Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Njurunda Runt


HW

Recommended Posts

Apropå att seedningen var 2 min generösare än på MCS:

 

Jag blev lite nyfiken och nördade ner mig lite i detta. Jag kollade topp 20 vilka åkare som åkt båda lopp och jämförde tiderna. Det fanns där 9 st åkare, här är resultatet:

 

NR MCS Diff (Avrund)

 

Martin Lundgren 2:12:23 2:19:42 -7

David Flinkfeldt 2:12:47 2:11:03 +1

Thommy Larsson 2:15:10 2:12:04 +3

Anders Lundgren 2:16:06 2:14:43 +2

Martin Birgersson 2:16:20 2:14:47 +2

Joakim Kangasharju 2:17:26 2:15:08 +2

Göran Bäckman 2:22:31 2:23:18 -1

Martin Melander 2:25:55 2:18:21 +7

Fredrik Nordlander 2:33:13 2:27:59 +6

 

7 av 9 hade längre åktid på Njurunda runt än på MCS. I snitt ca 1 min.

Jag måste säga att jag blev riktigt förvånad. Var det inte kallt och trögt på Medelpad Classic Ski? Iofs kanske många fick problem med sugande fästvalla på Njurunda Runt men ändå.

Bra sammanställning!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 112
  • Created
  • Last Reply
Apropå att seedningen var 2 min generösare än på MCS:

 

Jag blev lite nyfiken och nördade ner mig lite i detta. Jag kollade topp 20 vilka åkare som åkt båda lopp och jämförde tiderna. Det fanns där 9 st åkare, här är resultatet:

 

NR MCS Diff (Avrund)

 

Martin Lundgren 2:12:23 2:19:42 -7

David Flinkfeldt 2:12:47 2:11:03 +1

Thommy Larsson 2:15:10 2:12:04 +3

Anders Lundgren 2:16:06 2:14:43 +2

Martin Birgersson 2:16:20 2:14:47 +2

Joakim Kangasharju 2:17:26 2:15:08 +2

Göran Bäckman 2:22:31 2:23:18 -1

Martin Melander 2:25:55 2:18:21 +7

Fredrik Nordlander 2:33:13 2:27:59 +6

 

7 av 9 hade längre åktid på Njurunda runt än på MCS. I snitt ca 1 min.

Åh, det var en fin genomgång. Jag fortsatte nedåt i resultatlistan i mittsegmentet mellan 25% och 75% ungefär:

 

Andersson +-0

Kerschbaumer -8

Johansson -6

Krapohl -7

Sundkvist -12

Eklund -6,5

Martinez -8,5

Hedin -2

Strandberg +1

 

Här har 8 av 9 bättre tid på Njurunda runt än Classic, och med mediantiden 7 minuter.

 

Kan det vara så att Njurunda runt är ett guldlopp för seedning om man ligger runt led 4-6? Eliten åker inte så snabbt på ett så pass flackt lopp och uppenbarligen är det de bästa åkarna som seedningsgruppen går på när man bestämmer seedningstiderna. Nedåt i leden blir det rutinmässiga 10 minuter per startled och det tjänar motionärerna på då de verkar åka relativt sett snabbare på Njurundas bansträckning.

 

Det här är rena spekulationer, varsågoda att dementera!

Link to comment
Share on other sites

Apropå att seedningen var 2 min generösare än på MCS:

 

Jag blev lite nyfiken och nördade ner mig lite i detta. Jag kollade topp 20 vilka åkare som åkt båda lopp och jämförde tiderna. Det fanns där 9 st åkare' date=' här är resultatet:

 

NR MCS Diff (Avrund)

 

Martin Lundgren 2:12:23 2:19:42 -7

David Flinkfeldt 2:12:47 2:11:03 +1

Thommy Larsson 2:15:10 2:12:04 +3

Anders Lundgren 2:16:06 2:14:43 +2

Martin Birgersson 2:16:20 2:14:47 +2

Joakim Kangasharju 2:17:26 2:15:08 +2

Göran Bäckman 2:22:31 2:23:18 -1

Martin Melander 2:25:55 2:18:21 +7

Fredrik Nordlander 2:33:13 2:27:59 +6

 

7 av 9 hade längre åktid på Njurunda runt än på MCS. I snitt ca 1 min.[/quote']

Åh, det var en fin genomgång. Jag fortsatte nedåt i resultatlistan i mittsegmentet mellan 25% och 75% ungefär:

 

Andersson +-0

Kerschbaumer -8

Johansson -6

Krapohl -7

Sundkvist -12

Eklund -6,5

Martinez -8,5

Hedin -2

Strandberg +1

 

Här har 8 av 9 bättre tid på Njurunda runt än Classic, och med mediantiden 7 minuter.

 

Kan det vara så att Njurunda runt är ett guldlopp för seedning om man ligger runt led 4-6? Eliten åker inte så snabbt på ett så pass flackt lopp och uppenbarligen är det de bästa åkarna som seedningsgruppen går på när man bestämmer seedningstiderna. Nedåt i leden blir det rutinmässiga 10 minuter per startled och det tjänar motionärerna på då de verkar åka relativt sett snabbare på Njurundas bansträckning.

 

Det här är rena spekulationer, varsågoda att dementera!

Nä men det kan nog kanske vara som du säger att vi från led 4-5 och nedåt gynnas av njurundas bansträckning! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Om prognosen som smhi har just nu tror jag det blir snabba och lite isiga spår! varmgrader fram till torsdag då det börjar bli minus och sedan 6-10 minus fre-lör. får se hur mycket kallsnö som dras upp när dom fräser spåren,beror på hur hårt blidvädret tar på snön. men jag tror/hoppas på snabba spår(stakföre) :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har stakat loppet tre gånger med varierande form och resultat,så det går hur bra som helst. men även om banan är stakvänlig så blir den jobbig då det inte är så mycket "vila" partier utan mest svagt uppför/utför och platt. jag har vallat upp ett par skidor med fäste och ett par blanka skidor.
Link to comment
Share on other sites

Var där och stakade runt ett varv när de höll på med spårpreppningen. De skulle dra spåren igår torsdag medans det var lite töväder, och nu med minusgraderna så kommer det säkert bli stenhårda spår. Stavfästet var kanon och jag körde med oneways grå trugor.

 

Jag kommer nog köra blanka skidor då jag fortfarande har problem med en häl som smärtar utav h-vete vid diagonalåkning. Ska tillägga att jag för närvarande står i led 8 efter södra berget runt (ajaj min häl), men hoppas på led 6. 

Link to comment
Share on other sites

Hehe, brukar ju vara så. Kände mig pigg hela vägen för ovanlighetens skull. Jag håller tummarna för 2:10, annars missar jag uppflyttning med sekunder. Hade iof inte räknat med att ta mig högre så det är väl inte hela världen. Bra träningspass blev det ju ändå.
Link to comment
Share on other sites

Jag tyckte det sög lite bitvis i spåren faktiskt ! Så jag och en del andra jag pratade med upplevde inte spåren så snabba?

Det var ju inte jätteisigt. Med det sagt säger jag inte att spåren var dålig på nått vis utan dom hade fått till en jättebra bana

Corduroy som var i tätgruppen kanske kan svara? :)

Link to comment
Share on other sites

Får nog lov att hålla med golvet, tyckte spåren sög ordentligt bitvis. Sedan var det ju betydligt lösare på sina ställen jämfört med när jag åkte på torsdagen. Hur som haver så är jag riktigt nöjd med tiden även om det var riktigt tungt efter 26 km.
Link to comment
Share on other sites

Jag tyckte det sög lite bitvis i spåren faktiskt ! Så jag och en del andra jag pratade med upplevde inte spåren så snabba?

Det var ju inte jätteisigt. Med det sagt säger jag inte att spåren var dålig på nått vis utan dom hade fått till en jättebra bana

Corduroy som var i tätgruppen kanske kan svara? :)

 

Det låg ett tunt lager blöt nysnö i spåret hela första varvet. Man fick slita hårt när man låg först i klungan. Låg man som nummer två och bakåt var det bara att ligga och "peta" för att hänga med. Vi testade köra mellan spåren kortare str men det hjälpte föga. Andra varvet slapp vi detta men då tappade vi nog fart pga trötthet ist..

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...