Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Övergångsträning


Volevodin

Recommended Posts

Den svåraste perioden under träningsåret kommer nu när det är dags att gå över från skidträning till barmarksträning. Risken för skador är stor, då det blir en hårdare belastning på knän, vader och fötter. I torsdags startade jag med 5 km löpning (27/1 förra ggn) och som ett brev på posten kom träningsvärken dagen efter i lår o vader, vilken späddes på vid inomhustävlingar på kvällen. Det blev sen avslutande skidträning lördag-söndag, så from måndag blir all träning på barmark.

Jag kommer att plocka fram rullskidorna och köra var tredje pass på rullskidor för att få en mjuk övergång. Så småningom när underlaget blir bättre ersätter jag rullskidor med inlines med stavar. Upplägget brukar vara gång-löpning-rullskidor, men idag frångick jag schemat och körde 7 km i skogen, vilket inte var bra då det gjorde ont på baksidan av låret. (lite snöigt o halt bitvis). Gångträning ger mycket bra uttänjning av musklerna på lårens baksida, varför jag nog får lägga in ett par dagars extra gångträning.

Link to comment
Share on other sites

Köp eller tillverka en balansbräda som du står på varje dag x antal minuter. En annan fantastisk övning är annars "draken" där man använder t.ex en 5, 10kg eller 20 kg vikt (börja lätt)

 

Med dessa övningar stärker du nästan alla småmuskler kring foten, vader, knän, rumpa, harmstrings och bålstabilitetsmusklerna. Ffa allt "Draken" om man utför den barfota på en lite mjukare matta gör det till en grym balansövning, se nedan länk. Börja med att köra 3ggr / vecka, 3 set x 12-15reps. Kör dig inte slut i början.

 

Redan efter ett par veckor lär du märka skillnad vid löpningen.

 

http://www.mypaper.se/show/text.asp?pid=345282443266207&page=37

 

Jag brukar annars försöka börja springa i skogen, i lite kuperad och ojämn terräng. Mjukt för fötter, knän etc och du tvingas även här att använda alla småmuskler för att ha god balans och koordination.

Link to comment
Share on other sites

Jag gillar inte att cykla, gör mig klumpig o oprecis i steget.

 

Kan inte balansplattan vara ett alternativ att träna fötter, ben o vader ? Jag menar den runda med en utbuktning som en halv kula under som man balanserar på.

jovisst, tanken med både balansplatta (den du beskriver enl ovan) och "draken" är inte att träna konditionen utan att utföra en grennära styrketräning som främjar både löpning och skidor.

Jag kör t.ex olika sorters knäböj på balansplattan som variation. Testa även "draken" den tycker jag är en grymming, här tränar du harmstrings, rumpa och vader mer och den kan du göra hur tung som helst...

Link to comment
Share on other sites

Jag gillar inte att cykla, gör mig klumpig o oprecis i steget.

 

Kan inte balansplattan vara ett alternativ att träna fötter, ben o vader ? Jag menar den runda med en utbuktning som en halv kula under som man balanserar på.

Va???? Klumpig??? Har jag inte märkt att jag blir av cykling...

Link to comment
Share on other sites

Jag gillar inte att cykla' date=' gör mig klumpig o oprecis i steget.

 

Kan inte balansplattan vara ett alternativ att träna fötter, ben o vader ? Jag menar den runda med en utbuktning som en halv kula under som man balanserar på.[/quote']

Va???? Klumpig??? Har jag inte märkt att jag blir av cykling...

Såg ni "Mästarnas Mästare" idag? Per Elofsson såg inte att ha blivit så klumpig av cykling:-)

Link to comment
Share on other sites

Jag gillar inte att cykla' date=' gör mig klumpig o oprecis i steget.

 

Kan inte balansplattan vara ett alternativ att träna fötter, ben o vader ? Jag menar den runda med en utbuktning som en halv kula under som man balanserar på.[/quote']

Va???? Klumpig??? Har jag inte märkt att jag blir av cykling...

Såg ni "Mästarnas Mästare" idag? Per Elofsson såg inte att ha blivit så klumpig av cykling:-)

Jajamen, faan vicket bra program. men Erika, vicken grinkärring, stackars henne.... lite orättvist blev det när det var dax för cykel..dadada...men när hennes fotgrafiska minne blev en fördel då var det jätterättvist... bort med henne !!!! kom igen Elofsson ge henne en ordentlig bredsida...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...