Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Kraftstaven

• Vänligen logga in för att kunna svara
71 svar till detta ämne

EIZO

EIZO

Medlem

• Members
  • Pip
  • 51 inlägg

Jag vill väcka denna tråd till liv igen pga att jag är lite intresserad utav att testa/köpa den. Är det någon som uppskattningsvis kan tala om hur mycket snabbare man skulle bli på vasaloppet med kraftstaven kontra vanliga stavar, självklart under samma förutsättningar vad gällande teknik och träning. Jag åkte på 6.21 2009.

Not: Åkte på också på 6:21 med Swix CT2...

Skåningen

Skåningen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 273 inlägg

Jag vill väcka denna tråd till liv igen pga att jag är lite intresserad utav att testa/köpa den. Är det någon som uppskattningsvis kan tala om hur mycket snabbare man skulle bli på vasaloppet med kraftstaven kontra vanliga stavar, självklart under samma förutsättningar vad gällande teknik och träning. Jag åkte på 6.21 2009.

Finns väl inget som säljer att just du skulle bli snabbare med Kraftstaven. Den passar ju inte alla åkare. Beror ju på hur man är skapt, om den tekniken passar eller inte. En del kan åka fortare en del gör det inte.
Det är som sagt induvidiellt du får helt enkelt prova. Finns inget facit som säger att du kommer åka 4.3 % snabbare med just den staven...kanske du istället åker 5.34 % långsammare...

mongomatte

mongomatte

Medlem

• Members
  • Pip
  • 253 inlägg

Finns väl inget som säljer att just du skulle bli snabbare med Kraftstaven. Den passar ju inte alla åkare. Beror ju på hur man är skapt, om den tekniken passar eller inte. En del kan åka fortare en del gör det inte.
Det är som sagt induvidiellt du får helt enkelt prova. Finns inget facit som säger att du kommer åka 4.3 % snabbare med just den staven...kanske du istället åker 5.34 % långsammare...

Efter att ha testat Kraftstaven i en vecka kan jag hålla med Skåningen fullt ut. Jag gjorde lite tester med 4-minutersintervaller samt 10km, inte så vetenskapligt men ändå. Jag är ändå säker på att jag åker långsammare med Kraftstaven om det är normal kuperad terräng. (ca en minut sämre på 10 km) På helt platt underlag kändes den dock snabb. MEN, jag är inte lika säker att den är långsammare om jag får vänja mig helt med den, säg efter en säsong. Vissa åkare har redan en teknik som passar Kraftstaven och de kan säkert göra snabbare resultat med den. Men inte jag, jag blev ruskigt stum i mage och latsen.

Edit: Idag, en vecka efter Kraftstaventestet på 10 km, åkte jag första passet med gamla CT1:orna. Det gick exakt en minut fortare på samma 10 km.

Redigerat av mongomatte, 31 augusti 2009 - 20:19 .

Mek

Mek

Medlem

• Members
  • Pip
  • 24 inlägg
En artikel om kraftstaven för den intresserade:

http://www.uppfinnar...nr1_10/stav.htm

Artikeln finns i senaste numret av tidningen Uppfinnaren och Konstruktören.

Det är nog alltid trögt att nå ut brett på marknaden med en innovation.

/Mek

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 416 inlägg
De hade den för test på Mora skidstadium dagen innan vasaloppet. Tyvärr hade jag bråttom tillbaka till bussen men testade i alla fall 2 gånger 100 meter. Spontana känslan var att det mycket riktigt tog betydligt mer i ryggen än vanligt, men frågan om det är bättre kan jag inte svara på.

Sen fick staven också väldigt bra reklam under vasaloppet då jag diagonala upp för en av knickarna in mot Hökberg (kan ha varit efter också) och det kom en kille med kraftstav och staka upp hela backen och försvann i fjärran.

Tyvärr finns det inte i min värld att lägga över 3000 spänn på en kul grej som kanske är bättre och som egentligen inte behövs, så jag väntar några år tills den antingen slagit igenom och priserna blivit humana eller till jag kan få tag på en billig begagnad eller låna.

MrT

MrT

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 576 inlägg
Glest mellan inläggen på denna tråd, verkar inte vara många som använder Kraftstaven.

Efter att ha fått ont i en handled vid förra söndagens seedningslopp bestämde jag mig för att testa ett par Kraftstavar och se ifall dessa är mer åkvänliga än vanliga stavar. Jag har åkt VL och/eller ÖS varje år sedan 2007 och mina noteringar från loppen visar att jag vid tre av dessa fyra år haft ont i armbåge eller handled under loppet.
Nu har jag köpt ett par av en kompis och tänker ge dem ett fullskaletest.

Synpunkter från första ”testet”:
-Kändes vingliga jämfört med vanliga stavar, (har till en viss del att göra med de medföljande kontrollremmarna).
-Den nya stavvinkeln gav lite träningsvärk, det verkar som om en del nya muskler tas i arbete.
-Stakade runt utan fästvalla på en kuperad bana och armbågarna kändes mindre belastade än vanligt.
-Det blåste en del i går och jag kände att kroken gör stavarna mer vindkänsliga än vanliga stavar.
-Har kört med överlånga stavar sen förra Vasaloppet och att byta till en Kraftstav av samma längd kändes inte som ett ytterligare krafttillskott då det gäller stakningen, får se om det märks någon skillnad framöver.

Det skall bli intressant att se om kraftutväxling, hastighet och problem med leder ändras något när man vant sig lite mer med de nya stavarna.

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 183 inlägg
Vilken modell är det?
Och var det komplett stav eller är det "vitingarna" du byggt om?

salomons son

salomons son

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 636 inlägg

Vilken modell är det?

en kommentar ang trådens tidigare diskussion om stavens längd. när man är nere på 0,5cm nivå i jämförelse diskussionen kan det vara tänkvärt att själv kolla längden.

jag har tre stavpar märkta 1.55cm och inget av dom är exakt lika långa när det gäller det "effektiva" måttet. det skiljer ganska mycket på dom om jag mäter från trugans nersida (som ligger mot snön) och upp till där jag har handen.

f.ö är jag 1.87cm och tycker för långa stavar hämmar diagonalåkningen alldeles för mycket för att man ska kunna ta igen det vid ren (snabb) stakning.

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 416 inlägg
Jag tror att de har helt fel approch med att staven är så djävla dyr. 3800 spänn extra när man i allmänhet redan har hostat upp upp mot 2000 spänn för en stav för någonting som kan fungera men det är inte alls säkert att det gör det.

Nu har de visserligen sänkt priset till 2500 (tillfälligt, 2800 egentligen) men jag tror de skulle ha tjänat på att sälja de runt 1000-lappen för att få upp volymen/sälja in konceptet först. Runt 1000 hade jag övervägt att testa men för lika mycket som jag får ett par nya Atomic World Cup? Knappast.

Men jag är inte prylnisse utan prisvärdnisse (med Pölderdefinition) så jag kanske inte är i målgruppen...

MrT

MrT

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 576 inlägg

Vilken modell är det?

Inget hemmabygge denna gången. Det är riktiga Kraftstavar (modell CE27) som en pryltokig kompis ville bli av med.

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 289 inlägg

Jag tror att de har helt fel approch med att staven är så djävla dyr. 3800 spänn extra när man i allmänhet redan har hostat upp upp mot 2000 spänn för en stav för någonting som kan fungera men det är inte alls säkert att det gör det.

Nu har de visserligen sänkt priset till 2500 (tillfälligt, 2800 egentligen) men jag tror de skulle ha tjänat på att sälja de runt 1000-lappen för att få upp volymen/sälja in konceptet först. Runt 1000 hade jag övervägt att testa men för lika mycket som jag får ett par nya Atomic World Cup? Knappast.

Men jag är inte prylnisse utan prisvärdnisse (med Pölderdefinition) så jag kanske inte är i målgruppen...

dem är rätt frikostiga med lånestavar om du är intresserad.

frågan är vad som är prisvärt..det har ju helt att göra med hur mycket fortare man åker jämfört med annan produkt..hur mkt är en kvart på Vasan värd omsatt i kronor. Annars håller jag med tror de skulle tjäna på gå ner i pris för att få ut den bland oss blåbär sen kan de höja priset igen om den är så bra som utlovas.

har inte staven själv men prövat den en del och den är inte fel, vädigt bekväm att åka med.

MrT

MrT

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 576 inlägg
Tänkte avlägga rapport nr.2 angående kraftstaven.

Årets andra rullskidpass idag och jag gjorde en jämförelse mellan mina ”gamla” stavar och kraftstaven.
Körde 2+2 varv i ett industriområde med ett par Everestskidor. Efter att ha haft ett par slitsamma första varv testade jag kraftstaven och kände direkt en rejäl skillnad. Det gick betydligt lättare och pulsen kom inte i närheten av de tidigare 2 varvens höga puls, trots att det tog samma tid.
De olika stavarna har samma längd så skillnaden beror inte på detta heller, (vilket jag själv har trott.)

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 183 inlägg
MrT, kör du med 180 cm (tror det var 180) långa stavar fortfarande?

MrT

MrT

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 576 inlägg

MrT, kör du med 180 cm (tror det var 180) långa stavar fortfarande?

Du har ett bra minne.
Ja, 180 cm är en lagom längd för mig.

salomons son

salomons son

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 636 inlägg
Jag tycker det ser ut som om staven flexar en del, vid rejäla stavtag, vilket inte skulle förvåna med tanke på formen.

Stämmer det?

I så fall går det väl en del förluster där, liknande det man åstadkommer med vanliga stavar av banan-typ.

Eller är tanken att man ska kunna tillgodogöra sig stavens uppladdade kraft, när man använder "Kraftstaven"?

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 289 inlägg

Jag tycker det ser ut som om staven flexar en del, vid rejäla stavtag, vilket inte skulle förvåna med tanke på formen.

Stämmer det?

I så fall går det väl en del förluster där, liknande det man åstadkommer med vanliga stavar av banan-typ.

Eller är tanken att man ska kunna tillgodogöra sig stavens uppladdade kraft, när man använder "Kraftstaven"?

Skulle nog säga att den är styvare än en vanlig stav, kroken är helt stum och sedan är det ganska kort bit med vanligt smalt stavrör.

MrT

MrT

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 576 inlägg

Nej, i så fall hade bambustavar fortfarande varit aktuella. Kraftstaven sitter fastlimmad på en styv ”värstingstav” och jag upplever dem väldigt styva.

Jag skall göra om gårdagens test igen och mäta skillnaden med en pulsklocka, skall bli intressant att få ett värde på skillnaden. Upplevelsemässigt på en Borgskala så gick det ifrån ”Ganska ansträngande” till ”Lätt” när jag bytte stavar.

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 183 inlägg

Nej, i så fall hade bambustavar fortfarande varit aktuella. Kraftstaven sitter fastlimmad på en styv ”värstingstav” och jag upplever dem väldigt styva.

Jag skall göra om gårdagens test igen och mäta skillnaden med en pulsklocka, skall bli intressant att få ett värde på skillnaden. Upplevelsemässigt på en Borgskala så gick det ifrån ”Ganska ansträngande” till ”Lätt” när jag bytte stavar.

Hur gick det med denna undersökning?

MrT

MrT

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 576 inlägg
Bra att du ligger på och påminner mig Vasa, nu blev jag inspirerad att ta tag i det igen.

Har packat in mina 1-:)r, 2-:/r och 3-:(r i bilen för ett test efter jobbet i morgon, händer inget oförutsett så lägger jag ut resultatet i morgon kväll.

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 183 inlägg

Bra att du ligger på och påminner mig Vasa, nu blev jag inspirerad att ta tag i det igen.

Har packat in mina 1-:)r, 2-:/r och 3-:(r i bilen för ett test efter jobbet i morgon, händer inget oförutsett så lägger jag ut resultatet i morgon kväll.

Bra det. :)
Annars har jag ett väldigt bra förslag och det är att du följer med på 17-milaturen och kör ena halvan med Kraftstavarna och den andra halvan med de vanliga. ;)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar