. Upplevde att jag hela loppet hade lika bra och ofta bättre glid än åkare runt mig. Vallade även min frus skidor på samma sätt till Tjevasan och hon var mycket nöjd hon med!

 

Vallade såhär:

Ordentlig rengöring och borstning av belaget.

Skigo LF grafit som grund, borstade ur och avslutade med pink paper (impulsköp då intersport reade ut för 99 kr)

UF LDR  i 2 lager där varje lager fick torka in 15 min, därefter värma in med järn, svalna ordentligt, korka och borsta med nylon

Rillning, 1 mm rak fram och bak

Avslutade med ytterligare 1 lager UF LDR, fick stå och torka över natten och sedan korka och borsta i lördags em

 

Har tidigare främst kört med Swix LF-serie så kan inte jämföra mot annat högfluor, men är grymt nöjd med både skidorna och våra lopp i helgen!

Link to comment
Share on other sites

I UF LDR har Vauhti lagt med LDR pulver därför är UF LDR dyrare än de andra UF vallorna. Har själv kört på Vauhtis nya RC Speed valla där Wet,Med o Cold också innehåller pulver. 5 mil har funkat bra och jag har lagt ett lager på en rengjord skida. Korkat in vallan efter några timmar och sedan lagt på pulver. Mycket lyckad vallning speciellt i vått före.
Link to comment
Share on other sites

Jag törs/ kan inte svara på vad man skall göra. Endast vad jag gjorde och hur jag upplevde resultatet. Arbetsgången kom jag fram till efter att läst en hel del här på forumet samt Vauhti's instruktioner men även Skigos. Läst en del om grafit som grund och då jag haft en sån i vallaboxen i flera år som inte kommit till användning tänkte jag att jag lika gärna kan testa.

 

Flera tillverkare verkar rekomendera att smälta in HF innan deras liquid valla appliceras. Valde att inte göra det då det känns mycket som ett försök att sälja mer valla, men framför allt ville jag testa hur bara den flytande fungerar. 3e lagret UF LDR var en ren tristess dödande åtgärd och förhoppningsvis överflödig.

 

Vet inte hur allergi- och astmavänligt det är heller men det är ju betydligt mindre ångor än när man står och smälter in klossar...

 

Var faktiskt denna tråd som väckte mitt intresse för just UF LDR, roligt att testa och framför allt att det blev så bra. Nästa steg får nog bli att bara köra på Glide& Clean för motion/träning.

Link to comment
Share on other sites

Jag törs/ kan inte svara på vad man skall göra. Endast vad jag gjorde och hur jag upplevde resultatet. Arbetsgången kom jag fram till efter att läst en hel del här på forumet samt Vauhti's instruktioner men även Skigos. Läst en del om grafit som grund och då jag haft en sån i vallaboxen i flera år som inte kommit till användning tänkte jag att jag lika gärna kan testa.

 

Flera tillverkare verkar rekomendera att smälta in HF innan deras liquid valla appliceras. Valde att inte göra det då det känns mycket som ett försök att sälja mer valla, men framför allt ville jag testa hur bara den flytande fungerar. 3e lagret UF LDR var en ren tristess dödande åtgärd och förhoppningsvis överflödig.

 

Vet inte hur allergi- och astmavänligt det är heller men det är ju betydligt mindre ångor än när man står och smälter in klossar...

 

Var faktiskt denna tråd som väckte mitt intresse för just UF LDR, roligt att testa och framför allt att det blev så bra. Nästa steg får nog bli att bara köra på Glide& Clean för motion/träning.

Jfr med paraffinsmältning och pulvervallning är fluider och spray väldigt mycket mer astmaframkallande, för mig räckte det med att jag testade att lägga på Vauhti LF Mid på ca 1 dm på en skida och jag fick tungt att andas direkt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Testade Vauhti UF LDR i för första gången igår på ÖS med mycket gott resultat. Upplevde att jag hela loppet hade lika bra och ofta bättre glid än åkare runt mig. Vallade även min frus skidor på samma sätt till Tjevasan och hon var mycket nöjd hon med!

 

Vallade såhär:

Ordentlig rengöring och borstning av belaget.

Skigo LF grafit som grund, borstade ur och avslutade med pink paper (impulsköp då intersport reade ut för 99 kr)

UF LDR  i 2 lager där varje lager fick torka in 15 min, därefter värma in med järn, svalna ordentligt, korka och borsta med nylon

Rillning, 1 mm rak fram och bak

Avslutade med ytterligare 1 lager UF LDR, fick stå och torka över natten och sedan korka och borsta i lördags em

 

Har tidigare främst kört med Swix LF-serie så kan inte jämföra mot annat högfluor, men är grymt nöjd med både skidorna och våra lopp i helgen!

 

Jag tänkte köra med UF LDR LIQUID på Moraloppet. Borde ju funka? Men måste man både värma och korka? Är det inte lite samma sak? Och hur mycket ska man bortsta efteråt?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...