Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Vasaloppsnyhet infr 2020: Medalj till alla!

Viktor Thorn kmpar sig tillbaka efter tv ryggoperationer

Ebba Andersson r redo fr ssongsstarten

Sylvasst startflt p lngloppspremiren i Grnklitt

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Trolluppladdning

• Vänligen logga in för att kunna svara
57 svar till detta ämne

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 445 inlägg
Oralt bikarbonat innebär att du behöver överdosera rejält jämfört med vad som hade behövts om vi inte hade haft syra i våra magar. Det verkar man ha tagit höjd för i de studier du refererar till och det är ju också därför det varnas för biverkningar med att mixtra med magsyran på detta sätt. Detta för att nå en effekt som verkar vara att kunna tåla en hög mjölksyranivå några minuter längre.

Jag vet ju inte vilken nivå du är på, eller vilken typ av lopp som du avser att åka. Men om vi snackar vanliga motionärer på långlopp så tror jag att man skjuter ganska mycket fel genom att trycka i sig en massa bikarbonat. Då vill man nog ändå inte jobba långt över mjölksyratrösken. För motionären på långloppet handlar det mer om en jämnare belastning på lägre nivå, och att använda kroppens energidepåer på ett smart sätt. Antag att du vill lägga in ett ryck i Tennäng för att plocka många placeringar upp till Risberg. Antag också att studierna om mjöklsyratålighet av bikarbonat funkar också i praktiken i detta fall, så skulle det kunna innebära att åkaren pallar att fortsätta sitt ryck några minuter lägre och plocka fler placeringar. Men hen har då också bränt en jäkla massa mer glykogen än andra åkare som håller en jämnare belastning upp till risberg utan att dra på sig några stor mängder mjölksyra.

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 312 inlägg
Du har säkert rätt men nu har jag redan hällt i mig så mycket så jag tänker inte sluta. Jag är dessutom väldigt nyfiken på hur det funkar i praktiken. Om cykelstudien i inlägg #7 stämmer så blir detta bra.

.... fast jag måste minska dosen. Nu har jag tagit 12 gram per kopp och det är för mycket för mig.

LFN

LFN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 562 inlägg

Jag håller mig skeptisk och nyfiken. Väntar med spänning på dina resultat. Lycka till! 

ÖSM13 - 7:08.  ÖSM16 - 5:24 (plac 146). VL 17 - 6:08 

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 369 inlägg

Bikarbonat använde vi i vår familj på min mammas uppmaning, om vi hade halsbränna och sura uppstötningar. Motivet var att återställa en normal syranivå i magen, som hade rubbats av intag av någon olämplig mat. Jag tror att det är direkt olämpligt eller tom skadligt att överdosera bikarbonat, då troligen effekten blir en försämrad matsmältning och för låg syranivå i magen.

Jag har intagit två tabletter Omega 3 under många år och syftet har varit att bromsa åldrandet, men att det skulle höja prestationsförmågan har jag svårt att tro, möjligen att försämringstakten efter 60 år minskar. Den enda effekt som jag märkt var att under det halvår, som jag hade uppehåll med omega 3 i kombination med nypontabletter hade jag stora problem med mitt knä och efter att jag återupptaget intaget blev knäet bättre. Även om jag inte är säker på att det berodde intaget vågar jag inte sluta med omega 3+nypon.

Just överdosering skall man akta sig för, då det kan ge oönskade biverkningar eller tom skada kroppens organ tex Alvedon 665 g får inte intas oftare än var 12:e tim, då de är långtidsverkande och verkningsperioden går in i nästa period. Jag har en C-vitamin som är långtidsverkande och den är jag försiktig med och tar bara en halv åt gången. Att proppa i sig stora mängder svartvinbärspulver kan innebära överdosering av C-vitamin och såvitt jag vet höjer ej C-vitamin prestationsförmågan.

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 916 inlägg
12 g bikarbonat per kopp? Låter onekligen som dramatisk dos... håller mig nog till gröten i år igen...

Folkesson

Folkesson

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 872 inlägg

Bikarbonat använde vi i vår familj på min mammas uppmaning, om vi hade halsbränna och sura uppstötningar. Motivet var att återställa en normal syranivå i magen, som hade rubbats av intag av någon olämplig mat. Jag tror att det är direkt olämpligt eller tom skadligt att överdosera bikarbonat, då troligen effekten blir en försämrad matsmältning och för låg syranivå i magen.

Jag har intagit två tabletter Omega 3 under många år och syftet har varit att bromsa åldrandet, men att det skulle höja prestationsförmågan har jag svårt att tro, möjligen att försämringstakten efter 60 år minskar. Den enda effekt som jag märkt var att under det halvår, som jag hade uppehåll med omega 3 i kombination med nypontabletter hade jag stora problem med mitt knä och efter att jag återupptaget intaget blev knäet bättre. Även om jag inte är säker på att det berodde intaget vågar jag inte sluta med omega 3+nypon.

Just överdosering skall man akta sig för, då det kan ge oönskade biverkningar eller tom skada kroppens organ tex Alvedon 665 g får inte intas oftare än var 12:e tim, då de är långtidsverkande och verkningsperioden går in i nästa period. Jag har en C-vitamin som är långtidsverkande och den är jag försiktig med och tar bara en halv åt gången. Att proppa i sig stora mängder svartvinbärspulver kan innebära överdosering av C-vitamin och såvitt jag vet höjer ej C-vitamin prestationsförmågan.

Har du några bevis för dina spekulationer eller dissar du forskningsrönen bara på känsla och anekdoter? 

Respektera utvecklingen, skippa fästet!

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 369 inlägg

Har du några bevis för dina spekulationer eller dissar du forskningsrönen bara på känsla och anekdoter? 

Vilka forskningsrön ? Ang. bikarbonat så har det enl Wikipedia den effekt som jag anger dvs en syraneutraliserande verkan och har använts som huskur med ½-1 tsk med lite vatten, finns naturligt

i tolvfingertarmen för att neutralisera magsyrans PH-värde.

Vad gäller överdosering av Alvedon och C-vitamin har jag hämtat min information från min son som är läkare.

Folkesson

Folkesson

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 872 inlägg

Tror inte det blir någon "ränneskita" (ordet är en försvenskning av tyska "rennen" som betyder springa=springa på toan), men förutom rödbetsjuice känns det knappast prestationshöjande.

https://www.prestera...com/bikarbonat/

"I en studie lät forskarna en grupp på 10 vältränade cyklister med ett VO2 på 67,3ml/kg kroppsvikt köra ett 60min cykeltest på en testcykel. Vid placebo trampade de ut 233W och vid tillfället med ett enskilt intag av 0,3gr/kg kroppsvikt av bikarbonat innan start så blev siffran 264W i snitt över dessa 60 minuter. Detta är en ökning med 12% vilket nästan är lite för bra för att vara sant men studien var väl utförd. Cyklisterna körde mot varandra två och två i en simulerad tävling där de antingen hade bikarbonat eller placebo i kroppen (de visste inte själva vad de hade)."

Petter

Petter

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 500 inlägg

Mer om bikarbonat

https://traningslara...en-meta-analys/ -en lite större metaanalys

https://traninglara....drig-pratas-om/ - lite olika studier

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 369 inlägg

Oavsett verkan eller inte så om man tar olika medel för att höja sin prestationsförmåga så börjar man komma i dopingens gråzon vare sig det rör sig om bikarbonat, rödbetsjuice, kreatin eller något annat medel. Det är "tänket" jag reagerar mot. dvs att man skaffar sig en fördel mot jämbördiga åkare.

NLundmark

NLundmark

Medlem

• Members
  • Pip
  • 248 inlägg

Oavsett verkan eller inte så om man tar olika medel för att höja sin prestationsförmåga så börjar man komma i dopingens gråzon vare sig det rör sig om bikarbonat, rödbetsjuice, kreatin eller något annat medel. Det är "tänket" jag reagerar mot. dvs att man skaffar sig en fördel mot jämbördiga åkare.

Men herregud vad du svamlar i den här tråden. Du pratar om bikarbonat som skadligt för att du "tror det", du tror inte att Omega 3 höjer förmågan för att det gjorde ditt knä bättre(???) och svartvinsbärspulver ska man akta sig för för att för mycket C-vitamin "höjer såvitt du vet inte prestationsförmågan".

Sen helt plötsligt när folk, med stöd av forskning och inte egna upplevelser, tycker annorlunda gränsar det till dopning? 

Får man helt plötsligt inte dricka sportdryck nu heller för att det höjer prestationsförmågan och därmed "skaffar sig en fördel mot jämbördiga åkare"?

Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 312 inlägg
Efter ett antal kraftfulla tarmtömningar är det oklart om jag får en fördel eller nackdel mot konkurrensen.

Folkesson

Folkesson

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 872 inlägg

Efter ett antal kraftfulla tarmtömningar är det oklart om jag får en fördel eller nackdel mot konkurrensen.

Testat att dela upp i mindre doser?

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 312 inlägg
10 gram i 0,5l vatten som för stå 10 min och dricka upp sakta 30 min verkar funka bra.

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 555 inlägg

Bikarbonat borde väl ha en kortvarig effekt, som kroppen så fort den kan buffrar bort via andning och urin? Och som nån skrev flyttar den väl mjölksyra-gränserna, istället för att påverka totala prestationsförmågan - dvs

snabben

snabben

Medlem

• Members
  • Pip
  • 241 inlägg

Men hold your horses. EN studie utförd på TIO cyklister säger väl i princip ingenting?! Tycker man ska vara mycket, mycket skeptisk mot sådan forskning.

/Snabben

Folkesson

Folkesson

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 872 inlägg

Men hold your horses. EN studie utförd på TIO cyklister säger väl i princip ingenting?! Tycker man ska vara mycket, mycket skeptisk mot sådan forskning.

/Snabben

Bara för att jag länkar en studie så betyder det inte att det inte finns andra...Har inte orkat läsa igenom alla studier som finns i artikeln nedan men jag litar nog på Jacob Gudiol som brukar vara väldigt noga med vetenskapen.

https://traningslara...drig-pratas-om/

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 369 inlägg

Värst vad du tar i Lundmark och idiotförklarar mig, bevisa själv att du har rätt och håll gärna en

trevligare debatton.

Rödbetsjuice och kreatin är iaf ifrågasatt, där vissa anser att man gått över gränsen till doping.

Folkesson

Folkesson

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 872 inlägg
Vilka menar det? Förutom du?

NLundmark

NLundmark

Medlem

• Members
  • Pip
  • 248 inlägg

Värst vad du tar i Lundmark och idiotförklarar mig, bevisa själv att du har rätt och håll gärna en

trevligare debatton.

Rödbetsjuice och kreatin är iaf ifrågasatt, där vissa anser att man gått över gränsen till doping.

Var inte det jag skrev sant? Jag citerar dig ju rakt av. Du sågar alla andras argument baserat på enbart dina egna upplevelser av tillskotten medan andra använder sig av forskning som stöd för sina argument. Det blir ju inte seriöst.

Om du upplever det som en idiotförklaring är upp till dig, det är inte min mening oavsett.

Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar