Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur mycket äter ni?


tank

Recommended Posts

Frukost: 1 pkt bacon + 3 stekta ägg + rejält med olivolja + vatten

Lunch: 2 rejäla Köttbitar eller någon färs + olivolja + grönsaker

Middag: Se ovan Mkt bea-sås eller någon annan sås.

Kvällsmat: Mandlar nötter och 3 dl grädde vispad med någon frukt blandad allt i.

 

Har inte ätit pasta eller ris på två år. Min bas föda är kött+grönsaker+sås.

174cm 79kg

Torde ju förstås funka för den enskilde. Sett ur ett resursperspektiv dock förstås en total katastrof att använda protein som energikälla.

Jag förstår inte ditt tankesätt när du säger att det är totalkatastrof att använda protein som energikälla. Vad gjorde alla människor lång tid tillbaka innan det fanns pasta ris potatis? Vilken energikälla hade dom? jo det var fett och protein.

Link to comment
Share on other sites

Visst var fettet energikällan långt tillbaka i tiden men också en massa frukt och bär mm.

 

Proteinet är väl ffa kroppens, musklernas byggstenar, men en liten, liten energiutvinning går väl att få även från proteinet om man har mer eller mindre uttömda energiförråd i form av fett och glykogen.

Jag tror inte det är mycket energi som fås från proteinet normalt och att det inte är så bra för kroppen att ta från den delen då kroppen bryts ner lättare då.

 

Men Deas eller någon annan påläst kanske har mer att tillägga? :)

Link to comment
Share on other sites

Torde ju förstås funka för den enskilde. Sett ur ett resursperspektiv dock förstås en total katastrof att använda protein som energikälla.

Mi syftade nog på att energiåtgången för att framställa proteinföda (kött) är betydligt högre än för spannmål, med påverkan på den globala miljö- och energihushållningen (detta är dock OT och vill man diskutera detta så bör man starta en ny tråd)

Link to comment
Share on other sites

Det går bra att få energi från protein också, men detta är så invecklat och diskuterat så jag ger mig inte in i det längre. Det enda jag vill säga att så många hävdar att "så gjorde man förr och då var man jättefriska" För det första har vi ingen aning och för det andra så kan vi inte lita på ett tidssamband. I min värld dog folk förr väldigt unga, utslitna i förtid osv. Jag tror inte det beror på att dom åt för mycket fett heller vill jag säga. Men jag tror att vi nog var vegetarianerfrån en början, eller allätare.
Link to comment
Share on other sites

Den största skillnaden mellan oss och stenåldersmänniskorna är att vi kan välja vad vi skall äta.

Men det finns naturfolk idag som också lever på det som finns i närområdet tex såg vi det i TV-programmet Den långa resan tex hade de dispens att få jaga och konsumera apor. Deras kost verkade kolhydratfattig, men avsikten med maten var inte att prestera utan överleva.

 

Jag tror därför att vi får utgå från de förutsättningar, som vi har idag inte minst den egna familjen. Det är lite svårt att köra specialdiet, som inte övriga familjen vill dela samt att man vill vara ett föredöme för sina barn att man äter det som serveras på bordet. Sen kan det ju givetvis finnas en matintolerans bland familjemedlemmarna, som man givetvis måste anpassa kosten till samt maträtter som någon helt enkelt inte får ner. (de brukar sorteras bort ganska snabbt)

 

Ba50: Jag säger inte att du har fel och det skadar inte att testa, om man har möjlighet till det.

Vad gäller rökt mat grundar jag mig på ett cancerlarm för några år sedan samt att jag helt enkelt inte mår bra av rökt mat speciellt om den är stekt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det klassiska fel som oftast begås är att hitta felaktiga orsakssamband. Jag diskuterade med en släkting som forskade kring mjölks betydelse i kosten om hur det kom sig att exempelvis inuiterna, som i sin traditionella kosthållning i stort sett enbart lever på animal föda kan hålla sig friska? Han svarade: "de har en medellivslängd på 45 år". När jag då replikerade "kan inte det bero på arbetslöshet, utslagning och alkoholism då?" svarade han "det där vet jag inget om".

Likadant är det ju när vi gör jämförelser mellan hur vi är "skapta" för att äta och hur vi faktiskt äter idag. Vad man då inte tar hänsyn till är alla de andra omständigheterna; nivån på fysisk aktivitet är väl det tydligaste exemplet. Jägar/samlarfolk har en betydligt högre grad av fysisk aktivitet än vad vi har, till och med vi motionärer. Men det är på en annan grad av ansträngning.

Samma sak med den sk "medelhavskostens" inverkan på hälsan. För första gången någonsin hörde jag på radion häromveckan en invändning mot de studier som gjorts bland befolkningen i bergsbyar på Kreta, där man har ett intag av olivolja som överstiger 30 liter per person år år (i Sverige ligger vi på 0,3 liter) och där man dragit slutsatsen att olivoljan är orsaken till att denna befolkningsgrupp mindre än någon annan drabbas av hjärt- kärlsjukdomar, har bland de högsta medellivslängderna i världen, osv. Invändningen som då framkom var att man inte tittat på övriga faktorer; solen, det fysiska arbetet hos bönderna och herdarna, seden att ta siesta, osv.

 

Så, vi kan nog äta i stort sett som vi gör. Vi kan med visshet säga att vissa livsmedel är bra för oss, andra är mindre bra, och vissa är direkt skadliga. Det handlar nog snarare om synergieffekter; äter du medelhavskost, är ute mycket, rör på dig och har en avslappnad inställning till livet, kommer du att må bättre än om du bara gjorde det ena eller det andra. Samtidigt som dina chanser till ett långt och hälsosamt liv försämras ju fler av faktorerna stillasittande, dålig kosthållning och stress du lägger dig till med.

Link to comment
Share on other sites

Jag sneglar bl.a. på Coltings teorier och recept även om det inte är enbart hans recept som äts hemma. Men i Coltings mat är det mycket kolhydrater ifrån nötter och frukt. Som jag uppfattar det så är väl han inne på att det ska vara kvalité på råvarorna.

 

Hemma köper vi en leverans av matkasse med recept. Recepten är utformade av en dietist. Den levereras varannan vecka. Det har vidgat mina vyer ang. mat lite grann och otroligt bekvämt :-).

 

Jag har fått lära mig att vi har båda fett och kolhydrater som energikälla vid högre puls så ökar andelen energin som tas från kolhydrater. Vidare behövs det väl kolhydrater för att kunna använda fett som energikälla.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Frukost: Yoghurt, 1dl havregryn, 1 knapp dl rågflingor, macka

Lunch: 200g kött/lax/kycklingfile och 4dl fullkornspasta ELLER 2 Findus Värdshus färdigmat

Middag: 200g kött/lax/kycklingfile och 5dl fullkornspasta

 

Något i den stilen. Jag äter riktiga maträtter där ovan nämnda kött/fisk/fågelmängd ingår, t.ex. köttfärssås.

Link to comment
Share on other sites

Standarddag, Jobbar som sjukgymnast 8-16, brukar träna 2h drygt ca 18:00.

 

Frukost, 250gram kvarg, en frukt, havregryn, nötter, gojibär, kanel, mjölk

Mellanmål, En bit omelett och en frukt

Lunch, Kyckling, linser, pasta och grönsaker.

Mellanmål: 250gram kvarg, en frukt

Innan träning, 250 gram kvarg, två frukter, havregryn, kanel och mjölk

Efterträning, typ gainomax

Middag, Fisk, Rotfrukteri ugn(typ morötter, paprika, potatis, lökmm)

Kvällsmål, 250 gram kvarg, en frukt och mörk choklad(Fest).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
är lite nyfiken av att många verkar äta mer frukt än grönsaker.

Jag tänker att frukt förvisso kan vara bra för magen, men mest består av c-vitamin och inte så mycket annat. har därför bytt ut många frukterstunder mot morot/äter/bär och nötter. Hur tänker ni kring detta?

Du gör nog helt rätt ;) I nötterna får du ju med nyttiga fetter också!

Link to comment
Share on other sites

är lite nyfiken av att många verkar äta mer frukt än grönsaker.

Jag tänker att frukt förvisso kan vara bra för magen, men mest består av c-vitamin och inte så mycket annat. har därför bytt ut många frukterstunder mot morot/äter/bär och nötter. Hur tänker ni kring detta?

Dåligt med nötter och bär i fruktskålen på jobbet :D

 

Men i sak håller jag med dig.

Link to comment
Share on other sites

åh, nu skickar jag innan jag är färdig.

jag var ute efter om någon vet mer om det här med förädlingen av frukter, att de idag inte innehåller så mycket nyttigheter som de gjorde förr. jämför royal gala äpple med vildäpple t.e.x?

 

ursäkta att jag bumpar den här tråden, men kände äånd att det lite?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...