Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Fram till vilken ålder kan man förbättra sin kondition...


Micke31

Recommended Posts

Jag förstår inte heller VL negativa inställning till åldersklasser. Ang veteran-SM i VL hade jag en motion att lägga in veteran-SM i Skejtvasan, då SM på de längre distanserna inte arrangeras. Tyvärr gick inte motionen igenom, vilket var synd, ty nu när H/D 50-klasserna togs bort i år så finns ingen morot att ställa upp i Skejtvasan längre om man börjat få några år på nacken.

 

Jag har föreslagit VL att förutom att införa åldersklasser i stora Vasaloppet så skulle det finnas möjlighet att få ut resultatlistor för företag, koncerner osv om de som ville vara med i resp tävling uppgav det i anmälan och det lades in spec märkning härför. På samma sätt kunde man då anmäla sig om man ville vara med i tävlingen i åldersklasser. VL har ej svarat på mitt förslag, så fn verkar de kallsinniga. Men över tid kanske de ändrar sig, i synnerhet om deltagarantalet börjar minska.

Link to comment
Share on other sites

Har också varit på vasaloppsadministrationen om att införa åldersgrupper för att öka intresset för loppet. Egentligen en självklarhet i dagens digitala möjligheters samhälle. Endast fantasin borde sätta gränser för vilken statistik som skulle kunna tas fram och åskådliggöras med enkla medel. Kommentaren var att man skulle fundera på det. Rekommenderar att fler hör av sig i frågan.
Link to comment
Share on other sites

Tja, om man befinner sig i H45-H40 så kanske den dalande maxkapaciteten slår lite olika? Å andra sidan gäller det ju att även där ligga på 800 timmar!

Ska jag påminna dig om 20 år? ;)

 

Tar ett gammalt citat som förvisso hanslar om hur man skyddar sig mot smitta, men för att skydda dina träningstimmar får du nog hålla dig singel och aldrig skaffa barn i alla fall...

 

Håller med stakarn men man kan gå längre. Förkylningar sprids med droppsmitta och närkontakt. Undvik människor helt och hållet. Ta inte i ytor som andra kan ha tagit i, ha handspriten ständigt redo.

Skaffa aldrig barn. Om du nödvändigtvis måste (då har du slarvat med regeln ovan) sätt dem aldrig i dagis.

 

Antioxidanters effekt skiljer sig inte i stora studier från sockerpiller men tron kan försätta berg (placebo)

Link to comment
Share on other sites

En annan faktor förutom den fysiska prestationsförmåga är vad som sker inne i huvudet under årens lopp dvs förmågan att behålla motivationen. En fd elitidrottsman sa till mig att man har ung 10 år då man kan prestera på sin maxförmåga, då både den fysiska förmågan och motivationen är på topp. Börjar man senare i livet så förflyttas "de goda åren" uppåt i åldrarna.

 

Jag skrev tidigare att "i Vasaloppet har jag rasat något fruktansvärt", men det beror inte enbart på att min fysiska prestationsförmåga blivit sämre utan också att min motivation mattats av i minst lika hög grad, iaf på långdistans. Vi ser ju andra tex Lars-Erik som behållt sin motivation trots hög ålder för att inte tala om Örjan Sandler som ännu vid 69 års ålder håller otroligt hög kapacitet och tränar 800 tim om året. (där har du Lejonet2 ett ex på en som hållt i sina 800 tim !)

Link to comment
Share on other sites

Eller varför inte prova andra utmaningar för att hålla träningsglöden vid liv?

Ska själv prova på Triathlon i sommar och det har förhöjt träningsmotivationen rejält under en annars lite seg period.

Tillhör inte dom som mentalt orkar köra 3pass rullskidor i veckan året runt vill gärna ha variation på träningen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...