Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Erfarenheter av kostuppladdning, utbildningssyfte


BengtH

Recommended Posts

Läs hela artikel. Det står även hur man ska "tömma" eller rättare sagt hur man ska öppna musklerna för att kunna ta upp maximalt med energi.

 

Jag har kört 3 minuters "tömningen" på fredag kväll och laddat med kolhyderater fram till lördag kväll. I artikel rekomenderar dom att 80% av kolhyderaterna ska tas via dryck.

JO, när du kör denna Aussie-laddning så kör du alltså 3 min hårt på fre em. Alltså ca 40 timmar uppladdning. Enligt artikeln är det ju också bäst att förlänga de 24 timmar som testen utgick ifrån istället för att förkorta och tex köra treminutaren på lö fm.

 

På andra tävlingar tex den mkt vanliga seedningsdistansen 40-45 km som oftast startar vid ca 11 så är det ju lättare att fixa 24h mer eller mindre exakt har du testat och märkt ngn skillnad? (iof är ju tävlingstiden kortare då)

 

Kör du lugnt på lördag innan VL eller inget alls?

 

Hur laddar man på sön morgon, bara en vanlig frukost?

Link to comment
Share on other sites

Jag har funderat på att börja uppladningen på lördag morgon. Men det blir ju så tidigt på lördag man måste ut och träna så jag kör på fredag kväll istället.

 

Jag har faktiskt inte kört denna uppladning inför andra lopp än VL. Kanske borde jag testa.

 

På lördagen innan VL brukar jag vara ute och åka någon stans på banan. Inte för att det har någon betydelse för vad jag väljer för valla men det är ju skönt att röra lite på sig.

 

Endast en normal frukost innan start. Lite extra vatten innan start.

Link to comment
Share on other sites

Jag har funderat på att börja uppladningen på lördag morgon. Men det blir ju så tidigt på lördag man måste ut och träna så jag kör på fredag kväll istället.

 

Jag har faktiskt inte kört denna uppladning inför andra lopp än VL. Kanske borde jag testa.

 

På lördagen innan VL brukar jag vara ute och åka någon stans på banan. Inte för att det har någon betydelse för vad jag väljer för valla men det är ju skönt att röra lite på sig.

 

Endast en normal frukost innan start. Lite extra vatten innan start.

Måste man inte ha en enorm anaerob kapacitet för at köra ur sig så pass mycket kolisar som dom gör under testet

"a sustained 150-second sprint on the ergometer at a very high intensity of 130% VO2max. At the end of this sprint, the athletes – without a second of hesitation – embarked on an all-out 30s sprint. Lactate levels at the end of this three-minute period of intense work soared to 21.9 mM/litre! "

 

Jag mena 21.9mM mjölksyra är rätt mycket, tror nästan bara 400m löpare klarar såna belastningar? tvivlar på att en "motionär" kan pressa sig så? Vad händer om 3min intervallen blir på 90% av max och ingen 30seksprint till 20mmol då bränner man inte lika många kolisar iaf och kanske inte "öppnar" fönstret lika bra?.

Hur hårt har du kört, har du koll på lactatet?.

Link to comment
Share on other sites

Det är inte meningen att man ska förbruka mycket kolhyderater utan att "öppna fönstret", öka musklernas förmåga att ta upp dessa.

 

"Remember that your muscles’ carbo ‘windows’ are open widest shortly after a bout of exercise ends; by two hours-or-so after exercise, they are open just a crack."

 

Jag tror inte att det är ett måste att komma upp i 20mmol. Jag antar att dom redovisar laktatnivån id deras test för att understryka att det är absolut max som gäller. När jag kör detta har jag kännt mig väldigt påverkad av mjölksyra ungefär som när man kört riktigt tuffa backintervaller. Jag har mätt laktatnivån en gång direkt efter en sådan intervall och då låg jag på ca:15mmol. Så jag skulle tippa att jag efter min 3min spring ligger mellan 10-17mmol. Men jag tror inte att det är laktatnivån i muskelaturen som är grejen utan att man har ansträngt rätt muskler rejält.

 

Jag tror att laktatnivån kan bli väldigt hög i mindre aktiva muskler än dom som producerar syran. Man kan känna detta när man stakar hårt, att man blir ganska stum i låren. På samma sätt brukar jag bli stum i biceps när jag springer riktigt hårt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...