Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Felseedad i Vasaloppet (för långt fram)


Kalhygget

Recommended Posts

  • Replies 51
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag får ”smyga” med helt enkelt.

Jag hade nog som du haft sjukt svårt att motstå frestelsen att stå i led 3 istället.

 

Däremot kan det ju gå fort på startgärdet även från led 3 och No Offence men jag hade blivit skogstokig om jag hade haft en led 8 åkare framför mig när jag står i led 3.

 

I trängseln uppför backen sedan är det nog inga problem för dig att hänga men sen när det släpper kommer du nog vara en ganska stor stoppkloss som många kan irritera sig på...

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jag hade nog som du haft sjukt svårt att motstå frestelsen att stå i led 3 istället.

 

Däremot kan det ju gå fort på startgärdet även från led 3 och No Offence men jag hade blivit skogstokig om jag hade haft en led 8 åkare framför mig när jag står i led 3.

 

I trängseln uppför backen sedan är det nog inga problem för dig att hänga men sen när det släpper kommer du nog vara en ganska stor stoppkloss som många kan irritera sig på...

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ja, jag blev själv irriterad på såskopparna i Engelbrektsloppet i helgen så jag kan tänka mig att min närvaro inte kommer vara särskilt uppskattad. Men de jag irriterade mig på låg i vänsterspåret. Kommer jag skapa högt blodtryck för de andra om jag håller mig till höger när det planar ut efter backen?
Link to comment
Share on other sites

Tycker att det låter egocentriskt att ställa sig i led3 om man redan från början räknar med en led8-tid. Det innebär alltså att sisodär 4000 åkare måste åka om dig i spåren. Allt för att du ska slippa stå i kö de första kilometrarna. Led8 är ju för övrigt en helt annan hastighet än led3 så håller med om den uppenbara risken att du dessutom kan förstöra för dig själv genom att dras med i för högt tempo.

 

Jag tänker också på alla irriterade kommentarer här på forumet från seedningsloppen där de svurit över folk som ställt sig för långt fram i startgrupper där det varit självseedning. Tanken med seedning är ju just att man ska slippa allt för mycket omstruktureringar och platskrävande omkörningar i loppen. Nu ska ju även öppet spår baseras på (själv)seedning just för att slippa röran när långsamma åkare hamnar framför snabba.

Link to comment
Share on other sites

Utan att råda till något så är min uppfattning att högerspåret går ganska fort från start backe till toppen i led 4 (så långt fram jag någonsin varit).

Jag har kört optimerat någon gång och avancerat förbi led 3 åkare innan Smågan men med min kapacitet så har det straffat sig senare.

 

Det är tufft tempo där framme de första kilometrarna även i högerledet. Få bromsklossar men visst finns de även där, jag brukar tänka att det är någon som satsat förra året men tar det lugnt i år och därmed har betydligt lägre kapacitet.

Link to comment
Share on other sites

Mentalt tror jag det kan vara lite jobbigt att starta i led 3 om man är led 8 åkare, säg att starten går bra. Men, procentuellt kommer det vara fler som åker om dig än om du stod i ditt rätta led. Då kan man känna sig stark när man passerar andra åkare, i det här fallet kan det nog vara jobbigt att bli omåkt hela tiden. 

 

Du gör så klart som du vill! Förstår att frestelsen är stor! :)

Link to comment
Share on other sites

Om du startar i led 3 kommer du att känna dej som ett riktigt j***a praktarsel och du kommer att ångra ditt val från första stavtagen och sedan hela vägen till Mora. Alla runt omkring kommer tro att du har fuskat på något sätt (tex att du har köpt en startplats och sedan inte namnändrat, eller att du lejt en snabbare åkare att åka ett seedningslopp på ditt vasa-id).

 

Jag har blivit felseedad till led 3 en gång. Skulle ha varit 4:an. Jag hade också startat i led 4 året innan så jag visste hur det var att starta där men jäklar vilket blås det var över startgärdet i led 3. Nu var ju jag bara 1 led klenare än de runt omkring så jag klarade att hålla tempot över startgärdet och sedan flyta med första halvan av backen men redan under andra halvan av backen fixade jag inte längre att hålla ryggen framför så jag blev ett rundningsmärke. Varje gång någon knör sej runt och skär in i luckan framför så tär det på självförtroendet. Sedan fortsatte jag att tappa placeringar hela vägen och jag fixade att hålla led 4 (alltså topp 3200) med marginal så jag hade väl blivit omåkt av ett helt startled ungefär, men det var en ganska trist upplevelse.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade inte för allt smör i småland ställt mig i elitledet om chansen skulle dyka upp av någon anledning. Jag gör mig bäst när ryggar i led 3 (2?) kan hjälpas åt med farthållningen. Det kan gå hur som helst med att flytta fram från 8 till 3....I slutändan är man ju alltid sig själv närmast...Lycka till i alla fall!

Link to comment
Share on other sites

Kompromissa o ställ dig i femman. De släpper säkert in dig där om du är seedad i trean

Jag instämmer, eftersom det är veteranledet. Jag startade där själv 2015 trots att jag var i kapacitet för led 7. I och med att veteranerna startar i 5:an behöver du inte känna dig ensam som bromskloss, då en och annan av orangevästarna tar det

ganska lungt. Fast jag skulle säga att i 5:an går det absolut inte lika fort som i trean och du kommer att kunna smyga med utan att väcka uppmärksamhet och få ett mycket trevligare lopp ner till Mora. :)

 

ps. Är det 100 % säkert att man bli insläppt i trean, om man har en nr-lapp som börjar på 3 ?

Link to comment
Share on other sites

Det finns 51 andra spår om det skulle råka ligga en bromskloss i ett av spåren. Men innan alla visar sina sämsta sidor här så kanske det är så att vasaloppets datorer upptäcker felet innan nummerlappsutdelningen.

Jag brukar hamna längre bak i starten än led 3 och har då tusentals bromsklossar framför mig. Det känns inte rättvist. :)

Link to comment
Share on other sites

Det värsta är hetsen att till varje pris komma fram och kanske tjäna några sekunder till en åktid på kanske 5-8 timmar som får normala hyggliga människor, oftast medelålder män som jag själv, att bli skrikand, svärande monster som jag har så svårt för.

Ville jag uppleva krig så hade jag sökt mig till fn-tjänst istället för till skidspåren.

Link to comment
Share on other sites

6? Nog ställer man sig i kö innan dess?

Fortfarande tycker jag att det är värt det, anmälningskostnad är en mindre andel av besväret...

Då använder jag inte ens pulver...

 

Min gissning är också att misstaget rättas till, annars så ser jag inga moraliska problem att ställa mig i tilldelad startgrupp eller längre bak om det passar mig bättre.

Link to comment
Share on other sites

Varför välja en 150krs tävling från tävlingskalendern 3mil hemifrån med intervallstart, trevlig stämning och utan trängsel när man kan bli rånad av Vasaloppet AB och köa sig fram i sörja :)

Det kallas marknadsföring[emoji6]

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...