Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Rehns BK frstrker med Bergstrm och Berg

Fina frhllanden i skidtunneln i Torsby

Podcast med Jenny Grip

Nytt datum fr World Cup i Ulricehamn

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Vasaloppet 2020

• Vänligen logga in för att kunna svara
136 svar till detta ämne

Larsseverinjohansson

Larsseverinjohansson

Ny medlem

• Members
  • 3 inlägg
Vasaloppet 200301, race report:
Medelpuls 148, maxpuls 180. Skidor fischer carbonlite kallföresslip, 1 mm bruten tryckande rill, glid rex H21+vauhti ldr pulver, fäste swix vr base, swix VR40 1 långt lager, swix VR 45 1 långt+2 korta lager.
Bra fäste, rätt dåligt glid under loppet, ffa på första halvan, sen blev spåren blankare och glidet mer acceptabelt.
Startade i led 3 till höger, bakre 1/3 av startledet. Långsam fart över gärdet. Fick till en bra backe och var ca 1000e man på krönet av startbacken, jämte min vän Johan som startade i led 2. Stakade på mot smågan med hög intensitet, men det slet på krafterna, dåligt glid. Tappade farten successivt, tappade till 1376e i Evertsberg men åkte in placeringar andra halvan och gick i mål som 1166. Nöjd att jag kunde komma igen i loppet så pass bra. Sluttiden 6:14:22. Motiverade mig en del under loppet med att åka för medaljtid, vilket jag i slutändan fixade med 29 minuters marginal. Rankar detta lopp som mitt näst tuffaste av mina hittills 4 vasalopp, fjolårets lopp var ännu tuffare.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 843 inlägg

Förr har det ju funnits placeringstavlor på några av kontrollerna. Saknade dem iår!

Det är väl bara att skicka meddelande till vasaloppet, ju fler desto bättre.

ViktorM

ViktorM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 33 inlägg

Två Vasaloppsfrågor till forumet:

1. Varför visar inte VL antal passeringar i kontrollerna? För oss som åker är ju det den viktigaste informationen och att köpa ett antal enkla digitala nummerskyltar kan inte kosta många tusenlappar. Ett år hade man tre stycken sådana uppe och de var sponsrade. Bättre än inga men de försvann...

Håller ni med? Vore coolt med en namninsamling från Sveriges mest prestigefulla skidforum...

2. Varför har man gått över till att visa seedningen i tider istället för placeringar? Verkar ju som de ändå fortfarande sätter tiderna stenhårt efter gamla placeringstabellen: 

E: 150, 1: 500, 2: 1000, 3: 2000, 4: 3200, 5: 4400, 6: 5600, 7: 6800, 8: 8400, 9: 10000.   

Man vet ju redan i mål sin seedning.

Kortrapport:

17e VL. Näst värsta förhållandena efter förra årets. Helt slut och omotiverad efter Risbergsbackarna ("Blir fan inget mer VL för mig...") men hör speakern säga att jag är kring 5000 och hittar lite lust att kriga. Pinnar på med ryggsmärtor och tar mig nöjd i mål kring 4900.    

Håller med till 100% att man vill se sin placering. Det går ganska bra i början att uppskatta placering. När jag var i Smågan och Mångsbodarna såg jag 90% nummerlappar med 2XXX. Endast enstaka 3XXX och 1XXX, vilket betydde att jag måste vara väldigt mitt i. Detta stämde bra då jag låg 720-något. Mot slutet blir det dock omöjligt att hålla reda på. Har man tur så säger speakern något i stil med "grattis Jan-Ove, nummer 2XXX, du passerade just som 750e åkare" etc. Men resultattavlor hade varit fint helt klart.

En spaning från min sida dock:

Vasaloppet kan ha som ambition att minska tävlingshetsen kring för att skapa mer intresse. Den stora massan som vill åka skidor i Sverige gör detta för att det är kul, i genomförandetempo. Det är här deltagarna finns. Genom att ta bort resultattavlor, inte ha någon markering för medaljtid på kontrollerna på slutet (eller missade jag denna?) och ta bort den riktiga medaljen så minskar Vasaloppet tävlingshetsen och kan på så sätt locka fler deltagare till vinter- och sommarveckan.

VL20: 800

VL19: 1500

VL18: 5500

davidekblad

davidekblad

Medlem

• Members
  • Pip
  • 14 inlägg

Åkte mitt 5:e i söndags. Alltid lika kul med Vasaloppet. Motvind och snö, piss-glid och värdelöst fäste. 

Stavarna höll i alla fall 

Vad har hänt med teknik-kontrollanterna utmed spåret? 

Tidigare år har det funnits bra med filmande kontrollanter i backarna upp

mot Risberg, Evertsberg och Lundbäcksbackarna. I år såg jag inte till en enda

Har nog aldrig sätt så mycket fristil som i söndags. Startade led 3. 

Tallen

Tallen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 002 inlägg

Kan inte annat än instämma i synpunkten att Vasaloppets största utvecklingsområde enligt mig är att skylta med hur många åkare som passerat respektive kontroll. Som det är nu blir det ett gissande kring hur det går. Kan inte vara så svårt att få upp några skyltar som tidigare nämnts i denna tråd. 

Håller med till 100% att man vill se sin placering. Det går ganska bra i början att uppskatta placering. När jag var i Smågan och Mångsbodarna såg jag 90% nummerlappar med 2XXX. Endast enstaka 3XXX och 1XXX, vilket betydde att jag måste vara väldigt mitt i. Detta stämde bra då jag låg 720-något. Mot slutet blir det dock omöjligt att hålla reda på. Har man tur så säger speakern något i stil med "grattis Jan-Ove, nummer 2XXX, du passerade just som 750e åkare" etc. Men resultattavlor hade varit fint helt klart.

En spaning från min sida dock:

Vasaloppet kan ha som ambition att minska tävlingshetsen kring för att skapa mer intresse. Den stora massan som vill åka skidor i Sverige gör detta för att det är kul, i genomförandetempo. Det är här deltagarna finns. Genom att ta bort resultattavlor, inte ha någon markering för medaljtid på kontrollerna på slutet (eller missade jag denna?) och ta bort den riktiga medaljen så minskar Vasaloppet tävlingshetsen och kan på så sätt locka fler deltagare till vinter- och sommarveckan.

"Pain is inevitable. Suffering is optional" Haruki Murakami

Tiger

Tiger

Medlem

• Members
  • Pip
  • 78 inlägg

Kört varje år sen 2002 och skulle köra för 20:e gången (dubblerade 2007) på ÖSS. Ovanligt mycket skidträning för att vara mig (40 mil) och siktade på en tid kring 6:15 på isrälsen. En vecka före start vaknade jag med taggtråd i halsen av barnens dagisförkylning, men var fit for fight igen på torsdagen. Åkte upp på fredagen och kom fram till Sälen i tid trots tre tågbyten med i snitt 10 minuter väntetid.

Därmed var turen förbrukad. 

På söndagmorgonen  tog det i praktiken slut innan det började då jag halkade på en isfläck mellan bilen och bagageinlämningen vid starten. Sjukvårdarna trodde att det bara var en stukning så jag försökte starta i förhoppning att det skulle släppa när jag blev varm, men efter 350m när spåret ersattes av skatebädd insåg jag att jag inte kunde styra så det blev lappkast och tillbaka till starten för bussfärd till Mora. 

Packningen hade inte kommit och skidinlämningen var inte öppen kl 9 på morgonen, men jag fick sitta ner och vänta inomhus så kom min packning upp till diplomutdelningen med specialtransport och sen fick jag skjuts ner till omklädningen och ombytt skjuts vidare upp till tävlingsläkaren i målet.

Hon trodde inte att det bara var en stukning och skickade mig vidare till akuten där det kostaterades fraktur i fotleden och svullet knä så nu sitter jag här med gipsat ben och skadat korsband.

Jag hade tagit det hårdare första gången, på nåt vis är det osannolikt att kunna köra 20 år i rad utan att bli sjuk. Om man skulle missa nåt år kanske det var OK detta år. Rullskidor lär vara bra som rehab, både snällt mot knäna och balansövning för fotleden så det kanske kommer nåt positivt ur det så jag faktiskt gör en full skidinriktad försäsong inför nästa år för en gångs skull. 

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 615 inlägg

Vad har hänt med teknik-kontrollanterna utmed spåret? 

Tidigare år har det funnits bra med filmande kontrollanter i backarna upp
mot Risberg, Evertsberg och Lundbäcksbackarna. I år såg jag inte till en enda

Har nog aldrig sätt så mycket fristil som i söndags. Startade led 3.

Är också led 3 åkare och såg bara ett fåtal tokskejtare men den där jävla fulsaxen med några dm glidfas var ju mer regel än undantag. Förbannat tråkigt. Förmodar att det är värst i led 2-3 eftersom många väljer blanka skidor utan att vara ordentligt tränade för det iaf om det är tungt före. Såg inga kontrollanter. Dåligt att arrangören uppenbarligen inte tar detta på allvar eftersom det ju vore enormt enkelt att få bort problemet genom att ställa ut kontrollanter på strategiska ställen och verkligen diska så många som möjligt. Vissa tycker också att det är okej att skejta om man ska dricka, fippla med stavremmen eller klockan.

Johaaan

Johaaan

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 216 inlägg

Är också led 3 åkare och såg bara ett fåtal tokskejtare men den där jävla fulsaxen med några dm glidfas var ju mer regel än undantag. Förbannat tråkigt. Förmodar att det är värst i led 2-3 eftersom många väljer blanka skidor utan att vara ordentligt tränade för det iaf om det är tungt före. Såg inga kontrollanter. Dåligt att arrangören uppenbarligen inte tar detta på allvar eftersom det ju vore enormt enkelt att få bort problemet genom att ställa ut kontrollanter på strategiska ställen och verkligen diska så många som möjligt. Vissa tycker också att det är okej att skejta om man ska dricka, fippla med stavremmen eller klockan.

Såg också färre kontrollanter än tidigare år, typ två totalt varav en i knixarna sista milen. Ingen kontrollant Tennäng-Oxberg vad jag såg. Tyckte jag såg något färre skejtare än tidigare år men förstås ett antal. Berömde den fina skejtstilen hos några åkare jag åkte brevid. Under måndagen gick jag upp en placering så kanske var det någon som blev diskad. 

Plant based 

VL12: Led 5, 5:59. plac. 3885. VL13: Led 3, 5:36. plac. 1855.

VL14: Led 2, 6:17. plac. 2909 med feber. VL15: Led 2, sjuk igen, bröt

VL16: Led 3, 5:32, plac. 1884. VL17: Led 2, 6:22, plac. 3684. 

VL18: Led 2, 5:52, plac. 1438. VL20: Led 2, 6:18, plac. 1251.

OlleG

OlleG

Medlem

• Members
  • Pip
  • 64 inlägg

2. Varför har man gått över till att visa seedningen i tider istället för placeringar? Verkar ju som de ändå fortfarande sätter tiderna stenhårt efter gamla placeringstabellen: 

E: 150, 1: 500, 2: 1000, 3: 2000, 4: 3200, 5: 4400, 6: 5600, 7: 6800, 8: 8400, 9: 10000.   

Man vet ju redan i mål sin seedning.

Det som styr tiderna är herrplacering enligt ovan, sedan används det även för damerna och då kan inte placering användas.

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 057 inlägg

Jag åkte bakom en kille i Auklandbacken där de där dm skateskären var tydliga. Jag ropade då att det där ser ut som skateskär, ingen reaktion förutom möjligtvis lite stelare kroppshållning... så jag sa igen "du har kanske ingen fästvalla?" då fick jag en reaktion och svaret "nej, ingen fästvalla och det går inte att saxa då"...

Som om jag inte visste det? Som om han inte visste det?

Jo det irriterar men som sagt, jag gör mitt lopp och stakar så mycket jag kan och diagonalar där det passar sig. Min fästvalla fungerar oftast och glidet ibland (som i år) så jag försöker glömma alla fuskare.

Svårare att glömma alla elitledsåkare som kastar gelpåsar utanför skräpzonerna dock... det där irriterar mig ännu mer...

jag tar min gel i kontrollen och kastar skräpet där, hur svårt kan det vara att göra samma för eliten? tidstillägg borde bara finnas på elitledet eller första 100 i mål, resten försöker nog sköta sig så gott det går (undantag i bakre leden som missköter sig, regel där framme tror jag).

Johaaan

Johaaan

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 216 inlägg

Efter ett uppehåll ifjol var det dags igen. Inte så mycket träning under vår/sommar men kom igång hyffsat under sensommaren. Dock ryggproblem som satte ganska stora käppar i hjulen, så totalt blev det 3-4 korta rullskidspass. Även problem med fötterna så kunde inte löpträna fr.o.m. Augusti så det blev mest korta intensiva pass på Crosstrainer och cykel (!) fram till nyår, då ryggen knappt pallade med stakmaskin och styrketräning. Så flåset fick väl sitt men inte stakkapaciteten... Efter lite fysioterapi kring jul började det bli bättre och skidåkning fungerade rätt så bra. 

Kom strax innan fållorna öppnade vilket var lite tidigare än jag brukar och blev förvånad över kön till Led 2! Väl inne i fållan hade det fyllts upp med kanske 10-12 rader skidor (förutom till vänster där man skulle kunna få stå längst fram men det ville jag inte). Förutom ett spår i mitten där det bara var 6-7 framför, jag undrade varför det inte fylldes upp men jag ställde mig där, tack för det.

Startrakan gick ok och sedan tyckte jag det tog stopp och gick väldigt sakta i backen. Gick med fäste (VR40/45) och det kan man väl utnyttja litegrann men oftast lika bra att hänga på stavarna första biten. Ganska god stämning med folk som ropade "alla kommer upp, ingen stress" och även "ingen saxar!". Lite senare i backen kunde jag väl utnyttja fäste lite mer och bevisligen åkte jag bra fast jag tyckte det gick sakta och jag tog det lugnt, kring plats 750 i smågan och de följande kontrollerna. Försökte mest åkta med på myrarna och spara kraft, tyckte jag höll lagom tempo. Fick några ryggar som jag tyckte gick lite för sakta, och framförallt sämst på åka utför, så gjorde några om- och ikappkörningar som jag tror tog lite för mycket krafter.

Mot Risberg började det gå lite tyngre och jag fick sänka farten något, mot Everts ännu lite mer sliten och förvånad då jag hörde att man låg kring 900. Kanske var top 1000 möjligt men inte särskilt länge till då jag började må ännu sämre mot Oxberg. Fick gå i en del backar, vimmelkantig och illamående. Närmare Hökberg började jag vakna till och kunde åka på lite bättre men då fick jag tvärt kramp i magmuskulaturen, rejält! Så jag fick sakta ta mig fram en stund och sträcka ut magen. Lite ironiskt roligt tyckte jag då jag just fått lite fart. Efter Hök var det bara att kämpa på, försökte hålla några ryggar men det blev inga längre stunder. Inget riktigt tryck i stakningen med magkrampen som låg och spökade. Bristen på långpass gjorde sig känd! 

Efter Mångsbodarna kände jag att skidorna sög rejält när man försökte glida. Som att fästet och/eller främre tryckzon låg på för hårt. Fästvallat ganska konservativt i 0.3mm zon på Speedmax 902. Inte katastrof men sämre glid än medel, men då kör ju många utan fäste. 

Plant based 

Johaaan

Johaaan

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 216 inlägg

Svårare att glömma alla elitledsåkare som kastar gelpåsar utanför skräpzonerna dock... det där irriterar mig ännu mer...

jag tar min gel i kontrollen och kastar skräpet där, hur svårt kan det vara att göra samma för eliten? tidstillägg borde bara finnas på elitledet eller första 100 i mål, resten försöker nog sköta sig så gott det går (undantag i bakre leden som missköter sig, regel där framme tror jag).

Tyckte jag såg Eliassen (TV-sändningen) sköta sig då han drack en Liquid som han sedan satte tillbaka (kardborre) på bältet när den var tom. 

Plant based 

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 198 inlägg

Tyckte jag såg Eliassen (TV-sändningen) sköta sig då han drack en Liquid som han sedan satte tillbaka (kardborre) på bältet när den var tom. 

Såg samma sekvens så heder åt segraren!

Vad gäller fulskejt så såg jag bara en under min andrasträcka på Stafettvasan. Helt ogenerat i den lite längre backen efter Risberg. Ska komma ihåg tipset att berömma deras teknik ;) Själv stakade jag om honom.

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 057 inlägg

Säkert så att det finns de som sköter sig i eliten också, så jag namnger ingen (har sett de som kastar på tidigare års TV bilder) men vad jag menar är att regeln om tidstillägg eller skateförbud är löjlig om man inte kontrollerar även de längst fram.

Jag är kanske väldigt traditionell där när jag anser att regler gäller för alla eller ingen, lika behandling!

Men även jag instämmer i hylning till Eliassen, jag är grymt imponerad av körningen också :)

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 216 inlägg

Såg samma sekvens så heder åt segraren!

Vad gäller fulskejt så såg jag bara en under min andrasträcka på Stafettvasan. Helt ogenerat i den lite längre backen efter Risberg. Ska komma ihåg tipset att berömma deras teknik ;) Själv stakade jag om honom.

På TV kunde man se en Estnisk åkare som åkte tillsammans med Lina Korsgren skejta en hel del på väg in mot en av kontrollerna.

Frederiksen

Frederiksen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 27 inlägg

Såg blara 1 som skejtade halft i backarna i led 1 under senar halvan av loppet, för en annan som nästan allderig saxat tappade man altid  4-5 meter i dom brantaste partierna innan man kom på att om man vinklar fötterna som ett par dåligt snörade skriskor och sedan kunde man ju nästan springsaxa med hälen I snönn och skidorna på högkant :)

Håller med om att det är riktigt dåligt att slänga gels efter spåret när det finns stationer för detta..

MagH

MagH

Medlem

• Members
  • Pip
  • 97 inlägg

Såg 2 st som skejtade uppför en hel backe. Sedan ytterligare ett 10-tal som tjuvskejtade när de saxade. Inga kontrollanter. Blir förbannad. 

Det borde vara tillåtet att knäcka staven för en skejtare väl ?

Vasa 2013

Vasa 2013

Medlem

• Members
  • Pip
  • 424 inlägg
Race report från tv- soffan. Satt mest hela Vasaloppet från svts välkommen till Berga by osv. till norrmännens målduell. Såg ut som en repris på förra årets väder.
Led med vasasvanens adept som verkligen var nybörjare.
Svårt att förstå varför man ger sig ut så pass oförberedd.
Tv:n stängdes av efter damvinnarens målintervju. Hade jag startat hade jag haft en stund till i spåret framför mig. Befann mig ändå i Dalarna så jag gick ut och skottade snö. Vet inte om det var det eller soffan som kändes i ryggen på kvällen. Nya stavtag nästa år.

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 422 inlägg

Race report från tv- soffan. Satt mest hela Vasaloppet från svts välkommen till Berga by osv. till norrmännens målduell. Såg ut som en repris på förra årets väder.
Led med vasasvanens adept som verkligen var nybörjare.
Svårt att förstå varför man ger sig ut så pass oförberedd.
Tv:n stängdes av efter damvinnarens målintervju. Hade jag startat hade jag haft en stund till i spåret framför mig. Befann mig ändå i Dalarna så jag gick ut och skottade snö. Vet inte om det var det eller soffan som kändes i ryggen på kvällen. Nya stavtag nästa år.

Såg du nån som skejtade när du var ute och skottade?

Vasa 2013

Vasa 2013

Medlem

• Members
  • Pip
  • 424 inlägg

Såg du nån som skejtade när du var ute och skottade?

Grannen körde med snöslunga. Det tycker jag var fusk.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar