Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet 2008


Perre

Recommended Posts

Jag var också med igår, men inte mycket mer än så. Hade absolut inget tryck i kroppen på hela tiden. Hade förmodligen en mycket dålig dag helt enkelt. Trist att den kommer när man vill vara som bäst. Tycker själv att jag igår borde kunnat gått ner under 5.30, men säger kroppen ifrån så får man gilla läget. 5.55 blev sluttiden. Bara att bita ihop och komma igen.

Ja du såg lite sliten ut när jag hejade på dig på upploppet, men så illa var det ju inte. Bättre än mig. Jag steg av redan i Smågan. Jag fick tyvärr direkt ont i min arm som har besvärat mig under feb. Så det var bara att ta bussen tillbaka och börja ladda till nästa år.

Men innan jag bröt hade jag en fruktansvärt dålig start, stod längs fram i led 3, typ 4-5 spår från vänster. När jag kom till vägövergången tog det tvärstop, så sakta har det inte gått sen jag stod i typ led 6 eller så för ett par år sen. Led 5 åkare var direkt om mig. Så bättre start kunde man väl fått, men nu stannade jag ju av andra orsaker. Otroligt surt att inte fullfölja när man har satsat och tänkt på loppet så länge. Men det var mitt 13:e start, så det kanske var talet 13 som gjorde att jag bröt för första gången.

 

Nu längtar man bara till rullskidsäsongen kommer igång med alla tävlingar ;)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 50
  • Created
  • Last Reply

Gjorde en hel del förändringar jämfört med förra året:

 

1. Pizza istället för pasta till lunch på lördagen i Sälen. (Men precis som vanligt "råkade" kortläsaren vara ur funktion så alla måste betala kontant)

2. Stålsicklat/borstat/rillat av Kuzmin himself istället för glidvalla/pulver. Här fick jag ett handskrivet kvitto!

3. 162,5 cm långa stavar istället för 155 cm (är 180 cm lång)

4. Tunnare klädsel, kortärmat underställ under skiddräkten + cykelhandskar istället för skidhandskar.

5. För mkt fäste (underfrysning) istället för dåligt. (Violet klister + Invärmt VR40 + 2 lager VR45 + 4 lager VR60. Ett par lager för mkt!)

6. Inte ens en seedningstävling innan loppet mot tidigare 3-4 st

 

Vad gav då detta för fantastiskt förändring? Jo mer eller mindre en fotokopia på förra årets resultat, 13 sekunder bättre tid men 5 placeringar sämre än förra året. Var ändå mkt nöjd efter målgång då jag tycktes ha prickat placering 666 ;-) Tyvärr justerades den senare ett par placeringar så jag hamnade lite högre upp i listan. Ändå mkt nöjd med loppet med tanke på att jag funderade på att bryta efter första backen då det fastnat ett par decimeter snö under skidorna.

 

En sak tycker jag dock är konstigt! När jag körde så åkte alla i ett spår och de andra 3 spåren var helt orörda. Hur kan då spåren bli förstörda, de måste ju ha hållit för minst 4000 i alla fall?

 

Det här med ruggat måste jag definitivt lära mig att behärska. Vore helt underbart att helt slippa valla och ändå få fäste och glid! Kanske kan jag då på ålderns höst nå en placering bland de 500!

 

När jag studerat skidorna efter loppet så märkte jag bland annat att det inte fanns minsta tendens till gråa områden på glidytorna dvs att microhåren kommit fram - mkt bra! Mindre bra var att det längst fram på skidorna var rätt många mindre repor. Dessa måste ha kommit då jag flera gånger omöjligen kunde undvika att köra på åkaren framför som plötsligt måste stanna för att ngn längre fram till varje pris skulle stå kvar i spåret och dricka.

Link to comment
Share on other sites

ett sånt här år kanske dom skulle ha kört fler skoter tolkare i alla spår kanske upp till 20st i varje spår. För att få dem åkbara. Det hade ju gjort att fler hade klarat sig. Det kanske är en utveckling i sporten. Att se till att spåren är så perfekta som dom bra kan vara. Hur många 5milar i wc har inte avgjorts på upploppet för att ingen har velat dra pga nysnö.

Men i detta fall måste det ju ändå vara för vasaloppets bästa. Tänk den dagen då åkare efter placering 3000 inte tycker det är någon ide att pröjsa mellan 3000-6000kr för att åka ett vasalopp. Startplats, Resa, Boende, Buss till start, Mat, kansek tom utrustning.

Och valla tips som inte funkar.

Själv tycker jag att det va en behaglig resa till mora, lagom tempo. Dock hade det varit skönt med fler åkbara spår.

Jag hade en kille framför mig som stakade så sakta på platen men när man försökte gå om ökade han, och i backarna så tokrusade han för att åter vara först i spårt. Jag blev galen, till slut va vi typ 10 man som gjorde ett ryck i en back och vips så blev han avhängde. Sen har vi problemet med dom som inte fattar att man tar 1-2 staktag extra över krönet för att ta med sig farten ut för. Och efter utförslöpan om det kommer en ny uppförsback ligger man först måst man ju börja stak innan man står still, annars kommer ju alla bakom att behöva vidta åtgärder. Nä nu är det dax med start typ som vättern. Fast eliten startar först. Mycket kaos skulle minska då. Stressade trafikikanter dålig sömn mm.

Helt enkelt behöver Jonas Bauer fundera på hur saker och ting ska vara i framtiden. Hur som helst är det ju så att dom lever på motionärena. Vallning hur många gör en anmälan till konsument-OBmanen, man har ju blivit toklurad på en köpt tjänst. Reklamation hur många skulle acceptera att få rött i köket när man beställt vitt. Vi måste ställa högre krav.

Jag kanske låter kritisk men mycket är också väldigt bra annordnat under denna vecka. Iof kan dom inte på verka väder, men dom kan påverka hur många spår som finns att åka i.

Link to comment
Share on other sites

Körde mitt första riktiga VL och startade i 4:e led. Hade testat både Ski-go's vallatips på lördagen utan framgång så jag körde efter Swix variant, med ungefär samma resultat: Inget fäste.

I backarna upp mot Risberg blev det omvallning. En hjälpsam norrman slet åt sig ena skidan innan jag hann säga nej och drog på ett tjock lager Swix VR65 eller VR70 medan jag vallade andra med Ski-go Racing 0-4. Med facit i hand visste norrmannen vad han gjorde som tur var. Mycket bättre fäste efter det.

Plockade ca 450 placeringar efter omvallningen och gick i mål strax över 6 timmar så jag är nöjd även om åkningen på ett led gick irriterande sakta ibland. Medaljen var målet och den fick jag. :)

Link to comment
Share on other sites

ett sånt här år kanske dom skulle ha kört fler skoter tolkare i alla spår kanske upp till 20st i varje spår. För att få dem åkbara. Det hade ju gjort att fler hade klarat sig. Det kanske är en utveckling i sporten. Att se till att spåren är så perfekta som dom bra kan vara. Hur många 5milar i wc har inte avgjorts på upploppet för att ingen har velat dra pga nysnö.

Men i detta fall måste det ju ändå vara för vasaloppets bästa. Tänk den dagen då åkare efter placering 3000 inte tycker det är någon ide att pröjsa mellan 3000-6000kr för att åka ett vasalopp. Startplats, Resa, Boende, Buss till start, Mat, kansek tom utrustning.

Och valla tips som inte funkar.

Själv tycker jag att det va en behaglig resa till mora, lagom tempo. Dock hade det varit skönt med fler åkbara spår.

Jag hade en kille framför mig som stakade så sakta på platen men när man försökte gå om ökade han, och i backarna så tokrusade han för att åter vara först i spårt. Jag blev galen, till slut va vi typ 10 man som gjorde ett ryck i en back och vips så blev han avhängde. Sen har vi problemet med dom som inte fattar att man tar 1-2 staktag extra över krönet för att ta med sig farten ut för. Och efter utförslöpan om det kommer en ny uppförsback ligger man först måst man ju börja stak innan man står still, annars kommer ju alla bakom att behöva vidta åtgärder. Nä nu är det dax med start typ som vättern. Fast eliten startar först. Mycket kaos skulle minska då. Stressade trafikikanter dålig sömn mm.

Helt enkelt behöver Jonas Bauer fundera på hur saker och ting ska vara i framtiden. Hur som helst är det ju så att dom lever på motionärena. Vallning hur många gör en anmälan till konsument-OBmanen, man har ju blivit toklurad på en köpt tjänst. Reklamation hur många skulle acceptera att få rött i köket när man beställt vitt. Vi måste ställa högre krav.

Jag kanske låter kritisk men mycket är också väldigt bra annordnat under denna vecka. Iof kan dom inte på verka väder, men dom kan påverka hur många spår som finns att åka i.

En relativt enkel åtgärd för att lätta på trycket vid lopp som i år, vore att köra förpatruller i alla spår. Då slipper man problemet som många upplevde igår med att endast ett spår var "körbart".

Det är rätt självklart att det blir kö i detta enda spår som sen fortplantar sig bakåt med stopp i backen som följd, eftersom många åkare tvingas åka långsammare än de har kapacitet till med. (Normala år byter man spår och stakar förbi dem som åker lite långsammare, detta gick inte igår eftersom spåren bredvid "huvudspåret" var markant långsammare.)

Med förpatrull i alla spår bör kvalitén redan från start bli likvärdig i de olika spåren, åkarna fördelar sig jämnare, alla spåren blir lika bra och hela startfältet rör sig snabbare framåt.

Link to comment
Share on other sites

Körde med glidvalla och flour pulver (vet inte vilket märke eftersom jag fick hjälp med detta) och ruggat i fästzonen. Kunde inte haft bättre skidor. Tyvärr fick jag ingen användning av det fina fästet, för jag åkte inte i en backe som hade spår där det gick att diagonala. Alla backarna var söndersaxade och slingriga.

 

Startade i led 6 långt fram till vänster. Det stod helt stilla i vägövergången. I backen efter en timme tittade jag mig omkring. Såg bara nummer med 8 eller högre. Kollade klockan. Insåg redan då att detta år var inte jag vinnare i "startlottot" och att förra årets tid eller placering (som var mitt mål) skulle bli svårt att nå. Kände i första backen att jag hade kanonfäste, men jag kunde bara diagonala 5m, sedan var det bara att saxa som alla andra.

Det gick så oerhört långsamt. 1:46 till Smågan från led 6.

 

Glidet var mycket bra. På myrarna fanns det fortfarande några spår som var isiga, det längst till vänster gick fortast, men höger spår tror jag också var ok. Jag rättade in mig i det led som för närvarande verkade gå snabbast. Någon gång plöjde jag själv i de spår där det inte var så uppåkt, men med 85 km kvar......

 

Först blev jag besviken.....shit...jag skulle ju åka bättre detta år än förra...men man hinner också tänka lite på myrarna till Mångsbodarna...det blev en ransakan av året som gått...och jag insåg rätt så snart att jag får det jag förtjänar. Jag har inte tränat mer än förra året, jag har varit inaktiv för långa perioder....förr eller senare hamnar man där man förtjänar...det var en befrielse att tänka så........de djupa funderingarna fick ett bryskt avbrott i backarna upp mot Risberg och kom sedan aldrig åter under loppet. :)

 

Formen kändes kanon men det var knappast lönt att plöja själv i något spår som inte var uppåkt eller för sladdrigt att åka i (senare halvan av loppet var det bara det högra spåret som var någorlunda bra att åka i). Jag beslöt mig för att inte tokrusa utan beta av placeringar i lugn och fin takt tills jag kom ikapp ("mitt" startled). Tog nog in runt 2500 placeringar från 87 km till Mora och landade på en sämre placering och tid än förra året.

Link to comment
Share on other sites

glid: lf4, rillat

fäste: ruggat

 

Skönt glid och mycket bra fäste. Mentalt bra att veta att man slipper ifrysning. Såg ett par stackare som stod och skrapade skidorna utmed vägen.

 

Blev av med trugan i backen upp men fick en ny på toppen. NIS-bindningen sprack strax efter hökberg och skidan for iväg. Lyckades trycka tillbaka den så att den satt hyggligt, kunde fortsätta in i mål iaf. Detta är andra gången NIS-bindningen spricker för mig (förra gången på träning), börjar bli lite trött på det nu.

Äsch, är det fortfarande krångel med den också?

 

Om det är till någon tröst så är nya Pilot-bindningen inte heller fri från barnsjukdomar (som nämnts i någon annan tråd), och för mig pajade ganska tidigt något med fjädern som skall dra tillbak remmen med haken som hakar i bakre fästpunkten i pjäxan och rem och kake fastnade i sitt yttersta läge och med jämna mellandrum kändes det som att ha fått en snöklimp mellan pjäxa och skida, fast jag lyckade sparka bort den, men med drygt två mil kvar stannade jag till för att se om det var något jag kunde rätta till och då hade haken tryckt ett hål i plasten på bakre delen av bindningen och jag blev lite orolig att det skulle leda till större skador på bindning eller pjäxa om jag inte gjorde något, så om någon såg en åkare som såg ut att tugga på sin skida så var det jag som ägnade någon metod åt att gnaga av remmen med tänderna. =)

 

I övrigt bestämde jag mig efter noll fäste i förra årets VL att testa mer klistervallningar med och utan täckande burkvalla på träning och att i fortsättningen lita mer på sånt jag sjölv provat ut i liknande förhållanden på träning än på experttips, så jag körde på klister (Swix VR50 Flexi) täckt med burkvalla VR45 och hade kanske max en km av loppet där underfrysning i lösa spår med mycket nysnö kändes som ett allvarligt problem, men den snön gick lätt att sparka loss efter och i övrigt var det bra glid och fäste hela vägen, och det var ju skönt, för andra problem med spårkvalité och noll glid utanför de spår som kön åkte i hade jag väl ungefär lika mycket som alla andra.

 

Trodde även jag låg sämre till än jag gjorde efter första backen, så det blev ett lopp präglat av "idiot-ryck" som jag mest tappade placeringar på, så det blev en glad överraskning att dte på något sätt ändå lyckdes klamra mig kvar i led 3 till nåsta år. =)

 

Gäsp och gonatt...

Link to comment
Share on other sites

Bittert

 

Jag var vid starten kl 5 för att komma först i startled 10 vilket jag också gjorde men vid första backen tog det tvärstopp ändå. Jag valde helt fel(den vänstra) och det rörde sig inte en mm. Efter en längre stund tittade jag bak och insåg att jag stod sist så jag bestämde mig för att byta och tog den högra backen upp. När de båda gick ihop tog det tvärstopp igen, många hade bakhalt och flera hundra personer tog av sig skidorna och gick uppför backen istället. Detta ställde till eländet ytterligare eftersom vi som inte fuskade inte kom någonstans.

När jag passerade vägövergången var kl 10.02 och det kändes som att det var helt kört. Passerade smågan 10.41(de höll öppet längre) och satsade allt för att komma förbi nästa kontroll vilket jag lyckades med, de drog snöret rakt bakom mig i Mångsbodarna. Efter det var det helt kört att hinna och jag fick bryta i Risberg.

 

Tycker Vasaloppet inte har något med skidåkning att göra, den stora utmaningen är att komma uppför backen med utrustningen i behåll innan tiden är slut. Att det sen inte finns några spår att åka i gör ju inte saken roligare. Kan nog säga att detta toppar listan över de tråkigaste saker jag gjort i hela mitt liv.

 

Tycker de kan döpa om lopppet till Stakvasan, alternativt Inga Spår!

Link to comment
Share on other sites

Jag kan förstå Dig goz77.

Jag fick bryta i Evertsberg p.g.a att mina fötter gjorde uppror och smärtade fruktansvärt.

Annars tyckte jag att starten från 10:e led är ett skämt.

Kom upp till 87 km skylten efter 1 tim 24 min (körde ändå vänster vid dungen). Var i Smågan 2:02 efter start.

Helt ofattbart, ändå gick det bra för mig för att vara från 10:e led och kört vänster vid dungen.

 

Jag kan konstatera en sak: JAG KOMMER ALDRIG ATT STARTA FRÅN 10:E LED IGEN!!

Om jag ska åka vasaloppet ska jag seeda upp mig. I annat fall blir det Öppet spår.

 

Det är för jäkligt att det det får gå till som det gör i första backen.

 

Hur tänker de på VL? Hur ska en motionär kunna ta sig i mål efter 2 timmar i backen?

Det finns inte en chans! Man hinner inte förbi Risberg / Evertsberg.

Är det så de vill att VL ska fungera?

 

Det är ingen bra PR för Vasaloppets arrangörer om åkarna alltid har sådana problem i backen upp. Gör nåt åt det!!

Link to comment
Share on other sites

Skönt!? att det är fler än jag som har samma åsikt om loppet. Känns om det mest är elitåkare på detta forum och de har kanske inte samma problem i backen och hinner se spåren innan de försvinner.

 

En kompis till mig gjorde just det du funderade på, seedade upp sig till led 8, han kom till Smågan på 2.02 så det hjälpte verkligen ingenting...Man måste ha flyt i backen helt enkelt eller fuska med att gå uppför backen verkar vara ett populärt alternativ med. Känns om man lika gärna kan skejta i spåren då eller ta bilen mellan stationerna....

Link to comment
Share on other sites

Skönt!? att det är fler än jag som har samma åsikt om loppet. Känns om det mest är elitåkare på detta forum och de har kanske inte samma problem i backen och hinner se spåren innan de försvinner.

Där tar du faktiskt fel , ok elitåkarna har inte riktigt exakt samma problem i backen förstås men det var segt även för dem i år.

Sedan är nog andelen elitåkare som skriver aktivt på forumet liten. Kollar du på vilka som har flest inlägg är det nog möjligen ett par- tre st av de med flest inlägg som kan klassas som elit (hoppas ingen känner sig stött nu :) ). Jag är definitivt ingen elit :)

Link to comment
Share on other sites

Vet någon hur det är med andel som bröt? 2008 sägs det ha varit knappt 25 % och 2007 knappt 20 %. Finns det statistik bakåt i tiden?

 

Några påståenden:

 

- 25% som bryter är ett misslyckande, och inte bara för de som bröt

- Att det är så många tävlingar under veckan, och så många åkare på VL, gör att marginalerna är för små för att kunna göra bra spår för tillräckligt många. Det är en alltför stor andel som trots stora förberedelser hamnar i ett totalt lotteri.

- Det är dags för intervallstart.

 

Slutligen vill jag återigen säga att 90 km skidor med fel väderförutsättningar kommer att förbli en oerhört stor utmaning för den svage skidåkaren, för vissa en omöjlighet. Det kan ingen organisation i världen planera bort.

Link to comment
Share on other sites

Tycker loppet i stort sett var en kopia från 2007 dock med sämre spår. Försökte köra under 7 timmar men missade med 2 sekunder, surt.

 

Spåren var kassa, vallningen svår, lägg dessutom till att man knappt har hunnit valla skidorna innan snön har varit borta i Västra götaland. Inte konstigt att så många bröt.

 

Jag tycker nog att dom skulle ta bort några tävlingar så att spåren får en chans att frysa. Men, men... Vasalopps organisationen tänker nog mest på klirr i kassan så dom kommer nog att försöka klämma in ännu fler tävlingar...

Link to comment
Share on other sites

Det här var mitt första VL också efter ett par öppna spår. De va ju helt kaos och jag anser att vänster va ju torsk i backen upp... Trodde inte de skulle bli porblem men redan i led 1 fastande folk vid vägövergången. Ja stod ganska långt fram i led2 - tvärtdstopp. Ligger ju hur mycket träningstimmar som helst bakom och därför är det surt när det blir såhär...

Min fråga är nu, när brukar man få reda på hur hur långt den tid och placering man fick räcker till nästa år? Alltså en tabell? Får man vänta till nästa år då eller hur funkar det?

Link to comment
Share on other sites

Hur tänker de på VL? Hur ska en motionär kunna ta sig i mål efter 2 timmar i backen?

Det finns inte en chans! Man hinner inte förbi Risberg / Evertsberg.

Jag håller också helt med om diskussionerna rörande stoppkaoset i första backen, men det *går* att klara VL trots pisset första milen. Var själv i Smågan 2.07 (med snitthastighet 4.98 km/h). Ett totalt skämt. Men, efter att ha kunnat staka på efter Smågan var jag i Risberg 4.18 (en timme innan repdragningen). Hoppas bara att man kan hamna längre fram än led 10 nästa år...

Link to comment
Share on other sites

Det här var mitt första VL också efter ett par öppna spår. De va ju helt kaos och jag anser att vänster va ju torsk i backen upp... Trodde inte de skulle bli porblem men redan i led 1 fastande folk vid vägövergången. Ja stod ganska långt fram i led2 - tvärtdstopp. Ligger ju hur mycket träningstimmar som helst bakom och därför är det surt när det blir såhär...

Min fråga är nu, när brukar man få reda på hur hur långt den tid och placering man fick räcker till nästa år? Alltså en tabell? Får man vänta till nästa år då eller hur funkar det?

utefter placering kan du se vilken seedningen du får till nästa år. Den har varti lika dom senaste åren.

http://www.vasaloppet.se/wps/VasaCMS/FardigformatteradeFiler/se/seedning_tabell_1.htm

Elit plac. 0-150

LED1 151-500

LED2 501-1000

LED3 1001-2000

LED4 2001-3200

vidare +1200 upp till LED7

LED8 o 8 +1600

LED10 där det står 5000s

 

Jag skulle också gärna se en enkät att fylla i för att kunna uttrycka sin åsikt, skulle kunna vara en enkel nätenkät.

"Samtidigt blev det en bra Vasaloppsvecka, som preliminärt lockade 47 658 anmälda. Det är vi naturligtvis väldigt nöjda med, säger Tommy Höglund,"

Men alla 47658 kanske inte är helt nöjda....

Köp och sälj sidan en jätte bra sak som dom har och den är gratis, men varför har dom inte en sorterigns funktion där man kan sortera ut alla halvvasastarter eller vasastarter som man är intresserad av. Sen alla J**** som inte kan lägga sina annonser på rätt ställe.

Link to comment
Share on other sites

Hur tänker de på VL? Hur ska en motionär kunna ta sig i mål efter 2 timmar i backen?

Det finns inte en chans! Man hinner inte förbi Risberg / Evertsberg.

Jag håller också helt med om diskussionerna rörande stoppkaoset i första backen' date=' men det *går* att klara VL trots pisset första milen. Var själv i Smågan 2.07 (med snitthastighet 4.98 km/h). Ett totalt skämt. Men, efter att ha kunnat staka på efter Smågan var jag i Risberg 4.18 (en timme innan repdragningen). Hoppas bara att man kan hamna längre fram än led 10 nästa år...[/quote']

Visst går det, du var i smågan 2.07 sa du, då hade jag precis passerat vägövergången, det ska till mycket för att klara av spärrtiderna efter det. 8 km på 20 minuter, som tur var så höll de öppet längre i Smågan men man ligger ju hopplöst efter och måste satsa stenhårt för att nå kontrollerna innan snöret går.

Link to comment
Share on other sites

Hur tänker de på VL? Hur ska en motionär kunna ta sig i mål efter 2 timmar i backen?

Det finns inte en chans! Man hinner inte förbi Risberg / Evertsberg.

Jag håller också helt med om diskussionerna rörande stoppkaoset i första backen' date=' men det *går* att klara VL trots pisset första milen. Var själv i Smågan 2.07 (med snitthastighet 4.98 km/h). Ett totalt skämt. Men, efter att ha kunnat staka på efter Smågan var jag i Risberg 4.18 (en timme innan repdragningen). Hoppas bara att man kan hamna längre fram än led 10 nästa år...[/quote']

Visst går det, du var i smågan 2.07 sa du, då hade jag precis passerat vägövergången, det ska till mycket för att klara av spärrtiderna efter det. 8 km på 20 minuter, som tur var så höll de öppet längre i Smågan men man ligger ju hopplöst efter och måste satsa stenhårt för att nå kontrollerna innan snöret går.

Jag tror att det handlade mycket om tur i slalomvägval i första backen för att klara repen. Skrev i ett tidigare inlägg att jag var absolut sist av alla startande när jag kom fram till backen. Vände mig om och såg några barn som kom i pulkor (!) bakom alla startande, men sedan lyckades jag - förmodligen genom tur och kanske 2% skicklighet – att knåda mig uppför backen snabbare än många andra. Litet irriterande dock att se alla som gick med skidorna i handen uppför, men samtidigt förstår man ju frustrationen. Jaja, det kanske blir bättre ett annat år?

Link to comment
Share on other sites

Jag röstar mot intervallstart.

Trots att jag står i den bakre delen, startade i år i nionde ledet och därmed har viss erfarenhet av köande i backen.

Vore jag endast ute efter en snabb tid mellan Sälen och Mora skulle jag åka öppetspår istället eller kanske till och med åka på tisdagen när det är helt fritt i spåret.

Kort sagt tycker jag att trängseln "hör till". Sen hoppas jag varje år att jag ska klara mig så bra som möjligt upp för första backen.

Behåll startproceduren. Överväg istället fler spårpatruller så att alla spår blir användbara från start och framför allt håll tummarna för bättre väder. I går eller idag skulle nog spåren ha hållit betydligt bättre och stoppet mindre påtagligt.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade en hyffsad start uppför backen sprang med ifrysning stor del av vägen. Passade på att köra över avbrutna stavar lite då och då för att skrapa bort snön under skidorna och granruskorna på toppen. Men stakning är inte min grej så redan i mångsbodarna var armarna slut så då ledsnade jag för fästet var noll och intet. Gnetade mig sen bara i mål sur och grinig stannade t.o.m och ringde hem i Oxberg.

 

Tiden blev till slut 5:17

placering 733

 

Var knappt anfådd i mål men armarna var totalslut.

Jag har väl inget annat val än att börja stå och staka på rullskidorna för stakträningens skull men det är så tråkigt jag vill alltid åka på snabbaste sättet oftast med benspark.

Link to comment
Share on other sites

Hur tänker de på VL? Hur ska en motionär kunna ta sig i mål efter 2 timmar i backen?

Det finns inte en chans! Man hinner inte förbi Risberg / Evertsberg.

Jag håller också helt med om diskussionerna rörande stoppkaoset i första backen' date=' men det *går* att klara VL trots pisset första milen. Var själv i Smågan 2.07 (med snitthastighet 4.98 km/h). Ett totalt skämt. Men, efter att ha kunnat staka på efter Smågan var jag i Risberg 4.18 (en timme innan repdragningen). Hoppas bara att man kan hamna längre fram än led 10 nästa år...[/quote']

Visst går det, du var i smågan 2.07 sa du, då hade jag precis passerat vägövergången, det ska till mycket för att klara av spärrtiderna efter det. 8 km på 20 minuter, som tur var så höll de öppet längre i Smågan men man ligger ju hopplöst efter och måste satsa stenhårt för att nå kontrollerna innan snöret går.

Jovisst hade jag kunnat ta mig i mål rent tidsmässigt..

Men det ville inte mina fötter. Jag hade grymt ont i fötterna sista kilometrarna in mot Evertsberg, så jag bestämde mig för att bryta, fast jag var där ca en halvtimme innan repdragningen. Dessutom kände jag att jag hade krafter kvar i överkroppen och armarna.

Det var inte min dag helt enkelt. Det krävs mer träning på snö för min del.

Jag kan konstatera att träningsverken aldrig infann sig efter loppet eftersom jag gått mycket lugnt till E-berg (mitt första lopp) då jag aldrig kört längre än 3-4 mil på en och samma gång.

Däremot var jag LÅNGT ifrån sist uppför första backen, och det blir ju inte lättare för dem längre ner.

Dessutom blir det svårare att hinna med omvallningar om tiden är knapp från början..

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på alla fina tider jag läser om vill jag berätta lite hur det ser ut för ett riktigt blåbär i spåret. Förra året kom mitt första vasalopp efter många års TV-tittande. Startade i led 10 (tänkte självklart seeda mig innan men det blev liksom inte av, ingen snö om massa andra ursäkter). Stod still i första backen upp (höger sida). Tog 2,04 till Smågan och sedan skulle det köras. Var mycket nöjd med min tid 9,57 och trodde jag kommit upp till 8e startled till årets lopp.

Vid vidar info fick jag reda på att jag missade 8e startled med 2 minuter. Mungipa ner...

i Söndags stog jag där igen, denna gång i led 9 alltså. Långt fram. Tänkte att jag skulle nå Smågan på 1,30 för att sedan få in en tid under 9 timmar.

Sedan gick allt fel. Eftersom jag valde höger sida 2007 utan framgång var jag listig nog att ta vänster sida detta år. FEL FEL FEL.

Efter att ha väntat i en timme mitt i backen började folk ta av sig skidorna och gå uppför backen. Vi var några som skrek FUSKISAR men det hjälpte liksom inte. Dessa pajaser skulle sedan in i spåret igen längre upp vilket ställde till det ytterligare för mig och flera andra. Helt plötsligt var jag sist i loppet!!!! PANIK.

Jag fick chansen att forcera och tog den. Trampade i ytterspår i lössnön uppför backen så gått det gick. Nådde Smågan på 2,14.

Därefter tog jag en kraftig vurpa, hade riktigt skitglid hela loppet och dog i mål på 10.01

(ni kan se mig på SVT, tiden 18.01.20. Längst till höger i bild, man ser som tur var inte mitt nummer men kolla bara efter den som har sämst teknik och dåligt glid).

Har jag anmält mig till nästa år?? SJÄLVKLART. Jag ska lära mig åka skidor tills dess bara. Hoppas jag hittar massa värdefulla tips här.

Mvh

R

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...