Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stråkenloppet Mullsjö


PHIF

Recommended Posts

VL har man ju åkt nåra gånger och svurit över trängsel så detta borde väl inte vara nått problem=)

Antar att det är ngn form av vändplats längst ner i spåret???

Ngn som kommer på nåt bra sätt att räkna varven på? "vakträknare" är ju ett alternativ. Ett annat mer provisoriskt kunde ju ex vara att ha 12 gummisnoddar på armen där man drar loss ett för varje varv?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 94
  • Created
  • Last Reply
Jag pratade med tävlingsledaren i dag. Han säger att det inte blir en varvbana. Istället blir det två spår i bredd i vardera riktning, därtill en skoterbädd längst ut till höger. Han trodde eliten skulle hålla till där mest hela tiden eftersom de kommer att köra ovallat. Banan är knappt 1,5 km som alltså körs fram och till baka. Jag frågade om han trodde det skulle bli trångt i spåren. Svaret blev: "Tro fan det blir trängsel!". Men enligt honom blir det ett hejdundrande snöoväder på lördag som gör att de kan köra hela elljusspåret.

Mitt tips (erfarenhet) är att inte ta "fin" skidorna på Stråkenloppet...

Tror mer på regnkappa än ett hejdundrande snöoväder.

Link to comment
Share on other sites

Det ska bli en intressant upplevelse, det gäller att ställa in sig mentalt på att det kommer att bli en märklig tillställning och utgå ifrån det. Kanske kan ha den effekten man att man tycker det blir ödsligt och massor av plats i Vasaloppet .

 

I och med att det inte är några backar som kan bli proppar kan det nog bli relativt bra flyt i åkningen trots allt under förutsättning att det blir 3 spår(2+ bädd) och att det håller hyfsat.

 

Just nu känns det som om man inte vill missa denna upplevelse även om det varit kuligare med ett vanligt lopp. Tyvärr går GM samma helg så det blir nog inte så många kanoner som kommer.

Link to comment
Share on other sites

Det ska bli en intressant upplevelse, det gäller att ställa in sig mentalt på att det kommer att bli en märklig tillställning och utgå ifrån det. Kanske kan ha den effekten man att man tycker det blir ödsligt och massor av plats i Vasaloppet .

 

I och med att det inte är några backar som kan bli proppar kan det nog bli relativt bra flyt i åkningen trots allt under förutsättning att det blir 3 spår(2+ bädd) och att det håller hyfsat.

 

Just nu känns det som om man inte vill missa denna upplevelse även om det varit kuligare med ett vanligt lopp. Tyvärr går GM samma helg så det blir nog inte så många kanoner som kommer.

Det är väl så nära ett mönsterexempel på positiv inställning som man kan komma? Härligt!

Link to comment
Share on other sites

Det ska bli en intressant upplevelse' date=' det gäller att ställa in sig mentalt på att det kommer att bli en märklig tillställning och utgå ifrån det. Kanske kan ha den effekten man att man tycker det blir ödsligt och massor av plats i Vasaloppet .

 

I och med att det inte är några backar som kan bli proppar kan det nog bli relativt bra flyt i åkningen trots allt under förutsättning att det blir 3 spår(2+ bädd) och att det håller hyfsat.

 

Just nu känns det som om man inte vill missa denna upplevelse även om det varit kuligare med ett vanligt lopp. Tyvärr går GM samma helg så det blir nog inte så många kanoner som kommer.[/quote']

Det är väl så nära ett mönsterexempel på positiv inställning som man kan komma? Härligt!

Ja, så talar en västsvensk skiddåkare :)

Link to comment
Share on other sites

VL har man ju åkt nåra gånger och svurit över trängsel så detta borde väl inte vara nått problem=)

Antar att det är ngn form av vändplats längst ner i spåret???

Ngn som kommer på nåt bra sätt att räkna varven på? "vakträknare" är ju ett alternativ. Ett annat mer provisoriskt kunde ju ex vara att ha 12 gummisnoddar på armen där man drar loss ett för varje varv?

Det enklaste är väl att helt enkelt trycka mellantider på klockan varje varv.

Link to comment
Share on other sites

VL har man ju åkt nåra gånger och svurit över trängsel så detta borde väl inte vara nått problem=)

Antar att det är ngn form av vändplats längst ner i spåret???

Ngn som kommer på nåt bra sätt att räkna varven på? "vakträknare" är ju ett alternativ. Ett annat mer provisoriskt kunde ju ex vara att ha 12 gummisnoddar på armen där man drar loss ett för varje varv?

Det enklaste är väl att helt enkelt trycka mellantider på klockan varje varv.

Du behöver inte ens trycka mellantider med en GPS-klocka (positionbased lap) och arrangören använder chip "fotboja"- Bra! Tror det blir en upplevelse utöver det vanliga med 500 åkare på 1,5 km. Dessutom står det i PM och som Tur påpekar att det är omkörning till höger - bra för engelsmän och burmeser! HippHipp hade ju en serie om olika idrotter som refuserades bl.a. Orienteringsdart, Schackboxning, Rallypingis mm och detta kan bli en ny intressant gren "kendoskidåkning" (Kendo = Svärdets väg) ;-)

 

Helt klart blir det utan fästvalla i alla fall och eftersom några av elitåkare kört GM dan innan och sannolikt kommer att lida ännu mer av trängas så kan det bli ett bra seedningslopp för den som är i form.

Link to comment
Share on other sites

Om banan är 3000 meter och om vi utgår från att det är ett spår (högerspåret är ju omkörningsspår) och att det kommer upp mot 500 startande. Då blir det 6 meter mellan varje löpare om alla är jämnt fördelade över banan. Eller tänker jag fel?
Link to comment
Share on other sites

Om banan är 3000 meter och om vi utgår från att det är ett spår (högerspåret är ju omkörningsspår) och att det kommer upp mot 500 startande. Då blir det 6 meter mellan varje löpare om alla är jämnt fördelade över banan. Eller tänker jag fel?

Från PM:

"Minst två spår i vardera riktning hela vägen. Höger spår = omkörningsspår. Dessutom

skoterbädd att åka om i."

 

Jag tolkar PM som om det är minst 2 spår plus skoterbädd dvs 6000 meter spår plus skoterbädd och då är det 12m per deltagare om man inte räknar med skoterbädden.

Är skoterbädden fast och fin utan att var isig är ju den inga problem för de snabba åkarna att ligga och köra i, risken är väl att de blir socker lite här och där.

 

Alla får hamburgare och sickel efteråt, det var inte dåligt! Speciellt sitter det aldrig fel med en burgare efter ett sånt här pass. Det är mer än vad man får efter VL.

Link to comment
Share on other sites

Lokalprognosen för Mullsjö ändras ju för varje gång man går in och tittar. Nu ser det ut som lite regn lördag förmiddag, men uppehåll på söndag. Det blir och vänta och se. Jag som hade vallningsplanen klar...

Blir det ingen nysnö så är det väl klister som gäller, universal med några droppar rött eller lila? Kommer hursomhelst lägga väldigt kort fäste, skönt att kunna trycka ifrån ibland men någto superfäste ska väl inte behövas på den flacka banan.

Link to comment
Share on other sites

Lokalprognosen för Mullsjö ändras ju för varje gång man går in och tittar. Nu ser det ut som lite regn lördag förmiddag' date=' men uppehåll på söndag. Det blir och vänta och se. Jag som hade vallningsplanen klar...[/quote']

Blir det ingen nysnö så är det väl klister som gäller, universal med några droppar rött eller lila? Kommer hursomhelst lägga väldigt kort fäste, skönt att kunna trycka ifrån ibland men någto superfäste ska väl inte behövas på den flacka banan.

Jo nu ser det som regn på lördag och uppehåll och +2 på söndag och på en flack bana talar det för grov struktur och inget fäste som dels är svårt att få till och/eller kan hugga i.

 

Hamburgare är kanon!

Link to comment
Share on other sites

hmm. har svårt att bestämma mig om det är värt att åka 15 mil för att åka 14 varav på en bana?

ngn som varit där idag och kört? vad tror ni om spåren, kommer det finnas några sådana? mina erfarenheter från vl och mildväder är att det inte finns några spår överhuvudtaget, att de blir uppkörda efter typ 100 åkare.

/Jonas

Link to comment
Share on other sites

hmm. har svårt att bestämma mig om det är värt att åka 15 mil för att åka 14 varav på en bana?

ngn som varit där idag och kört? vad tror ni om spåren, kommer det finnas några sådana? mina erfarenheter från vl och mildväder är att det inte finns några spår överhuvudtaget, att de blir uppkörda efter typ 100 åkare.

/Jonas

bra träning inför VL mao.

Link to comment
Share on other sites

Är det någon av er som känner till vädret i Mullsjö idag. Har det regnat eller regnar det? Någon snö lär väl inte vara aktuellt i denna värmen...

Du kan se "semi-historiskt" väder ( ca 6 timmar bakåt) på VV.se -> avancerad karta och titta på mätstationerna som ligger närmast (Slättäng och Lamntorp). Tycks ha varit +2 hela dagen och ingen nederbörd sen lunch då det regnade lätt. Enligt yr.no verkar det också bli runt + 1-2 grader och uppehåll hela tiden fram till och under loppet imorgon. Alltså mkt svårt för arrangören att fixa bra spår hur skickliga de än är. Men det är ju bara att staka ändå;-) Finns inga vallningstips ännu på hemsidan bara "0" vilket iof stämmer med min vallning - har inte ett mikrogram med valla på hela skidan;-)

Link to comment
Share on other sites

Okej, tack för tipset. Jag lär inte orka staka hela loppet så jag satsar på att lägga på klister.

Nu kom vallningstips på hemsidan:

 

Vallningstips

 

"0" Blötföre är att vänta.

 

Förutsättningar:

Grov -mellangrov konstsnö. Reält blöt. I morgon ca. +1 uppehåll.

Mitt vallatips!

 

Glid: Glidvalla för grov varm snö. Ju mer fluor dess bättre.

 

Fäste: Tunt grundklister. Därpå blanda lila & rött klister.

Lycka till.

Link to comment
Share on other sites

Okej' date=' tack för tipset. Jag lär inte orka staka hela loppet så jag satsar på att lägga på klister.[/quote']

Nu kom vallningstips på hemsidan:

 

Vallningstips

 

"0" Blötföre är att vänta.

 

Förutsättningar:

Grov -mellangrov konstsnö. Reält blöt. I morgon ca. +1 uppehåll.

Mitt vallatips!

 

Glid: Glidvalla för grov varm snö. Ju mer fluor dess bättre.

 

Fäste: Tunt grundklister. Därpå blanda lila & rött klister.

Lycka till.

stämmer ju nästan precis med min vallning, la skarklister tunt och sedan blandade Start universal och Swix röda klister. Kortade fästzonerna med drygt en decimeter åt varje håll.

 

glid: stålsicklat

Link to comment
Share on other sites

Vad tyckte ni som åkte idag om loppet, spåren? :/

 

Jag får nog säja att det hördes inte många svordomar ute i skogen, nog för att det var trångt, men man bet ihop och tog det som det var.

 

Sen fick man ju bra hjälp av arrangören med att tala om vilket varv man var på, tack för det.

 

Spåren vart ju sådär efter halva loppet, och bra glid i 20km sen sög det bitvis, rossan bet bra iallafall då armar ej orkade mer. :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...