Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rosa hjul fram och svarta bak


boffi

Recommended Posts

Det blev svarta team 2:or med rundad form som jag skall ha där bak och rosa där fram. Idag har jag monterat bort lager och axel på de gamla rosa bakhjulen (ett av dem var pajat) och flyttat över till de svarta team-hjulen. Jag hade läst in mig på dk,s och skistarts videor, men den hylsa som jag skulle ha att knacka dit lagret med passa inte då hålet var för litet för skruven. Jag åkte till mitt gamla jobb och fick låna vaktmästarens verkstad. Det underlättade mycket och han hade en hylsförlängare i sin sats som passade perfekt att knacka i lagret med. Med träklubba och fast skruvstycke fick jag dit alla lager utan missöde, bara ett satt lite snett i början, men gick att rätta till. Med tops är det lätt att rengöra och få dit rullagerfett bakom täckbrickan.

Nu återstår att testa hur det blir med rullet framöver i höst, om de svarta därbak hjälper till att behålla hyfsat rull.

 

En fundering; kan man knacka bort spärrlagret och använda bakhjulen till framhjul ?

Link to comment
Share on other sites

De bakre hjulen påverkar rullet mer så gummi bak isf. Men när det är varmare skulle jag nog göra tvärtom då de rosa hjulen är mindre studsiga.

Det var så jag tänkte, när jag valde gummi bak. Sen kan jag tänka mig att byta ut även de rosa framhjulen mot gummi, men de går ett tag till, då de är knappt halvslitna ännu. En annan idé för att förbättra rullet på lite slitna hjul är att preparera dem med ett tunt lager Casco Rubberfix.

Link to comment
Share on other sites

Det blev svarta team 2:or med rundad form som jag skall ha där bak och rosa där fram. Idag har jag monterat bort lager och axel på de gamla rosa bakhjulen (ett av dem var pajat) och flyttat över till de svarta team-hjulen. Jag hade läst in mig på dk,s och skistarts videor, men den hylsa som jag skulle ha att knacka dit lagret med passa inte då hålet var för litet för skruven. Jag åkte till mitt gamla jobb och fick låna vaktmästarens verkstad. Det underlättade mycket och han hade en hylsförlängare i sin sats som passade perfekt att knacka i lagret med. Med träklubba och fast skruvstycke fick jag dit alla lager utan missöde, bara ett satt lite snett i början, men gick att rätta till. Med tops är det lätt att rengöra och få dit rullagerfett bakom täckbrickan.

Nu återstår att testa hur det blir med rullet framöver i höst, om de svarta därbak hjälper till att behålla hyfsat rull.

 

En fundering; kan man knacka bort spärrlagret och använda bakhjulen till framhjul ?

Jajamän det går fint!
Link to comment
Share on other sites

Det var så jag tänkte, när jag valde gummi bak. Sen kan jag tänka mig att byta ut även de rosa framhjulen mot gummi, men de går ett tag till, då de är knappt halvslitna ännu. En annan idé för att förbättra rullet på lite slitna hjul är att preparera dem med ett tunt lager Casco Rubberfix.

Oki.. Ja jag har inte provat nämnvärt att mixa och vet inte hur det funkar i mer vintertemperaturer...

Link to comment
Share on other sites

En sak har jag funderat på och det är om det finns höger och vänsterhjul dvs att märkningen med Elpex och 2 kommer utåt på både vänster och höger skida. När jag nu bytte till svarta var märkningen åt vänster på båda hjulen, testade att vända på axeln men det var ingen skillnad. Hur är det egentlgen sitter märkningen på hjulen utåt eller är den på samma sida på de skidor man köper ?

Link to comment
Share on other sites

OK, jag antar att det förenklar tillverkningen om man pressar in backspärren från samma håll. men det har ju ingen betydelse åt vilket håll märkningen sitter, viktigare är om hjulen går rakt. Nu drog vänsterskidan inåt och det var ingen skillnad om jag skiftade bakhjulen, så det måste vara en annan orsak. När skidorna var nya justerade jag bindningen lite utåt och sen fungerade ganska bra, men nu drar den så mycket inåt att det är svårt att åka i nerförsbackar. Jag knackade lite bakåt på utsidan av vänster sidas skruvar både fram och bak, men det var ingen större skillnad, kanske måste knacka lite hårdare.

 

Fast egentligen är sneddragningen ett litet problem, betydligt värre är att min vänstra fot och underben inte verkar klara rullskidåkning längre, blev halvt förlamad och fick tryck under hälen, så det kanske är dags att lägga ner rullskidåkningen för gott ? Återstår att se hur foten klarar skidåkningen i vinter, förhoppningsvis bättre än vid rullskidåkning. ^_^

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...