Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Förbannelse över fuskarna i startled 5


Lars J

Recommended Posts

Var det intervallstart du menade, Kalle W, eller hade du någon annan idé på att avskaffa köerna i Vasaloppet ? Men vid intervallstart är det väl bara ett led i taget som släpps iväg och är det verkligen ingen kö till resp led i Birken ?

Å påstå at det ikke er noen kø overhodet er vel kanskje å ta munnen for full. Har bare deltatt to ganger selv med start i hhv pulje 15 og 16. 2010 kom jeg 5-10 min etter at startfeltet hadde åpnet (åpner 20min før start), og havnet langt frem i feltet (anslagvis blant de 10% fremste). Antar at det har vært en liten kø rett før åpning av startfeltet.

 

I år valgte jeg å gå inn 2min før start helt bakerst og gikk veldig sakte frem til mattestarten og fikk på den måten godt armslag.

 

Det kan godt være at det er noe mer kø i puljene lengre frem hvor ambisjonene også er større, men jeg har vært i startområdet fra pulje 1 starter og har ikke registrert noen kø å snakke om.

 

Hovedpoenget er at ved mattestart spiller det ingen rolle om man er først eller sist i startfeltet (forutsetter seeding), og derfor er det heller ingen grunn til å stå i kø. Ser bort fra de som ønsker å spare noen få sekunder på å slippe og gå forbi noen få løpere.

 

Dette må da være mye mer "brukervennlig" enn fellesstarten på Vasan? Nesten så jeg gruer meg til køen allerede :). Men det er muligens slik at hvis man synes det er greit å starte sist i sitt led, så behøver man heller ikke stå i kø?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 75
  • Created
  • Last Reply

Tycker inte man ska lösa problemet med ett bättre kösystem när grund felet är att det tar för lång tid att komma in i fållan, vilket leder till längre köer.

Nu funkar system ungefär som en krogkö på Stureplan.

I kön till femman stog vi dessutom helt still i kanske en halvtimme, dvs chipaväsningen funkade inte alls.

Ok det måste ju bli en kö innan man öppnar fållan.

 

Man skulle kunna ha samma system som sl, dvs om man är i rätt led kommer man igenom vändkorset efter chipavläsning (och ha tex 4 vändkors per startled).

 

Ett annat förslag är att man har en chipavläsning i början av varje startled dvs om man är registrerad för 5 led måste man först passera chipavläsningen för 5 led annars står man i fel led.

 

Mitt enklaste förslag är att alla har rätt startnummer. Startar du i femman ska startnummer börja med 5xxx ... och då behövs ju inte chipavläsningen alls.

Kanske man behöver göra lite stickprov så att inte nån börjar göra egna nummerlappar.

Problemet blir ju när du ska seeda dig men nu ska ju resultaten från seedningsloppet skickas in automatiskt (tror jag) så då blir det lättare. Dom som åker öppetspår innan får hämta nya startnummer.

Link to comment
Share on other sites

Du menar att det skulle vara en chipsavläsningsmatta som ute på spåret så att man kunde komma in mycket snabbare i startfållan. Frågan är om det är lika rättvist som dagens kösystem med tanke på var man hamnade på startfältet, det gäller mao att bestämma sig snabbt om man inte skall hamna långt bak i startfållan om det kom stora klungor in i fållan. Tänker jag rätt eller blir det samma sak som nu fast i snabbare takt ? :/

 

En idé som jag tar från ÖS är att starttiden skulle räknas från samma ställe för alla åkare dvs genom att en chipsmatta lades ut framför elitledet. Det skulle innebära att leden bakom skulle slippa att förlora tiden från startled till startlinje, vilket för leden längst bak skulle göra några minuter samt att alla skulle tävla på exakt samma distans. Vad säger ni om det förslaget ?

Link to comment
Share on other sites

Tycker det funkar bra förutom "fuskare" och tekniska fel vilket alltid kommer finnas oavsett system!

Ang tidtagning så är det bara att träna och seeda fram sig.

Tvivlar på att led 10 åkarna bryr sig så mycket om tidtagningen, mer om att komma fram innan det blir mörkt.

Vill man jaga tid finns ju öppet spår för de som inte åker så fort.

Försöker inte på nåt sätt verka dryg, bara min syn på saken.

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår inte riktigt vad chipavläsningen som är anledningen till köerna ar för funktion?

 

- Startled kollas inte, det enda som visas på skärmen när man passerar är startnumret, ingen information om startled, jag kollade när jag själv passerade in (jag kunde iaf inte se något annat än startnr, och funktionärerna kollade inte ens på skärmen). Möjligen skulle det kunna vara så att det varnar om någon med fel led försöker ta sig in.

 

- Man måste ju inte vara registrerard för att det ska bli någon tidtagning, eftersom alla har samma starttid behövs ingen avläsning vid start.

 

Det enda skälet jag kan komma på är att faktiskt kontrollera att chipet fungerar.

 

Hursomhelst om det finns nån anledning till att alla måste passera en chipavläsning så borde det ju inte vara så svårt att göra tex 3avläsningsställen per led istället för ett.

 

Köerna in till startleden är oacceptabla och onödiga vad det känns...inte klokt att man ska köa 45minuter för att ställa in skidorna...

Link to comment
Share on other sites

- Startled kollas inte, det enda som visas på skärmen när man passerar är startnumret, ingen information om startled, jag kollade när jag själv passerade in (jag kunde iaf inte se något annat än startnr, och funktionärerna kollade inte ens på skärmen). Möjligen skulle det kunna vara så att det varnar om någon med fel led försöker ta sig in.

Jag har då utgått från att den varnar om någon försöker komma in i fel startled. Ett år (jag tror det var i fjol) såg jag en man som inte blev insläppt. Han var redigt irriterad och argumenterade länge och väl med en av funktionärerna men var tvungen att ge sig och lomma iväg mot ett av tälten. Vet dock inte om han glömt chipet eller om han sade sig vara uppseedad men chipet visade något annat.

 

Men att varna om någon är på väg in i fel led är väl nästan ett måste, för med 14000 startande så är det väl bara en tidsfråga annars innan någon råkar slinka in i fel startled och ryktet sprider sig och alltfler försöker utnyttja situationen och medvetet gå in längre fram.

Link to comment
Share on other sites

Vasaloppet måste göra något åt alla köer. Ok om de vill behålla köandet uppför första backen för att det är tradition och en mäktig syn när hela startfältet ger sig iväg samtidigt, men alla andra köer går ju att göra något åt om man vill. Exempel på onödigheter:

1. Köerna vid insläppen. Är det klokt att hundratals personer står och köar till ett enda insläpp? Jag var vid starten 05.45 och när jag väl köat lång lång tid till led 4 kunde jag ställa ut skidorna långt bak i ledet, kanske sista 15-20 procenten av hela ledets startyta. Vet folk som kom in sist i startledet och de kunde lägga ut skidorna endast ca 15 bakom mig. Galet! Vasaloppet behöver inte öppna startleden tidigare, då börjar bara köandet ännu tidigare (jag vill inte gå upp 5 timmar före starten...) utan de behöver öppna 2-3 ytterligare insläpp.

2. Köerna till bajamajorna. Efter det långa köandet var skidorna utlagda. Nu började köandet till de få bajamajorna med enorma köer. Varför inte tredubbla antalet, det är ju bara att hyra och köra dit fler? Vet klubbkamrater som inte hann med sina toalettbesök för att köerna var för långa och starten skulle gå. Galet!

3. Köerna till matserveringen efter loppet. transport till väskorna går alltid smidigt tycker jag men däremot var det kö i säkert 40 min till matserveringen. Det måste gå att servera mat på flera ställen, t ex genom att slå upp tält med servering.

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår inte riktigt vad chipavläsningen som är anledningen till köerna ar för funktion?

 

- Startled kollas inte, det enda som visas på skärmen när man passerar är startnumret, ingen information om startled, jag kollade när jag själv passerade in (jag kunde iaf inte se något annat än startnr, och funktionärerna kollade inte ens på skärmen). Möjligen skulle det kunna vara så att det varnar om någon med fel led försöker ta sig in.

 

- Man måste ju inte vara registrerard för att det ska bli någon tidtagning, eftersom alla har samma starttid behövs ingen avläsning vid start.

 

Det enda skälet jag kan komma på är att faktiskt kontrollera att chipet fungerar.

 

Hursomhelst om det finns nån anledning till att alla måste passera en chipavläsning så borde det ju inte vara så svårt att göra tex 3avläsningsställen per led istället för ett.

 

Köerna in till startleden är oacceptabla och onödiga vad det känns...inte klokt att man ska köa 45minuter för att ställa in skidorna...

Startledet kollas nog, i t ex 5 ans avstämning så ligger alla som är seedade dit, så länge allt är som det ska så visas nog bara startnr på skärmen, är det inte det så piper det nog annorlunda och lyser "rött".

Link to comment
Share on other sites

Vasaloppet måste göra något åt alla köer. Ok om de vill behålla köandet uppför första backen för att det är tradition och en mäktig syn när hela startfältet ger sig iväg samtidigt, men alla andra köer går ju att göra något åt om man vill. Exempel på onödigheter:

1. Köerna vid insläppen. Är det klokt att hundratals personer står och köar till ett enda insläpp? Jag var vid starten 05.45 och när jag väl köat lång lång tid till led 4 kunde jag ställa ut skidorna långt bak i ledet, kanske sista 15-20 procenten av hela ledets startyta. Vet folk som kom in sist i startledet och de kunde lägga ut skidorna endast ca 15 bakom mig. Galet! Vasaloppet behöver inte öppna startleden tidigare, då börjar bara köandet ännu tidigare (jag vill inte gå upp 5 timmar före starten...) utan de behöver öppna 2-3 ytterligare insläpp.

2. Köerna till bajamajorna. Efter det långa köandet var skidorna utlagda. Nu började köandet till de få bajamajorna med enorma köer. Varför inte tredubbla antalet, det är ju bara att hyra och köra dit fler? Vet klubbkamrater som inte hann med sina toalettbesök för att köerna var för långa och starten skulle gå. Galet!

3. Köerna till matserveringen efter loppet. transport till väskorna går alltid smidigt tycker jag men däremot var det kö i säkert 40 min till matserveringen. Det måste gå att servera mat på flera ställen, t ex genom att slå upp tält med servering.

Jag håller med på nästan alla punkter, utom 3:an. Tycker man ska vara tacksam för maten man får och till allt ideelt folk som ställer upp och lägger sin tid där. Det är många som kommer i mål på ungefär samma tid. Samtidigt så är det folk som kommer in väldigt sent på kvällen. Har åkt vasan 3 gånger, har som längst stå i kö i 20 min.

Link to comment
Share on other sites

Mikmun: För de som drabbas precis av repet, tror jag skulle glädja sig åt några minuters respit och de, som missar medaljen ganska precis, skulle nog gärna vilja ha lite extra tid. Men framför allt är det en rättvisefråga, då alla skulle åka exakt lika långt.

 

Strax innan jag skulle gå in i fållan var det en kille, som upptäckte att han glömt chipet. Han hade inte svårt att hålla sig för skratt, då han stått och köat länge i onödan. Vet inte var han hade chipet, om han kunde hämta det, men är det någon som vet, om det går att få ett nytt chip programmerat i tältet, ifall man glömt det och inte kommer åt det ?

Link to comment
Share on other sites

Startled kollas inte, det enda som visas på skärmen när man passerar är startnumret, ingen information om startled, jag kollade när jag själv passerade in (jag kunde iaf inte se något annat än startnr, och funktionärerna kollade inte ens på skärmen). Möjligen skulle det kunna vara så att det varnar om någon med fel led försöker ta sig in.

 

För 3 år sen köpte jag en plats i Vasaloppet av en jobbarkompis. Jag hade seedat upp mig till led 5 medan hon skulle ha stått i led 7.

När jag hämtade ut nummerlappen i Mora visade jag mina seedningsresultat- att jag skulle stå i 5:an, men när jag skulle in i fållan vid starten så pep det till och lyste rött och stod att jag skulle vara i led 7.

Jag blev ju alldeles förtvivlad då jag stått där och köat i 40 minuter, så jag fick gå och ställa upp mina skidor, sen sprang jag upp i Stadiumtältet där de rättade till mitt chip så att det blev rätt namn och rätt startled. Man hade alltså inte omregistrerat rätt vid nummerlappsutdelningen i Mora.

 

Alltså. Jag tror bestämt att dchipet avläses för att se att man kommer i rätt startled då man går in till respektive fålla

Link to comment
Share on other sites

Startled kollas inte, det enda som visas på skärmen när man passerar är startnumret, ingen information om startled, jag kollade när jag själv passerade in (jag kunde iaf inte se något annat än startnr, och funktionärerna kollade inte ens på skärmen). Möjligen skulle det kunna vara så att det varnar om någon med fel led försöker ta sig in.

 

För 3 år sen köpte jag en plats i Vasaloppet av en jobbarkompis. Jag hade seedat upp mig till led 5 medan hon skulle ha stått i led 7.

När jag hämtade ut nummerlappen i Mora visade jag mina seedningsresultat- att jag skulle stå i 5:an, men när jag skulle in i fållan vid starten så pep det till och lyste rött och stod att jag skulle vara i led 7.

Jag blev ju alldeles förtvivlad då jag stått där och köat i 40 minuter, så jag fick gå och ställa upp mina skidor, sen sprang jag upp i Stadiumtältet där de rättade till mitt chip så att det blev rätt namn och rätt startled. Man hade alltså inte omregistrerat rätt vid nummerlappsutdelningen i Mora.

 

Alltså. Jag tror bestämt att dchipet avläses för att se att man kommer i rätt startled då man går in till respektive fålla

Helt rätt! Det lyser rött på skärmen om du går in i fel startled.

Skönt att du slapp ställa dig i kö igen.

Link to comment
Share on other sites

Mikmun: För de som drabbas precis av repet, tror jag skulle glädja sig åt några minuters respit och de, som missar medaljen ganska precis, skulle nog gärna vilja ha lite extra tid. Men framför allt är det en rättvisefråga, då alla skulle åka exakt lika långt.

 

Strax innan jag skulle gå in i fållan var det en kille, som upptäckte att han glömt chipet. Han hade inte svårt att hålla sig för skratt, då han stått och köat länge i onödan. Vet inte var han hade chipet, om han kunde hämta det, men är det någon som vet, om det går att få ett nytt chip programmerat i tältet, ifall man glömt det och inte kommer åt det ?

Återigen träna lite till/bättre!

Har ju varit så hela tiden, är ju en del av tjusningen med "riktiga vasaloppet".

 

Mitt sista inlägg om detta!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Att jag inte är helt fel ute, när jag föreslår att tiden för alla skulle starta vid elitledet fick jag bekräftat i Växjöloppet, ett halvmaratonlopp den 1/5. I den första resultatlisten står bruttotid och nettotid dvs bruttotid är den tid som klockan visade vid målgång och nettotiden den tid mellan startlinje och mållinje. Det betyder att den tid som åtgår för att ta sig fram till starttiden dras av i den slutliga resultatlistan. Men bruttotid på milen var 46.58 och min nettotid 46.48, vilket innebär att det tog 10 sek att ta sig fram och passera startlinjen.
Link to comment
Share on other sites

Det låter som ett bra förslag, borde vara tekniskt rimligt också eftersom man redan har chiptidtagning.

Dessutom så finns ju masstartkonceptet kvar, bara en "rättvis" tidtagning som ändring.

 

Dessutom en bra tid på Växjöloppet Volevodin :)

Link to comment
Share on other sites

Vättern runt har jag åkt 5ggr och har inga som helst planer på att göra det ytterligare gånger. Där finns inte ens officiell tidtagning och den unika möjligheten att mäta sig med delar av värlsdelit i grenen. Det handlar alltså om kraftprovet att cykla 30mil. Att kliva upp mitt i natten för att halvsovande trampa iväg i halvdunklet är möjligen utmanade de första gångerna. Efter 5 ggr finns inget mer att bevisa tyckte jag. Tävlingsmänniska som jag är saknar jag den officella prislistan där jag får kvitto på min insats. Vem skulle vilja åka VL utan officiell tidtagning med intervallstart mellan 21:00-06:00? Vem skulle starta i ett Lidingölopp om inte jakten på en medaljtid fanns där, inte jag i alla fall! Men ni som vill det har precis samma rätt att tycka det är roligt !

Köra vättern för att mäta sig med världselit? nu tar du i lite va :D

Inte kör proffs solo 30 mil heller, så det skulle inte funka.

Tydligen så är det inte en tävling för det är bök att ha tävling på 30 mil väg. Men egen tidtagning är bökig?

Fortfarande proffs kör med proffs, men varför inte köra en timme TT och sen räkna hur nära proffs du är? :P

Link to comment
Share on other sites

Att jag inte är helt fel ute, när jag föreslår att tiden för alla skulle starta vid elitledet fick jag bekräftat i Växjöloppet, ett halvmaratonlopp den 1/5. I den första resultatlisten står bruttotid och nettotid dvs bruttotid är den tid som klockan visade vid målgång och nettotiden den tid mellan startlinje och mållinje. Det betyder att den tid som åtgår för att ta sig fram till starttiden dras av i den slutliga resultatlistan. Men bruttotid på milen var 46.58 och min nettotid 46.48, vilket innebär att det tog 10 sek att ta sig fram och passera startlinjen.

Schysst Volevodin!! Inte för det har så mycket att göra med denna tråden att göra. Men snygg insats runt Växjösjön... Jag tog mig i mål på 49.17, grejer det :-)

 

Beträffande fuskandet i led 5. Se till att inte starta där, det är faktiskt det bästa råd jag kan ge!

Link to comment
Share on other sites

Vättern runt har jag åkt 5ggr och har inga som helst planer på att göra det ytterligare gånger. Där finns inte ens officiell tidtagning och den unika möjligheten att mäta sig med delar av värlsdelit i grenen. Det handlar alltså om kraftprovet att cykla 30mil. Att kliva upp mitt i natten för att halvsovande trampa iväg i halvdunklet är möjligen utmanade de första gångerna. Efter 5 ggr finns inget mer att bevisa tyckte jag. Tävlingsmänniska som jag är saknar jag den officella prislistan där jag får kvitto på min insats. Vem skulle vilja åka VL utan officiell tidtagning med intervallstart mellan 21:00-06:00? Vem skulle starta i ett Lidingölopp om inte jakten på en medaljtid fanns där' date=' inte jag i alla fall! Men ni som vill det har precis samma rätt att tycka det är roligt ![/quote']

Köra vättern för att mäta sig med världselit? nu tar du i lite va :D

Inte kör proffs solo 30 mil heller, så det skulle inte funka.

Tydligen så är det inte en tävling för det är bök att ha tävling på 30 mil väg. Men egen tidtagning är bökig?

Fortfarande proffs kör med proffs, men varför inte köra en timme TT och sen räkna hur nära proffs du är? :P

Finns ju några klungor som tävlar om att komma under 7 timmar på VR, det är nog en ganska rejäl utmaning för duktiga motionscyklister att försöka platsa i någon av dem ...

Link to comment
Share on other sites

Om det blir några mer VL för min del är det just i 5:an jag hamnar...........

OM jag förstått det rätt så blir du Volevodin Veteran detta år och kommer att få din officiella status första veckoslutet i September. Detta är en gammal tradition.

* Visst är det så att du blir Veteran i år?

Jag blev just uppringd och de vill att jag skall vara ordförande på just detta Veteranmöte. Jag har preliminärt tackat ja så det finns en chans att det blir just jag som får annoncera din nya status offentligt (Pressen brukar alltid vara där).

Hoppas du kan komma, så att vi äntligen får träffas även live och kanske tom. svinga någon gemensam bägare och skåla för något kommande storverk i fädrens gyllene spår.

Link to comment
Share on other sites

Fick just idag ett kuvert med information om att jag blivit Veteran och att 30-årsmedaljen delas ut i samband med årsmötet i Mora.

Just den helgen befinner jag mig i Äppelbo-Malungsfors för ett veteranmästerskap och jag hoppas kunna delta i årsmötet och motta medaljen personligen, bara tiderna passar. I så fall blir det tillfälle att träffas live.:) (jag är en av tre från Växjö som får medaljen)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...