Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Njurunda Runt


HW

Recommended Posts

  • Replies 112
  • Created
  • Last Reply
Jag tänkte åka loppet i år.

I banprofilen ser det ut som att man kommer att möte åkare i ganska stor del av loppet.

Ungefär hur många spår i bredd är det? Kommer det att vara mycket trångt eller kommer det att finnas möjlighet att åka i sitt eget tempo?

Ja man möter åkare, jag har aldrig upplevt det som ett problem. Lite skoj att se hur man ligger till hela vägen. Det är trångt i starten. Se till att placera dig där du hör hemma åkmässigt så blir det inga problem. Första km går längs en bred väg så det är många spår, 3-4 i bredd kanske?

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte åka loppet i år.

I banprofilen ser det ut som att man kommer att möte åkare i ganska stor del av loppet.

Ungefär hur många spår i bredd är det? Kommer det att vara mycket trångt eller kommer det att finnas möjlighet att åka i sitt eget tempo?

Ja man möter åkare' date=' jag har aldrig upplevt det som ett problem. Lite skoj att se hur man ligger till hela vägen. Det är trångt i starten. Se till att placera dig där du hör hemma åkmässigt så blir det inga problem. Första km går längs en bred väg så det är många spår, 3-4 i bredd kanske?[/quote']

Tack för snabbt svar! Har åkt ett seedningslopp förut så nu står jag i led 3 i Vasaloppet. Hoppas det blir bra väder och fina spår!

Link to comment
Share on other sites

Jag har preppat ett par tills lördag och jag är väldigt förväntansfull på resultatet.

Får väl se om det blir tummen upp för min superduper sickel efter det.

Vi syns ev.där då. jag tar beslut i em om det blir start.

prognosen just nu är(smhi) -19 vid start och då tror jag inte jag åker.

Link to comment
Share on other sites

Nån fler än jag som trotsade kylan och försökte ta sig runt?

 

Mitt försök slutade efter ett varv, tappade sugen redan efter 4 km men tog mig sakta runt resten av varvet. Givetvis förvånad över det extremt dåliga glidet men mest över att fästet försvann redan efter ett par kilometer. Inte roligt med skidåkning idag...

Link to comment
Share on other sites

Nån fler än jag som trotsade kylan och försökte ta sig runt?

 

Mitt försök slutade efter ett varv, tappade sugen redan efter 4 km men tog mig sakta runt resten av varvet. Givetvis förvånad över det extremt dåliga glidet men mest över att fästet försvann redan efter ett par kilometer. Inte roligt med skidåkning idag...

jag ställde in redan igår. hur kallt var det?

Link to comment
Share on other sites

Tydligen hade det varit ner mot -30 tidigt på morgonen, runt -22 vid starten och ca -18 efter två timmar. Kändes lite varmare i solen ute längs banan. Personligen har jag inget problem med kylan, värre var föret och det tappade fästet.
Link to comment
Share on other sites

Jag har preppat ett par tills lördag och jag är väldigt förväntansfull på resultatet.

Får väl se om det blir tummen upp för min superduper sickel efter det.

Vi syns ev.där då. jag tar beslut i em om det blir start.

prognosen just nu är(smhi) -19 vid start och då tror jag inte jag åker.

Jag måste säga att jag hade fantastiskt glid idag, superduper sickeln + topping blev mkt bra. Tyvärr så klev jag av efter första varvet 22 km pga frysskada vänster tå....

Efter sickling(fin struktur) så hade jag varvat grafit o grönt, toppat med skigo c105

Ska testa om skidorna går bra även i mildare väder, kanske jag måste rilla....

Link to comment
Share on other sites

Jag har preppat ett par tills lördag och jag är väldigt förväntansfull på resultatet.

Får väl se om det blir tummen upp för min superduper sickel efter det.

Vi syns ev.där då. jag tar beslut i em om det blir start.

prognosen just nu är(smhi) -19 vid start och då tror jag inte jag åker.

Jag måste säga att jag hade fantastiskt glid idag' date=' superduper sickeln + topping blev mkt bra. Tyvärr så klev jag av efter första varvet 22 km pga frysskada vänster tå....

Efter sickling(fin struktur) så hade jag varvat grafit o grönt, toppat med skigo c105

Ska testa om skidorna går bra även i mildare väder, kanske jag måste rilla....[/quote']

Kul att "superduper sickeln" funkade bra för dig :)

Ja det måste ha varit lite väl kallt. iallafall för mig i tävlingsfart.

synd. men jag siktar på att va med nästa år istället.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Japp, jag ska åka. Eller ... jag hoppas jag ska åka. Rena sjukstugan här hemma med en dotter som käkar pencillin mot lunginflammation. Pojken har magsjuka och frkylning samtidigt. Och frun ... ja hon är däckad i något som verkar vara influensa. Duckar man det här så är det rekord :)

 

Banan är ganska platt och går det lätt så är det mycket stakning. Finns en liten backe efter några kilometer och sedan kanske man kan säga att det finns någon backe till. De längst fram brukar väl mest staka och några stycken kör nog säkert ovallat.

 

Jag och golvet provade spåret för någon helg sedan men då var det -22 och kärvare än kärvast. Tyckte att stavfästet var väldigt bra vilket inte alltid varit fallet. Slipper vi bara snöfaller som prognosen säger ska komma på lör em så blir det nog väldigt fina förhållanden i år!

Link to comment
Share on other sites

Någon som ska åka ???? verkar som dom har snö iallafall och inte ser det ut som det blir några vallnings bekymmer heller... blir nog en tur till Sundsvall som det verkar.

Nån som vet banprofilen

 

 

Men jag är inte bitter

Jag ska förmodligen åka. Banprofilen från 2010 finns här:

http://www8.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_339897/cf_57129/BanprofilNjurunda_Runt2011_1_.PDF

 

Spårkartan i år är likadan som 2010 så profilen borde stämma.

 

Som HW sa kommer en lite brantare backe i början, resten av backarna är flacka och sega slakmotor :)

Link to comment
Share on other sites

Ja då har man lite vallafrossa då.......... snöfall och -1 mitt på dan..... måtte det inte bli mildare än det.helst snöfallet på sön istället :) kanske man ska valla ett par med bara glid oxå.... det här med att klura ut vallningen är ju värre än att åka! :) (men lite kul oxå! )
Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...