Volevodin Posted November 1, 2018 Report Share Posted November 1, 2018 Det blev svarta team 2:or med rundad form som jag skall ha där bak och rosa där fram. Idag har jag monterat bort lager och axel på de gamla rosa bakhjulen (ett av dem var pajat) och flyttat över till de svarta team-hjulen. Jag hade läst in mig på dk,s och skistarts videor, men den hylsa som jag skulle ha att knacka dit lagret med passa inte då hålet var för litet för skruven. Jag åkte till mitt gamla jobb och fick låna vaktmästarens verkstad. Det underlättade mycket och han hade en hylsförlängare i sin sats som passade perfekt att knacka i lagret med. Med träklubba och fast skruvstycke fick jag dit alla lager utan missöde, bara ett satt lite snett i början, men gick att rätta till. Med tops är det lätt att rengöra och få dit rullagerfett bakom täckbrickan.Nu återstår att testa hur det blir med rullet framöver i höst, om de svarta därbak hjälper till att behålla hyfsat rull. En fundering; kan man knacka bort spärrlagret och använda bakhjulen till framhjul ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
snövinter Posted November 1, 2018 Report Share Posted November 1, 2018 Volevodin, de flesta som mixar, använder väl annars rosa bak och svarta fram vid kyligare väder ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted November 2, 2018 Report Share Posted November 2, 2018 De bakre hjulen påverkar rullet mer så gummi bak isf. Men när det är varmare skulle jag nog göra tvärtom då de rosa hjulen är mindre studsiga.Det var så jag tänkte, när jag valde gummi bak. Sen kan jag tänka mig att byta ut även de rosa framhjulen mot gummi, men de går ett tag till, då de är knappt halvslitna ännu. En annan idé för att förbättra rullet på lite slitna hjul är att preparera dem med ett tunt lager Casco Rubberfix. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sunlake Posted November 2, 2018 Report Share Posted November 2, 2018 Det blev svarta team 2:or med rundad form som jag skall ha där bak och rosa där fram. Idag har jag monterat bort lager och axel på de gamla rosa bakhjulen (ett av dem var pajat) och flyttat över till de svarta team-hjulen. Jag hade läst in mig på dk,s och skistarts videor, men den hylsa som jag skulle ha att knacka dit lagret med passa inte då hålet var för litet för skruven. Jag åkte till mitt gamla jobb och fick låna vaktmästarens verkstad. Det underlättade mycket och han hade en hylsförlängare i sin sats som passade perfekt att knacka i lagret med. Med träklubba och fast skruvstycke fick jag dit alla lager utan missöde, bara ett satt lite snett i början, men gick att rätta till. Med tops är det lätt att rengöra och få dit rullagerfett bakom täckbrickan.Nu återstår att testa hur det blir med rullet framöver i höst, om de svarta därbak hjälper till att behålla hyfsat rull. En fundering; kan man knacka bort spärrlagret och använda bakhjulen till framhjul ? Jajamän det går fint! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
snövinter Posted November 3, 2018 Report Share Posted November 3, 2018 Det var så jag tänkte, när jag valde gummi bak. Sen kan jag tänka mig att byta ut även de rosa framhjulen mot gummi, men de går ett tag till, då de är knappt halvslitna ännu. En annan idé för att förbättra rullet på lite slitna hjul är att preparera dem med ett tunt lager Casco Rubberfix.Oki.. Ja jag har inte provat nämnvärt att mixa och vet inte hur det funkar i mer vintertemperaturer... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted November 3, 2018 Report Share Posted November 3, 2018 En sak har jag funderat på och det är om det finns höger och vänsterhjul dvs att märkningen med Elpex och 2 kommer utåt på både vänster och höger skida. När jag nu bytte till svarta var märkningen åt vänster på båda hjulen, testade att vända på axeln men det var ingen skillnad. Hur är det egentlgen sitter märkningen på hjulen utåt eller är den på samma sida på de skidor man köper ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skåningen Posted November 3, 2018 Report Share Posted November 3, 2018 Finns inget som är vänster eller höger hjul. Är för övrigt ingen skillnad på fram eller bakhjul heller. Man tillverkar alltså bara en hjultyp, sen pressar man i bakspärr om det skall vara bakhjul förstås. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted November 3, 2018 Report Share Posted November 3, 2018 OK, jag antar att det förenklar tillverkningen om man pressar in backspärren från samma håll. men det har ju ingen betydelse åt vilket håll märkningen sitter, viktigare är om hjulen går rakt. Nu drog vänsterskidan inåt och det var ingen skillnad om jag skiftade bakhjulen, så det måste vara en annan orsak. När skidorna var nya justerade jag bindningen lite utåt och sen fungerade ganska bra, men nu drar den så mycket inåt att det är svårt att åka i nerförsbackar. Jag knackade lite bakåt på utsidan av vänster sidas skruvar både fram och bak, men det var ingen större skillnad, kanske måste knacka lite hårdare. Fast egentligen är sneddragningen ett litet problem, betydligt värre är att min vänstra fot och underben inte verkar klara rullskidåkning längre, blev halvt förlamad och fick tryck under hälen, så det kanske är dags att lägga ner rullskidåkningen för gott ? Återstår att se hur foten klarar skidåkningen i vinter, förhoppningsvis bättre än vid rullskidåkning. ^_^ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skogsvakt Posted November 3, 2018 Report Share Posted November 3, 2018 Skogsvakt körde idag för första gången på swenors 2or. Kört rosa senaste åren. Kan säga att jag aldrig mer kör rosa på AL :) För övrigt så känns swenors carbonfibre mycket goare än elpex evo v. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oxberg Posted November 3, 2018 Report Share Posted November 3, 2018 Jag tycker att jag brukar bli ifrånåkt av swenor, typ av alla i alla nedförsbackar. Det stämmer alltså? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted November 3, 2018 Report Share Posted November 3, 2018 Jo, carbonfirestommen ger en mjuk och fin gång på skidorna och om jag fick ordning på foten skulle jag byta till gummi fram också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skogsvakt Posted November 4, 2018 Report Share Posted November 4, 2018 Jag tycker att jag brukar bli ifrånåkt av swenor, typ av alla i alla nedförsbackar. Det stämmer alltså?Det kan även bero på ytan på åkaren som träffar vinden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oxberg Posted November 4, 2018 Report Share Posted November 4, 2018 Det kan även bero på ytan på åkaren som träffar vindenJag har en vindklyvande näsa som hjälpt mig att glida ikapp klungor många gånger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.