Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Problem med pekfinger/knoge - byte av kontrollremmar?


Havreflarn

Recommended Posts

Hej på er.

 

Vet att detta ämne diskuterats tidigare men det verkar ha hänt en del på "kontrollrems-fronten" de senaste åren så vi tar en vända till... :)

 

Jag började känna smärta i höger pekfingerknoge under denna säsongen, något jag aldrig haft problem med tidigare. Knogen känns lätt svullen och knogleden känns som kramsnö. Typisk inflammation helt enkelt.

 

Problemen uppkom strax innan Vasaloppet och var inte en följd av nya kontrollremmar.

Använder Madhus-remmar och har gjort senaste 2 säsongerna.

 

Steg #1 borde dock vara att testa nya remmar. I gamla trådar från 2009 skrivs det om en kontrollrem från Infinity som sitter mer "runt handleden" och därför inte ger samma tryck ovanför pekfingret. Dessa går inte att hitta någonstans idag, tyvärr.

 

- Finns det någon kontrollrem som påminner om Infinity-remmarna idag?

 

- Ni som haft liknande problem - vilken kontrollrem har löst era problem?

 

 

Detta är såklart högst individuellt men jag måste börja någonstans och lyssnar därför gärna på era rekommendationer.

 

Tack på förhand.

Link to comment
Share on other sites

Jag har liknade problem. Har fått en knuta en centimetern snett nedanför pekfingret. I perioder då jag stakar mycket kan det göra väldigt ont och låta som kramsnö som du säger. Har haft detta nu i ett par år och det kommer och går. Även märkt att jag börjat få en liknade knuta på högerhanden men där har jag inte haft ont än. Har tyvärr ingen lösning men oxå vart inne på en kontrollrem som har ett uttag runt pekfingret. Använder oxå Madshus och har inte lyckats hitta någon bättre.

 

Tyvärr inte mycket till hjälp...

Link to comment
Share on other sites

Kuzmins handske är kanske en lösning?

 

Aldrig sett den innan, tack för tipset! All kraft på tummen känns som ett potentiellt problem, men kan vara värt att testa. Han har flera äss i rockärmen den där Kuzmin.. :)

 

Remmarna töjs och ändras en del med användning så det kan ju räcka att justera dragkraften mellan ovansida och insida. Släppa lite på övre stroppen.

 

Tack för tipset. Har testat att justera ovan/undersida och även medvetet hålla "lösare" i staven (knappt stänga handen). Det har eventuellt hjälpt en aning, lite för tidigt att säga än. Ska testa att släppa lite ytterligare på ovansidan för att se om det blir bättre.

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft samma problem av Madshusremmar, och jag tror att jag vet vad det beror på: Madshusremmarna är mycket större runt tummen än andra remmar. Följden av detta blir att den smala rem som skall ligga i tumvecket istället ligger längre upp mot pekfingrets knoge och trycker eller skaver där.
 

post-135-0-78061300-1522435277_thumb.jpg

Bilden visar två "utplattade" stavremmar, en Madshus stl S (röd) och en Swix stl M (svart). Partiet mitt på remmen är det som ligger runt tummen, och som syns på bilden så är Madshus mycket större där, det skiljer ca 3 cm i bredd mot Swixremmen (trots att den är stl M).

 

Mitt råd är att hitta en rem som är mindre på tumsidan, så att de smala remmarna som går in i handtaget hamnar på rätt ställe på handen. Swix kan vara ett alternativ, annars är Madshus stl XS betydligt mindre där. Jag kör nästan bara med XS nu, och har inga problem med pekfingerknogen. Men man får prova så att storleken inte är för liten i övrigt.

 

Är man händig kan man sy om sina remmar, och minska omfånget runt tummen. Det har jag gjort på ett par Madshus S, och de sitter utmärkt nu. Fast det är ju lite jobb med det.

post-135-0-78061300-1522435277_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft samma problem av Madshusremmar, och jag tror att jag vet vad det beror på: Madshusremmarna är mycket större runt tummen än andra remmar. Följden av detta blir att den smala rem som skall ligga i tumvecket istället ligger längre upp mot pekfingrets knoge och trycker eller skaver där.

 

 

Bilden visar två "utplattade" stavremmar, en Madshus stl S (röd) och en Swix stl M (svart). Partiet mitt på remmen är det som ligger runt tummen, och som syns på bilden så är Madshus mycket större där, det skiljer ca 3 cm i bredd mot Swixremmen (trots att den är stl M).

 

Mitt råd är att hitta en rem som är mindre på tumsidan, så att de smala remmarna som går in i handtaget hamnar på rätt ställe på handen. Swix kan vara ett alternativ, annars är Madshus stl XS betydligt mindre där. Jag kör nästan bara med XS nu, och har inga problem med pekfingerknogen. Men man får prova så att storleken inte är för liten i övrigt.

 

Är man händig kan man sy om sina remmar, och minska omfånget runt tummen. Det har jag gjort på ett par Madshus S, och de sitter utmärkt nu. Fast det är ju lite jobb med det.

 

 

Väldigt intressant teori, det kan nog ligga något i det! Hade möjligheten att testa ett par Swix Triac-remmar idag och jämföra mot mina Madshus, det är helt klart stor skillnad på hur "långt upp" remmarna sitter. Madshus-remmarna kommer betydligt närmre pekfingret vilket säkert kan bidra till ökat tryck i den regionen.

Tog två bilder som visar jämförelsen. Båda remmarna är i storlek Large.

 

http://www.skidforum.se/uploads/monthly_03_2018/post-19758-0-85374900-1522446565.jpg

http://www.skidforum.se/uploads/monthly_03_2018/post-19758-0-40598800-1522446577.jpg

post-19758-0-85374900-1522446565_thumb.jpg

post-19758-0-40598800-1522446577_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hade precis samma sak med swix remmar, av någon anledning bara på vänster hand, efter rullskidspass på runt 3 timmar eller 4-5 på snö (kortare efter att det gör första gången).

 

För mig försvann* det blir jag bytte till kv+, men det kan ju varit en slump.

 

*Känner det litegrann nu efter nordenskiöldsloppet, men det kom efteråt så inga problem när jag körde.

Link to comment
Share on other sites

Min fundering blir lite annorlunda (jobbar som sjukgymnast), Har du tränat mer, ändrat något i din träning? Tränar/belastar du händerna på något annat sätt än när du åker skidor? 

Klart remmen kan vara en orsak, men glöm inte bort att kroppen behöver en allsidig träning/belastning annars är risken stor för överbelastning som sen utvecklas till skada.

Link to comment
Share on other sites

Väldigt intressant teori, det kan nog ligga något i det! Hade möjligheten att testa ett par Swix Triac-remmar idag och jämföra mot mina Madshus, det är helt klart stor skillnad på hur "långt upp" remmarna sitter. Madshus-remmarna kommer betydligt närmre pekfingret vilket säkert kan bidra till ökat tryck i den regionen.

Tog två bilder som visar jämförelsen. Båda remmarna är i storlek Large.

 

http://www.skidforum.se/uploads/monthly_03_2018/post-19758-0-85374900-1522446565.jpg

http://www.skidforum.se/uploads/monthly_03_2018/post-19758-0-40598800-1522446577.jpg

Ser ut som att själva  remmen på Madsus slår i handtaget. Om man måste dra stropparna så långt in för att det inte ska bli fladder mellan stav och hand så är nog remmen för stor. Mindre rem ger ju mer stropp i tumvecket när du hittat rätt spänning mot handtaget och själva remmen hamnar då längre bak på handen, dvs bort från knogarna. Swix kanske också ser stor ut (?) men inte lika illa. Typiskt problem jag haft med för stora remmar i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Tack för bra svar, ska se om jag har möjlighet att testa ett par mindre remmar! Har faktiskt aldrig reflekterat över att de kan vara för stora men så kan det förstås vara.

 

Min fundering blir lite annorlunda (jobbar som sjukgymnast), Har du tränat mer, ändrat något i din träning? Tränar/belastar du händerna på något annat sätt än när du åker skidor? 

Klart remmen kan vara en orsak, men glöm inte bort att kroppen behöver en allsidig träning/belastning annars är risken stor för överbelastning som sen utvecklas till skada.

 

Intressant fundering, jag har ökat min träningsdos successivt men inte ändrat övrig belastning/påfrestning på händerna.

Det har blivit betydligt fler mil på skidor denna vintern än tidigare, så det kanske är kombinationen ökad träningsdos + ej optimala remmar som är orsaken.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...